General Motors: „americký sen“ v roce 1956

bigi25  |  24. 02. 2013 13:47

Byla to doba "amerického snu" - USA byly po válce ve sqělé ekonomické kondici a nic nebylo nemožné - myslelo se, že hospodářský růst nikdy neskončí. Zákazníci vyžadovali auta stále větší, rychlejší a vybavenější, vznikaly první autokina, drive-in, dokonce kaple, kde vás oddali, aniž byste vystoupili - vše se odehrávalo v autech. Dokonce se tvrdí, že celá jedna (poválečná) generace amíků byla počata na zadních sedadlech těchhle kár
V tý době v Evropě, která se z války vzpamatovávala mnohem déle, kralovaly vozy velikosti Renault 4CV, VW brouk, Fiat 600, nebo BMW Isetta, teenageři jezdili na kolech, nebo mopedech, a když si chtěli vrznout, museli čekat, až rodiče nebudou doma
V Japonsku, v Koreji a v Číně se chodilo pěšky - a podívejte dnes...
Já tvrdím, že pohodlnost, rozcapenost a sebeuspokojení je nepřítel pokroku číslo jedna a nejlépe člověka (nebo společnost) motivují složité a nepohodlné podmínky. Proto evropský a japonský autoprůmysl časem převálcoval ten americký a dnes jsme svědky korejského nástupu na trůn. A za 10 let se tu nebudou hádat fandové koncernu a rencka, ale fandové Chery a Geely

Odpovědět  |   | 
k22  |  24. 02. 2013 14:14

Jinými slovy ekonomicky nevýhodná a na suroviny a energie náročná výroba se přesouvá do rozvojových krajin a velmoc č.1 raději investuje do kosmických technologii, biotechnologii, výzkumu jaderné fůze atd.

Odpovědět  |   | 
Fantomas  |  24. 02. 2013 15:41

Jenže kosmické technologie a jaderné fúze sice dostatečně zabaví vládu a zúčastněné firmy, ale národ nijak neuživí. A až národ bez práce postupně přestane platit daně, tak "velmoc" přestane mít peníze na technologie. Co dál?

Odpovědět  |   | 
Thovth  |  24. 02. 2013 18:50

Ibn Chaldún, okolo r. 1400 n.l.

V počátečním období dynastie jsou daně nízké a přinášejí celkově velký příjem, zatímco v koncovém období jsou daně vysoké, ale přinášejí velmi málo. Jestliže jsou daně a dávky nízké, mají lidé energii a chuť k práci. Kulturní zařízení se rozmnožují a rostou, neboť nízké daně přinášejí uspokojení. Když se rozmnožují kulturní zařízení, roste počet jednotlivých daní a dávek a následkem toho vzrůstá daňový výnos, který je jejich souhrnem. Když daně vyrostou za hranice spravedlnosti, výsledkem je, že z duší poddaných zmizí zájem na kulturních věcech, neboť když srovnají výdaje a daně s plody své práce a zjistí nepatrný zisk, ztrácejí veškerou naději a mnozí z nich se zřeknou úplně kulturních zájmů. To vede k tomu, že celková částka daňového výnosu klesá souběžně s poklesem počtu jednotlivých dávek.

Cílem civilizace je usedlá kultura a přepych. Když civilizace dosáhne tohoto cíle, zamíří ke zkáze a začne stárnout, jak tomu je i v přirozeném životě živých bytostí. Vzrůstá mezi nimi nemravnost, nespravedlnost, neupřímnost a podvádění, aby jen dosáhli výdělku jakýmkoli způsobem. Duše pak myslí jedině na zisk, snaží se jedině o něj a užijí k tomu všech možných lstí a podvodů. Lidé se oddávají lhaní, hazardním hrám, podvádění, lstem, krádeži, křivé přísaze a lichvářství. Následkem množství rozkoší a radovánek, které jsou plodem přepychu, všichni znají všechno o způsobech a prostředcích nemravnosti, veřejně o nich a jejich příčinách hovoří a v rozhovoru o tom se vzdávají jakýchkoli zábran, dokonce i před příbuznými a ženskými osobami. Znají rovněž všechno o podvodech a klamu, jichž používají, aby se bránili proti možnosti, že na nich bude použito násilí, a proti potrestání, jež by zasloužili za své špatné skutky. Když síla a potom i charakter a náboženství nějakého člověka jsou zkaženy, je zkaženo i jeho lidství, a takový člověk se ve skutečnosti mění ve zvíře.

Odpovědět  |   | 
Fantomas  |  24. 02. 2013 19:23

Velice dobré. Ten člověk byl velmi moudrý muž. Takových několik, nebo alespoň jednoho, by naše vrcholná politika potřebovala jako sůl. Pak bychom se ještě dokázali vzpamatovat a náš stát zachránit. A nejen náš. Přesně takoví lidé my měli být ve všech vládách a řídit státy, ne psychopati v chorobnou touhou po moci a penězích.

Tak si říkám proč vlastně v dnešním světě tak nápadně chybějí podobně moudré osobnosti? Kde jsou? Proč tu dnes nikde není ani jeden takový člověk? Není to divné?

Odpovědět  |   | 
trent  |  24. 02. 2013 22:39

Oni tu určitě jsou, ale nikdo je neposlouchá.

Odpovědět  |   | 
kolemjdoucí  |  25. 02. 2013 01:28

To jsou kecy. Inteligentních lidí, kteří upozorňují na průser dnešní doby, je spousta. Ale málokdo je chce poslouchat. A to tím spíš, když je zde vláda většiny, která si pochopitelně bude raději volit ty, kdo jim budou překládat chválu a ne ty, kteří budou kritizovat konzumní životní styl, případně budou vybízet k zásadním změnám. Kolik lidí čte a hlavně skutečně vnímá Koukolíka, Grygara, Sedláčka (a to jsou alespoň ti známější)?

Navíc vy sám jste příkladem právě těch, kteří jakoukoli zásadní změnu z principu odmítají. Viz vaše bagatelizace výzkumu a podobných věcí, viz mnoho vašich příspěvků v jiných diskusích. Inteligentnímu člověku dojde, že to, co hnalo lidstvo vždy dopředu, byla podpora vědomostí a podpora nových technologií. To, kde jsme dnes, je jen a jen díky výzkumům a objevům tisíců inteligentních lidí. A také jedině technologický předstih drží každou pokročilou civilizaci: Římani se drželi, dokud byli pokročilejší než okolí. Jakmile se začali více zajímat o pohodlí a peníze tekly více korupčními cestami, byli smeteni. Arabská věda byla špičková, ale jakmile přestali podporovat vědění a zaměřili se více na vnitřní mocenské boje, smetli je Mongolové. Totéž platilo o historické Číně - i oni byli kdysi technicky daleko před okolními civilizacemi, ale dojeli na vlastní rozmařilost a šílenou byrokracii. A naši, euroatlantickou civilizaci tohle čeká taky, pokud nepřestane spát peníze jen do masivních sociálních podpor, do nesmyslných projektů typu fotovoltaiky na polích a 15 let zaručených výkupních cen místo toho, aby podporovali právě věci typu kosmický výzkum, nanotechnologie, genetika apod. To jsou věci, které nás budou živit za pár desítek let, to je naše šance, jak dále expandovat (a civilizace potřebuje expandovat - je to základní princip vývoje). Takže Fantomasi, zamyslete se, co vy sám skutečně děláte pro to, abyste změnil své okolí a jak podporujete budoucnost celé společnosti (fuj, to je hnusná formulace).

Odpovědět  |   | 
Fantomas  |  25. 02. 2013 08:38

Smím se zeptat co vy vnímáte jako průser dnešní doby?
A vývoj a výzkum se snad neznažím bagatelizovat a pokud to tak vypadá, tak mě to mrzí. Je to jen moje reakce na názory, že pro západní ekomoniku je jediné východisko z problémů - přestat pracovat a vrhnout se na techologie a vědomosti. Ale to přece nejde. Samozřejmě jsou to důležité věci, ale někdo přece pracovat musí. Nebo snad máme vše nakupovat z Číny?
A stejně tak to fungovalo i ve zmíněné historii - pokud se nějaká země dostala na vrchol, tak ano, bylo to kvůli pokroku ve všech oblastech, ale nejen kvůli tomu, ale hlavně kvůli tvrdé (a často dokonce otrocké!!!) práci většiny obyvatel.
Věda, výzkum, bádání, vývoj nových technologií,... - tohle tvoří jen špičku společnosti, takový vrchol a musí to mít oporu v práci zbytku (většiny) společnosti. Myšlenku, že tohle uživí nejen nějaký stát, ale celou západní civilizaci a že manuální výrobu můžeme s klidným svědomím přenechat "hloupějším", tu považuju za velmi naivní a krátkozrakou.
Bez práce to prostě nejde, všichni nemohou být nukleární fyzici.

Odpovědět  |   | 
Fantomas  |  25. 02. 2013 08:55

A k jiným diskuzím: Obecně jsem proti jednostrannosti, jakémukoliv extrémizmu, nerovnováze, jednopohledovým názorům a jednoúčelovým změnám. Domnívám se, že společnost (stát, země,...) potřebuje naopak rovnováhu a vyváženost. Ekonomickou, sociální, jakoukoliv. Pokud se ve společnosti začnou prosazovat jen určité cíle a myšlenky a ostatní se bude opomíjet, nebo dokonce úmyslně omezovat, je to špatně a bude z toho po čase průšvih.

Odpovědět  |   | 
Fantomas  |  25. 02. 2013 09:40

A ještě bych se zeptal kam vlastně chcete expandovat?

Odpovědět  |   | 
Hlopej Honza  |  26. 02. 2013 14:53

Afrika.
Proč myslíte ze byl v Německu skandál s tím, že auta z šrotovaciho programu končila na trajektu do Afriky? Protože na nasycený trh už víc aut nedodáte.

Tohle je hra na černého Petra ,

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

TEST Volkswagen Touareg V8 4.0 TDI Black Style: Nehodící se škrtněte

Volkswagen Touareg V8 4.0 TDI

Touareg je vlajkovou lodí Volkswagenu, s motorem V8 by se ale dal považovat za takovou vlajkovou loď „na druhou“. Pokud máte o koupi osmiválce zájem, pospěšte si. Brzy totiž nenávratně zmizí z nabídky.

včera | Jan Mička | 26 příspěvků
Minitest Opel Astra 1.2 Turbo (96 kW) Elegance: Tříválec na dlouhé cesty

Opel Astra 1.2 Turbo

Faceliftovaná Astra generace K dostala pod kapotu výhradně tříválcové motory, všechny pocházejí od General Motors, nikoli z dílen PSA. Vyzkoušeli jsme silnější verzi základní dvanáctistovky, která v mnoha ohledech velmi mile překvapila.

15.  2.  2020 | Petr Schnagl | 37 příspěvků
Minitest Mercedes-Benz V300d: Šestiválec vám už chybět nebude

Mercedes-Benz V300d

Skoro 240 koní v dodávce. Kdo to potřebuje? Když se nad tím zamyslíte, tak možná právě vy...

13.  2.  2020 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků

Nejčtenější články

Slavný český závodník prodává svůj dům na kolech. Má obrovský motor a 9 postelí

Slavný český závodník prodává svůj dům na k…

Pět televizí, devět postelí, koupelna, záchod a vůně poháru mista Evropy tahačů v ceně!

23.  1.  2020 | | 25 N/A
Speciální SUV Škoda má mřížku chladiče jako BMW X6. Uvnitř čeká nový křišťál

Speciální SUV Škoda má mřížku chladiče jako…

Koncept nového modelu Škody výhradně pro indický trh se ukáže už zanedlouho. Ještě předtím ale značka láká na jeho nejzajímavější prvky.

23.  1.  2020 | | 24 N/A
Takto vypadá zatím nejlevnější Škoda Octavia LB. Výbavu má vážně bohatou

Takto vypadá zatím nejlevnější Škoda Octavi…

Škoda již spustila konfigurátor pro novou Octavii s karoserií liftback. Detailněji jsme se podívali na zatím nejlevnější specifikaci.

1.  2.  2020 | | 169 N/A
Super73-R je Steve McQueen mezi elektrokoly. Plážová stylovka nevyjde draho

Super73-R je Steve McQueen mezi elektrokoly…

Snad ale nikdo nenatočí remake filmu Velký útěk s tímhle...

29.  1.  2020 | | 18 N/A
Nejvzácnější Škoda Fabia je na prodej v Česku. Spustila šílenství, víme o ní vše

Nejvzácnější Škoda Fabia je na prodej v Čes…

Škoda Fabia třetí generace není po více než pěti letech na trhu autem, za kterým byste se otočili. Jedna taková však přece jen existuje. A máme k ní opravdu blízko!

7.  2.  2020 | | 25 N/A