Britská automobilka Gordon Murray Automotive zveřejnila záběry z prvního testování supersportu GMA T.50, konkrétně se jednalo o předprodukční model s označením XP2 (Experimental Prototype 2).  Zdroj: GMA

Britská automobilka Gordon Murray Automotive zveřejnila záběry z prvního testování supersportu GMA T.50, konkrétně se jednalo o předprodukční model s označením XP2 (Experimental Prototype 2).  | Zdroj: GMA

Je to vůbec poprvé, co se motor  Cosworth  V12, karbonové šasi a karoserie daly dohromady pro sérii testů. Zdroj: GMA

Je to vůbec poprvé, co se motor Cosworth V12, karbonové šasi a karoserie daly dohromady pro sérii testů. | Zdroj: GMA

Testování proběhlo v britském Dunsfoldu na testovací trati Top Gearu. Navíc i kousek od budoucí produkční továrny. Zdroj: GMA

Testování proběhlo v britském Dunsfoldu na testovací trati Top Gearu. Navíc i kousek od budoucí produkční továrny. | Zdroj: GMA

Dvanáctiválcový motor bez přeplňování dává v tomto voze 654 koní v 11.500 otáčkách za minutu. Vzhledem k brzké fázi vývoje byl však motor limitován na 3000 otáček. Zdroj: GMA

Dvanáctiválcový motor bez přeplňování dává v tomto voze 654 koní v 11.500 otáčkách za minutu. Vzhledem k brzké fázi vývoje byl však motor limitován na 3000 otáček. | Zdroj: GMA

Za volant se neposadil nikdo jiný než otec vozu Gordon Murray, i když si místo divočiny užil spíš pohodovou nedělní projížďku po okruhu. I tak ale po vystoupení z vozu svítil nadšením.  Zdroj: GMA

Za volant se neposadil nikdo jiný než otec vozu Gordon Murray, i když si místo divočiny užil spíš pohodovou nedělní projížďku po okruhu. I tak ale po vystoupení z vozu svítil nadšením.  | Zdroj: GMA

Pochvaloval si především responzivitu a agilnost. Moc rád se prý také znovu posadil na prostřední sedadlo, ze kterého má na všechno skvělý výhled. Zdroj: GMA

Pochvaloval si především responzivitu a agilnost. Moc rád se prý také znovu posadil na prostřední sedadlo, ze kterého má na všechno skvělý výhled. | Zdroj: GMA

Záběry z prvního testování najdete níže ve videu. Silniční GMA T.50 je dost možná jedním z posledních analogových supersportů, jaké svět uvidí. Svou přítomností potěší v garáži jen sto zákazníků, kteří byli ochotni zaplatit v přepočtu téměř 70 milionů korun. Zdroj: GMA

Záběry z prvního testování najdete níže ve videu. Silniční GMA T.50 je dost možná jedním z posledních analogových supersportů, jaké svět uvidí. Svou přítomností potěší v garáži jen sto zákazníků, kteří byli ochotni zaplatit v přepočtu téměř 70 milionů korun. | Zdroj: GMA

Sto takových lidí se nakonec našlo jen 48 hodin od zahájení objednávek. Gordon Murray vyprodal supersport jakoby to byly lístky na Metallicu. Zdroj: GMA

Sto takových lidí se nakonec našlo jen 48 hodin od zahájení objednávek. Gordon Murray vyprodal supersport jakoby to byly lístky na Metallicu. | Zdroj: GMA

Srdcem vozu je již zmíněný vidlicový dvanáctiválec od společnosti Cosworth, který vedle výkonu 654 koní produkuje 467 N.m točivého momentu. Zdroj: GMA

Srdcem vozu je již zmíněný vidlicový dvanáctiválec od společnosti Cosworth, který vedle výkonu 654 koní produkuje 467 N.m točivého momentu. | Zdroj: GMA

Omezovač má až ve 12.100 otáčkách a s hmotností 178 kg jde o nejlehčí produkční motor V12 na světě.  Zdroj: GMA

Omezovač má až ve 12.100 otáčkách a s hmotností 178 kg jde o nejlehčí produkční motor V12 na světě.  | Zdroj: GMA

Celé auto pak váží jen 986 kg. Zdroj: GMA

Celé auto pak váží jen 986 kg. | Zdroj: GMA

 Gordon Murray , otec krále všech supersportů, představil jeho duchovního nástupce pod taktovkou nové automobilky Gordon Murray Automotive. Vůz dostal jméno T.50 a designové kořeny v McLarenu F1 rozhodně nezapře. Foto: GMA

Gordon Murray, otec krále všech supersportů, představil jeho duchovního nástupce pod taktovkou nové automobilky Gordon Murray Automotive. Vůz dostal jméno T.50 a designové kořeny v McLarenu F1 rozhodně nezapře. | Foto: GMA

I tentokrát jde o ze všech úhlů naprosto výjimečný automobil, který se nemusí obhajovat opuletními dynamickými čísly. Stačí mu totiž pár základních údajů a o zbytek se postará vaše představivost. Foto: GMA

I tentokrát jde o ze všech úhlů naprosto výjimečný automobil, který se nemusí obhajovat opuletními dynamickými čísly. Stačí mu totiž pár základních údajů a o zbytek se postará vaše představivost. | Foto: GMA

Gordon Murray jej navrhl jako nejvíce vzrušující supersport na světě. Podpořil to několika údaji. Pod kapotou je atmosféricky plněný dvanáctiválec o objemu 3,9 litru, který produkuje výkon 488 kW (654 koní) v 11.500 otáčkách za minutu a 467 N.m točivého momentu v 9000 otáčkách. Foto: GMA

Gordon Murray jej navrhl jako nejvíce vzrušující supersport na světě. Podpořil to několika údaji. Pod kapotou je atmosféricky plněný dvanáctiválec o objemu 3,9 litru, který produkuje výkon 488 kW (654 koní) v 11.500 otáčkách za minutu a 467 N.m točivého momentu v 9000 otáčkách. | Foto: GMA

S hmotností 178 kg jde o nejlehčí silniční motor V12 všech dob a s červeným polem otáčkoměru v 12.100 otáčkách je i nejtočivější. Foto: GMA

S hmotností 178 kg jde o nejlehčí silniční motor V12 všech dob a s červeným polem otáčkoměru v 12.100 otáčkách je i nejtočivější. | Foto: GMA

Dynamické parametry GMA neuvádí, uvádí ale hmotnost, která činí pouhých 986 kilogramů. Sílu motoru přenáší na zadní kola šestistupňová manuální převodovka Xtrac. Foto: GMA

Dynamické parametry GMA neuvádí, uvádí ale hmotnost, která činí pouhých 986 kilogramů. Sílu motoru přenáší na zadní kola šestistupňová manuální převodovka Xtrac. | Foto: GMA

Na zadní části vozu je pak obří větrák (průměr 40 cm), který vůz lepí k zemi a pohání jej elektromotor. Šasi i panely karoserie jsou z karbonu a dohromady váží 150 kilogramů. Foto: GMA

Na zadní části vozu je pak obří větrák (průměr 40 cm), který vůz lepí k zemi a pohání jej elektromotor. Šasi i panely karoserie jsou z karbonu a dohromady váží 150 kilogramů. | Foto: GMA

Vzhledově se vůz supersportu  McLaren F1  velmi podobá. Stačí se podívat na celkový tvar karoserie, dveře a světlomety. I uvnitř najdete podobnost v podobě třech sedadel. Foto: GMA

Vzhledově se vůz supersportu McLaren F1 velmi podobá. Stačí se podívat na celkový tvar karoserie, dveře a světlomety. I uvnitř najdete podobnost v podobě třech sedadel. | Foto: GMA

V T.50 ovšem nechybí ani moderní rozmařilosti, mezi něž patří třeba dunivý audiosystém či infotainment s propojením s chytrými telefony. Foto: GMA

V T.50 ovšem nechybí ani moderní rozmařilosti, mezi něž patří třeba dunivý audiosystém či infotainment s propojením s chytrými telefony. | Foto: GMA

Produkce vozu začne v roce 2022 a první kusy zamíří k zákazníkům ještě na konci téhož roku. Vznikne pouze 100 kusů a na každém bude viset cenovka 2,36 milionů liber, tedy 68 milionů korun. Foto: GMA

Produkce vozu začne v roce 2022 a první kusy zamíří k zákazníkům ještě na konci téhož roku. Vznikne pouze 100 kusů a na každém bude viset cenovka 2,36 milionů liber, tedy 68 milionů korun. | Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

 Foto: GMA

| Foto: GMA

Příchod okruhově zaměřené varianty hypersportu T.50, který nám  loni nadělil slavný inženýr Gordon Murray  v rámci své společnosti GMA (Gordon Murray Automotive), byl v očekávání. Zdroj: GMA

Příchod okruhově zaměřené varianty hypersportu T.50, který nám loni nadělil slavný inženýr Gordon Murray v rámci své společnosti GMA (Gordon Murray Automotive), byl v očekávání. | Zdroj: GMA

Nyní otec McLarenu F1 již naplno odhaluje novinku označenou T.50s Niki Lauda. Nejenže posunuje dynamické schopnosti vozu, ale jak naznačuje jméno, také oslavuje trojnásobného mistra světa Formule 1, který by včera oslavil 72. narozeniny. Zdroj: GMA

Nyní otec McLarenu F1 již naplno odhaluje novinku označenou T.50s Niki Lauda. Nejenže posunuje dynamické schopnosti vozu, ale jak naznačuje jméno, také oslavuje trojnásobného mistra světa Formule 1, který by včera oslavil 72. narozeniny. | Zdroj: GMA

Laudovo jméno na dalším vozu s masivním větrákem na zádi má samozřejmě širší spojitost. Právě Lauda totiž v roce 1978 usedl do slavného monopostu Brabham BT46B, aby s jeho přítlačnou silou naprosto rozdrtil konkurenci na Velké ceně Švédska.  Zdroj: GMA

Laudovo jméno na dalším vozu s masivním větrákem na zádi má samozřejmě širší spojitost. Právě Lauda totiž v roce 1978 usedl do slavného monopostu Brabham BT46B, aby s jeho přítlačnou silou naprosto rozdrtil konkurenci na Velké ceně Švédska.  | Zdroj: GMA

Okruhovému speciálu T.50s větrák na zádi zůstává, stejně jako na silniční variantě modelu – systém přitlačující vůz k zemi zde ale operuje pouze v nejúčinnějším nastavení. Zdroj: GMA

Okruhovému speciálu T.50s větrák na zádi zůstává, stejně jako na silniční variantě modelu – systém přitlačující vůz k zemi zde ale operuje pouze v nejúčinnějším nastavení. | Zdroj: GMA

Ostatně i rozsáhlá řada dalších aerodynamických úprav napomáhá maximálnímu přítlaku až 1500 kg. Zdroj: GMA

Ostatně i rozsáhlá řada dalších aerodynamických úprav napomáhá maximálnímu přítlaku až 1500 kg. | Zdroj: GMA

Velký přední splitter, několik NACA otvorů, stabilizační ploutev spojená se zadním spoilerem, velký difuzor… hypersport jednoduše křičí motorsportem. A křičet bude doslova, velký otvor přímého RAM sání motoru na střeše napovídá mnohé. Zdroj: GMA

Velký přední splitter, několik NACA otvorů, stabilizační ploutev spojená se zadním spoilerem, velký difuzor… hypersport jednoduše křičí motorsportem. A křičet bude doslova, velký otvor přímého RAM sání motoru na střeše napovídá mnohé. | Zdroj: GMA

V částečně upraveném monokoku silničního T.50 tak nadále sídlí atmosféricky plněný V12 o objemu čtyř litrů vyvíjený u Cosworthu, který ovšem prošel dalším vyladěním. Zdroj: GMA

V částečně upraveném monokoku silničního T.50 tak nadále sídlí atmosféricky plněný V12 o objemu čtyř litrů vyvíjený u Cosworthu, který ovšem prošel dalším vyladěním. | Zdroj: GMA

Při 11.500 ot./min tak nyní produkuje až 735 koní (541 kW) – v případě RAM sání při určité rychlosti. Točivý moment je na hodnotě 485 N.m při 9000 ot./min a omezovač motoru zasáhne při 12.100 ot./min. Zdroj: GMA

Při 11.500 ot./min tak nyní produkuje až 735 koní (541 kW) – v případě RAM sání při určité rychlosti. Točivý moment je na hodnotě 485 N.m při 9000 ot./min a omezovač motoru zasáhne při 12.100 ot./min. | Zdroj: GMA

Součástí je nová šestistupňová převodovka Xtrac IGS s pádly pod volantem. Zdroj: GMA

Součástí je nová šestistupňová převodovka Xtrac IGS s pádly pod volantem. | Zdroj: GMA

T.50s Niki Lauda dále využívá rozsáhlé diety, kterou se snížila provozní hmotnost na 852 kg (silniční T.50 váží 986 kg). Zdroj: GMA

T.50s Niki Lauda dále využívá rozsáhlé diety, kterou se snížila provozní hmotnost na 852 kg (silniční T.50 váží 986 kg). | Zdroj: GMA

Na samotném motoru se povedlo ušetřit dalších 16 kg (162 kg), menší 18palcová kovaná hořčíková kola jsou také lehčí, každé váží pod 6 kg. Zdroj: GMA

Na samotném motoru se povedlo ušetřit dalších 16 kg (162 kg), menší 18palcová kovaná hořčíková kola jsou také lehčí, každé váží pod 6 kg. | Zdroj: GMA

Středová pozice za volantem zůstává, sedadlo vpravo nahrazuje hasící systém, sedadlo vlevo může být ponecháno či odstraněno, záleží na přáni zákazníka. Ve výsledku tak mluvíme o poměru výkonu a hmotnosti 835 koní (614 kW) na tunu.   Zdroj: GMA

Středová pozice za volantem zůstává, sedadlo vpravo nahrazuje hasící systém, sedadlo vlevo může být ponecháno či odstraněno, záleží na přáni zákazníka. Ve výsledku tak mluvíme o poměru výkonu a hmotnosti 835 koní (614 kW) na tunu.   | Zdroj: GMA

Dalších úprav se T.50s Niki Lauda dočkalo na podvozku, kdy s novým nastavením klesla světlá výška vozu o 87 mm vpředu a 116 mm vzadu. Zdroj: GMA

Dalších úprav se T.50s Niki Lauda dočkalo na podvozku, kdy s novým nastavením klesla světlá výška vozu o 87 mm vpředu a 116 mm vzadu. | Zdroj: GMA

Zmíněná kola jsou obutá do slicků Michelin. Karbon-keramické brzdy Brembo si novinka částečně ponechává ze silniční varianty, nové jsou nicméně třmeny a destičky. Zdroj: GMA

Zmíněná kola jsou obutá do slicků Michelin. Karbon-keramické brzdy Brembo si novinka částečně ponechává ze silniční varianty, nové jsou nicméně třmeny a destičky. | Zdroj: GMA

Kompletní nastavitelnost podvozkových komponentů dle přání zákazníka je zajištěna, přičemž k vozu budou dostupné i dvě sady převodů... Zdroj: GMA

Kompletní nastavitelnost podvozkových komponentů dle přání zákazníka je zajištěna, přičemž k vozu budou dostupné i dvě sady převodů... | Zdroj: GMA

... – na kratší a techničtější okruhy pro maximální rychlost 274 km/h, nebo delší a rychlejší tratě pro maximum až 322 km/h. Zdroj: GMA

... – na kratší a techničtější okruhy pro maximální rychlost 274 km/h, nebo delší a rychlejší tratě pro maximum až 322 km/h. | Zdroj: GMA

Každý z 25 vyrobených vozů bude dále oslavovat vítězství monopostů F1 Gordona Murraye napříč jeho kariérou. První kus tak ohlédne na výhru v jihoafrickém Kyalami v roce 1974. Zdroj: GMA

Každý z 25 vyrobených vozů bude dále oslavovat vítězství monopostů F1 Gordona Murraye napříč jeho kariérou. První kus tak ohlédne na výhru v jihoafrickém Kyalami v roce 1974. | Zdroj: GMA

Majitel dostane k vozu knihu mapující celou událost včetně osobních vzpomínek slavného inženýra. Zdroj: GMA

Majitel dostane k vozu knihu mapující celou událost včetně osobních vzpomínek slavného inženýra. | Zdroj: GMA

Produkce započne v roce 2023, tedy po vyrobení série 100 kusů silničního T.50. Každý zájemce si připraví minimálně 3,1 milionu liber (asi 93 milionů korun) bez daně. Zdroj: GMA

Produkce započne v roce 2023, tedy po vyrobení série 100 kusů silničního T.50. Každý zájemce si připraví minimálně 3,1 milionu liber (asi 93 milionů korun) bez daně. | Zdroj: GMA

| GMA T.50s Niki Lauda Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda | Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda | Zdroj: Gordon Murray Automotive

Je to vůbec poprvé, co se motor  Cosworth  V12, karbonové šasi a karoserie daly dohromady pro sérii testů. Zdroj: GMA
Testování proběhlo v britském Dunsfoldu na testovací trati Top Gearu. Navíc i kousek od budoucí produkční továrny. Zdroj: GMA
Dvanáctiválcový motor bez přeplňování dává v tomto voze 654 koní v 11.500 otáčkách za minutu. Vzhledem k brzké fázi vývoje byl však motor limitován na 3000 otáček. Zdroj: GMA
Za volant se neposadil nikdo jiný než otec vozu Gordon Murray, i když si místo divočiny užil spíš pohodovou nedělní projížďku po okruhu. I tak ale po vystoupení z vozu svítil nadšením.  Zdroj: GMA
71
Fotogalerie

GMA T.50 poprvé v akci! Užil si klidnou projížďku s otcem na trati Top Gearu

Gordon Murray se posadil do svého vrcholného díla a odstartoval tak sérii náročných testů. Práce je ale před ním ještě dost.

Britská automobilka Gordon Murray Automotive zveřejnila záběry z prvního testování supersportu GMA T.50, konkrétně se jednalo o předprodukční model s označením XP2 (Experimental Prototype 2). Je to vůbec poprvé, co se motor Cosworth V12, karbonové šasi a karoserie daly dohromady pro sérii testů.

Testování proběhlo v britském Dunsfoldu na testovací trati Top Gearu. Navíc i kousek od budoucí produkční továrny. Dvanáctiválcový motor bez přeplňování dává v tomto voze 654 koní v 11.500 otáčkách za minutu. Vzhledem k brzké fázi vývoje byl však motor limitován na 3000 otáček.

Za volant se neposadil nikdo jiný než otec vozu Gordon Murray, i když si místo divočiny užil spíš pohodovou nedělní projížďku po okruhu. I tak ale po vystoupení z vozu svítil nadšením. Pochvaloval si především citlivost a agilnost. Moc rád se prý také znovu posadil na prostřední sedadlo, ze kterého má na všechno skvělý výhled.

Záběry z prvního testování najdete níže ve videu. Silniční GMA T.50 je dost možná jedním z posledních analogových supersportů, jaké svět uvidí. Svou přítomností potěší v garáži jen sto zákazníků, kteří byli ochotni zaplatit v přepočtu téměř 70 milionů korun. Sto takových lidí se nakonec našlo jen 48 hodin od zahájení objednávek. Gordon Murray vyprodal supersport, jako by to byly lístky na Metallicu.

Srdcem vozu je již zmíněný vidlicový dvanáctiválec od společnosti Cosworth, který vedle výkonu 654 koní produkuje 467 N.m točivého momentu. Omezovač má až ve 12.100 otáčkách a s hmotností 178 kg jde o nejlehčí produkční motor V12 na světě. Celé auto pak váží jen 986 kg.

Doporučujeme

Články odjinud