General Motors P.U.M.A.: revoluce v městském provozu?

Projekt osobního přibližovadla Segway pokročil do další fáze. General Motors jej přestavěl na autíčko a to dokonce dvoumístné.

Dvoukolky Segway PT (Personal Transporter) s automatickým vyvažováním a stupínkem pro stojícího řidiče zaznamenaly během posledních let velké úspěchy a díky řadě prezentačních akcí vstoupily ve známost po celém světě, my jsme o nich psali třeba na tomto místě.

Společnosti Segway a General Motors nyní představily dvousedadlový elektrický vozík, který využívá podobného vyvažovacího principu. O jeho širším uplatnění lze pochybovat, ale pokud by k němu došlo, mohlo by se jednat o revoluci v provozu v hustě obydlených aglomeracích a centrech velkých měst, v nichž nyní žije polovina světové populace. Společný projekt obou zmíněných firem se jmenuje Personal Urban Mobility and Accessibility Project, zkráceně P.U.M.A. Oproti skútrům nabízí nový vozík dvě místa vedle sebe a vyznačuje se velmi kompaktními rozměry. Dalším pozoruhodným prvkem je možnost komunikace mezi vozíky tohoto typu, která bude moci předcházet dopravním nehodám a přispěje k plynulosti provozu. Projekt P.U.M.A. Se oficiálně představí tento týden v New Yorku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dvoukolový vozík umožní rychlý, bezpečný, tichý a zcela ekologický pohyb v hustém provozu, očekává se, že by se mohl stát rovněž předmětem zájmu mladých lidí, kteří si zakládají na svém mladistvém životním stylu. Těžo říci, jestli je právě P.U.M.A. tím správným řešením, ale houstnoucí provoz a klesající možnost parkování si vážný přístup zaslouží. Vozík užívá k ovládání výhradně elektřinu, a to pro zrychlování, brzdění, zatáčení i vyvažování, díky výše zmíněné vzájemné komunikaci mezi vozíky tohoto druhu budou dokonce schopny zcela automaticky a prostorově hospodárně parkovat. Koncepce vozíku P.U.M.A. navíc umožňuje plně opustit dosud zažité představy o automobilu a pokusit se o nastolení nové kultury individuálního cestování.

Projekt P.U.M.A. využívá vestavěných akumulátorů Li-Ion, počítačem řízeným vyvažováním, elektromotory v obou kolech a specifické komunikační rozhraní. Nakolik jsou všechny uvedené systémy odzkoušeny, to je ve hvězdách, každopádně se jedná o významnou pojízdnou laboratoř nových technických postupů.

Na jedno nabití vozík v městském provozu ujede 56 km a dosáhne rychlosti 56 km/h, tedy více než dvojnásobek „maximálky“ původního Segwaye. Společnost Segway je významná vývojem svých elektrických systému a do dnešního dne vyrobila zhruba 60 000 Lithio-Iontových akumulátorů pro dopravní prostředky. General Motors pak patří k protagonistům „on-line vozidel“, když od roku 1996 provozuje v USA svůj systém OnStar, jehož předsností nyní využívá na šest milionů zákazníků. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
General Motors P.U.M.A.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 239 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 890 km
Cena: 54 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 210 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 889 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 323 km
Cena: 86 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 22 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků