Gerhard Plattner: Vizitka rekordmana

Gerhard Plattner, původně novinář orientující se na oblast hospodářství, si ze svého koníčka udělal profesi a „přeběhl“ k motoristické publicistice a do historie se zapsal především svými vytrvalostními a dálkovými jízdami.
Gerhard Plattner: Vizitka rekordmana
Společně s Rudi Linksem, bývalým mistrem Evropy v závodech do vrchu, a Güntherem Steckkönigem, továrním pilotem automobilky Porsche vytvořili na okruhu Salzburgring s vozy Volkswagen a Porsche celkem 24 rakouských rychlostních rekordů, které dodnes nebyly překonány.

Pak se Gerhard Plattner specializoval na extrémní maratóny. Je mj. držitelem rekordu za nejrychlejší i nejúspornější cestu kolem světa. S vozem Audi A8 quattro překonal v rekordním čase 4 dny, 11 hodin a 38 minut vzdálenost 10 714 kilometrů z Prudhoe Bay do Key West na Floridě. S vozem SEAT Ibiza 1.9 TDI vytvořil rekord v hospodárné jízdě USA (z New Yorku do San Francisca), když při průměrné rychlosti 94,36 km/h dosáhl průměrné spotřeby jen 2,89 l/100 km.

V srpnu 2001 se Plattnerovi podařilo na voze Audi A2 1.2 TDI vytvořit rekord v hospodárné jízdě napříč Německem - na trase z Lindau do Flensburgu dlouhé asi tisíc kilometrů dosáhl průměrné spotřeby jen 2,12 l/100 km (průměrná rychlost jízdy přitom činila přes 80 km/h).

Na jihoitalském vysokorychlostním okruhu v Nardo ujel Gerhard Plattner společně se dvěma piloty s vozem Audi A8 quattro celkem 555 560,8 km průměrnou rychlostí 231,7 km/h – to je asi o 15 procent vyšší průměrná rychlost než rychlost vítěze závodu v Le Mans.

V červenci roku 1998 vytvořil Gerhard Plattner další rekord v hospodárnosti jízdy: Se sériovým Audi A8 TDI dojel na jednu nádrž z rakouského Bregenzu přes Lichtenštejnsko, Švýcarsko, Německo, Holandsko, Belgii a Francii až do skotského Edinburgu – celkem 2176 km. Tím si zajistil další zápis do Guinessovy knihy rekordů za „největší vzdálenost ujetou na jednu nádrž v sériově vyráběném automobilu“.

Vynikajícího výkonu dosáhl Gerhard Plattner i při cestě z nejsevernějšího do nejjižnějšího města Evropy. Na trase z Hammerfestu do Tarify dlouhé 6570 km dosáhl se sériovým vozem Audi A2 1.2 TDI při průměrné rychlosti 82,13 km/hod průměrné spotřeby pouze 2,37 l/100 km.

Gerhard Plattner se svými výkony mnohokrát zapsal do Guinessovy knihy rekordů. Úplně poprvé to však bylo před dvaadvaceti roky, kdy s prvním vznětovým modelem Volkswagen Golf vytvořil rekord v non-stop jízdě - Evropu na jedno naplnění nádrže – bez jediné zastávky u čerpací stanice tehdy přejel z Říma až do Berlína.
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků