Abychom přesně chápali, čím třída G na druhou je, musíme si ujasnit, čím není. Ačkoliv má vysoký podvozek, není dříčem do těžkého terénu jako pracovní verze třídy G. Ačkoliv má osmiválec pod kapotou a karbon v kabině, není to sportovní model jako varianty AMG. A už vůbec není komfortním SUV na delší cesty. Je to hračka. Drahá, neohrabaná, nepohodlná a žíznivá. A naprosto neodolatelná.
Kapitoly článku:
Těch deset bodů v boxu vpravo nahoře vyžaduje průvodní komentář. Kdybychom měli v tomto testu uplatnit standardní hodnotící proceduru, nejsem si jist, kolik bodů z deseti bychom hranatému monstru mohli udělit. Čtyři? Možná pět, ale třeba také jen tři. Posuďte sami. Mercedes-Benz G 500 4x42 má výkon jako sportovní kupé, ale z nuly na sto neakceleruje rychleji než slušnější Passat. Stojí víc než sportovní G 63 AMG a jezdí za dvacet litrů, ale na klikaté silnici s ním nebudete rychlejší než s obyčejným rodinným autem. Světlou výšku má jako traktor, ale v rozbláceném terénu vás stejně zastaví kompromisní vzorek pneumatik. Tak k čemu tohle auto vlastně je?
G 500 4x42 navazuje na extrémní unikát 6x6; řidičák skupiny B na něj stačí jen těsně – provozní hmotnost přesahuje tři tuny a nejvyšší dovolená je 3490 kg!
Aby dělalo radost. Radost z toho, že si můžete koupit nepraktickou hračku za cenu domu. Radost z pohledu na absurdně přehnané proporce připomínající monster trucky. Radost ze syrového burácení výfuků vyvedených efektně pod vysoké prahy. A zejména radost z volné jízdy terénem.
Na běžné tuzemské pojetí offroadu s pomalými pasážemi a hlubokým blátem je tohohle auta škoda, víc by mu seděly rychlé suché úseky. Prašné šotolinové cesty Severní Ameriky, kamenité pisty španělského vnitrozemí a samozřejmě pouštní duny Blízkého Východu, to je prostředí, kam má Géčko na druhou namířeno především. Trochu Land Cruiser, trochu F-150 Raptor.
Prémiový monster truck
Standardní třída G platí za terénní ikonu, ale ve srovnání s modelem 500 4x42 jsou běžné verze jen rozmazlená městská SUV. Před lety jsem o třídě G napsal, že v mlze byste s ní mohli přejet nad Smartem Roadster a vůbec si toho nevšimnout. Lituji, že jsem si tenhle vtípek neschoval na později. Ke 4x42 by se hodil daleko víc. I když, byl by to vůbec ještě vtip? Se světlou výškou 44 cm a brodivostí rovný metr se tohle monstrum hravě přenese přes jakoukoliv překážku.
Portálové nápravy a gigantická kola dávají hranatému Mercedesu nejen extrémní vzhled, ale i extrémní průchodnost terénem; zdvojené pružící a tlumící jednotky potěší řidiče, jimž je v terénu do skoku
Od standardního G 500 se umocněná verze liší zejména konstrukcí podvozku. Tuhé nápravy s portálovými převody (díky nim může být osa kol hluboko pod osou nápravy) doplňují zdvojené pružicí a tlumicí jednotky s nastavitelnými tlumiči pérování. Rozšířený rozchod o 299 mm v kombinaci s obřími pneumatikami (325/55 R22) je tím, co dává této třídě G vzhled angličáku. Samozřejmostí je redukční převodovka a uzávěrky všech tří diferenciálů.
Mercedes-Benz G 500 4x42: terénní vlastnosti |
Přední převis (mm) |
830 |
Zadní převis (mm) |
820 |
Nájezdový úhel vpředu (°) |
51,6 |
Nájezdový úhel vzadu (°) |
43,8 |
Přechodový úhel (°) |
47,4 |
Světlá výška (mm) |
438 |
Brodivost (mm) |
1000 |
Max. boční náklon (°) |
47 |
Stoupavost (%) |
100 |
Základní konstrukce s karoserií usazenou na žebřinovém rámu i hnací ústrojí odpovídají modelu G500. Pod hranatou lichoběžníkovou kapotou tedy pracuje dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový osmiválec 4,0 l o výkonu 310 kW (422 k) a točivém momentu 610 Nm. Okolnosti testu nám tentokrát nedovolily provést obvyklé měření dynamiky, ale už oficiální čísla naznačují, že ztráty způsobené zvýšením jízdních odporů budou nemalé.
Zatímco model G500 (sám o sobě žádný zázrak účinnosti) zrychlí na 100 km/h za 5,9 sekundy, 4x42 potřebuje o čtvrtinu delší čas (7,4 s). Pocity při jízdě tomu odpovídají.
Ve výbavě najdete nejen „basketbalový košík“ na nápoje nebo dofukování sedadel, ale také elektronické uzávěrky všech tří diferenciálů, přepínání stavitelných tlumičů a tlačítko redukční převodovky
Na sešlápnutí plynu reaguje auto halasným rykem, který mnohem víc než „digitální“ bručení motorů AMG připomíná drsný sound tradičních amerických osmiválců, ale že by vám zatlačení do sedačky vzalo dech, to se opravdu říct nedá. To vás o něj spíš připraví pohled na ukazatel spotřeby, která i při zcela civilních rychlostních průměrech dosahuje zcela necivilních hodnot okolo dvaceti litrů.
Fascinující vzhled
Pořádný terénní hardware
Výhled jako z kamionu
Exkluzivita
Komfort odpružení na silnici
Hluk ve vyšších rychlostech
Hmotnost na hranici 3,5 t
Budete potřebovat větší garáž
10 /10