Mercedes-Benz G 500 4x4 na druhou navazuje na extrémní unikát 6x6.

Mercedes-Benz G 500 4x4 na druhou navazuje na extrémní unikát 6x6.

Řidičák skupiny B na něj stačí jen těsně – provozní hmotnost přesahuje tři tuny a nejvyšší dovolená je 3490 kg!

Řidičák skupiny B na něj stačí jen těsně – provozní hmotnost přesahuje tři tuny a nejvyšší dovolená je 3490 kg!

Standardní třída G platí za terénní ikonu, ale ve srovnání s modelem 500 4x42 jsou běžné verze jen rozmazlená městská SUV.

Standardní třída G platí za terénní ikonu, ale ve srovnání s modelem 500 4x42 jsou běžné verze jen rozmazlená městská SUV.

Základní konstrukce s karoserií usazenou na žebřinovém rámu i hnací ústrojí odpovídají modelu G500.

Základní konstrukce s karoserií usazenou na žebřinovém rámu i hnací ústrojí odpovídají modelu G500.

Podkapotou pracuje dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový osmiválec 4,0 l o výkonu 310 kW (422 k) a točivém momentu 610 Nm.

Podkapotou pracuje dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový osmiválec 4,0 l o výkonu 310 kW (422 k) a točivém momentu 610 Nm.

Pneumatiky mají rozměr 325/55 R22.

Pneumatiky mají rozměr 325/55 R22.

Vedle velkých kol přispívá k extrémnímu vzhledu i rozchod rozšířený o 30 cm.

Vedle velkých kol přispívá k extrémnímu vzhledu i rozchod rozšířený o 30 cm.

Mercedes udává světlou výšku 44 cm a brodivost rovný metr…

Mercedes udává světlou výšku 44 cm a brodivost rovný metr…

…takže nějakou loužičku v kamenolomu tahle třída G ani nezaregistruje.

…takže nějakou loužičku v kamenolomu tahle třída G ani nezaregistruje.

Nejpozději na tomto místě si musíme postesknout, že svým názvem nám tento Mercedes nemálo komplikuje život – redakční systém s horním indexem v titulcích, popiscích atd. nepočítá.

Nejpozději na tomto místě si musíme postesknout, že svým názvem nám tento Mercedes nemálo komplikuje život – redakční systém s horním indexem v titulcích, popiscích atd. nepočítá.

Díky portálovým nápravám může být osa kol hluboko pod osou nápravy; brzdy mají průměr 380 mm vpředu a 370 vzadu.

Díky portálovým nápravám může být osa kol hluboko pod osou nápravy; brzdy mají průměr 380 mm vpředu a 370 vzadu.

U každého kola najdete dvojici pružících a tlumících jednotek se stavitelnými tlumiči pérování (komfort/sport).

U každého kola najdete dvojici pružících a tlumících jednotek se stavitelnými tlumiči pérování (komfort/sport).

Kůže a karbon v interiéru nezapřou strohost výchozí konstrukce. Pozice  za volantem je kompromisní.

Kůže a karbon v interiéru nezapřou strohost výchozí konstrukce. Pozice za volantem je kompromisní.

„Basketbalový koš“ na nápoje vypadá roztomile, ale zkuste do něj dát kelímek s kávou.

„Basketbalový koš“ na nápoje vypadá roztomile, ale zkuste do něj dát kelímek s kávou.

Všimněte si, jak mělká je oproti konstrukčně modernějším autům palubní deska.

Všimněte si, jak mělká je oproti konstrukčně modernějším autům palubní deska.

Sedadla se pyšní dekorativně provedeným čalouněním „designo“.

Sedadla se pyšní dekorativně provedeným čalouněním „designo“.

Vzadu se vedle sebe pohodlně vejdou tři dospělí.

Vzadu se vedle sebe pohodlně vejdou tři dospělí.

Cestující vpředu si mohou nastavit mimo jiné tuhost bočnic sedadla.

Cestující vpředu si mohou nastavit mimo jiné tuhost bočnic sedadla.

Čísla na tlačítcích elektronických uzávěrek diferenciálů ukazují správné pořadí zavírání: středový, zadní, přední.

Čísla na tlačítcích elektronických uzávěrek diferenciálů ukazují správné pořadí zavírání: středový, zadní, přední.

Elektronicky se ovládá také redukční převodovka (low range) a nastavitelné tlumiče pérování.

Elektronicky se ovládá také redukční převodovka (low range) a nastavitelné tlumiče pérování.

Mechanická přilnavost na silnici je díky šířce rozchodu i samotných pneumatik překvapivě slušná.

Mechanická přilnavost na silnici je díky šířce rozchodu i samotných pneumatik překvapivě slušná.

Limitující faktory při pokusech o svižnou jízdu na českých okreskách jsou dva: fyzické rozměry auta a nepřesnost směrového vedení.

Limitující faktory při pokusech o svižnou jízdu na českých okreskách jsou dva: fyzické rozměry auta a nepřesnost směrového vedení.

Ta je výslednicí mnoha faktorů od konstrukce řízení přes konstrukci náprav a zdvihy pérování až po vzorek pneumatik.

Ta je výslednicí mnoha faktorů od konstrukce řízení přes konstrukci náprav a zdvihy pérování až po vzorek pneumatik.

A nepředstavujte si kdovíjaký komfort. Ve vyšších rychlostech musíte akceptovat pestrou směs všelijakých jízdních hluků.

A nepředstavujte si kdovíjaký komfort. Ve vyšších rychlostech musíte akceptovat pestrou směs všelijakých jízdních hluků.

Na průměrně rozbitých okreskách zase žebřinový rám přenáší otřesy od nerovností k cestujícím způsobem, který vám připomene, proč lidé tak ochotně přesedli do změkčilých SUV se samonosnými karoseriemi.

Na průměrně rozbitých okreskách zase žebřinový rám přenáší otřesy od nerovností k cestujícím způsobem, který vám připomene, proč lidé tak ochotně přesedli do změkčilých SUV se samonosnými karoseriemi.

Na delší přesuny po silnicích opravdu existují vhodnější auta, přesto je jízda s tímto terénním gigantem silný zážitek.

Na delší přesuny po silnicích opravdu existují vhodnější auta, přesto je jízda s tímto terénním gigantem silný zážitek.

A v terénu? V době našeho kratičkého testu bylo všude mimo asfalt extrémní mokro, zatímco kompromisní pneumatiky by chtěly jezdit spíš po prašných nebo kamenitých, ale spíše suchých úsecích.

A v terénu? V době našeho kratičkého testu bylo všude mimo asfalt extrémní mokro, zatímco kompromisní pneumatiky by chtěly jezdit spíš po prašných nebo kamenitých, ale spíše suchých úsecích.

Čím je cesta vykotlanější, nepravidelnější a rozježděnější, tím lepší. Auto se lehce žene po nerovném podkladu rychlostmi, jakými se s normálními auty jezdí po normálních silnicích.

Čím je cesta vykotlanější, nepravidelnější a rozježděnější, tím lepší. Auto se lehce žene po nerovném podkladu rychlostmi, jakými se s normálními auty jezdí po normálních silnicích.

Dostat na chvíli do vzduchu aspoň přední kola vyžaduje už docela extrémní kombinaci nájezdového úhlu a rychlosti.

Dostat na chvíli do vzduchu aspoň přední kola vyžaduje už docela extrémní kombinaci nájezdového úhlu a rychlosti.

Nastavení podvozku se hodí víc na rychlé offroadové přejezdy než do nejhlubších pastí trialových areálů.

Nastavení podvozku se hodí víc na rychlé offroadové přejezdy než do nejhlubších pastí trialových areálů.

Kamenolom, polní cesta nebo zasněžené pole jsou pro Mercedes 4x4(2) v podstatě hladký povrch.

Kamenolom, polní cesta nebo zasněžené pole jsou pro Mercedes 4x4(2) v podstatě hladký povrch.

A osmiválec má dost síly, aby na kluzkém povrchu poslal třítunový kolos do driftu.

A osmiválec má dost síly, aby na kluzkém povrchu poslal třítunový kolos do driftu.

Mercedes-Benz G 500 4x4 na druhou je zkrátka taková bugina, jenom trochu vypiplanější. A dražší.

Mercedes-Benz G 500 4x4 na druhou je zkrátka taková bugina, jenom trochu vypiplanější. A dražší.

Třída G od Mercedesu je obecně drahé auto. I nejlevnější G 350d s dieselovým šestiválcem stojí 2,4 milionu.

Třída G od Mercedesu je obecně drahé auto. I nejlevnější G 350d s dieselovým šestiválcem stojí 2,4 milionu.

Oproti G 500 4x4(2) je to ale hotová láce. Tohle auto totiž stojí 4 999 000 Kč bez DPH, což po připočtení daně z přidané hodnoty dělá krásných 6 048 790 Kč.

Oproti G 500 4x4(2) je to ale hotová láce. Tohle auto totiž stojí 4 999 000 Kč bez DPH, což po připočtení daně z přidané hodnoty dělá krásných 6 048 790 Kč.

Pokud neparkujete v hangáru, k závratné pořizovací ceně si rovnou připočítejte i náklady na přestavbu garáže – do těch běžných se auto vysoké 2,2 m nevejde.

Pokud neparkujete v hangáru, k závratné pořizovací ceně si rovnou připočítejte i náklady na přestavbu garáže – do těch běžných se auto vysoké 2,2 m nevejde.

Ale co. Některé životní radosti nelze poměřovat racionálními měřítky běžného všednodenního pachtění…

Ale co. Některé životní radosti nelze poměřovat racionálními měřítky běžného všednodenního pachtění…

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) – další fotografie

Řidičák skupiny B na něj stačí jen těsně – provozní hmotnost přesahuje tři tuny a nejvyšší dovolená je 3490 kg!
Standardní třída G platí za terénní ikonu, ale ve srovnání s modelem 500 4x42 jsou běžné verze jen rozmazlená městská SUV.
Základní konstrukce s karoserií usazenou na žebřinovém rámu i hnací ústrojí odpovídají modelu G500.
Podkapotou pracuje dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový osmiválec 4,0 l o výkonu 310 kW (422 k) a točivém momentu 610 Nm.
76
Fotogalerie

Fototest Mercedes-Benz G 500 4x4(2): Nádherný nesmysl

Abychom přesně chápali, čím třída G na druhou je, musíme si ujasnit, čím není. Ačkoliv má vysoký podvozek, není dříčem do těžkého terénu jako pracovní verze třídy G. Ačkoliv má osmiválec pod kapotou a karbon v kabině, není to sportovní model jako varianty AMG. A už vůbec není komfortním SUV na delší cesty. Je to hračka. Drahá, neohrabaná, nepohodlná a žíznivá. A naprosto neodolatelná.

Kapitoly článku:


Těch deset bodů v boxu vpravo nahoře vyžaduje průvodní komentář. Kdybychom měli v tomto testu uplatnit standardní hodnotící proceduru, nejsem si jist, kolik bodů z deseti bychom hranatému monstru mohli udělit. Čtyři? Možná pět, ale třeba také jen tři. Posuďte sami. Mercedes-Benz G 500 4x42 má výkon jako sportovní kupé, ale z nuly na sto neakceleruje rychleji než slušnější Passat. Stojí víc než sportovní G 63 AMG a jezdí za dvacet litrů, ale na klikaté silnici s ním nebudete rychlejší než s obyčejným rodinným autem. Světlou výšku má jako traktor, ale v rozbláceném terénu vás stejně zastaví kompromisní vzorek pneumatik. Tak k čemu tohle auto vlastně je?

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) 188.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 189.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 199.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 196.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 197.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 198.jpg
G 500 4x42 navazuje na extrémní unikát 6x6; řidičák skupiny B na něj stačí jen těsně – provozní hmotnost přesahuje tři tuny a nejvyšší dovolená je 3490 kg! 

Aby dělalo radost. Radost z toho, že si můžete koupit nepraktickou hračku za cenu domu. Radost z pohledu na absurdně přehnané proporce připomínající monster trucky. Radost ze syrového burácení výfuků vyvedených efektně pod vysoké prahy. A zejména radost z volné jízdy terénem.

Na běžné tuzemské pojetí offroadu s pomalými pasážemi a hlubokým blátem je tohohle auta škoda, víc by mu seděly rychlé suché úseky. Prašné šotolinové cesty Severní Ameriky, kamenité pisty španělského vnitrozemí a samozřejmě pouštní duny Blízkého Východu, to je prostředí, kam má Géčko na druhou namířeno především. Trochu Land Cruiser, trochu F-150 Raptor.

Prémiový monster truck

Standardní třída G platí za terénní ikonu, ale ve srovnání s modelem 500 4x42 jsou běžné verze jen rozmazlená městská SUV. Před lety jsem o třídě G napsal, že v mlze byste s ní mohli přejet nad Smartem Roadster a vůbec si toho nevšimnout. Lituji, že jsem si tenhle vtípek neschoval na později. Ke 4x42 by se hodil daleko víc. I když, byl by to vůbec ještě vtip? Se světlou výškou 44 cm a brodivostí rovný metr se tohle monstrum hravě přenese přes jakoukoliv překážku.

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) 188 (2).jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 258.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 251.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 190.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 194.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 195.jpg
Portálové nápravy a gigantická kola dávají hranatému Mercedesu nejen extrémní vzhled, ale i extrémní průchodnost terénem; zdvojené pružící a tlumící jednotky potěší řidiče, jimž je v terénu do skoku

Od standardního G 500 se umocněná verze liší zejména konstrukcí podvozku. Tuhé nápravy s portálovými převody (díky nim může být osa kol hluboko pod osou nápravy) doplňují zdvojené pružicí a tlumicí jednotky s nastavitelnými tlumiči pérování. Rozšířený rozchod o 299 mm v kombinaci s obřími pneumatikami (325/55 R22) je tím, co dává této třídě G vzhled angličáku. Samozřejmostí je redukční převodovka a uzávěrky všech tří diferenciálů.

Mercedes-Benz G 500 4x42: terénní vlastnosti
Přední převis (mm) 830
Zadní převis (mm) 820
Nájezdový úhel vpředu (°) 51,6
Nájezdový úhel vzadu (°) 43,8
Přechodový úhel (°) 47,4
Světlá výška (mm) 438
Brodivost (mm) 1000
Max. boční náklon (°) 47
Stoupavost (%) 100

Základní konstrukce s karoserií usazenou na žebřinovém rámu i hnací ústrojí odpovídají modelu G500. Pod hranatou lichoběžníkovou kapotou tedy pracuje dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový osmiválec 4,0 l o výkonu 310 kW (422 k) a točivém momentu 610 Nm. Okolnosti testu nám tentokrát nedovolily provést obvyklé měření dynamiky, ale už oficiální čísla naznačují, že ztráty způsobené zvýšením jízdních odporů budou nemalé.

Zatímco model G500 (sám o sobě žádný zázrak účinnosti) zrychlí na 100 km/h za 5,9 sekundy, 4x42 potřebuje o čtvrtinu delší čas (7,4 s). Pocity při jízdě tomu odpovídají.

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) 205.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 208.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 206.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 219.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 204.jpg
Mercedes-Benz G 500 4x4(2) 209.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 216.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 217.jpg
Ve výbavě najdete nejen „basketbalový košík“ na nápoje nebo dofukování sedadel, ale také elektronické uzávěrky všech tří diferenciálů, přepínání stavitelných tlumičů a tlačítko redukční převodovky

Na sešlápnutí plynu reaguje auto halasným rykem, který mnohem víc než „digitální“ bručení motorů AMG připomíná drsný sound tradičních amerických osmiválců, ale že by vám zatlačení do sedačky vzalo dech, to se opravdu říct nedá. To vás o něj spíš připraví pohled na ukazatel spotřeby, která i při zcela civilních rychlostních průměrech dosahuje zcela necivilních hodnot okolo dvaceti litrů.

Radosti
Fascinující vzhled
Pořádný terénní hardware
Výhled jako z kamionu
Exkluzivita
Starosti
Komfort odpružení na silnici
Hluk ve vyšších rychlostech
Hmotnost na hranici 3,5 t
Budete potřebovat větší garáž
10  /10

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud