GM: vyrobeno 100 milionů osmiválců „small block“

General Motors právě překonal 100 milionů ve výrobě klasické jednotky V8. Tradice pokračuje čtvrtou generací, jež dává až 638 koní.
Seznam kapitol
  1. GM 100 mil. small block
  2. Fotogalerie

„Small block“ je bezpochyby jedním z nejslavnějších motorů v dějinách automobilu. Jeho historie se začala psát v roce 1955 a v  současné, čtvrté generaci celková produkce překročila hranici 100 milionů. Do tohoto počtu General Motors počítá také jednotku V6 4,3 l, jež byla z osmiválce Small block přímo odvozena a montovala se do některých pick-upů a dodávek značek Chevrolet a GMC.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Historie motorů GM V8 "small block" se začala psát v roce 1955

Během bezmála šesti dekád se osmiválce small block dostaly do širokého spektra modelů různých značek, dnes je najdeme nejen v amerických vozech Chevrolet, GMC nebo Cadillac, ale také v britských Vauxhallech či australských Holdenech. Používale se nejen v autech a užitkových vozidlech, ale také v průmyslu a lodích.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
LS9: nejvýkonnější small block všech dob (Corvette ZR1)

Stávající čtvrtá generace disponuje hliníkovou stavbou bloku i hlav válců a v některých verzích je opatřena řadou moderních soustav včetně přeplňování nebo odpojování poloviny válců při částečném zatížení. Jistě nejde o nejmodernější pohonnou jednotku současnosti, přesto však nabízí prvotřídní výkony, ale také slušnou spotřebu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Sedmilitrový small block ve verzi LS7 pro Corvette Z06 (2006)

A k tomu GM vypracoval krátkou statistiku, v níž porovnává průměrnou spotřebu současného kupé Chevrolet Corvette s motorem LS3 Gen-IV o výkonu 430 koní (316 kW) v dálničním režimu s některými vozy konkurenčních značek (viz box). Tato Corvette přitom zrychlí z klidu na 100 km/h zhruba za 4 s, dosáhne rychlosti 290 km/h a vykáže průměrnou spotřebu 9,05 l/100 km.

Chevrolet Corvette ZR1: zrozen pro rychlost

Chevrolet Corvette ZR1: zrozen pro rychlost

SPOTŘEBA

Chevrolet Corvette LS3 V8: 9,05 l/100 km

Subaru Legacy V6: 9,41 l/100 km
Toyota Sienna (MPV) R4: 9,80 l/100 km
Nissan GT-R V6 Turbo: 10,23 l/100 km
BMW 650i Coupe V8 Turbo: 10,23 l/100 km
Audi R8 V8: 11,20 l/100 km

Dosud nejsilnější verzí osmiválce small block je provedení LS9 instalované do modelu Chevrolet Corvette ZR1. Z objemu 6,2 l dosahuje díky přeplňování kompresorem výkonu 638 koní (476 kW), takže jde zároveň o vůbec nejvýkonnější motor, jaký se dosud v nějakém velkosériovém voze koncernu General Motors objevil. LS9 je vyráběn s vysokým podílem ruční práce.

Zároveň pánové z GM oznámili, že dokončují přípravy páté generace jednotky small block (Gen-V), jež se má i díky použití přímého vstřikování vyznačovat citelně sníženou spotřebou paliva.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Výroba pohonné jednotky LS9 pro Corvette ZR1 probíhá s velkým podílem ruční práce

Podrobností k ní zatím mnoho nemáme, kromě ujištění, že rozteč válců bude zachována na 4,4 palců, hodnotě typické pro small block od jeho premiéry v roce 1955. Investice do vývoje a příprav pro zahájení výroby osmiválce Gen-V již překročily miliardu dolarů. 
 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. GM 100 mil. small block
  2. Fotogalerie
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 16 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky