Francie dá 10 000 eur na nákup elektromobilu, když sešrotujete diesel

Francouzská vláda chce dostat z měst dieselová auta. Pro svůj záměr chce rozdávat dotace na nákup elektromobilu.
Francie dá 10 000 eur na nákup elektromobilu, když sešrotujete diesel

Francouzským politikům najednou přestaly vonět diesely a vyhlásili jim válku. Ono by se to dalo pochopit, kdyby politici té samé země před několika lety naopak nezaváděli všemožné daně a omezení, které vedly motoristy právě k nákupu naftových aut.

Francie označila dieselová auta za omyl a chce je vyhnat ze silnic

Francie označila dieselová auta za omyl a chce je vyhnat ze silnic

Zdanění vozidla se ve Francii odvíjí podle místa registrace, emisí CO2, výkonu a také se projevuje rozdílnou výší spotřební daně na naftu a benzín. Motoristé tak byli dlouhou dobu motivování kupovat auta s nízkou spotřebou a emisemi CO2, což logicky vychází na maloobjemové diesely.

Francie se tak stala zemí, kde zhruba 80 % (!) všech aut jsou diesely. Například poslední rok se ve Francii prodalo 64 % nových aut s dieselem, v roce 2012 to dokonce bylo 73 %. Obvyklý poměr v Evropě je zhruba půl na půl nebo jen s mírnou převahou dieselů.

Praha schválila nízkoemisní zónu, smůlu mají diesely do roku 2006

Praha schválila nízkoemisní zónu, smůlu mají diesely do roku 2006

Vláda se nyní rozhodla zvýšit pobídku na nákup elektromobilu, pokud zlikvidujete svůj starý diesel. Dotace bude od dubna 2015 činit 10 000 eur (280 000 korun), což výrazně sníží kupní cenu elektrického auta. Renault Zoe by tak stál jen 12 400 eur, Nissan Leaf 14 390 eur. Navíc se z provozu elektromobilu neplatí prakticky žádné dodatečné daně.

Dalším krokem je zvýšení spotřební daně na naftu o dva eurocenty na litr (do eráru to má v roce 2015 přinést 807 milionů eur, z čehož by se zaplatilo 80 000 dotazí na elektromobily) a její dorovnání s cenou benzínu.

Chtěli se prodanit k ekologii, skončili s nejvyššími emisemi v EU

Chtěli se prodanit k ekologii, skončili s nejvyššími emisemi v EU

Otázkou je, kdo si bude moci dovolit využít dotaci, když staré diesely bez filtru obvykle provozují nízkopříjmové skupiny obyvatel. A ty si asi nemohou jen tak dovolit zaplatit přes 12 000 eur za nové auto. Navíc není francouzská síť dobíjecích stanic zrovna rozsáhlá.

V současné době je ve Francii v provozu asi 10 000 dobíjecích stanic a 36 000 elektromobilů z celkového počtu asi 38 milionů aut. Do roku 2030 chce Francie vybudovat až sedm milionů dobíjecích stanic.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků