Kapitoly článku:
Řekne si klidně o devět
U podobných motorů obecně platí, že čím více jim dopřejete zátěže, tím větší číslo vám dopřejí na palubním počítači. Spotřeba roste vskutku hodně rychle. Zatímco při 80-90 km/h jedeme řekněme za šest litrů (možná i méně), při 130 km/h, kdy motor točí na šestku 3000 ot./min, se začne přibližovat osmi litrům. Pokud vás pojede v autě pět, můžete si být téměř jisti, že se na dálnici přes osm litrů dostanete.
Pořád platí, že tříválec vše po dynamické stránce zvládne, ale řekne si u toho o příděl paliva známý spíše z podstatně větších a starších atmosférických motorů. Tomu se říká ekologický paradox z dílny EU. Dříve testovaná Ibiza s motorem stejné koncepce na tom ovšem byla celkem podobně.
Jestli chcete naplno využít výhody litrového tříválce, jezděte klidně a plynule. Pak je motor úsporný. Jakmile auto naložíte nebo přitlačíte na pilu, spotřeba rychle vyroste
Ve finále jsem test složený většinou z cestování po dálnici a po městě ukončil na hodnotě 7,5 l/100 km a to je u litrového tříválce trochu zklamání. Respektive to není překvapení, protože třeba i vzhledem k dlouhodobému průměru tříválcového Peugeotu 308 jsem něco podobného čekal.
Litrový tříválec má ještě jednu nelichotivou vlastnost. Odezva na plyn je tak dlouhá, že by snad i finanční úřad dokázal vyřídit vaší žádost rychleji. K něčemu se vám přiznám. Po Praze jezdím s Twingem první generace. Je to už trochu popelnice, ale o to více se do Prahy hodí. Šrámy nikoho nebolí, všude se vejde, cestování je tak bezstarostné... Už mnohokrát (a v poslední době čím dál více) se mi stalo, že jsem po odevzdání nějakého downsizingového zcela nového testovacího auta usedl do této popelnice osazené atmosférickým čtyřválcovým motorem o objemu 1,2 litru a měl jsem pocit, že to Twingo jezdí jako blesk. Není to ničím jiným než právě odezvou na plyn.
Dynamická jízda nepřináší kdo ví jaké potěšení, protože motor reaguje na přidání plynu s hodně velkou prodlevou. Nejlépe pak jede ve středních otáčkách, v těch vysokých se rychle vytratí ze scény
Posledním takovým případem bylo přesně navrácení Hyundaie i20 Active s přeplňovaným tříválcem. Nedá se nic dělat, malý motor toho sám o sobě moc nevyplodí a dokud mu pořádně nepomůže turbo, tak se neděje vůbec nic. Celé to dohromady dělá dokonale dieselový charakter. Platí to o odezvě na plyn, platí to rovněž o průběhu.
Tříválec můžete dotočit až k sedmi tisícům, kdy třeba na trojku jede přes 140 km/h, ale od pěti tisíc se vám do hlavy začne vkrádat pocit, že je jedno, jestli plyn povolíte, nebo jestli ho dáte na podlahu, protože motor už má své nejlepší pásmo dále za sebou a ve vysokých otáčkách je dost mdlý. Není to kritika Hyundaie, ale obecně motorů těchto miniaturizovaných koncepcí. Několikrát zmíněná Ibiza 1.0 TSI na tom byla úplně stejně.
Po městě nepotěší
Jestli Hyundai i20 Active něco nemá rád, tak to je jízda po městě, kde se naplno projeví zřejmě největší nevýhoda tříválcové jednotky. Ta totiž nedostala vyvažovací hřídel a na volnoběhu to je dost znát, protože motor produkuje citelné vibrace. Občas vám je zpestří systém start/stop, který vás sice vibrací při stání na chvilku ušetří, ale jakmile motor znovu nastartuje, zatřese se s vámi celý svět.
Ve městě také naplno vyniknou tlumiče, které má i20 Active jiné ve srovnání se svými sourozenci. Dobře si vzpomínám na cestování klasickou i20, která mi připadala laděná spíše na pohodlí. Active je ale o poznání tužší. Na kvalitních cestách je vše v pořádku, na dlažebních kostkách a různých nerovnostech to už taková pohádka není. Svůj díl na tom mají zaručeně i velká a efektní kola s nízkými pneumatikami. Ironií osudu je fakt, že Active má namířeno i mimo silnice, kde moc hladkých povrchů nepotkáte. A ironií číslo 2 je skutečnost, že se naše výbava v základu posazená na šestnáctkách jmenuje Comfort.
Hyundai i20 Active rozhodně není špatné auto, protože klasická i20 není vůbec špatné auto. Naopak, jde o sympatický hatchback, který má sympatické řízení i sympatické jízdní vlastnosti. Active přidá jednoznačně hezčí vzhled, ale já se trochu obávám, že si za to jako svou daň vybere horší chování na nerovných silnicích.