Golf BiFuel: první Volkswagen na LPG

Volkswagen v Bologni překvapil. Na nový Golf aplikoval nepříliš originální, ale pro automobilku zcela netypický druh pohonu.

Na boloňském autosalonu Volkswagen představil také nový Golf v úpravě BiFuel. Jedná se o vůbec první Volkswagen, který bude již z výrobních linek sjíždět ve verzi spalující zkapalněný propan-butan, tedy LPG. Tato varianta umožňuje jízdu jak na běžný benzín natural, tak právě na LPG. Továrna slibuje snížení emisí oxidů uhlíku o více než 10 %, ovšem již neupřesnila, v jakém režimu, resp. poměru provozu benzín/LPG.

Volkswagen Golf BiFuel je osazen konvenčním zážehovým čtyřválcem s objemem 1,6 l a výkonem sníženým na 96 koní (72 kW). V kombinovaném provozu spotřebuje buď 7,1 litru benzínu, nebo 9,2 litru LPG, přičemž vyprodukuje 149, resp. 169 g/km CO2. Vůz disponuje nádržemi na 55 litrů benzínu a 41 litrů LPG, takže jeho jízdní dosah může činit teoreticky až 1 100 km. Plná nádrž LPG tomuto Golfu umožní dojezd 420 km.

Některé automobilky nabízejí podobné produkty již řadu let, pro Volkswagen je Golf BiFuel v této oblasti ale jeho prvenstvím, které není ničím jiným než dalším rozšířením možností pro zákazníka. Na trzích existuje řada společností, které dodatečně instalují systémy LPG do běžných zážehových motorů, a nutno dodat, že zvláště nejmodernější soustavy se sekvenčním vstřikováním a pokročilou elektronickou regulací zajišťují velmi zajímavé vlastnosti. Otázkou zůstává, zda je provoz na LPG právě v dnešní době stále tak výhodné. V potaz je totiž třeba brát nejen vyšší spotřebu plynu ve srovnání s benzínem, ale především rapidní pokles ceny konvenčních paliv. Cena LPG se totiž vyvíjí i přes jeho těsné surovinové sepětí s ropou nezávisle na benzínu a na našich čerpacích stanicích začala klesat teprve nedávno.

Golf BiFuel nabízí proti dodatečným montážím několik výhod. Jeho motor byl totiž v detailech optimalzován pro použití LPG (což je patrné i z poklesu výkonu), takže lze předpokládat jeho delší životnost. Golf BiFuel byl v továrně rovněž podroben náročným nárazovým testům a lze jej považovat za bezpečnější automobil, než jakým by byl při dodatečné instalaci systému. 
 
Po boku Golfu BiFuel se v Boloni představil též kombík Passat TSI EcoFuel. Dvoupalivový alternativní pohon mají oba vozy společný, ale Passat zatím zůstává ve stádiu prototypu. Nicméně konstrukce jeho pohonné soustavy naznačuje, kudy by se v ohledu na LPG mohly budoucí cesty Volkswagenu ubírat. Passat EcoFuel totiž pod svojí kapotou hostí pokrokový čtyřválec 1,4 TSI s přeplňováním kompresorem a turbodmychadlem a výkonem stanoveným na 150 koní (112 kW). Pro zástavbu systému LPG byly upraveny některé souásti této pohonné jednotky. Zesíleny byly ventily, pístní kroužky i samotné písty, přeplňovací dmychadlo bylo nahrazeno menším. Samozřejmostí je nová řídicí jednotka. 
 
Passat EcoFuel má pod podlahou zavazadlového prostoru tři zásobníky na LPG o celkové kapacitě 22 kg, které ve spojení s nádrží na 31 litrů benzínu vozu umožní dojezd až 800 km. Prototyp dosahuje rychlosti 210 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h těsně pod 10 s. V kombinaci s automatizovanou převodovkou DSG přitom vyprodukuje pouhých 120 gramů CO2 na kilometr jízdy. 

Volkswagen dosud neoznámil své plány s technologií LPG, ale podle útržkovitých informací lze očekávat, že se tak stane v nejbližší době.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Golf BiFuel

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Passat TSI EcoFuel
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků