Tatra 813 ve vojenské verzi KOLOS mohla tahat přívěsy do hmotnosti až 100 tun. Poháněl ji samozřejmě tradiční vzduchem chlazený motor V12 o objemu 17,6 l. Dosahoval nejvyššího výkonu 199 kW. Foto: Jano Gallo (vlastní dílo), CC-BY-SA-3.0 nebo CC BY-SA 2.5-2.0-1.0, prostřednictvím Wikimedia Commons

Tatra 813 ve vojenské verzi KOLOS mohla tahat přívěsy do hmotnosti až 100 tun. Poháněl ji samozřejmě tradiční vzduchem chlazený motor V12 o objemu 17,6 l. Dosahoval nejvyššího výkonu 199 kW. Foto: Jano Gallo (vlastní dílo), CC-BY-SA-3.0 nebo CC BY-SA 2.5-2.0-1.0, prostřednictvím Wikimedia Commons

V 80. letech zkoušel štěstí v Dakaru mimo jiné LIAZ. V roce 1987 musela posádka s číslem 615 pro nehodu odstoupit z průběžného druhého místa, ale posádka číslo 614 vybojovala celkové třetí místo mezi kamiony a první místo v kategorii sériových kamionů.

V 80. letech zkoušel štěstí v Dakaru mimo jiné LIAZ. V roce 1987 musela posádka s číslem 615 pro nehodu odstoupit z průběžného druhého místa, ale posádka číslo 614 vybojovala celkové třetí místo mezi kamiony a první místo v kategorii sériových kamionů.

Mezi legendární vozy patří i Tatra, které se zúčastnila expedice kolem celého světa. Expedice pod názvem „Tatra kolem světa“ projela během tří let všech pět osídlených kontinentů. Zajímavé je, že vůz vyrazil v březnu 1987 a vrátil se až po revoluci v dubnu 1990.

Mezi legendární vozy patří i Tatra, které se zúčastnila expedice kolem celého světa. Expedice pod názvem „Tatra kolem světa“ projela během tří let všech pět osídlených kontinentů. Zajímavé je, že vůz vyrazil v březnu 1987 a vrátil se až po revoluci v dubnu 1990.

Praga V3S je bezpochyby českou (nebo chcete-li československou) ikonou. Vznikla v utajení na počátku 50. let za necelý půl rok a ve výrobě vydržela od roku 1953 až do roku 1985. Foto: AlfvanBeem (Vlastní dílo) [CC0], prostřednictvím Wikimedia Commons

Praga V3S je bezpochyby českou (nebo chcete-li československou) ikonou. Vznikla v utajení na počátku 50. let za necelý půl rok a ve výrobě vydržela od roku 1953 až do roku 1985. Foto: AlfvanBeem (Vlastní dílo) [CC0], prostřednictvím Wikimedia Commons

Další klasikou je Tatra 138. V letech 1959 až 1971 se vyrobilo skoro 46 000 kusů v různých úpravách a verzích. Vzduchem chlazený osmiválec modelu T138 měl objem 11,8 l a výkon 132 kW.

Další klasikou je Tatra 138. V letech 1959 až 1971 se vyrobilo skoro 46 000 kusů v různých úpravách a verzích. Vzduchem chlazený osmiválec modelu T138 měl objem 11,8 l a výkon 132 kW.

Nástupcem Tatry 138 je Tatra 148, kterou můžete na silnicích spatřit i dnes. Vyráběla se od roku 1972 do roku 1982 a celkem vzniklo 113 647 kusů. S užitečnou hmotností 16 tun měl vzduchem chlazený osmiválec 12,7 l o výkonu 149 kW dost práce.

Nástupcem Tatry 138 je Tatra 148, kterou můžete na silnicích spatřit i dnes. Vyráběla se od roku 1972 do roku 1982 a celkem vzniklo 113 647 kusů. S užitečnou hmotností 16 tun měl vzduchem chlazený osmiválec 12,7 l o výkonu 149 kW dost práce.

Soutěžní Tatra 815. Karel Loprais vyhrál legendární Dakar celkem šestkrát, v letech 1988, 1994, 1995, 1998, 1999 a 2001.

Soutěžní Tatra 815. Karel Loprais vyhrál legendární Dakar celkem šestkrát, v letech 1988, 1994, 1995, 1998, 1999 a 2001.

Vítězná Tatra 815 Karla Lopraise z dakarského závodu v roce 1988. (Foto: Dr. Killer (Vlastní dílo) [CC0], prostřednictvím Wikimedia Commons)

Vítězná Tatra 815 Karla Lopraise z dakarského závodu v roce 1988. (Foto: Dr. Killer (Vlastní dílo) [CC0], prostřednictvím Wikimedia Commons)

S touto Tatrou 815 zvítězil Karel Loprais v rally Dakar v roce 2001.

S touto Tatrou 815 zvítězil Karel Loprais v rally Dakar v roce 2001.

Těžký tahač Tatra 813 v provedení 6x6 existoval i ve variantě pro tahání dopravních letadel. Foto Jano Gallo (vlastní dílo), CC-BY-SA-3.0 nebo CC BY-SA 2.5-2.0-1.0, prostřednictvím Wikimedia Commons

Těžký tahač Tatra 813 v provedení 6x6 existoval i ve variantě pro tahání dopravních letadel. Foto Jano Gallo (vlastní dílo), CC-BY-SA-3.0 nebo CC BY-SA 2.5-2.0-1.0, prostřednictvím Wikimedia Commons

Tatra 805 se vyráběla v letech 1953 až 1960. Je to lehký armádní speciál a k pohonu sloužil jednokarburátorový osmiválec z Tatry 603 se sníženou kompresí a se suchou klikovou skříní. Kvílivý zvuk chladících ventilátorů dal této Tatře přezdívku „Píšťala“, ale říkalo se jí také „Fňukna“ kvůli skučení převodovky a motoru pod zátěží.

Tatra 805 se vyráběla v letech 1953 až 1960. Je to lehký armádní speciál a k pohonu sloužil jednokarburátorový osmiválec z Tatry 603 se sníženou kompresí a se suchou klikovou skříní. Kvílivý zvuk chladících ventilátorů dal této Tatře přezdívku „Píšťala“, ale říkalo se jí také „Fňukna“ kvůli skučení převodovky a motoru pod zátěží.

S Tatrou 805 jezdili i Hanzelka a Zikmund při svých expedicích. Foto: Dr. Killer (Vlastní dílo) [CC0], prostřednictvím Wikimedia Commons

S Tatrou 805 jezdili i Hanzelka a Zikmund při svých expedicích. Foto: Dr. Killer (Vlastní dílo) [CC0], prostřednictvím Wikimedia Commons

Prototyp Tatry 815 z roku 1976. Více než deset let trvající vývoj byl na socialistické poměry velmi důkladný.

Prototyp Tatry 815 z roku 1976. Více než deset let trvající vývoj byl na socialistické poměry velmi důkladný.

Tatra 815 nahradila model 148 v roce 1983 a ve výrobě se drží dodnes, i když samozřejmě prošla modernizacemi. Jedna se udála v roce 1998, druhá v roce 2010 s příchodem normy Euro 5.

Tatra 815 nahradila model 148 v roce 1983 a ve výrobě se drží dodnes, i když samozřejmě prošla modernizacemi. Jedna se udála v roce 1998, druhá v roce 2010 s příchodem normy Euro 5.

Tatra 111 se začala vyrábět až v roce 1942 a prakticky kompletní produkce byla určena pro potřeby německých okupačních vojsk. Výroba pokračovala i po válce a model 111 vydržel ve výrobě do roku 1962, kdy ho zastoupil modernější model T138.

Tatra 111 se začala vyrábět až v roce 1942 a prakticky kompletní produkce byla určena pro potřeby německých okupačních vojsk. Výroba pokračovala i po válce a model 111 vydržel ve výrobě do roku 1962, kdy ho zastoupil modernější model T138.

Tatra 111 sloužila prakticky v celém socialistickém bloku. V sovětském Magadanu byl tomuto nákladnímu vozu dokonce postaven pomník. Dnes už je ale značně zchátralý.

Tatra 111 sloužila prakticky v celém socialistickém bloku. V sovětském Magadanu byl tomuto nákladnímu vozu dokonce postaven pomník. Dnes už je ale značně zchátralý.

Toto nouzové řešení, LIAZu MT se říkalo také „mezityp“, nakonec vydrželo ve výrobě skoro čtvrt století. Poháněl ho vodou chlazený řadový šestiválec Škoda o objemu 11,8 l a o výkonu až 210 kW s přeplňováním.

Toto nouzové řešení, LIAZu MT se říkalo také „mezityp“, nakonec vydrželo ve výrobě skoro čtvrt století. Poháněl ho vodou chlazený řadový šestiválec Škoda o objemu 11,8 l a o výkonu až 210 kW s přeplňováním.

K ikonám českých silnic patří také Avia. Jedná se vlastně o licenci na francouzský nákladní vůz Renault-Saviem. Výroba začala v roce 1968.

K ikonám českých silnic patří také Avia. Jedná se vlastně o licenci na francouzský nákladní vůz Renault-Saviem. Výroba začala v roce 1968.

V 80. letech zkoušel štěstí v Dakaru mimo jiné LIAZ. V roce 1987 musela posádka s číslem 615 pro nehodu odstoupit z průběžného druhého místa, ale posádka číslo 614 vybojovala celkové třetí místo mezi kamiony a první místo v kategorii sériových kamionů.
Mezi legendární vozy patří i Tatra, které se zúčastnila expedice kolem celého světa. Expedice pod názvem „Tatra kolem světa“ projela během tří let všech pět osídlených kontinentů. Zajímavé je, že vůz vyrazil v březnu 1987 a vrátil se až po revoluci v dubnu 1990.
Praga V3S je bezpochyby českou (nebo chcete-li československou) ikonou. Vznikla v utajení na počátku 50. let za necelý půl rok a ve výrobě vydržela od roku 1953 až do roku 1985. Foto: AlfvanBeem (Vlastní dílo) [CC0], prostřednictvím Wikimedia Commons
Další klasikou je Tatra 138. V letech 1959 až 1971 se vyrobilo skoro 46 000 kusů v různých úpravách a verzích. Vzduchem chlazený osmiválec modelu T138 měl objem 11,8 l a výkon 132 kW.
18
Fotogalerie

Galerie: Kolos, Fňukna, Vejtřaska aneb nákladní legendy z dob ČSSR

Výroba nákladních aut má i u nás dlouhou tradici. Z tradičních českých značek ale do dnešních dnů přežila vlastně jen Tatra a Avia.

Ačkoli na AutoRevue.cz se zabýváme především osobními auty, ekonomika by nemohla fungovat bez dopravy nákladní. Výroba nákladních aut má i u nás dlouhou tradici. Na některých typech dokonce stálo celé socialistické hospodářství a obnova státu po druhé světové válce.

Nelze nezmínit dnes už legendární „Vejtřasku“, tedy Pragu V3S, všudypřítomnou Avii nebo klasické Tatrovky T138 a T815. Vynechat nemůžeme ani známé Liazky. Nejlépe ale uděláte, když si otevřete přiloženou fotogalerii a projdete si jednotlivé snímky.

Z tradičních českých značek do dnešních dnů přežila vlastně jen Tatra a Avia. Značky Praga a LIAZ už patří pouze vzpomínkám lidí, kteří v nich trávili svou pracovní kariéru nebo na nich dělali řidičský průkaz skupiny C a E.

Tatra_813_KOLOS_1.jpga6.jpgtatra-815-gtc-levy-bok-2.jpg9101388.JPGtatra 138.jpgtatra_t148_1972_photos_2.jpgtatra_t815_2005_photos_1_1600x1200.jpgT815_rallye.JPGphotos_tatra_t815_2001_1.jpgT813_6x6_civil.jpgTatra805.jpgT805_Hanzelka_Zikmund2.JPGpictures_tatra_t815_1976_2m prototyp.jpgtatra_t815_1982_images_3.jpgtatra_t111_1951_pictures_1.jpgpomnik 111.jpgmtsma.jpgpictures_avia_a15_1968_1.jpg

Doporučujeme

Články odjinud