Giugiarovo jedinečné Porsche Tapiro skončilo rukou vandala

Porsche málokdy představí koncept, ze kterého nakonec nic nevznikne. Tapiro bylo jedním z nich.

Tohle klínovité sportovní auto měl na svědomí Giugiaro  a jeho Italdesgin. Koncept byl postaven na základech Porsche 914/6, což znamená, že jeho zadní nápravu poháněl plochý šestiválec o výkonu 220 koní.

Jeho unikátnost nespočívá pouze v tom, že jde o jedno z nejpodivnějších Porsche všech dob, ale také ve vůbec prvním použití klínovitého designu, kterým se Giugiaro proslavil.

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Jméno Tapiro pochází z říše zvířat a jde o druh býložravého tapíra. Přestože se do výroby nikdy nedostalo, Porsche Tapiro se stalo předlohou pro takové skvosty, jakými jsou Maserati Boomerang a DeLorean DMC-12. Unikátní Tapiro bylo o téměř 8 cm delší a 10 cm širší, než Porsche 914, ovšem rozvor zůstal zachován. Světlá výška klesla o celých 10 cm a jedná se o první automobil, který se chlubil racčími dveřmi nejen pro kabinu pasažérů, ale také pro motorový prostor.

Giugiaro ve velké míře využíval prosklených ploch, což je patrné zejména při pohledu z ptačí perspektivy. Zadní část vozu byla také z velké části kryta plexisklem, zatímco vpředu byl na horní části čelního skla instalován funkční přívod vzduchu.

Zatímco běžný model 914 poháněl buď čtyřválcový motor VW o objemu 1,7 litru s objemem 80 koní, nebo větší 2litrový agregát Porsche a výkonu 110 koní, Tapiro poháněl posílený šestiválcový boxer o výkonu 220 koní při 7200 ot/min. Plně funkční koncept využíval pětistupňovou přímo řazenou převodovku a jeho oficiální maximální rychlost dosahovala 245 km/h.

Porsche postaví nástupce 918 Spyder teprve po příchodu nové technologie

Porsche postaví nástupce 918 Spyder teprve po příchodu nové technologie



Po světové premiéře na motoristickém veletrhu v Turíně v roce 1970 se koncept přestěhoval do Los Angeles na výstavu Imported Automobile and Sports Car Show. V roce 1973 se Porsche Tapiro ukázalo na výstavě v Barceloně a po ní se jeho majitelem stal argentinský skladatel Waldo de los Ríos. A zde se příběh Tapira halí do tmy spekulací, jelikož někteří tvrdí, že auto bylo rozbito při nehodě, zatímco jiní věří, že se v Madridu stalo obětí útoku zápalnou láhví. Jedna z fotek naznačuje, že pravděpodobnější bude druhý scénář..

Nějakou dobu se uvažovalo o zrestaurování Tapira do původního lesku, ale plány se nakonec nerealizovaly. Posléze Tapiro zpět odkoupil Giugiaro a na chvilku ho vystavil před ústředí své firmy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Lexus UX 250h F Sport Top: Pro nejdůležitější lidi na světě

Lexus UX 250h F Sport Top

O tom, že Lexus navrhuje a vyrábí opravdu krásná auta, není pochyb. A já se k řízení jednoho takového krasavce dostala. Nový Lexus UX 250h je první auto s hybridním pohonem, které jsem měla možnost vyzkoušet, a byla jsem z něj nadšená. Samozřejmě hlavně z holčičího pohledu, jak jinak.

22.  5.  2019 | AutoRevue.cz | 45 příspěvků
Minitest Lexus LS 500 AWD: Pro ty, kteří vědí, co chtějí

Lexus LS 500 AWD (minitest)

Vrchol motorové nabídky vlajkové lodi Lexusu se musí spokojit s šesti válci. Bude mu to stačit?

19.  5.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
Řídili jsme nový Ford Ranger Raptor: Je perfektní! To nejdůležitější však schází

Ford Ranger Raptor (první svezení)

Ford Ranger Raptor dokazuje, že práce může být i zábava. Umí dřít, vypadá u toho skvěle a těžkým terénem jezdí jako pánbůh.

17.  5.  2019 | Jiří Baborský | 22 příspěvků