Goodyear Eagle F1 GS-D3 je předurčena pro vysoký výkon

Na český trh přichází nástupce oblíbené letní pneumatiky Goodyear Eagle F1 GS-D2 určené pro vozy s vysokým výkonem. Kromě posledního čísla svého názvu se liší i výrazně inovovanou konstrukcí.
Goodyear Eagle F1 GS-D3 je předurčena pro vysoký výkon

Značku Goodyear asi není potřeba rozsáhle představovat, vždyť 368 dosažených vítězství během čtyřiatřicetiletého působení ve formuli 1 jí vytvořilo dostatečné renomé. Její pneumatika Eagle F1 GS-D3 si však jistě podrobnější popis zaslouží, neboť přináší velmi vyváženou kombinaci přilnavosti na suché vozovce a bezpečného chování za deště.

One Tred

Kdyby byl povrch silnic vždy suchý a bezvadný, asi by nejlepším obutím pro osobní automobil byl závodní slik – tedy pneumatika bez jakéhokoliv desénu. Jelikož však jezdíme nejen za hezkého počasí a na hladkém asfaltu, ale i za deště a často po špatných cestách, musí mít pneumatika desén – tedy drážky, jež z pod ní vysávají vodu a zakusují se do méně adhezního povrchu. Zde musí výrobci pneumatik hledat kompromisy, protože čím širší jsou drážky a čím je jich více, tím lepší mohou být vlastnosti na mokré vozovce. Na druhou stranu o to horší je přilnavost „gumy“ na suchém povrchu, protože se zmenšuje styčná plocha s vozovkou.

Klepněte pro větší obrázek

Konstruktéři Goodyearu vymysleli řešení, jež nazývají OneTRED. Pneumatika s touto konstrukcí se vozovky dotýká na maximální ploše, protože její povrch není mezi bočnicemi přerušen. Samozřejmě, že jsou zde i drážky. Ty jsou však uspořádány do tvaru písmene „V“, takže když po povrchu pneumatiky přejedete prstem, nestane se, že byste jím spadli do nějaké drážky. Eagle F1 tak vypadá jako závodní slik, do nějž ovšem někdo vyřezal drážky, a to tak, aby žádná nesahala od jedné bočnice ke druhé či nekřížila jinou drážku. Tím se nová tato „goodyearka“ výrazně liší od konvenční pneumatiky, jejíž desénové figury jsou jasně ohraničené a mají tedy svůj počátek i konec. Proti předešlému typu je novinka Goodyearu rovněž o mnoho tišší.

Vylepšení

Výsledkem je maximální styčná plocha s vozovkou a tedy i maximální přilnavost na suchu. To již nabízela předchozí generace pneumatiky označovaná Eagle GS-D2. Novinka má však drážky svého takzvaného směrového desénu více protažené, takže svírají ostřejší úhel s podélnou osou. Relativní proud vody, který mezi odvalující se pneumatikou a mokrou vozovkou vždy vzniká, tak musí méně měnit svůj směr a odtéká tedy rychleji. Navíc jsou jednotlivé půlky písmena „V“ proti sobě posunuté (přesazené), takže hluk, jenž při odvalování pneumatiky produkují, má vyšší frekvenci a lidské ucho ho méně vnímá.

Test

Vlastnosti nové pneumatiky Goodyearu jsme si mohli vyzkoušet „na vlastní kůži“ na testovacím okruhu Mirreval v jižní Francii. Dokonce jsme je mohli srovnávat s konkurenčními bridgestonkami (Potenza S-03), micheliny (Pilot Sport), continentalkami (Sport Contact 2) a pirellkami (P-Zero Rosso) na identických vozech.

Klepněte pro větší obrázek

Ve většině sledovaných kritérií nad nimi nová Goodyear Eagle F1 zvítězila, anebo byla srovnatelná. Tolik přesná měření odborníků. My zase konstatovali, že některé pneumatiky mají sice dobré parametry (objektivní hodnocení), ovšem je s nimi těžké jet na hranici adheze (subjektivní hodnocení). Mezi řidičsky příjemné pneumatiky tak například patřily na mokré trati pneumatiky Michellin, zatímco s „papírově“ lepšími plášti Bridgestone se nám jezdilo hůře.

Klepněte pro větší obrázek

Pneumatiky Goodyear nabízely ideální kombinaci technických kvalit a ovladatelnosti. Zajímavé bylo svezení na 3,3 km dlouhém okruhu s hodně zatáčkami se čtyřmi identickými vozy BMW 330, z nichž každý byl obut jinými pneumatikami. Také při něm se nová pneumatika Eagle F1 jevila v dobrém světle, ale zejména Bridgestone jí podle našich dojmů i měření odborníků šlape na paty. Kvality nové pneumatiky Goodyear Eagle F1 GS-D3 se naplno projeví až na skutečně výkonných vozech. My si to ověřili na voze Porsche Boxster S a Mercedes-Benzu CLK 430. Překvapilo nás chování Mercedesu, jenž i přes krátký rozvor a velmi výkonný motor (205 kW a 400 N.m!) působil velice vyrovnaně a především předvedl, jakou sílu jsou prezentované pneumatiky schopné na vozovku přenést. Především právě zásluhou pneumatik přicházela vrozená přetáčivost Mercedesu pozvolna a úhel smyku bylo v šikanách snadné udržet na požadované úrovni.

Nabídka

Nová Goodyear Eagle F1 GS-D3 bude na českém trhu k dostání od března ve třiceti čtyřech rozměrech – od 195/45 R15 do 285/30 ZR 21 SL.

bazar

BMW 6 3
Rok výroby: 2012
Stav: 63 755 km
Cena: 900 000 Kč
BMW 5 2,5
Rok výroby: 2005
Stav: 256 543 km
Cena: 160 000 Kč
BMW 1 1,6
Rok výroby: 2005
Stav: 231 865 km
Cena: 120 000 Kč
BMW X1 2
Rok výroby: 2013
Stav: 51 351 km
Cena: 600 000 Kč
BMW X1 2
Rok výroby: 2012
Stav: 120 517 km
Cena: 380 000 Kč
BMW 5 3
Rok výroby: 2004
Stav: 200 675 km
Cena: 166 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků