Francouzské vozy v ofenzívě

V poslední době nastal nejen na českém trhu výrazný posun zájmu směrem k vozům francouzské provenience. Prodeje výrobků automobilek ze země galského kohouta stoupají a ubírají z dřívějšího úspěchu zejména německých značek. Na našem trhu nemají Francouzi zdaleka takovou tradici, ale německou konkurenci válcují. Čím to je?
Francouzské vozy v ofenzívě
Pohled do statistiky prodejů za rok 2001 a začátek letošního roku je jasný: Renault, Peugeot, ale i Citroën jdou stále nahoru. Někdejší neotřesitelná pozice značek Opel, Volkswagen a Ford se mezi importovanými automobily otřásá v základech. Ještě před několika lety byly Peugeot, Renault i Citroën synonymem pro nevýrazná, technicky nepříliš pokroková vozidla, u nichž se cenil ještě tak design. Naopak jejich konkurenti hýřili nápady, technickými novinkami, kvalitou i vysokou image.

Počátkem devadesátých let se do řízení francouzských automobilek, zejména skupiny PSA, dostala zcela nová garnitura. A vytkla si jasný úkol: skončit s bezduchými a nevýraznými vozy, podporovat nápaditost, osobitost a výraznost nových modelů. Opustit do té doby prosazovanou zásadu úspor při výrobě za každou cenu a přejít na systém sice ekonomicky výhodné, ale i dostatečně inovativní produkce. To se podařilo. Kdo si dneska vzpomene na éru šedých a průměrných vozů Peugeot 309? Právě zejména Peugeot, který nemá na našem trhu vůbec žádnou tradici, je důkazem správné cesty. Z tradičních automobilů s měkkými pohodlnými podvozky nemusel ani tak moc slevit a přesto dokázal skloubit pohodlí se sportovním šarmem a vynikajícími jízdními vlastnostmi. Stále se zvyšují výkony a tedy rostoucí dynamika, si vyžádaly technické změny na podvozcích. Dnes jsou vozy značky Peugeot mezi těmi nejlepšími. Lev si vzpomněl na drtivé sportovní úspěchy počátku osmdesátých let a vytvořil veleúspěšný typ 206. Podpořil ho nasazením ve světovém soutěžním šampionátu, kde dnes prakticky nemá konkurenci. Technicky má pochopitelně 206 WRC k sériovému vozu daleko asi jako dravý vodní pták k domácí vykrmené huse, ale každý může mít pocit, že jezdí v autě mistrů světa. Dvěstěšestka se navíc opravdu nemá za co stydět. A hned za ní přichází typ 307, další v řadě stojí verze kombi obou typů.

Ford má nabídku silně omezenou. Úspěšný escort se prakticky nepodařilo nahradit, mondeo není nejnovější, focus zase nejlevnější. U Opelů nabízejí letitou corsu, úspěšnou, obměňovanou, nicméně stále tak letitou astru. Volkswagen vyhrává výborným passatem, ale cenami a hlavně výbavou nemůže v nižších kategoriích konkurovat. Ford si teď hodně slibuje od nové fiesty, Opel zase od vectry. Pokud budou chtít čeští importéři německých značek na českém trhu obnovit staré pozice, musejí vyvinout značné úsilí.

Čím to tedy je, že Francouzi vyhrávají? Prostě tím, že změnili filozofii a vsadili na tvůrčí rozmach. Ne nadarmo se japonské automobilky spojují právě s francouzskými. Japonci umějí dobře organizovat výrobu, ale hůř už nakupují a v tvorbě designu se mají moc co učit. Spojení Nissan-Renault a částečné Toyota-PSA, určitě přinesou výsledky. Základní myšlenku budoucího kolínského produktu na automobil, který bude levný, ale s dostatečnou mírou nápadů, výbavy a bezpečnosti, už francouzské značky uskutečňují ve vlastní výrobě nějakou dobu.

Renault Laguna, Peugeot 206 a 307, Citroën C 5 a další připravované, jasně ukazují, kam je třeba se ubírat. Že i v době unifikovaných computerových konstrukcí, nutně fyzikálními zákony ohraničených požadavků na hospodárnost a ekologii a samozřejmosti vysoké kvality zpracování jde vytvořit osobitá vozidla, je tedy dokázáno. Na tahu jsou teď ostatní, aby naznačený směr duchaplných automobilů napodobili.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 436 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 500 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 560 000 Kč
Nissan Micra 1,2
Rok výroby: 2011
Stav: 33 504 km
Cena: 137 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků