GDI Turbo

Další krok na cestě za zvyšováním účinnosti benzínového spalovacího motoru učinila automobilka Mitsubishi Motors v minulých dnech. Jako první výrobce na světě zahájila sériovou výrobu pohonné jednotky využívající unikátní technologii přímého vstřikování benzínu do hlavy válců GDI ve spojení s turbodmychadlem
GDI Turbo
Další krok na cestě za zvyšováním účinnosti benzínového spalovacího motoru učinila automobilka Mitsubishi Motors v minulých dnech. Jako první výrobce na světě zahájila sériovou výrobu pohonné jednotky využívající unikátní technologii přímého vstřikování benzínu do hlavy válců GDI ve spojení s turbodmychadlem. Motor 1,8 GDI Turbo se zatím objevil pod kapotou pětidveřového modelu Pajero iO TR, japonskou verzí typu Pajero Pinin.

První zkušenosti s novým turbomotorem potvrdily předpoklad, že motory GDI jsou pro přeplňování velice vhodné. Technologie GDI totiž umožňuje v úsporném režimu spalovat v benzínovému motoru extrémně chudou palivovou směs 40:1 takže produkuje více výfukových plynů nezbytných k pohonu turbíny přeplňovacího agregátu. Turbodmychadlo motoru GDI tak poskytuje dostatečný výkon už od nízkých otáček motoru. Takzvaný „turbo-efekt“, tedy charakteristická výkonová prodleva, vlastní klasickým turbomotorům, při spojení s technologií GDI úplně zmizela.

Použitím mezichladiče stlačeného vzduchu (Intercooler) spolu se dvěma režimy mísení palivové směsi a originálním způsobem vstřikování paliva do hlavy válců, mohl být zachován i u turbomotoru nezvykle vysoký kompresní poměr 10:1, což má velmi příznivý vliv na průběh křivky kroutícího momentu v nízkých a středních otáčkách, kde tradičně bývá velká slabina klasických přeplňovaných motorů.

Nová pohonná jednotka 1,8 GDI Turbo (s kódovým označením 4G93) poskytuje v japonském provedení maximální výkon 118kW (160k) při 5200 ot/min a maximální kroutící moment 220 Nm/3500 ot/min. Průměrná spotřeba (měřená dle japonských norem) je u nového motoru totožná s atmosférickým motorem 1,8 GDI, který však v japonském provedení dosahuje výkon o 30 ks nižší.

Zda a kdy se nová pohonná jednotka objeví v automobilech Mitsubishi určených na export není ještě známo, nicméně se proslýchá, že přeplňovaná pohonná jednotka GDI by se měla objevit u nové generace soutěžního vozu Mitsubishi Lancer, s nímž startuje úřadující mistr světa Tommi Makinen.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků