General Motors P.U.M.A.: revoluce v městském provozu?

Projekt osobního přibližovadla Segway pokročil do další fáze. General Motors jej přestavěl na autíčko a to dokonce dvoumístné.

Dvoukolky Segway PT (Personal Transporter) s automatickým vyvažováním a stupínkem pro stojícího řidiče zaznamenaly během posledních let velké úspěchy a díky řadě prezentačních akcí vstoupily ve známost po celém světě, my jsme o nich psali třeba na tomto místě.

Společnosti Segway a General Motors nyní představily dvousedadlový elektrický vozík, který využívá podobného vyvažovacího principu. O jeho širším uplatnění lze pochybovat, ale pokud by k němu došlo, mohlo by se jednat o revoluci v provozu v hustě obydlených aglomeracích a centrech velkých měst, v nichž nyní žije polovina světové populace. Společný projekt obou zmíněných firem se jmenuje Personal Urban Mobility and Accessibility Project, zkráceně P.U.M.A. Oproti skútrům nabízí nový vozík dvě místa vedle sebe a vyznačuje se velmi kompaktními rozměry. Dalším pozoruhodným prvkem je možnost komunikace mezi vozíky tohoto typu, která bude moci předcházet dopravním nehodám a přispěje k plynulosti provozu. Projekt P.U.M.A. Se oficiálně představí tento týden v New Yorku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dvoukolový vozík umožní rychlý, bezpečný, tichý a zcela ekologický pohyb v hustém provozu, očekává se, že by se mohl stát rovněž předmětem zájmu mladých lidí, kteří si zakládají na svém mladistvém životním stylu. Těžo říci, jestli je právě P.U.M.A. tím správným řešením, ale houstnoucí provoz a klesající možnost parkování si vážný přístup zaslouží. Vozík užívá k ovládání výhradně elektřinu, a to pro zrychlování, brzdění, zatáčení i vyvažování, díky výše zmíněné vzájemné komunikaci mezi vozíky tohoto druhu budou dokonce schopny zcela automaticky a prostorově hospodárně parkovat. Koncepce vozíku P.U.M.A. navíc umožňuje plně opustit dosud zažité představy o automobilu a pokusit se o nastolení nové kultury individuálního cestování.

Projekt P.U.M.A. využívá vestavěných akumulátorů Li-Ion, počítačem řízeným vyvažováním, elektromotory v obou kolech a specifické komunikační rozhraní. Nakolik jsou všechny uvedené systémy odzkoušeny, to je ve hvězdách, každopádně se jedná o významnou pojízdnou laboratoř nových technických postupů.

Na jedno nabití vozík v městském provozu ujede 56 km a dosáhne rychlosti 56 km/h, tedy více než dvojnásobek „maximálky“ původního Segwaye. Společnost Segway je významná vývojem svých elektrických systému a do dnešního dne vyrobila zhruba 60 000 Lithio-Iontových akumulátorů pro dopravní prostředky. General Motors pak patří k protagonistům „on-line vozidel“, když od roku 1996 provozuje v USA svůj systém OnStar, jehož předsností nyní využívá na šest milionů zákazníků. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
General Motors P.U.M.A.
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 38 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků