Fototest Mercedes-Benz GLE kupé AMG 63 S: Po všech stránkách kolosální

Na vrcholné verzi GLE je všechno velkolepé: rozměry, pneumatiky, motor, jízdní výkony, zvuk i spotřeba. Je to bezesporu pozoruhodné auto, i když jízdní suverenity konkurenčního BMW X6 M zcela nedosahuje.
Seznam kapitol
  1. Úvod testu
  2. Jízda a dynamika; video 0-200 km/h
  3. Ceny a výbava; verdikt
  4. Technické údaje; kompletní fotogalerie

Možná nejvíc překvapující na novém Mercedesu-Benz GLE kupé AMG 63 S 4Matic je, jak málo je překvapující. Z fyzikálně-konstruktérského hlediska není pojem „sportovní SUV“ v roce 2016 o nic menší oxymorón než na počátku minulé dekády, kdy tenhle žánr nastartoval příchod Porsche Cayenne (ještě starší BMW X5 4.6is stejný efekt nemělo), ale zámožní zákazníci ze všech koutů světa taková auta jednoduše chtějí. Takže my v motoristických médií bychom se možná už mohli přestat podivovat nad jejich existencí a jednoduše o nich referovat stejně jako o všech jiných ne zcela racionálních kategoriích – což jsou kromě kombíků a MPV založených na dodávkách svým způsobem všechny.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
GLE kupé AMG je neskrývanou odpovědí na BMW X6 M

Nuže, GLE AMG 63 S 4Matic je vrcholnou sportovní verzí modelu GLE kupé, který je stuttgartskou odpovědí na nepopiratelný úspěch konkurenčního BMW X6. (Kromě toho existuje také GLE SUV, což je nástupce třídy ML a tedy přímý soupeř BMW X5). Dnes se budeme zabývat hlavně specifiky této sportovní verze, protože třídě GLE kupé jako takové jsme se věnovali už v dřívějším redakčním testu:

Mercedes-Benz GLE 350 d 4Matic Coupé: BMW X6 překonáno?  

Mercedes-Benz GLE 350 d 4Matic Coupé: BMW X6 překonáno?  

Písmeno S v modelovém označení prozrazuje, že přes sebou máme ještě vrcholnější verzi vrcholné verze. Zdrojem hnací síly je v obou případech vidlicový osmiválec o objemu 5,5 l, přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, jehož sílu přenáší na všechna čtyři kola automatická převodovka AMG Speedshift Plus 7g-tronic (Mercedes si v dlouhých a komplikovaných názvech vyloženě libuje). Liší se ale naladění.

Zatímco standardní verze disponuje výkonem 410 kW a točivým momentem 700 Nm, S má dokonce 430 kW (585 k) a 760 Nm. Zrychlení 0-100 km/h je podle oficiálních údajů o desetinu lepší (4,3 vs. 4,2 s), byť nejvyšší rychlost zůstává v obou případech elektronicky omezená na 250 km/h.

V porovnání s běžnými verzemi GLE kupé prošly exteriér i interiér předvídatelným souborem úprav. Zvenku to jsou masivní nárazníky s obrovskými větracími otvory (takový motor, mezichladiče a brzdy potřebují spousty a spousty vzduchu), zadní spoiler a charakteristicky agresivní přikrčený postoj na extrémně širokých pneumatikách ­­– ty zadní mají rozměr 325/40 ZR 22. Testované auto ovšem jezdilo na skromnějších zimních kolech s průměrem o palec menším. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Snížený postoj, aerodynamické doplňky a široká kola dávají modelu AMG mnohem agresivnější vzhled než u běžných verzí GLE kupé, které působí poněkud zavalitě

Uvnitř správně čekáte kožená sportovní sedadla s výraznějším tvarováním, hliníkové kryty pedálů, loga AMG všude možně a velké plochy lakovaného karbonu (za příplatek). Pokud jste ten typ zákazníka, kterému dosud přišlo BMW X6 jako neodolatelně svůdné auto, vrcholná verze GLE kupé vám nepochybně bude imponovat. A nejen tím, jak vypadá.

Mercedes-AMG GLE 63 Coupé: Dvě verze, osm válců, až 585 koní

Mercedes-AMG GLE 63 Coupé: Dvě verze, osm válců, až 585 koní

V AMG vždycky uměli vykouzlit z osmiválců parádní burácení, které dávalo vzpomenout na klasické americké muscle cars, vojenská letadla z druhé světové a podobné zdroje mechanického vlnění, které zní individuím s heterochromozomem XY jako rajská hudba – a přechod na přeplňování ubral z tohoto kouzla překvapivě málo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
V interiéru jsou hlavními rozdíly sportovní volant AMG, sportovní sedadla a za příplatek také lakované dekorační lišty z uhlíkových vláken

Také třída GLE, ač v konstantním zatížení kultivovaná, jak se na velké SUV sluší, burácí při plné akceleraci s kadencí útočícího messerschmittu a při řazení nechává za efektních zvukových projevů shořet ve výfuku tolik benzinu, že by to šetřivému řidiči Priusu stačilo na roční dojíždění do práce.

A je také velice, velice rychlá, jak rozebereme v následující kapitole. 

Radosti
Kolosální výkon
Kolosální zvuk
Kolosální přilnavost
Kolosální nádrž
Kolosální vzhled
Starosti
Kolosální spotřeba
Kolosální cena
Kolosální velikost
Kolosální neochota spolupracovat při měření akcelerace
8  /10
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod testu
  2. Jízda a dynamika; video 0-200 km/h
  3. Ceny a výbava; verdikt
  4. Technické údaje; kompletní fotogalerie
TEST: S Mitsubishi L200 jsme postavili lesní posed. Ale hodí se i na výlety?

Mitsubishi L200 Invite+ a Instyle

Nové Mitsubishi L200 je skvělé auto na práci. Jak si ale povede jako auto pro každý den?

25.  2.  2020 | Vladimír Kadera | 3 příspěvky
Hybridní Fiaty 500 a Panda mají motor z použitých plechovek. Jak s ním jezdí?

Fiat 500 a Fiat Panda Hybrid

Opačný přístup než Peugeot se rozhodl aplikovat Fiat. Prostým označením hybrid označuje své dva modely 500 a Panda s mild hybridním ústrojím.

24.  2.  2020 | Svět motorů | 12 příspěvků
TEST Volkswagen Touareg V8 4.0 TDI Black Style: Nehodící se škrtněte

Volkswagen Touareg V8 4.0 TDI

Touareg je vlajkovou lodí Volkswagenu, s motorem V8 by se ale dal považovat za takovou vlajkovou loď „na druhou“. Pokud máte o koupi osmiválce zájem, pospěšte si. Brzy totiž nenávratně zmizí z nabídky.

20.  2.  2020 | Jan Mička | 28 příspěvků