Auta českých prezidentů: V čem jezdili Masaryk, Gottwald nebo Havel?

U Hradu oficiálně sloužila a slouží hlavně auta české výroby. Někteří prezidenti však dávali přednost zahraničním vozům.
Seznam kapitol
  1. Auta českých prezidentů
  2. Fotogalerie: Auta českých prezidentů

Českou politikou aktuálně hýbou prezidentské volby. Kdo bude příštím „vládcem“ naší země, se dozvíme až v lednu, v tuto chvíli nám však rozhodně neuškodí krátký pohled do historie. Nikoho nepřekvapí, že Hradu v minulosti sloužila hlavně česká auta, ne všichni prezidenti však jejich služeb skutečně využívali.

Klausova věta, že „Superb drncá“, zlidověla. Přesto byl Václav Klaus v Superbu viděn poměrně často, i když si oblíbil hradní vozy Audi A8. Jeho nástupce Zeman už vyfasoval nový Superb a tam se prý drncání nevyskytuje.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První československý prezident se nestyděl zapózovat před svým vozem Škoda Hispano-Suiza, zatímco komunističtí papaláši z obrněných sovětských limuzín moc hlavu nevystrkovali. Havel české auto neměl, Klaus jezdil Superbem jen občas a Zeman se tváří, že jiné používat ani nebude

Prezident Václav Havel svého času dokonce jezdil Renaultem 21, ale hned v roce 1990 přešel na BMW řady 7 a nakonec si v roce 1992 oblíbil Mercedesy, když dostal dnes už klasického „mamuta“, tedy Mercedes-Benz 600 SEL třídy W140.

Galerie: Známí diktátoři a jejich oblíbená auta

Galerie: Známí diktátoři a jejich oblíbená auta

Papaláši socialistického zřízení hojně využívali vozy Tatra 603 a později 613, ale vozový park prezidentů a nejvyšších stranických představitelů měl k dispozici i tehdejší sovětské limuzíny ZIS a ZIL.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekVůz Škoda VOS musel být upraven tak, aby dozadu mohla důstojně nastoupit i silně obézní Gottwaldova manželka. Otevřený kabriolet ZIS 110 používal především Alexej Čepička, i když byl určen Gottwaldovi. Háchův Mercedes sloužil u Hradu i za Beneše a překvapivě i za Gottwalda

Pokud se ale podíváme do doby tzv. první republiky, prezident Tomáš G. Masaryk měl vůz Laurin a Klement a následně Tatru Grand. Pak dostal vůz Škoda Hispano-Suiza. Ke konci svého mandátu používal Tatru 70A a Tatru 80, se kterou jezdil i v přehlídkovém provedení Edvard Beneš.

Protektorátní prezident Emil Hácha dostal od Adolfa Hitlera pancéřovaný kabriolet Mercedes-Benz 770, který kupodivu sloužil (po drobných úpravách) na Hradě i po válce a dokonce v něm mohli být viděni i komunističtí papaláši na přelomu 40. a 50. let.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Auta českých prezidentů
  2. Fotogalerie: Auta českých prezidentů
TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

dnes | Petr Schnagl | 7 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

včera | Jan Mička | 68 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 56 příspěvků