Volkswagen XL1 je produkčním následovníkem projektu auta s litrovou spotřebou, jedné z mnoha obsesí Ferdinanda Piecha.

Volkswagen XL1 je produkčním následovníkem projektu auta s litrovou spotřebou, jedné z mnoha obsesí Ferdinanda Piecha.

Na lidi funguje jako magnet. Málokteré auto, které jsme kdy testovali, přilákalo tolik zvědavých pohledů a všetečných dotazů.

Na lidi funguje jako magnet. Málokteré auto, které jsme kdy testovali, přilákalo tolik zvědavých pohledů a všetečných dotazů.

Lidé nevypadají ani moc překvapeně, když se dozvědí, že XL1 stojí tolik co slušně vybavené Porsche 911.

Lidé nevypadají ani moc překvapeně, když se dozvědí, že XL1 stojí tolik co slušně vybavené Porsche 911.

Ceníková cena 110 000 eur odpovídá v přepočtu částce 2,98 milionu korun.

Ceníková cena 110 000 eur odpovídá v přepočtu částce 2,98 milionu korun.

Série čítající pouhých 250 kusů byla přesto rychle rozebrána, z velké části sběrateli. Na prodej je už jen pár předváděcích kusů.

Série čítající pouhých 250 kusů byla přesto rychle rozebrána, z velké části sběrateli. Na prodej je už jen pár předváděcích kusů.

Technika Volkswagenu XL1 je totiž snad ještě víc fascinující než jeho vzhled.

Technika Volkswagenu XL1 je totiž snad ještě víc fascinující než jeho vzhled.

Hnací soustavu tvoří vpředu umístěná vysokonapěťová baterie a vzadu uložená kombinace dvouválce TDI, převodovky DSG a elektromotoru.

Hnací soustavu tvoří vpředu umístěná vysokonapěťová baterie a vzadu uložená kombinace dvouválce TDI, převodovky DSG a elektromotoru.

Konstrukce vozu je z převážná části tvořena karbonem, přesněji řečeno polymerem vyztuženým uhlíkovými vlákny (CFRP).

Konstrukce vozu je z převážná části tvořena karbonem, přesněji řečeno polymerem vyztuženým uhlíkovými vlákny (CFRP).

Výztuhy ve dveřích jsou hliníkové, stejně jako nosník palubní desky.

Výztuhy ve dveřích jsou hliníkové, stejně jako nosník palubní desky.

Kola jsou zase vyrobena z hořčíkové slitiny.

Kola jsou zase vyrobena z hořčíkové slitiny.

Pneumatiky s nízkým valivým odporem mají rozměr 115/80 R15 vpředu a 145/55 R16 vzadu.

Pneumatiky s nízkým valivým odporem mají rozměr 115/80 R15 vpředu a 145/55 R16 vzadu.

Aby zpětná zrcátka nenarušovala obtékání vzduchu, dostal Volkswagen XL1 místo nich kamery.

Aby zpětná zrcátka nenarušovala obtékání vzduchu, dostal Volkswagen XL1 místo nich kamery.

Na fotografiích nevynikne, jak je auto ve skutečnosti malé. Na délku měří 3,89 m, na šířku 1,67 m.

Na fotografiích nevynikne, jak je auto ve skutečnosti malé. Na délku měří 3,89 m, na šířku 1,67 m.

Výška 1153 mm je jen o něco vyšší než u jiného auta s nahoru výklopnými dveřmi – Lamborghini Aventador (1136 mm).

Výška 1153 mm je jen o něco vyšší než u jiného auta s nahoru výklopnými dveřmi – Lamborghini Aventador (1136 mm).

Dveře mají pyrotechnické závěsy, takže při převrácení vozu se samy uvolní.

Dveře mají pyrotechnické závěsy, takže při převrácení vozu se samy uvolní.

Vlevo za dveřmi řidiče najdete plnicí hrdlo 10litrové nádrže.

Vlevo za dveřmi řidiče najdete plnicí hrdlo 10litrové nádrže.

K nabíjení z běžné zásuvky potřebujete trafo.

K nabíjení z běžné zásuvky potřebujete trafo.

To není integrované do konstrukce vozu, má podobu rozměrné krabice a považuje se za příslušenství.

To není integrované do konstrukce vozu, má podobu rozměrné krabice a považuje se za příslušenství.

Trafo má místo pod zadním víkem, které slouží jako kryt motorového prostoru.

Trafo má místo pod zadním víkem, které slouží jako kryt motorového prostoru.

Ano, i tento díl karoserie je vyroben z polymeru vyztuženého karbonem.

Ano, i tento díl karoserie je vyroben z polymeru vyztuženého karbonem.

Z motoru uvidíte jen filtr pevných částic (vpravo), vlastní agregát je schovaný pod ventilátorem.

Z motoru uvidíte jen filtr pevných částic (vpravo), vlastní agregát je schovaný pod ventilátorem.

Díky velkému vykrojení nástupních otvorů do střechy je nastupování překvapivě snadné.

Díky velkému vykrojení nástupních otvorů do střechy je nastupování překvapivě snadné.

Sedadla nejsou umístěná souměrně, takže v příčném směru se cestující netísní.

Sedadla nejsou umístěná souměrně, takže v příčném směru se cestující netísní.

Zapomenout ovšem musíte na jakékoliv seřizování kromě podélného posunu sedadla.

Zapomenout ovšem musíte na jakékoliv seřizování kromě podélného posunu sedadla.

Jednoduchý přístrojový štít se „třemi“ budíky by zrovna tak mohl patřit nějakému low-cost malému modelu.

Jednoduchý přístrojový štít se „třemi“ budíky by zrovna tak mohl patřit nějakému low-cost malému modelu.

Žádný low-cost malý Volkswagen ovšem nemá takovýto volant.

Žádný low-cost malý Volkswagen ovšem nemá takovýto volant.

Hnací agregát se uvádí do chodu startovacím tlačítkem. Pokud není baterie vybitá, spalovací motor hned nenaskočí.

Hnací agregát se uvádí do chodu startovacím tlačítkem. Pokud není baterie vybitá, spalovací motor hned nenaskočí.

Zpětné kamery mají slušnou kvalitu obrazu a jsou chráněné proti znečistění.

Zpětné kamery mají slušnou kvalitu obrazu a jsou chráněné proti znečistění.

Řidič tak má poměrně slušný přehled o situaci okolo…

Řidič tak má poměrně slušný přehled o situaci okolo…

…i když přesná vzdálenost objektů se odhaduje těžko.

…i když přesná vzdálenost objektů se odhaduje těžko.

Středový displej ukazuje věci, které známe i z jiných hybridů: například aktuální toky energie…

Středový displej ukazuje věci, které známe i z jiných hybridů: například aktuální toky energie…

…stav vysokonapěťového akumulátoru…

…stav vysokonapěťového akumulátoru…

…nebo vývoj skóre úsporné jízdy.

…nebo vývoj skóre úsporné jízdy.

Volkswagen vyjadřuje vaši šetrnost číslem, kterému říká Blue Score.

Volkswagen vyjadřuje vaši šetrnost číslem, kterému říká Blue Score.

Středový displej na polohovatelném kloubu obsahuje i navigaci.

Středový displej na polohovatelném kloubu obsahuje i navigaci.

Nechybí ani běžné funkce palubního počítače se dvěma počitadly – krátko- a dlouhodobým.

Nechybí ani běžné funkce palubního počítače se dvěma počitadly – krátko- a dlouhodobým.

Aerodynamický hluk je minimální, ale kvůli absenci běžného odhlučnění vnímáte ruchy, které se obvykle k vašim uším nedostávají.

Aerodynamický hluk je minimální, ale kvůli absenci běžného odhlučnění vnímáte ruchy, které se obvykle k vašim uším nedostávají.

A když se konečně dá do práce spalovací motor, navíc jen dvouválec a ještě k tomu vznětový… Řekněme to takhle – kultivovaností chodu agregát nevyniká.

A když se konečně dá do práce spalovací motor, navíc jen dvouválec a ještě k tomu vznětový… Řekněme to takhle – kultivovaností chodu agregát nevyniká.

Díky extrémně nízkému těžišti a širokému přednímu rozchodu se můžete proplétat zatáčkami docela svižně.

Díky extrémně nízkému těžišti a širokému přednímu rozchodu se můžete proplétat zatáčkami docela svižně.

Možná největší překvapení je, že Volkswagen XL1 není pocitově vůbec pomalý.

Možná největší překvapení je, že Volkswagen XL1 není pocitově vůbec pomalý.

Poměrně katastrofální je ovšem jízdní komfort. Kombinace nízké hmotnosti a kratičkých zdvihů pérování znamená silné přenosy rázů k cestujícím.

Poměrně katastrofální je ovšem jízdní komfort. Kombinace nízké hmotnosti a kratičkých zdvihů pérování znamená silné přenosy rázů k cestujícím.

Řízení bez posilovače poskytuje neředěnou, nefalšovanou, nevyhlazenou zpětnou vazbu. V dlaních doslova cítíte, co dělají přední pneumatiky na asfaltu.

Řízení bez posilovače poskytuje neředěnou, nefalšovanou, nevyhlazenou zpětnou vazbu. V dlaních doslova cítíte, co dělají přední pneumatiky na asfaltu.

Štítek na dveřích informuje, že užitečné zatížení činí pouhých 175 kg.

Štítek na dveřích informuje, že užitečné zatížení činí pouhých 175 kg.

Když po opakovaném průjezdu městem v odpolední špičce vystupujeme, ukazuje palubní počítač průměrnou spotřebu 1,7 l/100 km.

Když po opakovaném průjezdu městem v odpolední špičce vystupujeme, ukazuje palubní počítač průměrnou spotřebu 1,7 l/100 km.

Na dálnici jsme se dostali na 2,4 l/100 km. V absolutním vyjádření to jsou senzační čísla.

Na dálnici jsme se dostali na 2,4 l/100 km. V absolutním vyjádření to jsou senzační čísla.

Procentuálně ovšem zaostávají daleko za příslibem jednoho litru.

Procentuálně ovšem zaostávají daleko za příslibem jednoho litru.

Bez emisní berličky v podobě plug-in hybridu ale mohl XL1 být lehčí a tudíž v reálném provozu ještě úspornější.

Bez emisní berličky v podobě plug-in hybridu ale mohl XL1 být lehčí a tudíž v reálném provozu ještě úspornější.

Na lidi funguje jako magnet. Málokteré auto, které jsme kdy testovali, přilákalo tolik zvědavých pohledů a všetečných dotazů.
Lidé nevypadají ani moc překvapeně, když se dozvědí, že XL1 stojí tolik co slušně vybavené Porsche 911.
Ceníková cena 110 000 eur odpovídá v přepočtu částce 2,98 milionu korun.
Série čítající pouhých 250 kusů byla přesto rychle rozebrána, z velké části sběrateli. Na prodej je už jen pár předváděcích kusů.
47
Fotogalerie

Fototest Volkswagen XL1: Taky trochu podvod. Ale odpustíte mu to

Kapitoly článku:


Pohled na nízkou střechu a široké prahy dává tušit, že nastupování nebude snadné. Dveře jsou ale vykrojené tak hluboko do střechy, že na tenké skořepinové sedadlo zaplujete zcela samozřejmě. Sedadlo spolujezdce je posunuté poněkud vzad, což má na vnímanou prostornost překvapivý dopad – ani dva muži nijak drobného vzrůstu se v kabině netísní, alespoň v příčném a podélném směru. S prostorem pro hlavu to není žádná sláva, pokud měříte hodně přes 180 cm.

Volkswagen XL1 181.jpgVolkswagen XL1 179.jpgVolkswagen XL1 180.jpg
Díky velkému vykrojení nástupních otvorů do střechy je nastupování překvapivě snadné; sedadla nejsou umístěná souměrně, takže v příčném směru se cestující netísní

Necháme-li stranou všudypřítomný vzor uhlíkových vláken, je design palubní desky zcela střízlivý a vlastně by mohl patřit jakémukoliv malému automobilu. Prostý přístrojový štít se třemi jednoduchými budíky a monochromatickým displejem palubního počítače, panel nezbytných ovládacích prvků uprostřed a otočný barevný displej nad ním, to je vše.

Dozadu se dívají kamery

Jediný výraznější odklon od normálu představují displeje ve dveřích místo zpětných zrcátek. Mají slušnou obrazovou kvalitu a vnější kamery jsou chráněné před znečištěním, takže jsme si zvykli docela snadno. Pouze v hustém provozu na komunikacích s několika souběžnými pruhy si člověk občas není jistý, jestli je auto v zrcátku ještě v bezpečné vzdálenosti, nebo se jeho přední část už blíží zádi vašeho Volkswagenu.

Volkswagen XL1 173.jpgVolkswagen XL1 170.jpgVolkswagen XL1 171.jpg
Volkswagen XL1 168.jpgVolkswagen XL1 167.jpgVolkswagen XL1 169.jpg
Až na všudypřítomný vzor uhlíkových vláken a displeje zpětných kamer je palubní deska Volkswagenu XL1 poměrně konvenční

Sedačka neumožňuje nastavit nic jiného než podélný posun, ale pozice za volantem je perfektní, v podstatě odpovídá sportovním autům. Stisknutí startovacího tlačítka aktivuje elektrické systémy vozu, ale spalovací motor zůstává prozatím v klidu. Takže stačí přesunout volič převodovky (je to běžné DSG, jaké znáte třeba z Fabie) do polohy D a povolit brzdový pedál.

Napsat, že se Volkswagen XL1 dá do pohybu tiše, by bylo nepřesné. Aerodynamický hluk je díky optimalizovanému obtékání opravdu minimální i ve vyšších rychlostech a tenké pneumatiky také mnoho randálu nenadělají, ale kvůli absenci běžného odhlučnění vnímáte ruchy, které se obvykle k vašim uším nedostávají: mechanickou práci zavěšení, cvakání převodového ústrojí.

A když se konečně dá do práce spalovací motor, navíc jen dvouválec a ještě k tomu vznětový… Řekněme to takhle – kultivovaností chodu hnací agregát Volkswagenu XL opravdu nevyniká.

Volkswagen XL1 172.jpgVolkswagen XL1 174.jpgVolkswagen XL1 175.jpgVolkswagen XL1 176.jpgVolkswagen XL1 177.jpgVolkswagen XL1 178.jpg
Podobně jako v jiných hybridech lze na středovém displeji sledovat grafické vyjádření stavu baterie, tok energie nebo skóre úsporné jízdy

Kombinace neobvyklého lomozu za hlavou a miniaturních rozměrů způsobuje, že člověk se zpočátku cítí za volantem dost nesvůj. Oči mám ve stejné výšce jako Octavia zadní registrační značku. A když na semaforech otočím hlavu, vidím z auta stojícího vedle kliku dveří. Průjezd vedle vícenápravového kamionu s mohutnými koly je skoro strašidelný.

Řízení jako z Lotusu

Za chvíli si ale zvyknete a začnete si vychutnávat jízdní zvláštnosti XL1. Pneumatiky má sice tenké, ale díky extrémně nízkému těžišti a širokému přednímu rozchodu se můžete proplétat zatáčkami docela svižně. Když uberete plyn, auto díky minimalizovaným odporům jede a jede, zdánlivě téměř bez zpomalení. A řízení bez posilovače poskytuje neředěnou, nefalšovanou, nevyhlazenou zpětnou vazbu, jakou jsem naposledy zažil v Lotusu Elise S. V tomto autě skutečně platí, že v dlaních doslova cítíte, co dělají přední pneumatiky na asfaltu.

Volkswagen XL1 205.jpgVolkswagen XL1 206.jpgVolkswagen XL1 204.jpg
Nízké těžiště, neředěná odezva řízení bez posilovače a minimum odhlučnění zásobují řidiče podněty, jakým v dnešních autech dávno odvykl

Možná největší překvapení je, že Volkswagen XL1 není pocitově vůbec pomalý. Na dálnici s ním lze naprosto bez problému udržovat tachometrových 140 a ve městě je akcelerace přinejmenším dost svižná na to, abyste nikdy nezdržovali provoz. Poměrně katastrofální je ovšem jízdní komfort. Kombinace nízké hmotnosti a kratičkých zdvihů pérování znamená silné přenosy rázů k cestujícím a jejich vnímanou intenzitu ještě zesiluje sporé odhlučnění podvozku.

Výsledkem toho všeho je něco, co v moderních autech zažíváme stále vzácněji – skutečný zážitek z jízdy. Bez ohledu na to, zda jedete rychle nebo pomalu, ve městě nebo na dálnici, úsporně nebo dynamicky, každou sekundu vnímáte, že se účastníte něčeho mimořádného. Potud XL1 nepochybně očekávání nadšenců ochotných utratit tři miliony za technický unikát splní. Co ale hlavní disciplína tohoto Volkswagenu, vlastně samotný důvod jeho existence?

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud