GDI Turbo

Další krok na cestě za zvyšováním účinnosti benzínového spalovacího motoru učinila automobilka Mitsubishi Motors v minulých dnech. Jako první výrobce na světě zahájila sériovou výrobu pohonné jednotky využívající unikátní technologii přímého vstřikování benzínu do hlavy válců GDI ve spojení s turbodmychadlem
GDI Turbo
Další krok na cestě za zvyšováním účinnosti benzínového spalovacího motoru učinila automobilka Mitsubishi Motors v minulých dnech. Jako první výrobce na světě zahájila sériovou výrobu pohonné jednotky využívající unikátní technologii přímého vstřikování benzínu do hlavy válců GDI ve spojení s turbodmychadlem. Motor 1,8 GDI Turbo se zatím objevil pod kapotou pětidveřového modelu Pajero iO TR, japonskou verzí typu Pajero Pinin.

První zkušenosti s novým turbomotorem potvrdily předpoklad, že motory GDI jsou pro přeplňování velice vhodné. Technologie GDI totiž umožňuje v úsporném režimu spalovat v benzínovému motoru extrémně chudou palivovou směs 40:1 takže produkuje více výfukových plynů nezbytných k pohonu turbíny přeplňovacího agregátu. Turbodmychadlo motoru GDI tak poskytuje dostatečný výkon už od nízkých otáček motoru. Takzvaný „turbo-efekt“, tedy charakteristická výkonová prodleva, vlastní klasickým turbomotorům, při spojení s technologií GDI úplně zmizela.

Použitím mezichladiče stlačeného vzduchu (Intercooler) spolu se dvěma režimy mísení palivové směsi a originálním způsobem vstřikování paliva do hlavy válců, mohl být zachován i u turbomotoru nezvykle vysoký kompresní poměr 10:1, což má velmi příznivý vliv na průběh křivky kroutícího momentu v nízkých a středních otáčkách, kde tradičně bývá velká slabina klasických přeplňovaných motorů.

Nová pohonná jednotka 1,8 GDI Turbo (s kódovým označením 4G93) poskytuje v japonském provedení maximální výkon 118kW (160k) při 5200 ot/min a maximální kroutící moment 220 Nm/3500 ot/min. Průměrná spotřeba (měřená dle japonských norem) je u nového motoru totožná s atmosférickým motorem 1,8 GDI, který však v japonském provedení dosahuje výkon o 30 ks nižší.

Zda a kdy se nová pohonná jednotka objeví v automobilech Mitsubishi určených na export není ještě známo, nicméně se proslýchá, že přeplňovaná pohonná jednotka GDI by se měla objevit u nové generace soutěžního vozu Mitsubishi Lancer, s nímž startuje úřadující mistr světa Tommi Makinen.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků