GM AUTOnomy je karosářským chameleonem

Nikoliv nějaké věhlasné designérské studio, ale „obyčejná“ automobilka General Motors vystavila na březnovém autosalonu v Ženevě asi nejodvážnější automobilový prototyp. Jmenoval se AUTOnomy.
GM AUTOnomy je karosářským chameleonem

Jeho hlavním úkolem bylo veřejnosti názorně ukázat jednu z alternativ pro pohon budoucích automobilů. Koncept AUTOnomy k němu využívá vodíkových palivových článků a jeho koncepce přináší do problematiky zcela nový pohled.

Dlouhá tradice

Koncern General Motors má ve vývoji technologie palivových článků dlouhou a úspěšnou tradici. Společnost GM jako první výrobce automobilů na světě předvedla už koncem šedesátých let minulého století plně funkční pojízdný prototyp vozu poháněného palivovými články. V roce 1997 pak společnosti General Motors a Opel založily společné Globální centrum alternativních pohonů (GAPC), jež se touto problematikou včetně výzkumu a vývoje nejrůznějších verzí palivových článků zabývá. Ale zpátky k aktuálnímu prototypu AUTOnomy …

Klepněte pro větší obrázek

Až dosud vznikaly vozy, které k pohonu používají palivové články, přestavbou stávajících produkčních modelů. Prototyp Autonomy je prvním představitelem nové generace automobilů s alternativním pohonem, jenž byl od prvního momentu vyvíjen a konstruován už jako vůz poháněný palivovými články. Jedním z charakteristických rysů této nové koncepce je využití technologie „drive-by-wire“ (řízení po drátech), jež namísto mechanických vazeb využívá elektronická propojení k ovládání řízení, brzdového systému a dalších funkčních systémů vozu.

Adaptabilní podvozek

Palivovými články poháněný prototyp AUTOnomy je dlouhý 4365 milimetrů, široký 1880 mm a vysoký 1247 mm, rozvor jeho kol činí 3099 milimetrů. Jeho unikátním konstrukčním prvkem je zcela ojedinělý podlahový rošt, do něhož jsou začleněny všechny funkční prvky a komponenty, včetně sady palivových článků a vodíkové nádrže. Toto šasi lze díky jeho promyšlené konstrukci snadno přizpůsobit nejrůznějším karosériím, takže na jedné podvozkové platformě může vzniknout řada různých vozů.

Jedním ze stěžejních komponentů sofistikovaného elektrického systému prototypu AUTOnomy je jeho „rozvodná skříň“, umístěná ve střední části šasi. Toto propojovací centrum zaručuje rychlé a vysoce spolehlivé spojení ovládacích modulů s výkonnými jednotkami – s řízením, motorem, klimatizací apod. Díky tomu je konstrukce celého vozu poměrně lehká a nepříliš komplikovaná.

Celý systém palivových článků je zabudovaný do přibližně patnáct centimetrů silného šasi, což výrazně uvolňuje ruce návrhářům karosérií. Vnitřní struktura vozu a obestavěný prostor zbytečně neomezují nejrůznější ovládací prvky, které je v případě konvenčních vozů nutné pracně a často na úkor velikosti či interiéru obcházet. Díky tomu se stylisté a konstruktéři nemusejí držet zažitých postupů a mohou navrhovat karosérie šité opravdu na míru potřebám svých zákazníků. Není vyloučena ani možnost, že by si zákazník mohl ve specializovaných centrech pronajímat různé druhy karosérií, jež by šlo snadno a rychle zaměňovat podle okamžitých potřeb.

Cena za přínos

Unikátní prototyp, poháněný palivovými články vyvinutý odborníky Globálního centra alternativních pohonů GAPC společnosti General Motors a automobilky Opel, získal další významné ocenění: Mezinárodní porota složená z jednačtyřiceti uznávaných motoristických publicistů z celého světa udělila pohonné jednotce prototypu AUTOnomy titul „Motor roku“ v kategorii Nejlepší koncept. Tento titul udělovaný kolektivem autorů vysoce respektované publikace Engine Technology International vydávané ve Velké Británii je považovaný za jakéhosi Oscara v oblasti technologie pohonů.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků