V pátek 20. února přijel do českých autosalonů Golf páté generace. Vyrazili jsme proto vyzkoušet verzi, o kterou je zatím největší zájem: Trendline 1.4 FSI. Naše dojmy jsou veskrze pozitivní: výborný podvozek, vysoký jízdní komfort, prostorný, ale průměrný interiér. (video, přes 50 obrázků)
Kapitoly článku:
Protože chystáme skutečný redakční test zhruba na konec března, je tento článek velmi stručný. Jen jsme chtěli těm, kteří nemohou do autosalonu Volkswagenu zamířit sami, zprostředkovat naše krátké dojmy.
Bohatá základní výbava
Golf páté generace se na českém trhu začal prodávat za vskutku zajímavé ceny. Za verzi s motorem 1.4 55 kW zaplatíte v akci jen 414 900 Kč; oproti standardu se jedná o sleva 25 tisíc korun, navíc všechny prodávané verze mají ve standardu základní klimatizaci. Tato akce platí do konce června. Standardní výbava je poměrně široká, nenáročný uživatel dostane vše, co potřebuje:
- šest airbagů,
- pět opěrek hlav (přední sedadla mají aktivní opěrky hlav),
- tříbodové bezpečnostní pásy u všech pěti sedadel,
- asymetricky dělené opěradlo zadního sedadla,
- dvoustupňový posilovač brzd a „inteligentní“ elektromechanický posilovač řízení EPS,
- protiblokovací systém brzd ABS,
- elektrické ovládání oken (u verze s pěti dveřmi i zadní řady),
- centrální zamykání,
- autorádio s CD přehrávačem,
- elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka,
- dálkově ovládané centrální zamykání,
- výškově nastavitelné sedadlo řidiče.
Více se o novém Golfu dozvíte v článku k uvedení na český trh a v článku, kde jsme novinku představovali v době uvedení na frankfurtském autosalonu.
Tip: Stáhněte si cca dvouminutové video!
Přehled motorů
Nový Golf jsme zkusili s motorem 1.4 FSI, který je podle prozatímního zájmu v autosalonech nejžádanější motorizací. O základní model zatím zájem pokulhává, s tím ale výrobce počítal; s tímto motorem je Golf zkrátka pořádný lenoch. Většina kupujících je také ochotna připlatit si (28 000 Kč) za druhou dvojici dveří, třídveřák není v Česku moc v kurzu. Abyste si udělali přehled, jaké motory se v Golfu nabízí, předkládáme kompletní přehled jejich parametrů.
Předváděcí Golf 1.4 FSI, ve kterém jsme absolvovali zhruba dvacetiminutovou jízdu
Benzínové motory |
1.4 16V |
1.4 FSI |
1.6 |
1.6 FSI |
2.0 FSI |
Objem (ccm) |
1390 |
1390 |
1595 |
1598 |
1984 |
Druh motoru |
zážehový |
zážehový |
zážehový |
zážehový |
zážehový |
Válců/ventilů |
4/4 |
4/4 |
4/2 |
4/4 |
4/4 |
Výkon (kW)/otáčky |
55/5000 |
66/5200 |
75/5600 |
85/5800 |
110/6000 |
Točivý moment (Nm)/otáčky |
126/3800 |
130/3750 |
148/3800 |
155/4000 |
200/3500 |
Typ převodovky/počet stupňů |
manuální/5 |
manuální/5 |
manuální/5 |
manuální/6 |
manuální/6 |
Max. rychlost (km/h) |
164 |
174 |
184 |
192 |
206 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
14,7 |
12,9 |
11,4 |
10,8 |
8,9 |
Palivo |
natural 91/95 |
natural 95/98 |
natural 95 |
natural 95/98 |
natural 98 |
Spotřeba (l/100 km) |
9,6/5,6/7 |
8,7/5,3/6,5 |
10/5,8/7,4 |
8,9/5,5/6,8 |
10,5/6/7,6 |
Emisní norma |
Euro 4 |
Euro 4 |
Euro 4 |
Euro 4 |
Euro 4 |
Poznámka: Volkswagen na webu uvádí u motorů FSI palivo s minimálním oktanovým číslem 95. Natural 98 není nutnou podmínkou.
Naftové motory |
2.0 SDI |
1.9 TDI 5st. |
1.9 TDI 6st. |
2.0 TDI |
Objem ccm |
1968 |
1896 |
1896 |
1968 |
Druh motoru |
vznětový |
vznětový přeplňovaný |
vznětový přeplňovaný |
vznětový přeplňovaný |
Válců/ventilů |
4/4 |
4/2 |
4/2 |
4/4 |
Výkon (kW)/otáčky |
55/4200 |
77/4000 |
77/4000 |
103/4000 |
Točivý moment (Nm)/otáčky |
140/2200 |
250/1900 |
250/1900 |
320/1750-2500 |
Typ převodovky/počet stupňů |
manuální/5 |
manuální/5 |
manuální/6 |
manuální/6 |
Max. rychlost (km/h) |
163 |
187 |
187 |
203 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
16,7 |
11,3 |
11,1 |
9,3 |
Palivo |
nafta |
nafta |
nafta |
nafta |
Spotřeba (l/100 km) |
6,8/4,7/5,4 |
6,7/4,6/5,3 |
7/4,7/5,5 |
7,4/4,8/5,7 |
Emisní norma |
Euro 4 |
Euro 4 |
Euro 4 |
Euro 4 |
Poznámka: Modely 1.9 TDI a 2.0 TDI se nabízí rovněž s převodovkou DSG se dvěma spojkami.
Vzhled je průměrný
Ačkoliv na obrázcích nevypadá Golf právě fotogenicky, ve skutečnosti je docela hezký; nevybočuje sice z průměru, ale neurazí. Dlé mého názoru je oproti čtyřce lepší předek, vypadá dynamičtěji díky přepracované masce chladiče a novým světlometům. Oproti tomu záď mne trhu zklamala, nepůsobí tak svalnatě jako u čtyřky, která má skutečně masivní c-sloupek. Světlomety jsou mixem mezi Phaetonen a Polem a podle toho také vypadají: ani ryba, ani rak. Světla čtyřky se mi zkrátka líbí více. Celkově je Golf páté generace takový obyčejný, připomíná mi „nafouknuté“ Polo - tedy až na ty přední světlomety. Líbivost design je samozřejmě věcí subjektivní, takže jeho hodnocení ponechávám na vás.
Čtyřka versus pětka: příď doznala znatelných změn, nové světlomety
a mížka chladiče dodávají pětce tu správnou agresivitu
Záď je zaoblená a trochu připomíná Polo, světlomety zase Phaeton
Oproti čtyřce narostl nový Golf ve všech směrech, ale ne nijak dramaticky. Asi nejpříjemnější změnou je větší rozvor, který ačkoliv má jen 2578 mm, je vzadu skutečně hodně místa, za mne se posadil Libor Zezulka se svými 185 cm, aniž by měl jakékliv problémy, kam s nohama. Když totéž zkusil ve čtyřce, málem mne tlačil koleny do zad. Absolutní velikost rozvoru se může zdát oproti konkurenci malá, ale místa je to vážně dost. Určitě se nebudete cítit stísněně. Větší je i zavazadlový prostor, jehož 350 l a praktický tvar pro běžnou rodinu postačí. A komu ne, na toho čeká Octavia II.
Místo vzadu ve čtyřce a pětce: rozdíl je vidět na první pohled
Libor Zezulka v Golfu IV a Golfu V
Zavazadlový prostor je dostatečný, dveře se otvírají vyklopením znaky VW a k jejich otevření
není nutné vyvinout téměř žádnou sílu, otevřou se samy