General Motors má velké problémy

Největší automobilový gigant na světě, koncern General Motors, vykázal za první kvartál tohoto roku ztrátu ve výši 1,1 miliardy dolarů. Je to největší deficit za posledních 13 let. Důvodem je zcela jistě nižší poptávka a vysoké náklady na zdravotní pojištění zaměstnanců. Pro srovnání: loni GM za 1. čtvrtletí vykázal zisk 1,2 miliardy dolarů. Za klíčové prvky kolosální ztráty ze začátku letošního roku se dá považovat pokles obratu o 4,3 procenta na 45,8 miliard dolarů a snížení podílu na nejdůležitějším domácím trhu z 27 na 25,6 procent. Rok 2005 bude pro GM velmi těžký.

Příčinou všeho je zvýšení konkurence na trhu s automobily, největší růst prodejů v Americe zaznamenaly asijské firmy. Na tržbách je znát, že velmi klesl zájem o velké offroady a pickupy, ze kterých GM rýžoval největší peníze. Snahu snížit náklady velmi pocítili zaměstnanci i v dceřiných evropských automobilkách: v Opelu, kde kvůli úspornému programu přišlo o práci hned několik tisíc zaměstnanců, a v Saabu, kde byl omezen vývoj nových projektů.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků