Galerie: Historie BMW řady 3 od E21 přes E30, E36, E46 a E90 až po F30

Seznam kapitol
  1. Historie BMW řady 3
  2. Fotogalerie: Historie BMW řady 3

Podívejte se na fotografie, jak se vyvíjelo BMW řady 3 od generace E21 až po aktuální faceliftovanou generaci F30. Automobilka na představení nového modelu přivezla i starší kusy v opravdu pěkném stavu. Najít dnes takto zachovalá a opečovávaná stará BMW dá hodně práce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První generace BMW řady 3 označovaná jako E21 se vyráběla výhradně v dvoudveřové karoserii. Vznikl i zajímavý kabriolet Baur

BMW řady 3 E21 se vyrábělo od roku 1975 do roku 1983 a nabídka motorů pod kapotou začínala od čtyřválce 1,6 l o výkonu 55 kW (75 k) po šestiválec v 323i o výkonu 105 kW (143 k). BMW vyrobilo celkem 1 364 039 kusů řady 3 a také 4595 poměrně vzácných kabrioletů Baur.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Druhá generace E30 už dostala další karosářské verze. Kombi původně vzniknout vůbec nemělo, ale vedení firmy uchvátil nápad inženýra BMW Maxe Reisböcka, který si ze sedanu E30 vlastnoručně kombi postavil

BMW řady 3 E30 sjíždělo z montážní linky od roku 1982 do roku 1994. Vedle dvoudveřového sedanu a kabria byl vyráběn už i klasický čtyřdveřový sedan a později také kombi, které vlastně vzniklo náhodou a BMW ho vůbec nemělo v plánu vyrábět. Ikonickou první M3 asi vůbec nemusíme připomínat, ale už zde prezentovaný model 320si je také poměrně vzácnost.

Galerie: BMW řady 7 od konce války po současnost

Galerie: BMW řady 7 od konce války po současnost

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Generace E36 ztloustla a pod kapotu se nastěhovaly silnější motory. Verze M3 dostala šestiválec, nabídka obsahovala kupé, sedan, kombi Touring a kabriolet. Opět vzniklo i několik zakázkových polokabrioletů Baur

BMW řady 3 E36 je v dnešní době jedno z nejvíce nedoceněných aut a ceny ojetin tomu odpovídají. Výroba probíhala od roku 1990 až do roku 2000 a motory sahaly od čtyřválcového dieselu 318tds o výkonu 66 kW (90 k) po M3 o výkonu 236 kW (321 k).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pro generaci E46 je charakteristický především vysoký důraz na bezpečnost vozu. V nabídce se prvně objevuje stabilizační systém, kontrolu trakce mají všechny modely. M3 už nekoupíte jako sedan

BMW řady 3 E46 vyráběla automobilka v letech 1998 až 2007. Modernizovaná motorová paleta byla podobná jako u generace E36, ale zásadně se zlepšila pasivní bezpečnost. Na oblibě začaly získávat turbodiesely a také pohon všech kol xDrive. Z limitovaného modelu M3 CSL je dnes žádaná investice.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Verze 320i už nemá malý šestiválec, ale jen čtyřválec. Popularita dieselů a tlak na emise začal odsouvat tradiční atmosférické šestiválce do pozadí. Klasická 330i E90 by mohla být jednou vyhledávaná jako poslední tradiční řadový šestiválec pod kapotou BMW řady 3

BMW řady 3 E90 přišlo v roce 2005 s trochu kontroverzním vzhledem, ale celkové prodeje přes tři miliony kusů do roku 2013 hovoří jasně. Zatímco vrcholná M3 dostala čtyřlitrový osmiválec, vznikla i limitovaná edice BMW 320si se čtyřválcem kvůli homologaci speciálu pro WTCC.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Aktuální generace BMW řady 3 označená jako F30 už nemá ani jeden motor s atmosférickým sáním. Downsizingu podlehla i vrcholná M3

BMW řady 3 F30 se začalo vyrábět v říjnu 2011 a jak už asi víte, nyní s faceliftem poprvé dostalo tříválec. Pod kapotou už také nenajdete klasický atmosférický motor. I tradiční řadový šestiválec má vyhradně přeplňování. Brzy přijde i hybridní verze 340e.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Historie BMW řady 3
  2. Fotogalerie: Historie BMW řady 3
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

včera | Milan Lažanský | 3 příspěvky
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků