Giugiarovo jedinečné Porsche Tapiro skončilo rukou vandala

Porsche málokdy představí koncept, ze kterého nakonec nic nevznikne. Tapiro bylo jedním z nich.

Tohle klínovité sportovní auto měl na svědomí Giugiaro  a jeho Italdesgin. Koncept byl postaven na základech Porsche 914/6, což znamená, že jeho zadní nápravu poháněl plochý šestiválec o výkonu 220 koní.

Jeho unikátnost nespočívá pouze v tom, že jde o jedno z nejpodivnějších Porsche všech dob, ale také ve vůbec prvním použití klínovitého designu, kterým se Giugiaro proslavil.

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Jméno Tapiro pochází z říše zvířat a jde o druh býložravého tapíra. Přestože se do výroby nikdy nedostalo, Porsche Tapiro se stalo předlohou pro takové skvosty, jakými jsou Maserati Boomerang a DeLorean DMC-12. Unikátní Tapiro bylo o téměř 8 cm delší a 10 cm širší, než Porsche 914, ovšem rozvor zůstal zachován. Světlá výška klesla o celých 10 cm a jedná se o první automobil, který se chlubil racčími dveřmi nejen pro kabinu pasažérů, ale také pro motorový prostor.

Giugiaro ve velké míře využíval prosklených ploch, což je patrné zejména při pohledu z ptačí perspektivy. Zadní část vozu byla také z velké části kryta plexisklem, zatímco vpředu byl na horní části čelního skla instalován funkční přívod vzduchu.

Zatímco běžný model 914 poháněl buď čtyřválcový motor VW o objemu 1,7 litru s objemem 80 koní, nebo větší 2litrový agregát Porsche a výkonu 110 koní, Tapiro poháněl posílený šestiválcový boxer o výkonu 220 koní při 7200 ot/min. Plně funkční koncept využíval pětistupňovou přímo řazenou převodovku a jeho oficiální maximální rychlost dosahovala 245 km/h.

Porsche postaví nástupce 918 Spyder teprve po příchodu nové technologie

Porsche postaví nástupce 918 Spyder teprve po příchodu nové technologie



Po světové premiéře na motoristickém veletrhu v Turíně v roce 1970 se koncept přestěhoval do Los Angeles na výstavu Imported Automobile and Sports Car Show. V roce 1973 se Porsche Tapiro ukázalo na výstavě v Barceloně a po ní se jeho majitelem stal argentinský skladatel Waldo de los Ríos. A zde se příběh Tapira halí do tmy spekulací, jelikož někteří tvrdí, že auto bylo rozbito při nehodě, zatímco jiní věří, že se v Madridu stalo obětí útoku zápalnou láhví. Jedna z fotek naznačuje, že pravděpodobnější bude druhý scénář..

Nějakou dobu se uvažovalo o zrestaurování Tapira do původního lesku, ale plány se nakonec nerealizovaly. Posléze Tapiro zpět odkoupil Giugiaro a na chvilku ho vystavil před ústředí své firmy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

S Fordem Ranger Raptor na střelnici: Střele neujede, všemu ostatnímu už ano!

S Fordem Ranger Raptor na střelnici

Pick-upy si lidé kupují hlavně jako pracovní stroje. Z dřívějška víme, že už mohou sloužit také jako stylový doplněk, Ford Ranger Raptor ale patří do úplně jiné škatulky.

včera | Jan Mička | 11 příspěvků
TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

16.  9.  2019 | Vladimír Kadera | 29 příspěvků
Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 38 příspěvků