Giugiarovo jedinečné Porsche Tapiro skončilo rukou vandala

Porsche málokdy představí koncept, ze kterého nakonec nic nevznikne. Tapiro bylo jedním z nich.

Tohle klínovité sportovní auto měl na svědomí Giugiaro  a jeho Italdesgin. Koncept byl postaven na základech Porsche 914/6, což znamená, že jeho zadní nápravu poháněl plochý šestiválec o výkonu 220 koní.

Jeho unikátnost nespočívá pouze v tom, že jde o jedno z nejpodivnějších Porsche všech dob, ale také ve vůbec prvním použití klínovitého designu, kterým se Giugiaro proslavil.

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Jméno Tapiro pochází z říše zvířat a jde o druh býložravého tapíra. Přestože se do výroby nikdy nedostalo, Porsche Tapiro se stalo předlohou pro takové skvosty, jakými jsou Maserati Boomerang a DeLorean DMC-12. Unikátní Tapiro bylo o téměř 8 cm delší a 10 cm širší, než Porsche 914, ovšem rozvor zůstal zachován. Světlá výška klesla o celých 10 cm a jedná se o první automobil, který se chlubil racčími dveřmi nejen pro kabinu pasažérů, ale také pro motorový prostor.

Giugiaro ve velké míře využíval prosklených ploch, což je patrné zejména při pohledu z ptačí perspektivy. Zadní část vozu byla také z velké části kryta plexisklem, zatímco vpředu byl na horní části čelního skla instalován funkční přívod vzduchu.

Zatímco běžný model 914 poháněl buď čtyřválcový motor VW o objemu 1,7 litru s objemem 80 koní, nebo větší 2litrový agregát Porsche a výkonu 110 koní, Tapiro poháněl posílený šestiválcový boxer o výkonu 220 koní při 7200 ot/min. Plně funkční koncept využíval pětistupňovou přímo řazenou převodovku a jeho oficiální maximální rychlost dosahovala 245 km/h.

Porsche postaví nástupce 918 Spyder teprve po příchodu nové technologie

Porsche postaví nástupce 918 Spyder teprve po příchodu nové technologie



Po světové premiéře na motoristickém veletrhu v Turíně v roce 1970 se koncept přestěhoval do Los Angeles na výstavu Imported Automobile and Sports Car Show. V roce 1973 se Porsche Tapiro ukázalo na výstavě v Barceloně a po ní se jeho majitelem stal argentinský skladatel Waldo de los Ríos. A zde se příběh Tapira halí do tmy spekulací, jelikož někteří tvrdí, že auto bylo rozbito při nehodě, zatímco jiní věří, že se v Madridu stalo obětí útoku zápalnou láhví. Jedna z fotek naznačuje, že pravděpodobnější bude druhý scénář..

Nějakou dobu se uvažovalo o zrestaurování Tapira do původního lesku, ale plány se nakonec nerealizovaly. Posléze Tapiro zpět odkoupil Giugiaro a na chvilku ho vystavil před ústředí své firmy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků