Goodyear: samodofukovací pneumatiky i pro náklaďáky

Podívejte se, jak relativně jednoduše vypadá konstrukce pneumatiky schopné samočinně doplňovat potřebný tlak.

Nesprávně nahuštěná pneumatika se rychleji opotřebovává a vůz s ní má zvýšenou spotřebu a zhoršené jízdní vlastnosti. To jsou známé pravdy, přesto však podle tvrzení společnosti Goodyear většina motoristů tlak v pneumatikách svých vozů kontroluje v průměru jen jednou ročně.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nové pneumatiky Goodyear jsou schopny samočinně doplňovat tlak

Částečným řešením mohou být systémy TPMS schopné na případný pokles tlaku v pneumatice řidiče upozornit, ale zvláště soustavy některých výrobců nepracují zrovna spolehlivě. Řešením dohledné budoucnosti by mohly být pneumatiky, jež si svůj tlak budou hlídat a v případě potřeby se přifouknou. Zcela bez vědomí řidiče a bez nutnosti instalace žádných kompresorů.

Zajímavosti | Technika | Pneumatiky

Bezvzduchové pneumatiky. Budoucnost?

U Goodyearu tomuto systému říkají AMT (Air Maintenance Technology) a jeho fungování je poměrně prosté. Nejdůležitějším prvkem je hadice o průměru nápojového brčka, která je vsazena na vnitřní hraně pneumatiky u vnějšího okraje pláště. Na protilehlých částech této hadice se nachází dvojice ventilů, z nichž jeden ústí do vnějšího prostředí a druhý do nitra kola.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nový systém nese označení AMT (Air Maintenance Technology)

Pokud dojde k poklesu tlaku pod stanovenou hladinu, dává regulátor pokyny ventilům k otevírání a zavírání. Deformací spodní části hadice vlivem hmotnosti auta se pak tvoří vzduchová bublina, jež putuje do pneumatiky a postupně zvyšuje její tlak až na požadovanou úroveň. Na systému AMT firma Goodyear pracuje již od roku 2009 a na počátku příštího roku mají být zahájeny jízdní zkoušky také pneumatik AMT pro užitková vozidla.

Design | Technika | Pneumatiky

Bridgestone již brzy nabídne barevné pneumatiky

Právě u nich bude zřejmě využití předností AMT nejvýznamnější, už jen z toho důvodu, že užitková vozidla mívají zpravidla podstatně vyšší roční kilometrové nájezdy než osobní vozy. Navíc údajně snesou i protektorování, což je pro provozovatele nákladních aut důležitou informací.

Soustava AMT od Goodyearu jistě není jedinou zajímavou inovací konvenční pneumatiky, ale určitě patří k těm, jež by se mohly v dohledné době rozšířit.

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků