Francie přehodnotí svůj bodový systém, je nadále neúnosný

Francie přehodnotí svůj bodový systém, je nadále neúnosný

Systém se hroutí, nejvyšší trest hrozí milionům řidičů

Francie patří ke státům, kde tzv. bodový systém platí opravdu dlouho. Zaveden byl již 1. července 1992. Situace je trochu jiná než u nás, ovšem maximální konta je stejné. Po získání 12 bodů následuje ztráta řidičského oprávnění na šest měsíců (u nás na celý rok) a hříšník poté musí znovu absolvovat řidičské zkoušky.

Po čtrnácti letech platnosti ale systém začíná politikům doslova padat na hlavu. Situace na silnicích se dle francouzských odborníků nijak dramaticky nemění a počet odebraných řidičských oprávnění roste raketovým tempem. Zatímco v roce 2001 úřady zabavily necelých 21 000 řidičáků, letos to bude již přes 70 000 a pokud se systém nezmění, očekává se, že do několika let přijde o řidičské oprávnění na sedm milionů řidičů. A to je i na Francii velmi mnoho, řidičský průkaz tam dnes vlastní okolo 40 milionů lidí.

Důvody? Nesmyslné tresty, stacionáry i korupce

Jedním z důvodů, proč tak dramaticky roste počet odebraných průkazů, je dle odborníků na dopravu fakt, že úřady ve velké míře nasadily do provozu automatické radary na měření rychlosti. Ty nejsou kompatibilní se zákonem schváleným na začátku devadesátých let, kdy podobných instrumentů bylo jako šafránu. Dnes je jich více než tisícovka a na pokutách se podílí ze 75 procent. Statistika navíc ukazuje, že přes 80 procent zachycených řidičů překročilo v daném místě povolenou rychlost o méně než 20 km/h. Čtenář nemusí být Einstein, aby si spočítal, že jasná většina bodů je rozdávána za nepodstatné přestupky, kvůli nimž pak desítky tisíc řidičů pozbývají oprávnění.

Není divu, že Francií dnes cloumá velká zloba na celý systém a argumenty jsou do značné míry stejné jako u nás: body za nevýznamné přestupky, pomalé odečítání bodů při beztrestnosti, pomalá práce úřadů. A bující korupce. Policie má dnes ve Francii velké pravomoci, možnost udělovat vysoké pokuty (skoro tak vysoké jako u nás...), což spolu s tenčícími se bodovými konty řidičů nutně vytváří dobré podmínky pro korupční jednání. A dopravní policisté se úplatkům ve velké míře zjevně nebrání, jejich pověst je ve Francii velmi špatná a i v průzkumech institucí jako je Transparency international pravidelně „bodují”.

A volby budou již za rok...

Není to poprvé, co se Francouzi na systém zlobí, letos je ale situace specifická - postižení řidiči se počítají na statisíce, pro další roky se hovoři již o milionech a Francii za rok čekají parlamentní volby. Vláda v čele Dominiquem de Villepinem, který se na francouzském levo-levém politickém spektru pohybuje při pravém okraji, tak chystá novelizaci, která by nářky řidičů utišila. Hovoří se o zrušení bodů za nejmenší přestupky, přehodnocení systému stacionárních radarů a možném zvýšení rychlostních limitů, které jsou na převážně liduprázdných francouzských dálnicích zbytečně nízké.

Chystané změny mají pochopitelně i své odpůrce, kteří argumentují zejména klesajícími statistikami obětí dopravních nehod. Zatímco v roce 2001 zemřelo na silnicích 7 720 osob, loni to bylo 4 975. Tento fakt připisují tvrdé represi, ovšem odborníci poukazují na fakt, že pokles úmrtí okolo 10 procent ročně se dnes odehrává téměř ve všech zemích, tedy nejen v těch s bodovým systémem a policií s přebujelými pravomocemi.

Opůrci změn těžko budou vyslyšeni. Následky systému se stávájí politicky i morálně neúnosnými, systém není nadále s to rozlišovat nebezpečné řidiče od bezpečných a dotýká se příliš velkého počtu lidí. Rozumní politici si jen těžko troufnou hazardovat s voličskou přízní a zjemnění systému zřejmě masově podpoří.

Na závěr jedna perlička - jedna francouzká řidička jezdila kolem automatického radaru 12 dnů po sobě rychlosti o 1-4 km/h vyšší, než je povolená. Poté ji přišlo oznámení o odebrání oprávnění, protože za každý tento přestupek získala jeden bod. Je otázkou, zda je pro společnost opravdu přínosné, že se zbavila takto (ne)bezpečné řidičky...

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků