GM EN-V: ekodvoukolák budoucnosti

Na Světové výstavě v Šanghaji se představí dvoumístné, dvoukolé ekovozítko EN-V. Je to obraz budoucnosti, či rána do prázdna?

EN-V je výsledkem spolupráce koncernu General Motors a čínské automobilky Shanghai Automotive Industry Corp. a na Výstavě má být uvedeno hned ve třech verzích připravených v rámci konceptu „urban mobility“.

Ve všech případech jde o velmi malá, dvoumístná a dvoukolá vozítka, jež mají sloužit k přepravě v přeplněných ulicích světových velkoměst. A konstruktéři „trojjediného“ stroje EN-V nemohli místo jeho premiéry zvolit lépe, neboť Šanghaj disponuje největším počtem obyvatel žijících přímo v centru města na celém světě. A když se 20 milionů lidí začne po ránu hemžit směrem k zaměstnání či lékaři, provoz pochopitelně kolabuje. Model EN-V se představí 1. května v pavilonu SAIC-GM a má naznačit, jakým způsobem bude možno dopravní problémy tohoto velkoměsta v budoucnosti řešit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vozítko EN-V (Electric Networked-Vehicle) však není učeno výhradně k provozu v čínských městech, podobné potíže totiž v dohledné době čekají na většinu světových metropolí. Zmíněné koncerny, ale kromě nich i Segway, proto připravují řešení, podle výzkumů by totiž v roce 2030 mělo žít 60 % světové populace právě v městech. Díky vestavěné navigační soustavě GPS a komunikačnímu rozhraní pro vyhodnocování kontaktů mezi jednotlivými vozidly má být stroj EN-V schopen samočinně vyhledávat provozně ideální trasy směřující k dosažení předem vytyčeného cíle, kamery a čidla navíc mají reagovat na aktuální dopravní situaci a předcházet případným nehodám.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V každém z obou kol se nachází elektromotor poháněný z li-ionových akumulátorů, jež mají nabídnout akční radius až 40 km. Pro dobíjení baterií lze využívat běžné domácí elektrické zásuvky, ovšem doba k tomu potřebná zatím nebyla zveřejněna. Pro výrobu bylo v rozsáhlé míře použito lehkých materiálů od uhlíkových kompozitů po Lexan, což pomohlo udržet pohotovostní hmotnost těsně pod hranicí 500 kg. Typ EN-V svojí koncepcí navazuje na studii Personal Urban Mobility and Accessibility značky Segway, jež se světu představila vloni v dubnu. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
GM EN-V

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků