Goodyear Eagle F1 GS-D3 je předurčena pro vysoký výkon

Na český trh přichází nástupce oblíbené letní pneumatiky Goodyear Eagle F1 GS-D2 určené pro vozy s vysokým výkonem. Kromě posledního čísla svého názvu se liší i výrazně inovovanou konstrukcí.
Goodyear Eagle F1 GS-D3 je předurčena pro vysoký výkon

Značku Goodyear asi není potřeba rozsáhle představovat, vždyť 368 dosažených vítězství během čtyřiatřicetiletého působení ve formuli 1 jí vytvořilo dostatečné renomé. Její pneumatika Eagle F1 GS-D3 si však jistě podrobnější popis zaslouží, neboť přináší velmi vyváženou kombinaci přilnavosti na suché vozovce a bezpečného chování za deště.

One Tred

Kdyby byl povrch silnic vždy suchý a bezvadný, asi by nejlepším obutím pro osobní automobil byl závodní slik – tedy pneumatika bez jakéhokoliv desénu. Jelikož však jezdíme nejen za hezkého počasí a na hladkém asfaltu, ale i za deště a často po špatných cestách, musí mít pneumatika desén – tedy drážky, jež z pod ní vysávají vodu a zakusují se do méně adhezního povrchu. Zde musí výrobci pneumatik hledat kompromisy, protože čím širší jsou drážky a čím je jich více, tím lepší mohou být vlastnosti na mokré vozovce. Na druhou stranu o to horší je přilnavost „gumy“ na suchém povrchu, protože se zmenšuje styčná plocha s vozovkou.

Klepněte pro větší obrázek

Konstruktéři Goodyearu vymysleli řešení, jež nazývají OneTRED. Pneumatika s touto konstrukcí se vozovky dotýká na maximální ploše, protože její povrch není mezi bočnicemi přerušen. Samozřejmě, že jsou zde i drážky. Ty jsou však uspořádány do tvaru písmene „V“, takže když po povrchu pneumatiky přejedete prstem, nestane se, že byste jím spadli do nějaké drážky. Eagle F1 tak vypadá jako závodní slik, do nějž ovšem někdo vyřezal drážky, a to tak, aby žádná nesahala od jedné bočnice ke druhé či nekřížila jinou drážku. Tím se nová tato „goodyearka“ výrazně liší od konvenční pneumatiky, jejíž desénové figury jsou jasně ohraničené a mají tedy svůj počátek i konec. Proti předešlému typu je novinka Goodyearu rovněž o mnoho tišší.

Vylepšení

Výsledkem je maximální styčná plocha s vozovkou a tedy i maximální přilnavost na suchu. To již nabízela předchozí generace pneumatiky označovaná Eagle GS-D2. Novinka má však drážky svého takzvaného směrového desénu více protažené, takže svírají ostřejší úhel s podélnou osou. Relativní proud vody, který mezi odvalující se pneumatikou a mokrou vozovkou vždy vzniká, tak musí méně měnit svůj směr a odtéká tedy rychleji. Navíc jsou jednotlivé půlky písmena „V“ proti sobě posunuté (přesazené), takže hluk, jenž při odvalování pneumatiky produkují, má vyšší frekvenci a lidské ucho ho méně vnímá.

Test

Vlastnosti nové pneumatiky Goodyearu jsme si mohli vyzkoušet „na vlastní kůži“ na testovacím okruhu Mirreval v jižní Francii. Dokonce jsme je mohli srovnávat s konkurenčními bridgestonkami (Potenza S-03), micheliny (Pilot Sport), continentalkami (Sport Contact 2) a pirellkami (P-Zero Rosso) na identických vozech.

Klepněte pro větší obrázek

Ve většině sledovaných kritérií nad nimi nová Goodyear Eagle F1 zvítězila, anebo byla srovnatelná. Tolik přesná měření odborníků. My zase konstatovali, že některé pneumatiky mají sice dobré parametry (objektivní hodnocení), ovšem je s nimi těžké jet na hranici adheze (subjektivní hodnocení). Mezi řidičsky příjemné pneumatiky tak například patřily na mokré trati pneumatiky Michellin, zatímco s „papírově“ lepšími plášti Bridgestone se nám jezdilo hůře.

Klepněte pro větší obrázek

Pneumatiky Goodyear nabízely ideální kombinaci technických kvalit a ovladatelnosti. Zajímavé bylo svezení na 3,3 km dlouhém okruhu s hodně zatáčkami se čtyřmi identickými vozy BMW 330, z nichž každý byl obut jinými pneumatikami. Také při něm se nová pneumatika Eagle F1 jevila v dobrém světle, ale zejména Bridgestone jí podle našich dojmů i měření odborníků šlape na paty. Kvality nové pneumatiky Goodyear Eagle F1 GS-D3 se naplno projeví až na skutečně výkonných vozech. My si to ověřili na voze Porsche Boxster S a Mercedes-Benzu CLK 430. Překvapilo nás chování Mercedesu, jenž i přes krátký rozvor a velmi výkonný motor (205 kW a 400 N.m!) působil velice vyrovnaně a především předvedl, jakou sílu jsou prezentované pneumatiky schopné na vozovku přenést. Především právě zásluhou pneumatik přicházela vrozená přetáčivost Mercedesu pozvolna a úhel smyku bylo v šikanách snadné udržet na požadované úrovni.

Nabídka

Nová Goodyear Eagle F1 GS-D3 bude na českém trhu k dostání od března ve třiceti čtyřech rozměrech – od 195/45 R15 do 285/30 ZR 21 SL.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků