GM EN-V: ekodvoukolák budoucnosti

Na Světové výstavě v Šanghaji se představí dvoumístné, dvoukolé ekovozítko EN-V. Je to obraz budoucnosti, či rána do prázdna?

EN-V je výsledkem spolupráce koncernu General Motors a čínské automobilky Shanghai Automotive Industry Corp. a na Výstavě má být uvedeno hned ve třech verzích připravených v rámci konceptu „urban mobility“.

Ve všech případech jde o velmi malá, dvoumístná a dvoukolá vozítka, jež mají sloužit k přepravě v přeplněných ulicích světových velkoměst. A konstruktéři „trojjediného“ stroje EN-V nemohli místo jeho premiéry zvolit lépe, neboť Šanghaj disponuje největším počtem obyvatel žijících přímo v centru města na celém světě. A když se 20 milionů lidí začne po ránu hemžit směrem k zaměstnání či lékaři, provoz pochopitelně kolabuje. Model EN-V se představí 1. května v pavilonu SAIC-GM a má naznačit, jakým způsobem bude možno dopravní problémy tohoto velkoměsta v budoucnosti řešit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vozítko EN-V (Electric Networked-Vehicle) však není učeno výhradně k provozu v čínských městech, podobné potíže totiž v dohledné době čekají na většinu světových metropolí. Zmíněné koncerny, ale kromě nich i Segway, proto připravují řešení, podle výzkumů by totiž v roce 2030 mělo žít 60 % světové populace právě v městech. Díky vestavěné navigační soustavě GPS a komunikačnímu rozhraní pro vyhodnocování kontaktů mezi jednotlivými vozidly má být stroj EN-V schopen samočinně vyhledávat provozně ideální trasy směřující k dosažení předem vytyčeného cíle, kamery a čidla navíc mají reagovat na aktuální dopravní situaci a předcházet případným nehodám.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V každém z obou kol se nachází elektromotor poháněný z li-ionových akumulátorů, jež mají nabídnout akční radius až 40 km. Pro dobíjení baterií lze využívat běžné domácí elektrické zásuvky, ovšem doba k tomu potřebná zatím nebyla zveřejněna. Pro výrobu bylo v rozsáhlé míře použito lehkých materiálů od uhlíkových kompozitů po Lexan, což pomohlo udržet pohotovostní hmotnost těsně pod hranicí 500 kg. Typ EN-V svojí koncepcí navazuje na studii Personal Urban Mobility and Accessibility značky Segway, jež se světu představila vloni v dubnu. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
GM EN-V

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků