Máme nového Gentlemana silnic: Toto je jeho příběh záchrany života

Česká pojišťovna ocenila Daniela Vepřeka. Jako svědek dopravní nehody dokázal zachránit život muži, jehož auto se převrátilo do vody

Letošního 17. února panovala ještě pravá zima. Daniel Vepřek se večer vracel autem z návštěvy od kamarády, když si náhle na zasněžené vozovce na kraje obce Bystřice na Benešovsku všiml stop po pneumatikách, které vedly směrem ke zdejšímu rybníku.

Zastavil a sešel se srázu na břeh rybníka, kde už spatřil osobní auto převrácené na bok. Jeho světlomety ještě svítily. Zhruba jedna třetina automobilu byla v tu chvíli pod hladinou.

Němci přitvrzují trest za neuvolněný pruh v zácpě. Hrozí až rok vězení

Němci přitvrzují trest za neuvolněný pruh v zácpě. Hrozí až rok vězení

"Musel jsem vylézt nahoru, abych se podíval dovnitř. Nejdříve jsem nic neviděl, ale pak jsem si všiml bot. To už jsem pochopil, že v autě je stále člověk," popisuje dramatickou situaci muž, který v mládí pracoval jako horník v kladenských dolech, ale nyní žije na Příbramsku a živí se jako řezbář.

Přiznává sice, že se bál, aby se auto nepřevrátilo úplně a nesjelo pod vodu celé, přesto vlezl dovnitř a snažil se muže vyprostit. "Nešlo to, tak jsem alespoň jeho hlavu vytáhl z vody a držel ji nad hladinou. Bál jsem se, že už je pozdě, že byl pod vodou příliš dlouho. Sáhl jsem do pusy, zda tam něco nemá, a začal ho poplácávat. Pak se najednou dokázal nadechnout," vzpomíná.

První smrtelná dopravní nehoda se stala před 120 lety. Jak k ní došlo?

První smrtelná dopravní nehoda se stala před 120 lety. Jak k ní došlo?

Problém byl, že nemohl přivolat pomoc. Bál se totiž, že když muži hlavu pustí, opět se dostane pod vodu a již definitivně se utopí. "Naštěstí v tu chvíli zastavilo na silnici další auto a z něj vystoupily dvě mladé slečny. Ty jsem požádal, aby zavolaly záchranáře. Než přijeli, vydržel s mužem v havarovaném autě. Jedna ze slečen přitom ještě držela dveře v otevřené poloze, abych se případně mohl dostat ven, kdyby se auto skutečně převrátilo do vody," popisuje ještě tehdejší okolnosti.

V okamžiku, kdy už byla pomoc na cestě a zdálo se, že muž by mohl být zachráněn, v panu Vepřekovi ještě jednou hrklo. "Náhle jsem si všiml, že v zadní části auta jsou nějaké dětské peřinky. Naštěstí, když pak hasiči auto prohledali, zjistili, že uvnitř už nikdo další není," uvádí.

Hasiči nejprve museli auto zajistit a teprve pak se dát do vyprošťování zraněného. "Byl jsem strašně promrzlý, a když jsem viděl, že už je o něj postaráno, sedl jsem do svého auta a jel se domů zahřát," uzavírá své vyprávění.

Co dělat při dopravní nehodě? Na tyto kroky nesmíte zapomenout

Co dělat při dopravní nehodě? Na tyto kroky nesmíte zapomenout

Dva dny po nehodě pak panu Vepřekovi zatelefonoval a poděkoval bratr muže, kterého zachránil. "V tu dobu byl prý ještě na přístrojích ve velmi vážném stavu, ale nyní by už měl být relativně v pořádku," dodává muž, který má zřejmě dar se v krizových situacích chovat správně.

Již když tento absolvent střední Umělecko-průmyslové školy pracoval v dolech, kam nastoupil, aby se vyhnul základní vojenské službě, se nachomýtl k pracovnímu úrazu. Na kolegu spadl v dole kámen a způsobil mu otevřené zlomeniny rukou. "Stříkala z něj krev, tak jsem mu to zaškrtil," říká nevzrušeně. Podruhé zase nohou odkopl z dosahu vedení muže, kterého zasáhl elektrický proud.

Za příkladnou pomoc již pan Vepřek převzal poděkování od policistů a hasičů. Nyní se ho rozhodla ocenit i Česká pojišťovna, která již patnáct let předává příkladně jednajícím svědkům dopravních nehod titul Gentleman silnic. Pan Vepřek je 140. občanem České republiky, který toto čestné ocenění dostal.

TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 139 příspěvků
TEST Honda PCX 125 vs. začátečník: Trapas hned na začátku!

Skútr Honda PCX 125

Skútr s motorem o objemu 125 kubických centimetrů můžete už pěkných pár let řídit pouze s řidičákem na auto. Je ale bezpečné vypustit „jednostopého eléva“ přímo do pražského provozu? To jsem se rozhodl vyzkoušet na vlastní kůži.

4.  8.  2018 | Jan Mička | 36 příspěvků