Giugiaro Nimir: sportovní superhybrid je venku

Hybridní pohon je kompromisem. Pro Giugiara však nikoli, jeho Nimir udělá 200 km/h za 10 s a dokáže ujet 100 km i za 2 litry benzinu.

Giugiaro se rozhodl postavit prototyp supersportovního vozu, který by se stal dosud nejrychlejším autem s hybridním pohonem a zaměřil se výhradně na dynamické vlastnosti a potěšení z jízdy. Výsledkem jeho snah je studie Nimir, kterou přislíbil prezentovat letos v Ženevě, o čemž jsme vás informovali na tomto místě, a svůj slib také splnil. Nimir na první pohled vypadá jako čistý supersport, v zavazadelníku navíc skýtá praktické místo pro kufry či golfové hole. Po zveřejnění oficiálních snímků, jež vám nyní nabízíme k nahlédnutí, je jasné, že se tvůrce nechal inspirovat svojí studií Quaranta, jíž se v Ženevě blýsknul vloni.

Uvolnění informačního embarga potvrdilo doměnku, že se do pohonného ústrojí zapojí Wankelův motor, tedy spalovací agregát s rotačním pístem a zdvihovým objemem jen 814 ccm. Prototyp Quaranta (popis naleznete na tomto místě), rovněž osazený hybridním ústrojím, přitom využíval vidlicový šestiválec s objemem 3,3 l, který dával s pomocí dvou elektromotorů nejvyšší výkon 268 koní a točivý moment až 288 Nm. Nimira je však naladěna na plných 400 koní, které umožní vozu zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,5 a z 0 na 200 km/h za 10,4 s. Podobných hodnot přitom dosahuje současný Viper, takže s tvrzením, že bude Nimir nejrychlejším hybridem světa, to Giugiaro evidentně příliš „nepřepálil“. Nejvyšší rychlost by měla činit 300 km/h.

Wankelův motor vykazuje v porovnání s běžným spalovacím motorem několik specifických vlastností: na jednotku objemu dává vysoký výkon, na druhou stranu spotřebuje neúměrné množství paliva. Překrývání komor během cyklů mělo navíc dříve za následek nepřesné oddělení výbušné směsi od výfukových plynů, což vedlo také ke špatným emisním hodnotám a bylo vyřešeno teprve pomocí moderních technologií včetně vstřikování paliva. V případě Nimiru se dokonce zvažuje varianta tzv. „plug-in“ hybridu bez přímé vazby spalovacího motoru na kola, který využívá třeba Chevrolet Volt. V tom případě by měl vůz elektromotory v nábojích všech kol. I přes jisté nectnosti Wankelova motoru se má kombinovaná spotřeba tohoto superauta pohybovat okolo neuvěřitelných 2,0 l/100 km, přičemž slavné emise CO2 by měla být 50 g/km, což je zhruba poloviční hodnota v porovnání s aktuální generací Toyoty Prius.  

Giugiaro Nimir je jistě impozantním strojem, ale o svůj titul nejrychlejšího hybridu by mohl záhy přijít. Infiniti totiž tvrdí, že jeho nový hybridní koncept Essence (naše představení najdete zde) dává dokonce 592 koní! Giugiaro si však zřejmě zachová ideální poměr mezi výkonností a spotřebou, protože Essence těží z vidlicového šestválce s objemem 3,7 l a dvojitým přeplňováním, který bude asi jen stěží hospodárnější než Nimir... 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Giugiaro Nimir
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 2 příspěvky
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků