Auta českých prezidentů: V čem jezdili Masaryk, Gottwald nebo Havel?

U Hradu oficiálně sloužila a slouží hlavně auta české výroby. Někteří prezidenti však dávali přednost zahraničním vozům.
Seznam kapitol
  1. Auta českých prezidentů
  2. Fotogalerie: Auta českých prezidentů

Českou politikou aktuálně hýbou prezidentské volby. Kdo bude příštím „vládcem“ naší země, se dozvíme až v lednu, v tuto chvíli nám však rozhodně neuškodí krátký pohled do historie. Nikoho nepřekvapí, že Hradu v minulosti sloužila hlavně česká auta, ne všichni prezidenti však jejich služeb skutečně využívali.

Klausova věta, že „Superb drncá“, zlidověla. Přesto byl Václav Klaus v Superbu viděn poměrně často, i když si oblíbil hradní vozy Audi A8. Jeho nástupce Zeman už vyfasoval nový Superb a tam se prý drncání nevyskytuje.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První československý prezident se nestyděl zapózovat před svým vozem Škoda Hispano-Suiza, zatímco komunističtí papaláši z obrněných sovětských limuzín moc hlavu nevystrkovali. Havel české auto neměl, Klaus jezdil Superbem jen občas a Zeman se tváří, že jiné používat ani nebude

Prezident Václav Havel svého času dokonce jezdil Renaultem 21, ale hned v roce 1990 přešel na BMW řady 7 a nakonec si v roce 1992 oblíbil Mercedesy, když dostal dnes už klasického „mamuta“, tedy Mercedes-Benz 600 SEL třídy W140.

Galerie: Známí diktátoři a jejich oblíbená auta

Galerie: Známí diktátoři a jejich oblíbená auta

Papaláši socialistického zřízení hojně využívali vozy Tatra 603 a později 613, ale vozový park prezidentů a nejvyšších stranických představitelů měl k dispozici i tehdejší sovětské limuzíny ZIS a ZIL.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekVůz Škoda VOS musel být upraven tak, aby dozadu mohla důstojně nastoupit i silně obézní Gottwaldova manželka. Otevřený kabriolet ZIS 110 používal především Alexej Čepička, i když byl určen Gottwaldovi. Háchův Mercedes sloužil u Hradu i za Beneše a překvapivě i za Gottwalda

Pokud se ale podíváme do doby tzv. první republiky, prezident Tomáš G. Masaryk měl vůz Laurin a Klement a následně Tatru Grand. Pak dostal vůz Škoda Hispano-Suiza. Ke konci svého mandátu používal Tatru 70A a Tatru 80, se kterou jezdil i v přehlídkovém provedení Edvard Beneš.

Protektorátní prezident Emil Hácha dostal od Adolfa Hitlera pancéřovaný kabriolet Mercedes-Benz 770, který kupodivu sloužil (po drobných úpravách) na Hradě i po válce a dokonce v něm mohli být viděni i komunističtí papaláši na přelomu 40. a 50. let.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Auta českých prezidentů
  2. Fotogalerie: Auta českých prezidentů
Minitest Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT: Přepísknutý budget

Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT (minitest)

Pokud potřebujete levný kombík, důvod vynechat z výběru Tipo vážně nemáte. Fiat ho prodává za slušné peníze. Co když ale chcete diesel, automat a lepší výbavu? Bude Ital pořád ještě takové terno?

dnes | Miro Mihálik | 20 příspěvků
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků