Gilera Runner a Runner tuning s maximálkou 140 km/h: není skútr jako skútr (test)

Kompaktní skútr Gilera Runner 125 FX je obratný a rychlý motocykl, který je možné řídit už od 16ti let. Co se ale stane, když Runner projde rukama zkušeného tunera? Jak by jste reagovali, když by vás na dálnici předjela malá raketka? My takovou střelu testovali, verdikt najdete v článku.
Gilera Runner a Runner tuning s maximálkou 140 km/h: není skútr jako skútr (test)
Seznam kapitol
  1. Gilera Runner 125 FX - sériová verze
  2. Gilera Runner 172 ccm s tuningovým kitem
  3. Kompletní fotogalerie, vč. nepublikovaných snímků

Gilera Runner 125 FX (sériová verze)

Oblé křivky Runneru na první pohled nepůsobí příliš dravým dojmem, ovšem jako celek je stroj vyvážený a potvrzuje rčení, že v jednoduchosti je síla. Na první pohled je patrná odlišnost v celkové koncepci stroje. Tradiční prostor na nohy je vyplněn středovým panelem spojující přední a zadní díl kapotáže. V jeho útrobách se mimo jiné nachází rozvody teplého vzduchu zakončené výdechy směřujícími ke kolenům.


Za zapůjčení skútrů Gilera Runner děkujeme společnosti Scootland, www.scootland.cz

Podsedlová část skůtru je řešena klasicky s dostatečně velkým prostorem pro uložení helmy a menšího zavazadla. Všechna směrová světla jsou integrována do kapotáže a přispívají k čistým liniím přední masky. Tvar předního i zadního světlometu připomíná ptačí křídla. Oproti decentnímu vzhledu stroje působí pětipaprsková litá kola a přední upside-down vidlice sportovním dojmem.

Gilera Runner je poháněna kapalinou chlazeným jednoválcem o objemu 124 ccm. Dvoutaktní agregát disponuje výkonem 11 kW (15 k) v 7 500 ot/min a maximální točivý moment 14 Nm nastupuje od 7 000 ot/min. Síla se na zadní kolo přenáší pomocí automatické odstředivé spojky a variátoru. O odpružení a jízdní komfort se stará přední upside-down vidlice, vzadu je hydraulický tlumič uchycen do jednoramenné kyvné vidlice. Brzdový systém má vpředu kotouč o průměru 220 mm, vzadu je buben.

 

 

Jízdní dojmy

Sedlo je vhodně tvarované, velké a umožňuje dostatek prostoru pro nalezení vhodné polohy malým i velkým bikerům. Při razantním brždění řidič nemá tendenci sklouzávat směrem dopředu. Mezi místem pro pilota a navigátora je praktický pásek pro ukotvení síťky na bagáž.

Středový panel nohám nezavazel, naopak, řidič měl za řídítky dostatek prostoru. Ze všech doposud testovaných skútrů jsem se se svými 191 cm cítil za jeho řídítky nejpohodlněji.

Ergonomie ovládacích prvků (ovladač směrových světel, zapínání světlometů) nebyla ideální. Při zapínání blinkrů si řidič příliš zalamoval palec levé ruky. Navíc se tlačítko po aktivaci nevracelo do neutrální polohy, bylo jej nutné vrátit zpět a poté standardním zmáčknutím deaktivovat. Poměrně zdlouhavá a obtěžující procedura.

Na palubní desce byly nevhodně umístěny ukazatele směrových světel mimo zorný úhel řidiče. Stručně řečeno: povedený design blinkrů shodila špatná ergonomie a ovladatelnost.

Elektrický startér bez problémů roztočil i studený motor za pár okamžiků. Z mohutného sériového tlumiče se ozval dvoutaktní hlubší zvuk. Při otočení plynu následovala znatelná prodleva, ale poté motor plynule táhl až do svého maxima. Dobrá akcelerace byla cítit ve všech jízdních režimech, při ostrých rozjezdech na křižovatce se dost nadlehčilo přední kolo, ale na na jízdu po zadním budete potřebovat více zručnosti. Rychlost se dá dobře korigovat pouze plynem. Nový Runner měl maximální tachometrovou rychlost 120 km/h, námi testovaný kousek se rozběhnul k metě 115 km/h.

Skútr i ve vyšších rychlostech neztrácel na obratnosti a choval se příjemně předvídatelně. Odpružení s přehledem zvládalo i drsnější zacházení a poradilo si i se špatnou kvalitou českých silnic.

Velké mínus si od nás vysloužil brzdový systém. Velké opotřebení předního kotouče a chabý projev zadního bubnu byl v řadě situací ošidný a produkoval více adrenalinu, než je zdrávo. Nutno ovšem podotknout, že tento problém se bude zřejmě týkat pouze testovaného kusu.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Gilera Runner 125 FX - sériová verze
  2. Gilera Runner 172 ccm s tuningovým kitem
  3. Kompletní fotogalerie, vč. nepublikovaných snímků
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků