Goodyear: samodofukovací pneumatiky i pro náklaďáky

Podívejte se, jak relativně jednoduše vypadá konstrukce pneumatiky schopné samočinně doplňovat potřebný tlak.

Nesprávně nahuštěná pneumatika se rychleji opotřebovává a vůz s ní má zvýšenou spotřebu a zhoršené jízdní vlastnosti. To jsou známé pravdy, přesto však podle tvrzení společnosti Goodyear většina motoristů tlak v pneumatikách svých vozů kontroluje v průměru jen jednou ročně.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nové pneumatiky Goodyear jsou schopny samočinně doplňovat tlak

Částečným řešením mohou být systémy TPMS schopné na případný pokles tlaku v pneumatice řidiče upozornit, ale zvláště soustavy některých výrobců nepracují zrovna spolehlivě. Řešením dohledné budoucnosti by mohly být pneumatiky, jež si svůj tlak budou hlídat a v případě potřeby se přifouknou. Zcela bez vědomí řidiče a bez nutnosti instalace žádných kompresorů.

Bezvzduchové pneumatiky. Budoucnost?

Bezvzduchové pneumatiky. Budoucnost?

U Goodyearu tomuto systému říkají AMT (Air Maintenance Technology) a jeho fungování je poměrně prosté. Nejdůležitějším prvkem je hadice o průměru nápojového brčka, která je vsazena na vnitřní hraně pneumatiky u vnějšího okraje pláště. Na protilehlých částech této hadice se nachází dvojice ventilů, z nichž jeden ústí do vnějšího prostředí a druhý do nitra kola.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nový systém nese označení AMT (Air Maintenance Technology)

Pokud dojde k poklesu tlaku pod stanovenou hladinu, dává regulátor pokyny ventilům k otevírání a zavírání. Deformací spodní části hadice vlivem hmotnosti auta se pak tvoří vzduchová bublina, jež putuje do pneumatiky a postupně zvyšuje její tlak až na požadovanou úroveň. Na systému AMT firma Goodyear pracuje již od roku 2009 a na počátku příštího roku mají být zahájeny jízdní zkoušky také pneumatik AMT pro užitková vozidla.

Bridgestone již brzy nabídne barevné pneumatiky

Bridgestone již brzy nabídne barevné pneumatiky

Právě u nich bude zřejmě využití předností AMT nejvýznamnější, už jen z toho důvodu, že užitková vozidla mívají zpravidla podstatně vyšší roční kilometrové nájezdy než osobní vozy. Navíc údajně snesou i protektorování, což je pro provozovatele nákladních aut důležitou informací.

Soustava AMT od Goodyearu jistě není jedinou zajímavou inovací konvenční pneumatiky, ale určitě patří k těm, jež by se mohly v dohledné době rozšířit.

TEST Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD AT: Umíněná kráska

Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD

Být originální za každou cenu, když se všichni podřizují přísným emisním limitům, může být známkou punku ale i hlouposti. Skončí Mazda ve slepé uličce nebo objevila svou vlastní cestu na výsluní?

dnes | Miro Mihálik
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků