Giugiarovo jedinečné Porsche Tapiro skončilo rukou vandala

Porsche málokdy představí koncept, ze kterého nakonec nic nevznikne. Tapiro bylo jedním z nich.

Tohle klínovité sportovní auto měl na svědomí Giugiaro  a jeho Italdesgin. Koncept byl postaven na základech Porsche 914/6, což znamená, že jeho zadní nápravu poháněl plochý šestiválec o výkonu 220 koní.

Jeho unikátnost nespočívá pouze v tom, že jde o jedno z nejpodivnějších Porsche všech dob, ale také ve vůbec prvním použití klínovitého designu, kterým se Giugiaro proslavil.

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Jméno Tapiro pochází z říše zvířat a jde o druh býložravého tapíra. Přestože se do výroby nikdy nedostalo, Porsche Tapiro se stalo předlohou pro takové skvosty, jakými jsou Maserati Boomerang a DeLorean DMC-12. Unikátní Tapiro bylo o téměř 8 cm delší a 10 cm širší, než Porsche 914, ovšem rozvor zůstal zachován. Světlá výška klesla o celých 10 cm a jedná se o první automobil, který se chlubil racčími dveřmi nejen pro kabinu pasažérů, ale také pro motorový prostor.

Giugiaro ve velké míře využíval prosklených ploch, což je patrné zejména při pohledu z ptačí perspektivy. Zadní část vozu byla také z velké části kryta plexisklem, zatímco vpředu byl na horní části čelního skla instalován funkční přívod vzduchu.

Zatímco běžný model 914 poháněl buď čtyřválcový motor VW o objemu 1,7 litru s objemem 80 koní, nebo větší 2litrový agregát Porsche a výkonu 110 koní, Tapiro poháněl posílený šestiválcový boxer o výkonu 220 koní při 7200 ot/min. Plně funkční koncept využíval pětistupňovou přímo řazenou převodovku a jeho oficiální maximální rychlost dosahovala 245 km/h.

Porsche postaví nástupce 918 Spyder teprve po příchodu nové technologie

Porsche postaví nástupce 918 Spyder teprve po příchodu nové technologie



Po světové premiéře na motoristickém veletrhu v Turíně v roce 1970 se koncept přestěhoval do Los Angeles na výstavu Imported Automobile and Sports Car Show. V roce 1973 se Porsche Tapiro ukázalo na výstavě v Barceloně a po ní se jeho majitelem stal argentinský skladatel Waldo de los Ríos. A zde se příběh Tapira halí do tmy spekulací, jelikož někteří tvrdí, že auto bylo rozbito při nehodě, zatímco jiní věří, že se v Madridu stalo obětí útoku zápalnou láhví. Jedna z fotek naznačuje, že pravděpodobnější bude druhý scénář..

Nějakou dobu se uvažovalo o zrestaurování Tapira do původního lesku, ale plány se nakonec nerealizovaly. Posléze Tapiro zpět odkoupil Giugiaro a na chvilku ho vystavil před ústředí své firmy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

včera | Jan Mička | 40 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků