Gilera Runner a Runner tuning s maximálkou 140 km/h: není skútr jako skútr (test)

Kompaktní skútr Gilera Runner 125 FX je obratný a rychlý motocykl, který je možné řídit už od 16ti let. Co se ale stane, když Runner projde rukama zkušeného tunera? Jak by jste reagovali, když by vás na dálnici předjela malá raketka? My takovou střelu testovali, verdikt najdete v článku.
Gilera Runner a Runner tuning s maximálkou 140 km/h: není skútr jako skútr (test)
Seznam kapitol
  1. Gilera Runner 125 FX - sériová verze
  2. Gilera Runner 172 ccm s tuningovým kitem
  3. Kompletní fotogalerie, vč. nepublikovaných snímků

Gilera Runner 125 FX (sériová verze)

Oblé křivky Runneru na první pohled nepůsobí příliš dravým dojmem, ovšem jako celek je stroj vyvážený a potvrzuje rčení, že v jednoduchosti je síla. Na první pohled je patrná odlišnost v celkové koncepci stroje. Tradiční prostor na nohy je vyplněn středovým panelem spojující přední a zadní díl kapotáže. V jeho útrobách se mimo jiné nachází rozvody teplého vzduchu zakončené výdechy směřujícími ke kolenům.


Za zapůjčení skútrů Gilera Runner děkujeme společnosti Scootland, www.scootland.cz

Podsedlová část skůtru je řešena klasicky s dostatečně velkým prostorem pro uložení helmy a menšího zavazadla. Všechna směrová světla jsou integrována do kapotáže a přispívají k čistým liniím přední masky. Tvar předního i zadního světlometu připomíná ptačí křídla. Oproti decentnímu vzhledu stroje působí pětipaprsková litá kola a přední upside-down vidlice sportovním dojmem.

Gilera Runner je poháněna kapalinou chlazeným jednoválcem o objemu 124 ccm. Dvoutaktní agregát disponuje výkonem 11 kW (15 k) v 7 500 ot/min a maximální točivý moment 14 Nm nastupuje od 7 000 ot/min. Síla se na zadní kolo přenáší pomocí automatické odstředivé spojky a variátoru. O odpružení a jízdní komfort se stará přední upside-down vidlice, vzadu je hydraulický tlumič uchycen do jednoramenné kyvné vidlice. Brzdový systém má vpředu kotouč o průměru 220 mm, vzadu je buben.

 

 

Jízdní dojmy

Sedlo je vhodně tvarované, velké a umožňuje dostatek prostoru pro nalezení vhodné polohy malým i velkým bikerům. Při razantním brždění řidič nemá tendenci sklouzávat směrem dopředu. Mezi místem pro pilota a navigátora je praktický pásek pro ukotvení síťky na bagáž.

Středový panel nohám nezavazel, naopak, řidič měl za řídítky dostatek prostoru. Ze všech doposud testovaných skútrů jsem se se svými 191 cm cítil za jeho řídítky nejpohodlněji.

Ergonomie ovládacích prvků (ovladač směrových světel, zapínání světlometů) nebyla ideální. Při zapínání blinkrů si řidič příliš zalamoval palec levé ruky. Navíc se tlačítko po aktivaci nevracelo do neutrální polohy, bylo jej nutné vrátit zpět a poté standardním zmáčknutím deaktivovat. Poměrně zdlouhavá a obtěžující procedura.

Na palubní desce byly nevhodně umístěny ukazatele směrových světel mimo zorný úhel řidiče. Stručně řečeno: povedený design blinkrů shodila špatná ergonomie a ovladatelnost.

Elektrický startér bez problémů roztočil i studený motor za pár okamžiků. Z mohutného sériového tlumiče se ozval dvoutaktní hlubší zvuk. Při otočení plynu následovala znatelná prodleva, ale poté motor plynule táhl až do svého maxima. Dobrá akcelerace byla cítit ve všech jízdních režimech, při ostrých rozjezdech na křižovatce se dost nadlehčilo přední kolo, ale na na jízdu po zadním budete potřebovat více zručnosti. Rychlost se dá dobře korigovat pouze plynem. Nový Runner měl maximální tachometrovou rychlost 120 km/h, námi testovaný kousek se rozběhnul k metě 115 km/h.

Skútr i ve vyšších rychlostech neztrácel na obratnosti a choval se příjemně předvídatelně. Odpružení s přehledem zvládalo i drsnější zacházení a poradilo si i se špatnou kvalitou českých silnic.

Velké mínus si od nás vysloužil brzdový systém. Velké opotřebení předního kotouče a chabý projev zadního bubnu byl v řadě situací ošidný a produkoval více adrenalinu, než je zdrávo. Nutno ovšem podotknout, že tento problém se bude zřejmě týkat pouze testovaného kusu.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Gilera Runner 125 FX - sériová verze
  2. Gilera Runner 172 ccm s tuningovým kitem
  3. Kompletní fotogalerie, vč. nepublikovaných snímků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků