Giugiarovo jedinečné Porsche Tapiro skončilo rukou vandala

Porsche málokdy představí koncept, ze kterého nakonec nic nevznikne. Tapiro bylo jedním z nich.

Tohle klínovité sportovní auto měl na svědomí Giugiaro  a jeho Italdesgin. Koncept byl postaven na základech Porsche 914/6, což znamená, že jeho zadní nápravu poháněl plochý šestiválec o výkonu 220 koní.

Jeho unikátnost nespočívá pouze v tom, že jde o jedno z nejpodivnějších Porsche všech dob, ale také ve vůbec prvním použití klínovitého designu, kterým se Giugiaro proslavil.

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Jméno Tapiro pochází z říše zvířat a jde o druh býložravého tapíra. Přestože se do výroby nikdy nedostalo, Porsche Tapiro se stalo předlohou pro takové skvosty, jakými jsou Maserati Boomerang a DeLorean DMC-12. Unikátní Tapiro bylo o téměř 8 cm delší a 10 cm širší, než Porsche 914, ovšem rozvor zůstal zachován. Světlá výška klesla o celých 10 cm a jedná se o první automobil, který se chlubil racčími dveřmi nejen pro kabinu pasažérů, ale také pro motorový prostor.

Giugiaro ve velké míře využíval prosklených ploch, což je patrné zejména při pohledu z ptačí perspektivy. Zadní část vozu byla také z velké části kryta plexisklem, zatímco vpředu byl na horní části čelního skla instalován funkční přívod vzduchu.

Zatímco běžný model 914 poháněl buď čtyřválcový motor VW o objemu 1,7 litru s objemem 80 koní, nebo větší 2litrový agregát Porsche a výkonu 110 koní, Tapiro poháněl posílený šestiválcový boxer o výkonu 220 koní při 7200 ot/min. Plně funkční koncept využíval pětistupňovou přímo řazenou převodovku a jeho oficiální maximální rychlost dosahovala 245 km/h.

Porsche postaví nástupce 918 Spyder teprve po příchodu nové technologie

Porsche postaví nástupce 918 Spyder teprve po příchodu nové technologie



Po světové premiéře na motoristickém veletrhu v Turíně v roce 1970 se koncept přestěhoval do Los Angeles na výstavu Imported Automobile and Sports Car Show. V roce 1973 se Porsche Tapiro ukázalo na výstavě v Barceloně a po ní se jeho majitelem stal argentinský skladatel Waldo de los Ríos. A zde se příběh Tapira halí do tmy spekulací, jelikož někteří tvrdí, že auto bylo rozbito při nehodě, zatímco jiní věří, že se v Madridu stalo obětí útoku zápalnou láhví. Jedna z fotek naznačuje, že pravděpodobnější bude druhý scénář..

Nějakou dobu se uvažovalo o zrestaurování Tapira do původního lesku, ale plány se nakonec nerealizovaly. Posléze Tapiro zpět odkoupil Giugiaro a na chvilku ho vystavil před ústředí své firmy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků