První československý prezident T. G. Masaryk vystřídal několik vozů převážně domácí výroby. Zde pózuje u vozu Škoda Hispano-Suiza.

První československý prezident T. G. Masaryk vystřídal několik vozů převážně domácí výroby. Zde pózuje u vozu Škoda Hispano-Suiza.

Gustáv Husák jezdil mimo jiné ZILem 115, především pokud přiletěl na návštěvu jiný komunistický papaláš.

Gustáv Husák jezdil mimo jiné ZILem 115, především pokud přiletěl na návštěvu jiný komunistický papaláš.

Miloš Zeman dává přednost domácí Škodě Superb. Prý nedrncá, jak kritizoval starší Superby jeho předchůdce Václav Klaus.

Miloš Zeman dává přednost domácí Škodě Superb. Prý nedrncá, jak kritizoval starší Superby jeho předchůdce Václav Klaus.

Škoda VOS (Vládní Osobní Speciál) musel být v zadní části upraven tak, aby se do něj vešla i velmi kyprá Gottwaldova manželka Marta.

Škoda VOS (Vládní Osobní Speciál) musel být v zadní části upraven tak, aby se do něj vešla i velmi kyprá Gottwaldova manželka Marta.

Přehlídkový kabriolet ZIS 110 využíval jen velmi výjimečně Klement Gottwald. Častěji se v něm ukazoval jeho zeť a ministr národní obrany Alexej Čepička.

Přehlídkový kabriolet ZIS 110 využíval jen velmi výjimečně Klement Gottwald. Častěji se v něm ukazoval jeho zeť a ministr národní obrany Alexej Čepička.

Mercedes-Benz 770 dostal od samotného Hitlera k užívání protektorátní prezident Emil Hácha. Později sloužil i Benešovi a v hradní flotile zůstal i po únorovém puči.

Mercedes-Benz 770 dostal od samotného Hitlera k užívání protektorátní prezident Emil Hácha. Později sloužil i Benešovi a v hradní flotile zůstal i po únorovém puči.

Klaus měl také jako oficiální auto Superb, ale kvůli pohodlí dával – celkem pochopitelně – přednost vozům Audi A8.

Klaus měl také jako oficiální auto Superb, ale kvůli pohodlí dával – celkem pochopitelně – přednost vozům Audi A8.

Ludvík Svoboda užíval docela elegantní GAZ M-13 Čajka.

Ludvík Svoboda užíval docela elegantní GAZ M-13 Čajka.

Než dostal Antonín Novotný nový ZIL 111, jezdil tímto GAZem 12 ZIM.

Než dostal Antonín Novotný nový ZIL 111, jezdil tímto GAZem 12 ZIM.

V roce 1992 dostal Václav Havel Mercedes-Benz 600 SEL a od té doby už zůstal této německé značce věrný.

V roce 1992 dostal Václav Havel Mercedes-Benz 600 SEL a od té doby už zůstal této německé značce věrný.

V letech 1990 až 1992 jezdil Václav Havel v BMW řady 7.

V letech 1990 až 1992 jezdil Václav Havel v BMW řady 7.

Prvním autem Václava Havla ve funkci byl Renault 21, který obdržel darem od Maria Soarese, tehdejšího portugalského prezidenta.

Prvním autem Václava Havla ve funkci byl Renault 21, který obdržel darem od Maria Soarese, tehdejšího portugalského prezidenta.

Tatra 613 bylo oficiální stranické a vládní vozidlo. Pokud jste nebyli ve vysoké funkci KSČ nebo některého z národních podniků, prakticky jste se nemohli k tomuto vozu dostat. Občas s Tatrou jezdil i Gustáv Husák.

Tatra 613 bylo oficiální stranické a vládní vozidlo. Pokud jste nebyli ve vysoké funkci KSČ nebo některého z národních podniků, prakticky jste se nemohli k tomuto vozu dostat. Občas s Tatrou jezdil i Gustáv Husák.

Tatra 70 sloužila i Masarykovi.

Tatra 70 sloužila i Masarykovi.

I druhá generace Škody Superb se uplatnila ve službách Hradu.

I druhá generace Škody Superb se uplatnila ve službách Hradu.

První generace Škody Superb samozřejmě nemohla chybět ve flotile kolem prezidenta republiky.

První generace Škody Superb samozřejmě nemohla chybět ve flotile kolem prezidenta republiky.

Tatru 80 v různých provedeních používal jak Masaryk, tak později i Edvard Beneš.

Tatru 80 v různých provedeních používal jak Masaryk, tak později i Edvard Beneš.

Tomáš Garrigue Masaryk pózuje před Škodou Hispano-Suiza.

Tomáš Garrigue Masaryk pózuje před Škodou Hispano-Suiza.

Tatra 603 sloužila vysokým stranickým představitelům. Možná i proto se jí říkalo žertem jednoválec, neboť se „vzadu vždycky válel jen jeden“. V modelu T603 se ale občas objevil i Ludvík Svoboda nebo Antonín Novotný.

Tatra 603 sloužila vysokým stranickým představitelům. Možná i proto se jí říkalo žertem jednoválec, neboť se „vzadu vždycky válel jen jeden“. V modelu T603 se ale občas objevil i Ludvík Svoboda nebo Antonín Novotný.

ZIL 111 dostal ke svému užívání Antonín Novotný.

ZIL 111 dostal ke svému užívání Antonín Novotný.

Gustáv Husák jezdil mimo jiné ZILem 115, především pokud přiletěl na návštěvu jiný komunistický papaláš.
Miloš Zeman dává přednost domácí Škodě Superb. Prý nedrncá, jak kritizoval starší Superby jeho předchůdce Václav Klaus.
Škoda VOS (Vládní Osobní Speciál) musel být v zadní části upraven tak, aby se do něj vešla i velmi kyprá Gottwaldova manželka Marta.
Přehlídkový kabriolet ZIS 110 využíval jen velmi výjimečně Klement Gottwald. Častěji se v něm ukazoval jeho zeť a ministr národní obrany Alexej Čepička.
20
Fotogalerie

Auta českých prezidentů: V čem jezdili Masaryk, Gottwald nebo Havel?

U Hradu oficiálně sloužila a slouží hlavně auta české výroby. Někteří prezidenti však dávali přednost zahraničním vozům.

Kapitoly článku:


Českou politikou aktuálně hýbou prezidentské volby. Kdo bude příštím „vládcem“ naší země, se dozvíme až v lednu, v tuto chvíli nám však rozhodně neuškodí krátký pohled do historie. Nikoho nepřekvapí, že Hradu v minulosti sloužila hlavně česká auta, ne všichni prezidenti však jejich služeb skutečně využívali.

Klausova věta, že „Superb drncá“, zlidověla. Přesto byl Václav Klaus v Superbu viděn poměrně často, i když si oblíbil hradní vozy Audi A8. Jeho nástupce Zeman už vyfasoval nový Superb a tam se prý drncání nevyskytuje.

skoda_hispano-suiza-h6_1924_wallpapers_1 masaryk.jpgimages_zil_4104_1978_1 husák.jpg150605 SKODA Superb for Czech President 005.jpg
První československý prezident se nestyděl zapózovat před svým vozem Škoda Hispano-Suiza, zatímco komunističtí papaláši z obrněných sovětských limuzín moc hlavu nevystrkovali. Havel české auto neměl, Klaus jezdil Superbem jen občas a Zeman se tváří, že jiné používat ani nebude

Prezident Václav Havel svého času dokonce jezdil Renaultem 21, ale hned v roce 1990 přešel na BMW řady 7 a nakonec si v roce 1992 oblíbil Mercedesy, když dostal dnes už klasického „mamuta“, tedy Mercedes-Benz 600 SEL třídy W140.

Papaláši socialistického zřízení hojně využívali vozy Tatra 603 a později 613, ale vozový park prezidentů a nejvyšších stranických představitelů měl k dispozici i tehdejší sovětské limuzíny ZIS a ZIL.

gottwald skoda VOS.jpgzis_110_1949_images_1 alexej cepicka gottwald.jpgwallpapers_mercedes-benz_770_emil hacha a gottwald.jpgVůz Škoda VOS musel být upraven tak, aby dozadu mohla důstojně nastoupit i silně obézní Gottwaldova manželka. Otevřený kabriolet ZIS 110 používal především Alexej Čepička, i když byl určen Gottwaldovi. Háchův Mercedes sloužil u Hradu i za Beneše a překvapivě i za Gottwalda

Pokud se ale podíváme do doby tzv. první republiky, prezident Tomáš G. Masaryk měl vůz Laurin a Klement a následně Tatru Grand. Pak dostal vůz Škoda Hispano-Suiza. Ke konci svého mandátu používal Tatru 70A a Tatru 80, se kterou jezdil i v přehlídkovém provedení Edvard Beneš.

Protektorátní prezident Emil Hácha dostal od Adolfa Hitlera pancéřovaný kabriolet Mercedes-Benz 770, který kupodivu sloužil (po drobných úpravách) na Hradě i po válce a dokonce v něm mohli být viděni i komunističtí papaláši na přelomu 40. a 50. let.

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Doporučujeme

Články odjinud