Škoda 860 (1929 - 1932)

Škoda 860 (1929 - 1932)

Škoda 860 se spoléhala na řadový osmiválec 3,38 litru o výkonu 60 koní. Uměla se rozjet na 110 km/h.

Škoda 860 se spoléhala na řadový osmiválec 3,38 litru o výkonu 60 koní. Uměla se rozjet na 110 km/h.

Škoda Superb 4000 z let 1939 až 1940 měla vidlicový osmiválec 4,0 l o výkonu 100 koní. Rozjela se na 135 km/h.

Škoda Superb 4000 z let 1939 až 1940 měla vidlicový osmiválec 4,0 l o výkonu 100 koní. Rozjela se na 135 km/h.

Škoda 1100 OHC byl nadějný speciál, který poprvé vyjel v roce 1958. Řadový čtyřválec 1,1 l o výkonu 92 koní v 7700 ot./min. uděloval vozu o hmotnosti pouze 550 kg solidní dynamiku.

Škoda 1100 OHC byl nadějný speciál, který poprvé vyjel v roce 1958. Řadový čtyřválec 1,1 l o výkonu 92 koní v 7700 ot./min. uděloval vozu o hmotnosti pouze 550 kg solidní dynamiku.

Formule 3 z roku 1964 měla litrový motor, který se roztočil až na 8000 ot./min. a podle zpřevodování se rozjela až na 200 km/h.

Formule 3 z roku 1964 měla litrový motor, který se roztočil až na 8000 ot./min. a podle zpřevodování se rozjela až na 200 km/h.

Speciál Škoda Spider B5 z roku 1971 byl postaven podle nových pravidel FIA. Nakonec dostal motor 1,5 l o výkonu asi 150 koní. Vůz o hmotnosti 630 kg se rozjel na asi 220 km/h.

Speciál Škoda Spider B5 z roku 1971 byl postaven podle nových pravidel FIA. Nakonec dostal motor 1,5 l o výkonu asi 150 koní. Vůz o hmotnosti 630 kg se rozjel na asi 220 km/h.

Škoda Felicia Kit Car byl oblíbený mezi jezdci rally. Největšího úspěchu s ním dosáhl závodník Pavel Sibera na Rally Argentina v roce 1995. Vyhrál svou třídu a celkově byl čtvrtý.

Škoda Felicia Kit Car byl oblíbený mezi jezdci rally. Největšího úspěchu s ním dosáhl závodník Pavel Sibera na Rally Argentina v roce 1995. Vyhrál svou třídu a celkově byl čtvrtý.

Škoda Octavia WRC se nejlépe umístila na třetím místě celkově při Rally Safari 2001.

Škoda Octavia WRC se nejlépe umístila na třetím místě celkově při Rally Safari 2001.

Zatímco speciál Fabia WRC moc úspěšný nebyl, model pro kategorii S2000 patřil k nejúspěšnějším závodním autům na tratích rally.

Zatímco speciál Fabia WRC moc úspěšný nebyl, model pro kategorii S2000 patřil k nejúspěšnějším závodním autům na tratích rally.

Škoda Fabia RS 1.9 TDI byl nejvýkonnější (96 kW) a nejrychlejší (204 km/h) model první generace Fabie.

Škoda Fabia RS 1.9 TDI byl nejvýkonnější (96 kW) a nejrychlejší (204 km/h) model první generace Fabie.

Škoda Fabia RS 1.4 TFSI měla komplikovaný motor Twin Charger s přeplňováním kompresorem i turbem a sedmistupňovou převodovku DSG.

Škoda Fabia RS 1.4 TFSI měla komplikovaný motor Twin Charger s přeplňováním kompresorem i turbem a sedmistupňovou převodovku DSG.

Současná třetí generace Fabie už ve verzi RS není a zřejmě nebude. Koupit si můžete jen vyšňořený model Monte Carlo.

Současná třetí generace Fabie už ve verzi RS není a zřejmě nebude. Koupit si můžete jen vyšňořený model Monte Carlo.

První Octavia RS se díky motoru 1.8 Turbo o výkonu 132 kW rozjela na stovku za 7,9 s a uháněla až 235 km/h.

První Octavia RS se díky motoru 1.8 Turbo o výkonu 132 kW rozjela na stovku za 7,9 s a uháněla až 235 km/h.

Druhá generace Octavie RS se s motorem 2.0 TFSI dostala na stovku za 7,3 sekundy a rozjela se na 240 km/h. Poprvé byl v nabídce pro RS i turbodiesel 2.0 TDI (170 k) a automat DSG.

Druhá generace Octavie RS se s motorem 2.0 TFSI dostala na stovku za 7,3 sekundy a rozjela se na 240 km/h. Poprvé byl v nabídce pro RS i turbodiesel 2.0 TDI (170 k) a automat DSG.

Třetí generace Octavie si ponechala motory 2.0 TSI a 2.0 TDI, posílila ovšem na 220, respektive 184 koní. benzínová verze s manuálem umí stovku za 6,8 s a rozjede se na 248 km/h.

Třetí generace Octavie si ponechala motory 2.0 TSI a 2.0 TDI, posílila ovšem na 220, respektive 184 koní. benzínová verze s manuálem umí stovku za 6,8 s a rozjede se na 248 km/h.

První šestiválcový Superb měl motor 2.8 V6 o výkonu 193 koní. Stovku uměl za 8 sekund a rozjel se na 237 km/h. Byla to tehdy nejrychlejší škodovka.

První šestiválcový Superb měl motor 2.8 V6 o výkonu 193 koní. Stovku uměl za 8 sekund a rozjel se na 237 km/h. Byla to tehdy nejrychlejší škodovka.

V druhé generaci měl Superb šestiválec 3.6 FSI o výkonu 260 koní a s rychlostí 250 km/h to byla opět nejrychlejší Škoda v nabídce. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy překonalo i Octavii RS.

V druhé generaci měl Superb šestiválec 3.6 FSI o výkonu 260 koní a s rychlostí 250 km/h to byla opět nejrychlejší Škoda v nabídce. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy překonalo i Octavii RS.

Aktuálně nejrychlejší je opět Superb a to model s motorem 2.0 TSI o výkonu 280 koní. Stovku umí za 5,8 sekundy a nejvyšší rychlost hlídá omezovač na 250 km/h.

Aktuálně nejrychlejší je opět Superb a to model s motorem 2.0 TSI o výkonu 280 koní. Stovku umí za 5,8 sekundy a nejvyšší rychlost hlídá omezovač na 250 km/h.

Škoda Fabia RS 1.4 TFSI

Škoda Fabia RS 1.4 TFSI

Škoda Fabia RS 1.9 TDI

Škoda Fabia RS 1.9 TDI

Škoda Popular Sport Coupé „Malá dohoda“

Škoda Popular Sport Coupé „Malá dohoda“

Škoda 200 RS a příbuzný prototyp 180 RS s menším motorem byly závodní vozy z počátku 70. let, určené ke startu ve vyšších objemových třídách než v těch do 1,3 l.

Škoda 200 RS a příbuzný prototyp 180 RS s menším motorem byly závodní vozy z počátku 70. let, určené ke startu ve vyšších objemových třídách než v těch do 1,3 l.

Škoda 200 RS měla čtyřválec 2,0 l s rozvodem OHC z prototypu 720. Výkon podle tehdejší normy dosahoval na 120 kW. Škoda testovala i dvouvačkovou verzi motoru.

Škoda 200 RS měla čtyřválec 2,0 l s rozvodem OHC z prototypu 720. Výkon podle tehdejší normy dosahoval na 120 kW. Škoda testovala i dvouvačkovou verzi motoru.

Škoda 200 RS a spolu s ní nejrychlejší Octavie všech dob, model RS 230.

Škoda 200 RS a spolu s ní nejrychlejší Octavie všech dob, model RS 230.

Škoda 200 RS ve společnosti Octavie RS 230. Model RS 230 má samosvor, stovku dá za 6,7 sekundy a nejvyšší rychlost hlídá omezovač na 250 km/h.

Škoda 200 RS ve společnosti Octavie RS 230. Model RS 230 má samosvor, stovku dá za 6,7 sekundy a nejvyšší rychlost hlídá omezovač na 250 km/h.

Škoda 200 RS ve společnosti Octavie RS 230

Škoda 200 RS ve společnosti Octavie RS 230

Škoda 966 Supersport byla kontinuálně vyvíjena na počátku padesátých let. Od obyčejného motoru 1,1 l o výkonu 50 koní se výkon dostal až na 180 koní z kompresorem přeplňované verze motoru 1,5 l.

Škoda 966 Supersport byla kontinuálně vyvíjena na počátku padesátých let. Od obyčejného motoru 1,1 l o výkonu 50 koní se výkon dostal až na 180 koní z kompresorem přeplňované verze motoru 1,5 l.

Škoda 966 Supersport

Škoda 966 Supersport

Prototyp Škoda 935 byl odpovědí na proudnicovou Tatru 77.

Prototyp Škoda 935 byl odpovědí na proudnicovou Tatru 77.

Plochý motor 2,0 l prototypu Škoda 935 byl umístěný vzadu a chlazený vodou. Řazení obstarávala poloautomatická převodovka.

Plochý motor 2,0 l prototypu Škoda 935 byl umístěný vzadu a chlazený vodou. Řazení obstarávala poloautomatická převodovka.

Škoda Popular Sport Monte Carlo

Škoda Popular Sport Monte Carlo

Vzniklo celkem sedmdesát kusů vozu Škoda Popular Monte Carlo na počest úspěchu v této slavné soutěži v roce 1936.

Vzniklo celkem sedmdesát kusů vozu Škoda Popular Monte Carlo na počest úspěchu v této slavné soutěži v roce 1936.

Škoda 130 RS byl úspěšný závodní automobil.

Škoda 130 RS byl úspěšný závodní automobil.

Škoda Octavia RS 1.8 Turbo

Škoda Octavia RS 1.8 Turbo

Škoda 1100 OHC uháněla rychlostí přes 200 km/h. Vznikly pouze dva plně funkční kusy.

Škoda 1100 OHC uháněla rychlostí přes 200 km/h. Vznikly pouze dva plně funkční kusy.

Škoda 1100 OHC

Škoda 1100 OHC

Škoda 110 Super Sport byl prototyp z roku 1971. Proslul především rolí ve filmu Upír z Feratu.

Škoda 110 Super Sport byl prototyp z roku 1971. Proslul především rolí ve filmu Upír z Feratu.

Kabriolet Škoda Felicia patří bez diskuse k nejkrásnějším škodovkám všech dob. Dnes je to ceněná rarita.

Kabriolet Škoda Felicia patří bez diskuse k nejkrásnějším škodovkám všech dob. Dnes je to ceněná rarita.

Mezi lidové „sportovní“ modely patřila Škoda 110 R.

Mezi lidové „sportovní“ modely patřila Škoda 110 R.

Škoda Rapid jako lidové „sportovní“ kupé.

Škoda Rapid jako lidové „sportovní“ kupé.

Škoda 860 se spoléhala na řadový osmiválec 3,38 litru o výkonu 60 koní. Uměla se rozjet na 110 km/h.
Škoda Superb 4000 z let 1939 až 1940 měla vidlicový osmiválec 4,0 l o výkonu 100 koní. Rozjela se na 135 km/h.
Škoda 1100 OHC byl nadějný speciál, který poprvé vyjel v roce 1958. Řadový čtyřválec 1,1 l o výkonu 92 koní v 7700 ot./min. uděloval vozu o hmotnosti pouze 550 kg solidní dynamiku.
Formule 3 z roku 1964 měla litrový motor, který se roztočil až na 8000 ot./min. a podle zpřevodování se rozjela až na 200 km/h.
40
Fotogalerie

Galerie: Škoda vyráběla rychlá auta vždy, jen se nejmenovala RS

Připomeňte si některé zajímavé modely z dlouhé a bohaté historie mladoboleslavské značky.

Kapitoly článku:


I když máme automobilku Škoda spojenou především s výrobou konzumních a čistě racionálních automobilů, během více než stoleté historie největšího domácího výrobce aut vzniklo i několik sportovních, rychlých či dokonce úspěšných závodních vozů. Tak se na ně pojďme podívat.

skoda 860.jpgSKODA_860_1932.JPGskoda superb 4000.jpg
První osmiválec měl už model Laurin & Klement FF, ale známější je model Škoda 860 s řadovým osmiválcem 3,38 litru o výkonu 60 koní. Superb 4000 z konce 30. let měl už motor V8 a výkon 100 koní

I když období násilné kolektivizace a masivního znárodňování řidičským radovánkám moc nepřálo, sportovní automobily vyvíjela Škoda i v té době. Vedle modelu 966 Supersport vznikl i krásný model 1100 OHC, v sedmdesátých letech pak třeba speciál Spider B5 a v roce 1964 byl postaven i monopost formule 3.

1100 OHC.jpgŠKODA F3 – litrový motor až 8000 otmin maximální rychlost přes 200 kmh.jpgskoda spider b5 typ 728 s (1973).jpgA závodní speciály značky Škoda znáte? Asi nejznáměnší je Škoda 1100 OHC, ale za pozornost stojí i Spider B5 a monopost Formule 3

Úspěšné byly i vozy 130 RS a bez zajímavosti nejsou ani prototypy 180 RS a 200 RS. Po revoluci v roce 1989 se automobilka soustředila především na modernizaci výroby, ale nezapomněla ani na svou závodní historii.

Felicia Kit Car byla doscela úspěšná, Octavia WRC už méně. V novodobé historii je asi nejúspěšnějším vozem vavříny sbírající Fabia S2000.

SKODA Felicia (8).jpgSkoda Muzeum_0464.jpgSkoda Muzeum_1000.jpg
Ani v novodobé historii Škoda na závody nezapomněla. Z okruhů se ale přesunula hlavně do rally, kde sklízely úspěchy modely Felicia, Octavia a především Fabia v provedení pro kategorii S2000

Úspěchy v rally se automobilka snažila kapitalizovat na prodeji běžných modelů s přídomkem RS. Jistě, o „sportovnosti“ první naftové Fabie RS by se dalo pochybovat, ale svůj účel splnila. Navíc, rychlé škodovky si nikdy nehrály na skutečná sportovní auta. Možná je škoda, že aktuální Fabia třetí generace ostrou verzi RS nedostane. Řidičský potenciál by v ní rozhodně byl.

_DSC0772_m.jpg_DSC0368.JPG150220 ŠKODA Fabia Monte Carlo (2).jpg
Rychlé civilní modely nejsou páteří nabídky. První rychlá Fabia RS měla naftový motor, nadějná druhá generace s automatem DSG a silným motorem TSI se už moc neprosadila. Aktuální třetí Fabia už verzi RS nemá

Mezi nejpopulárnější rychlé škodovky patří samozřejmě model Octavia RS. Přesto to nebyl vždy nejrychlejší model automobilky, toto privilegium zůstalo vrcholné motorizaci vlajkové lodi Superbu.

Octavia RS je oblíbená i jako kombi a nabídka dieselu a automatické převodovky svědčí o tom, že ani rychlá Octavia si nedělá závodní ambice.

ocrs_1510.jpgOctavia RS_II_correction.JPGsko-0351.jpg
Rychlá Octavia RS je populární, i když papírově není nejrychlejší. První generace měla motor 1.8 Turbo, druhá vsadila na dvoulitrový benzín i diesel. Toho se drží i generace třetí, která navíc dostala ostřejší verzi RS 230 se samosvorem

Pokud jste chtěli papírově nejrychlejší škodovku, museli jste sáhnout po vrcholném provedení modelu Škoda Superb. Už v první generaci s motorem 2.8 V6 uháněl rychleji než Octavia RS a druhá generace s motorem 3.6 FSI dostala jako první škodovka omezovač na 250 km/h. I nový Superb, který už nemá šestiválec, krotí omezovač na 250 km/h. Jako jediná Škoda také zvládne zrychlit na stovku za méně než šest sekund.

07 Skoda Superb.jpg41_Superb_on_location.jpgSu_029.jpg
Trochu se zapomíná na vrcholné motorizace Škody Superb, což jsou podle technických údajů oficiálně nejrychlejší a nejsilnější škodovky. Nová generace už nemá šestiválec, ale za to má 280 koní a nejvyšší rychlost hlídá omezovač

Těžko říct, jaká budoucnost čeká rychlé modely značky Škoda. Nepochybujeme o tom, že každá další generace bude o trochu rychlejší a o kus úspornější, ale v současné nabídce už vlastně zůstává jen Octavia RS a nějaký vyloženě sportovní model chybí.

Co říkáte? Chtělo by to nějaké kupé jako duchovního nástupce legendárního „erka“ nebo třeba retro roadster navazující na tradici otevřené Felicie?

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud