Francouzské vozy v ofenzívě

V poslední době nastal nejen na českém trhu výrazný posun zájmu směrem k vozům francouzské provenience. Prodeje výrobků automobilek ze země galského kohouta stoupají a ubírají z dřívějšího úspěchu zejména německých značek. Na našem trhu nemají Francouzi zdaleka takovou tradici, ale německou konkurenci válcují. Čím to je?
Francouzské vozy v ofenzívě
Pohled do statistiky prodejů za rok 2001 a začátek letošního roku je jasný: Renault, Peugeot, ale i Citroën jdou stále nahoru. Někdejší neotřesitelná pozice značek Opel, Volkswagen a Ford se mezi importovanými automobily otřásá v základech. Ještě před několika lety byly Peugeot, Renault i Citroën synonymem pro nevýrazná, technicky nepříliš pokroková vozidla, u nichž se cenil ještě tak design. Naopak jejich konkurenti hýřili nápady, technickými novinkami, kvalitou i vysokou image.

Počátkem devadesátých let se do řízení francouzských automobilek, zejména skupiny PSA, dostala zcela nová garnitura. A vytkla si jasný úkol: skončit s bezduchými a nevýraznými vozy, podporovat nápaditost, osobitost a výraznost nových modelů. Opustit do té doby prosazovanou zásadu úspor při výrobě za každou cenu a přejít na systém sice ekonomicky výhodné, ale i dostatečně inovativní produkce. To se podařilo. Kdo si dneska vzpomene na éru šedých a průměrných vozů Peugeot 309? Právě zejména Peugeot, který nemá na našem trhu vůbec žádnou tradici, je důkazem správné cesty. Z tradičních automobilů s měkkými pohodlnými podvozky nemusel ani tak moc slevit a přesto dokázal skloubit pohodlí se sportovním šarmem a vynikajícími jízdními vlastnostmi. Stále se zvyšují výkony a tedy rostoucí dynamika, si vyžádaly technické změny na podvozcích. Dnes jsou vozy značky Peugeot mezi těmi nejlepšími. Lev si vzpomněl na drtivé sportovní úspěchy počátku osmdesátých let a vytvořil veleúspěšný typ 206. Podpořil ho nasazením ve světovém soutěžním šampionátu, kde dnes prakticky nemá konkurenci. Technicky má pochopitelně 206 WRC k sériovému vozu daleko asi jako dravý vodní pták k domácí vykrmené huse, ale každý může mít pocit, že jezdí v autě mistrů světa. Dvěstěšestka se navíc opravdu nemá za co stydět. A hned za ní přichází typ 307, další v řadě stojí verze kombi obou typů.

Ford má nabídku silně omezenou. Úspěšný escort se prakticky nepodařilo nahradit, mondeo není nejnovější, focus zase nejlevnější. U Opelů nabízejí letitou corsu, úspěšnou, obměňovanou, nicméně stále tak letitou astru. Volkswagen vyhrává výborným passatem, ale cenami a hlavně výbavou nemůže v nižších kategoriích konkurovat. Ford si teď hodně slibuje od nové fiesty, Opel zase od vectry. Pokud budou chtít čeští importéři německých značek na českém trhu obnovit staré pozice, musejí vyvinout značné úsilí.

Čím to tedy je, že Francouzi vyhrávají? Prostě tím, že změnili filozofii a vsadili na tvůrčí rozmach. Ne nadarmo se japonské automobilky spojují právě s francouzskými. Japonci umějí dobře organizovat výrobu, ale hůř už nakupují a v tvorbě designu se mají moc co učit. Spojení Nissan-Renault a částečné Toyota-PSA, určitě přinesou výsledky. Základní myšlenku budoucího kolínského produktu na automobil, který bude levný, ale s dostatečnou mírou nápadů, výbavy a bezpečnosti, už francouzské značky uskutečňují ve vlastní výrobě nějakou dobu.

Renault Laguna, Peugeot 206 a 307, Citroën C 5 a další připravované, jasně ukazují, kam je třeba se ubírat. Že i v době unifikovaných computerových konstrukcí, nutně fyzikálními zákony ohraničených požadavků na hospodárnost a ekologii a samozřejmosti vysoké kvality zpracování jde vytvořit osobitá vozidla, je tedy dokázáno. Na tahu jsou teď ostatní, aby naznačený směr duchaplných automobilů napodobili.
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků