Goodwood je zhmotněný sen automobilových fanoušků (160x foto)

Britský Festival rychlosti, který se původně zrodil jako noblesní přehlídka klasických a sběratelských vozů, vyrostl během let v motoristickou událost gigantických rozměrů. Automobilky stále častěji chápou „Goodwood“ jako platformu pro prezentaci svých produktů nejen britské motoristické veřejnosti.
Seznam kapitol
  1. Goodwood Festival of Speed 2014
  2. Goodwood Festival of Speed 2014: Fotogalerie

Na trávníku před hlavní budovou panství Goodwood se tísní davy před přehlídkou nablýskaných veteránů, z nichž některé jsou tak vzácné, že by jejich jména těžko lovili v paměti i velcí znalci automobilové historie. Ve stáncích s občerstvením se prodávají nejen burgery z místního hovězího, ale třeba i ústřice a šampaňské. Vítr přináší z rallyové trati nahoře na kopci prach zvířený legendárními soutěžními vozy i helikoptérami přivážejícími VIP návštěvníky.

A na silnici, na jejíž druhé straně lid obléhá pompézní expozice předních světových automobilek, právě s hromovým burácením letí jeden z prototypů skupiny C, které v osmdesátých letech vládly legendární čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Vítejte na Festivalu rychlosti v britském Goodwoodu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
V rámci Michelin Supercar Run vyrazily na trať vedle „běžných“ supersportů i šestikolový Brabus Super G, Koenigsegg Agera One:1 nebo unikátní Ferrari F12 TRS

Když Lord March v roce 1993 uspořádal na svém panství v Západním Sussexu první závod historických závodních automobilů do vrchu, jistě sám netušil, jakých rozměrů jeho Festival rychlosti doroste během dvou desetiletí. Dnes je Goodwood motoristickou slavností mezinárodního významu, na které nechce chybět žádný významnější výrobce automobilů.

Automobilky berou Goodwood útokem

Stánek se zajímavými produkty i koncepčními studiemi zde má kromě jiných česká Škoda, německé BMW i japonská Mazda, která letos postavila expozice rovnou dvě. Vedle běžné produktové byl v rohu u goodwoodské knihovny (ano, panství Goodwood je z těch, které mají pro knihy vyčleněnou speciální budovu) k vidění i stánek oslavující 25. výročí ikonického sportovního roadsteru Mazda MX-5.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zatímco „stříbrné šípy“ ve vzduchu jen visely, ty červené (Red Arrows) v něm předvedly parádní akrobatickou show; ikonický Mercedes Renntransporter z roku 1954

Příští rok chce ale Mazda pojmout svoji účast na Festivalu rychlosti v Goodwoodu ještě velkolepěji. „V roce 2015 plánujeme daleko větší výstavní plochy a přivezeme mnohem více aut,“ říká Graeme Fudge, ředitel komunikace britské Mazdy. Pro výrobce se Goodwood zkrátka stal dalším světovým autosalonem. Například Ford zde letos představil modernizovanou verzi modelu ST dokonce ve světové premiéře.

Akce během let získává stále silnější charakter rodinné zábavy, čemuž odpovídá i nabídka doplňkových aktivit. Vyvolávač poblíž rozsáhlé expozice McLarenu láká na „5D experience“ – v malém mobilním kině s pohyblivými sedačkami můžete absolvovat dvě kola v Bahrajnu očima Jensona Buttona. S 3D brýlemi na nose a brutálně násilnickým naklápěním sedačky je to strhující, byť realitě přece jen vzdálený zážitek.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Z výstavy Cartier Style et Luxe: závodní TVR Cerbera S, Ferrari 250 LM, Ford Mustang pick-up (!), McLaren M12 GT, Maserati 3500 GT Coupé, Lamborghini Miura

Pro zklidnění můžeme doporučit kolekci Cartier Style et Luxe. Na trávníku před hlavní budovou lze ve statické expozici obdivovat automobilové poklady od pečlivě zrenovovaného Lamborghini Miura přes americké koráby silnic z éry poválečného boomu až po koncepty jako Peugeot 907. A pro koho by bylo těch aut už příliš, najde v klidném koutě za hlavní rovinkou dokonce malou výstavu letadel. Například Daher-Socata TBM 900 by tu mohl ulovit pár nových zákazníků. Mezi VIP hosty lorda Marche tradičně nechybí členové mezinárodní smetánky, kteří mají pro létající stroje mnohdy ještě větší slabost než pro ty pojízdné.

S benzínem v modré krvi

Lord March, celým jménem Charles Henry Gordon-Lennox, hrabě z Marche a Kinrary, řídí rodinné panství v Goodwoodu v zastoupení svého otce. Kromě Festivalu rychlosti pořádá také podzimní „Goodwood Revival“ na zdejším závodním okruhu nebo koňské dostihy. Je prezidentem British Automobile Racing Club a časopis Octane ho v roce 2007 zařadil mezi 50 nejvlivnějších lidí na scéně klasických automobilů.

I přes postupnou expanzi nicméně zůstává hlavním bodem programu Festivalu rychlosti zdejší závod do vrchu. Na 1,86 km dlouhé trati s devíti nepříliš náročnými zatáčkami defilují před návštěvníky legendy z dávné i nedávné minulosti motoristického sportu, roztříděné do kategorií podle časového období, ve kterém původně závodily: elegantní Ferrari 156 ze samotného začátku 60. let, kdy monoposty formule 1 teprve začaly opouštět charakteristický doutníkový tvar předchozí éry; brutální McLaren TAG Porsche s přeplňovaným motorem z poloviny 80. let; i zcela novodobé formule Ferrari, Red-Bullu a dalších, které jsme vídali na televizních obrazovkách ještě nedávno.

Držitelem traťového rekordu je Nick Heidfield, který v roce 1999 zajel Goodwood v čase 0:41:6. Organizátoři později od měření časů ustoupili z bezpečnostních důvodů, ale naštěstí jen v kategorii F1. Proto mohl Jann Mardenborough letos rozdrtit traťový rekord v kategorii „superaut“, když s Nissanem GT-R Nismo zvládl čas 49,27 s. K závodění se přitom dostal teprve v roce 2011, když vyhrál virtuální „GT Academy“ Nissanu ve hře Gran Turismo na Playstationu. I tudy může v digitálním věku vést cesta do kokpitu...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekZ rallyové rychlostní zkoušky v lese: Porsche 911, Ford RS00, MG Metro 

Za volanty závodních i silničních vozů na goodwoodské trati se střídají samotní majitelé vzácných sběratelských kusů s nejvyhlášenějšími jmény motoristického sportu. John Surtees, Derek Bell, dokonce Stirling Moss... Současnou generaci závodníků reprezentoval třeba Felipe Massa, který řídil Williams FW18 Damona Hilla ze sezóny 1986, nebo Jenson Button s McLarenem MP4-26.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Slavná minulost i méně slavná současnost Porsche na 24 h Le Mans

Ne všechna auta však v pravém smyslu závodí. Vždyť se jedná o vzácné zboží, a to nejen v případě historických unikátů. Na trati se divákům předvedlo mimo jiné zcela nové Ferrari F12 TRS – na zakázku postavený vůz, za který podle neoficiálních informací majitel zaplatil čtyři miliony dolarů. A právě o tom je Goodwood. Nikde jinde nemají běžní smrtelníci možnost vidět a slyšet zblízka vzácné automobilové poklady, které jinak tráví existenci v pečlivě střeženém tichu soukromých klimatizovaných garáží.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekNahoře: Stánky automobilek; dole: Nejen auty živ je člověk...

Další články z Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2014:

Fotogalerie: V Goodwoodu ožívají legendy F1 a Le Mans

Fotogalerie: V Goodwoodu ožívají legendy F1 a Le Mans

Mazda v Goodwoodu slaví čtvrtstoletí MX-5 a přiznává inspiraci Lotusem

Mazda v Goodwoodu slaví čtvrtstoletí MX-5 a přiznává inspiraci Lotusem

10 důvodů, proč je Festival rychlosti v Goodwoodu lepší než autosalony

10 důvodů, proč je Festival rychlosti v Goodwoodu lepší než autosalony

Videa z Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2014:

Náklady na cestu a pobyt redaktora hradila Mazda.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Goodwood Festival of Speed 2014
  2. Goodwood Festival of Speed 2014: Fotogalerie
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 436 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 500 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 560 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 500 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků