Logo magazínu

Škoda Octavia 1U se začala vyrábět před 25 lety. Revoluci mapují dobové záběry

7/21
Prohlédnout znovu

Škoda Octavia 1U se začala vyrábět před 25 lety. Revoluci mapují dobové záběry

Ať si kdo chce co chce říká, Octavia je společně s Fabií pilířem českého motorismu. Její příběh se začal naplno odvíjet 3. září roku 1996, kdy začala sjíždět z továrních linek Zdroj: ŠkodaAť si kdo chce co chce říká, Octavia je společně s Fabií pilířem českého motorismu. Její příběh se začal naplno odvíjet 3. září roku 1996, kdy začala sjíždět z továrních linek Zdroj: Škoda
Ať si kdo chce co chce říká, Octavia je společně s Fabií pilířem českého motorismu. Její příběh se začal naplno odvíjet 3. září roku 1996, kdy začala sjíždět z továrních linek |Zdroj: Škoda
1 442 126 vyrobených kusů - i proto patří jedničková Octavia k legendám českého automobilového průmyslu. Na snímku je model po faceliftu. Zdroj: Škoda1 442 126 vyrobených kusů - i proto patří jedničková Octavia k legendám českého automobilového průmyslu. Na snímku je model po faceliftu. Zdroj: Škoda
1 442 126 vyrobených kusů - i proto patří jedničková Octavia k legendám českého automobilového průmyslu. Na snímku je model po faceliftu. |Zdroj: Škoda
Liftback si u Octavie po stránce praktičnosti vedl oproti dobové konkurenci velmi dobře. Zde se rodil přístup "kus auta navíc", který automobilka plus minus ctí dodnes.. Zdroj: ŠkodaLiftback si u Octavie po stránce praktičnosti vedl oproti dobové konkurenci velmi dobře. Zde se rodil přístup "kus auta navíc", který automobilka plus minus ctí dodnes.. Zdroj: Škoda
Liftback si u Octavie po stránce praktičnosti vedl oproti dobové konkurenci velmi dobře. Zde se rodil přístup "kus auta navíc", který automobilka plus minus ctí dodnes.. |Zdroj: Škoda
Náklady na rozšíření výrobního závodu v Boleslavi byly 11 miliard korun, tovární hala měla 32 000 m2 výrobních prostorů. Zdroj: ŠkodaNáklady na rozšíření výrobního závodu v Boleslavi byly 11 miliard korun, tovární hala měla 32 000 m2 výrobních prostorů. Zdroj: Škoda
Náklady na rozšíření výrobního závodu v Boleslavi byly 11 miliard korun, tovární hala měla 32 000 m2 výrobních prostorů. |Zdroj: Škoda
Novou část mladoboleslavské továrny otevřel přestřižením pásky český prezident Václav Havel. Zdroj: ŠkodaNovou část mladoboleslavské továrny otevřel přestřižením pásky český prezident Václav Havel. Zdroj: Škoda
Novou část mladoboleslavské továrny otevřel přestřižením pásky český prezident Václav Havel. |Zdroj: Škoda
Důraz se kladl na aktivní i pasivní bezpečnost. Přední airbagy byly doplněny bočními vaky, do té doby známými prakticky jen z vozů vyšších tříd. Poprvé se tu uplatnily trubkové výztuhy prahů dveří. Zdroj: ŠkodaDůraz se kladl na aktivní i pasivní bezpečnost. Přední airbagy byly doplněny bočními vaky, do té doby známými prakticky jen z vozů vyšších tříd. Poprvé se tu uplatnily trubkové výztuhy prahů dveří. Zdroj: Škoda
Důraz se kladl na aktivní i pasivní bezpečnost. Přední airbagy byly doplněny bočními vaky, do té doby známými prakticky jen z vozů vyšších tříd. Poprvé se tu uplatnily trubkové výztuhy prahů dveří. |Zdroj: Škoda
Od sdružení Euro-NCAP získala první novodobá Octavia ve své době čtyři hvězdičky z maximálních pěti, což odpovídalo úrovni konkurenčních vozů na evropském trhu. Zdroj: ŠkodaOd sdružení Euro-NCAP získala první novodobá Octavia ve své době čtyři hvězdičky z maximálních pěti, což odpovídalo úrovni konkurenčních vozů na evropském trhu. Zdroj: Škoda
Od sdružení Euro-NCAP získala první novodobá Octavia ve své době čtyři hvězdičky z maximálních pěti, což odpovídalo úrovni konkurenčních vozů na evropském trhu. |Zdroj: Škoda
V září 1997 vzbudila na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem pozornost prostorná Octavia Combi. Zdroj: ŠkodaV září 1997 vzbudila na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem pozornost prostorná Octavia Combi. Zdroj: Škoda
V září 1997 vzbudila na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem pozornost prostorná Octavia Combi. |Zdroj: Škoda
Rozvor o hodnotě 2 512 mm odpovídal liftbacku, kombi bylo o šest milimetrů delší, o 26 mm vyšší a – podle provedení – o 15 až 30 kg těžší. Elegantně tvarovaná záď skýtala spoustu místa pro zavazadla, konkrétně 548-1512 litrů. Zdroj: ŠkodaRozvor o hodnotě 2 512 mm odpovídal liftbacku, kombi bylo o šest milimetrů delší, o 26 mm vyšší a – podle provedení – o 15 až 30 kg těžší. Elegantně tvarovaná záď skýtala spoustu místa pro zavazadla, konkrétně 548-1512 litrů. Zdroj: Škoda
Rozvor o hodnotě 2 512 mm odpovídal liftbacku, kombi bylo o šest milimetrů delší, o 26 mm vyšší a – podle provedení – o 15 až 30 kg těžší. Elegantně tvarovaná záď skýtala spoustu místa pro zavazadla, konkrétně 548-1512 litrů. |Zdroj: Škoda
"Vždycky mě potěší, když potkám liftback na silnici. Stejně tak i COMBI má stále šmrnc. Na první generaci se mi líbí hlavně její proporce a způsob, jakým sedí na kolech," říká o jedničkové Octavii její designér Dirk van Braeckel. Zdroj: Škoda"Vždycky mě potěší, když potkám liftback na silnici. Stejně tak i COMBI má stále šmrnc. Na první generaci se mi líbí hlavně její proporce a způsob, jakým sedí na kolech," říká o jedničkové Octavii její designér Dirk van Braeckel. Zdroj: Škoda
"Vždycky mě potěší, když potkám liftback na silnici. Stejně tak i COMBI má stále šmrnc. Na první generaci se mi líbí hlavně její proporce a způsob, jakým sedí na kolech," říká o jedničkové Octavii její designér Dirk van Braeckel. |Zdroj: Škoda
Navrhnout první vůz na koncernové technice nebyl snadný úkol. "Největší výzvou bylo dát novou identitu téměř sto let staré značce, která tehdy měla velice slabou image. Náročné bylo také přijít s designem vozu, který by ztělesňoval všechny pozitivní aspekty značky, které jsem chtěl, aby v něm zákazníci viděli – tradici, kvalitu a sportovní ambice," vysvětluje designér Dirk van Braeckel. Zdroj: ŠkodaNavrhnout první vůz na koncernové technice nebyl snadný úkol. "Největší výzvou bylo dát novou identitu téměř sto let staré značce, která tehdy měla velice slabou image. Náročné bylo také přijít s designem vozu, který by ztělesňoval všechny pozitivní aspekty značky, které jsem chtěl, aby v něm zákazníci viděli – tradici, kvalitu a sportovní ambice," vysvětluje designér Dirk van Braeckel. Zdroj: Škoda
Navrhnout první vůz na koncernové technice nebyl snadný úkol. "Největší výzvou bylo dát novou identitu téměř sto let staré značce, která tehdy měla velice slabou image. Náročné bylo také přijít s designem vozu, který by ztělesňoval všechny pozitivní aspekty značky, které jsem chtěl, aby v něm zákazníci viděli – tradici, kvalitu a sportovní ambice," vysvětluje designér Dirk van Braeckel. |Zdroj: Škoda
Octavia Combi představená v září 1997 ve Frankfurtu nad Mohanem. Zdroj: ŠkodaOctavia Combi představená v září 1997 ve Frankfurtu nad Mohanem. Zdroj: Škoda
Octavia Combi představená v září 1997 ve Frankfurtu nad Mohanem. |Zdroj: Škoda
A řez modelem s pohonem všech kol. Zdroj: ŠkodaA řez modelem s pohonem všech kol. Zdroj: Škoda
A řez modelem s pohonem všech kol. |Zdroj: Škoda
K výhodám liftbacku patřila jeho užitná hodnota. Zaujalo rozměrné výklopné víko zavazadelníku, zasahující až do střechy. Umožnilo výborný přístup k prostoru pro 528-1328 litrů náklad Zdroj: ŠkodaK výhodám liftbacku patřila jeho užitná hodnota. Zaujalo rozměrné výklopné víko zavazadelníku, zasahující až do střechy. Umožnilo výborný přístup k prostoru pro 528-1328 litrů náklad Zdroj: Škoda
K výhodám liftbacku patřila jeho užitná hodnota. Zaujalo rozměrné výklopné víko zavazadelníku, zasahující až do střechy. Umožnilo výborný přístup k prostoru pro 528-1328 litrů náklad |Zdroj: Škoda
Firemní statistiky uvádějí celkovou bilanci 973 071 vyrobených liftbacků. Zdroj: ŠkodaFiremní statistiky uvádějí celkovou bilanci 973 071 vyrobených liftbacků. Zdroj: Škoda
Firemní statistiky uvádějí celkovou bilanci 973 071 vyrobených liftbacků. |Zdroj: Škoda
Vůbec první vítězství získala Octavia WRC na Auto Štangl Bohemia Rallye v roce 1999. Zdroj: ŠkodaVůbec první vítězství získala Octavia WRC na Auto Štangl Bohemia Rallye v roce 1999. Zdroj: Škoda
Vůbec první vítězství získala Octavia WRC na Auto Štangl Bohemia Rallye v roce 1999. |Zdroj: Škoda
Zorinetoval by se majitel jednčkové Octavie v ovládání té současné? Zdroj: ŠkodaZorinetoval by se majitel jednčkové Octavie v ovládání té současné? Zdroj: Škoda
Zorinetoval by se majitel jednčkové Octavie v ovládání té současné? |Zdroj: Škoda
Designér Dirk van Braeckel na dobové fotografii. Zdroj: ŠkodaDesignér Dirk van Braeckel na dobové fotografii. Zdroj: Škoda
Designér Dirk van Braeckel na dobové fotografii. |Zdroj: Škoda
V roce 2001 se k zákazníkům dostala dynamická verze OCTAVIA RS. Poháněl ji zážehový turbomotor 1,8 l/132 kW, umožňující liftbacku zrychlit z 0 na 100 km/hod za 7,9 sekundy a dosáhnout rychlosti 235 km/hod.  Zdroj: ŠkodaV roce 2001 se k zákazníkům dostala dynamická verze OCTAVIA RS. Poháněl ji zážehový turbomotor 1,8 l/132 kW, umožňující liftbacku zrychlit z 0 na 100 km/hod za 7,9 sekundy a dosáhnout rychlosti 235 km/hod.  Zdroj: Škoda
V roce 2001 se k zákazníkům dostala dynamická verze OCTAVIA RS. Poháněl ji zážehový turbomotor 1,8 l/132 kW, umožňující liftbacku zrychlit z 0 na 100 km/hod za 7,9 sekundy a dosáhnout rychlosti 235 km/hod.  |Zdroj: Škoda
Zatímco letošní 120. výročí působení v motorsportu Škoda oslavila vcelku střídmě – <a href="https://www.autorevue.cz/skoda-scala-a-kamiq-v-cr-slavi-120-let-motorsportu-do-zavodaku-maji-daleko">akční výbavou pro Scalu, Kamiq</a> a <a href="https://www.autorevue.cz/Client.Gallery/show.aspx?id_file=0&article=47600">nakonec i pro Octavii RS</a>...Zatímco letošní 120. výročí působení v motorsportu Škoda oslavila vcelku střídmě – <a href="https://www.autorevue.cz/skoda-scala-a-kamiq-v-cr-slavi-120-let-motorsportu-do-zavodaku-maji-daleko">akční výbavou pro Scalu, Kamiq</a> a <a href="https://www.autorevue.cz/Client.Gallery/show.aspx?id_file=0&article=47600">nakonec i pro Octavii RS</a>...
Zatímco letošní 120. výročí působení v motorsportu Škoda oslavila vcelku střídmě – akční výbavou pro Scalu, Kamiq a nakonec i pro Octavii RS...
Kromě automatické klimatizace, vyhřívání předních sedadel nebo rádia Symphony s CD přehrávačem dostala WRC Edition také černobílou kombinaci čalounění a výroční plaketu s pořadovým číslem série.Kromě automatické klimatizace, vyhřívání předních sedadel nebo rádia Symphony s CD přehrávačem dostala WRC Edition také černobílou kombinaci čalounění a výroční plaketu s pořadovým číslem série.
Kromě automatické klimatizace, vyhřívání předních sedadel nebo rádia Symphony s CD přehrávačem dostala WRC Edition také černobílou kombinaci čalounění a výroční plaketu s pořadovým číslem série.

Škoda Octavia 1U se začala vyrábět před 25 lety. Revoluci mapují dobové záběry

Zmenšit