GM EN-V: ekodvoukolák budoucnosti

Na Světové výstavě v Šanghaji se představí dvoumístné, dvoukolé ekovozítko EN-V. Je to obraz budoucnosti, či rána do prázdna?

EN-V je výsledkem spolupráce koncernu General Motors a čínské automobilky Shanghai Automotive Industry Corp. a na Výstavě má být uvedeno hned ve třech verzích připravených v rámci konceptu „urban mobility“.

Ve všech případech jde o velmi malá, dvoumístná a dvoukolá vozítka, jež mají sloužit k přepravě v přeplněných ulicích světových velkoměst. A konstruktéři „trojjediného“ stroje EN-V nemohli místo jeho premiéry zvolit lépe, neboť Šanghaj disponuje největším počtem obyvatel žijících přímo v centru města na celém světě. A když se 20 milionů lidí začne po ránu hemžit směrem k zaměstnání či lékaři, provoz pochopitelně kolabuje. Model EN-V se představí 1. května v pavilonu SAIC-GM a má naznačit, jakým způsobem bude možno dopravní problémy tohoto velkoměsta v budoucnosti řešit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vozítko EN-V (Electric Networked-Vehicle) však není učeno výhradně k provozu v čínských městech, podobné potíže totiž v dohledné době čekají na většinu světových metropolí. Zmíněné koncerny, ale kromě nich i Segway, proto připravují řešení, podle výzkumů by totiž v roce 2030 mělo žít 60 % světové populace právě v městech. Díky vestavěné navigační soustavě GPS a komunikačnímu rozhraní pro vyhodnocování kontaktů mezi jednotlivými vozidly má být stroj EN-V schopen samočinně vyhledávat provozně ideální trasy směřující k dosažení předem vytyčeného cíle, kamery a čidla navíc mají reagovat na aktuální dopravní situaci a předcházet případným nehodám.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V každém z obou kol se nachází elektromotor poháněný z li-ionových akumulátorů, jež mají nabídnout akční radius až 40 km. Pro dobíjení baterií lze využívat běžné domácí elektrické zásuvky, ovšem doba k tomu potřebná zatím nebyla zveřejněna. Pro výrobu bylo v rozsáhlé míře použito lehkých materiálů od uhlíkových kompozitů po Lexan, což pomohlo udržet pohotovostní hmotnost těsně pod hranicí 500 kg. Typ EN-V svojí koncepcí navazuje na studii Personal Urban Mobility and Accessibility značky Segway, jež se světu představila vloni v dubnu. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
GM EN-V

Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

včera | Jan Mička | 1 příspěvek
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků