Než usednete za volant BMW M3, ujistěte se, zda to opravdu chcete udělat. V momentě, kdy se s touto raketou rozjedete, jste jednou nohou v kriminále, v nemocnici a v osobním bankrotu zároveň.
Kapitoly článku:
Současná generace BMW M3 není na Autorevue.cz žádným nováčkem. Kromě velkého množství novinek a krátkých článků jsme už v polovině minulého roku vyrazili na mezinárodní prezentaci a loni došlo i na kratší test. Jenže tenkrát se nám do rukou dostala z pohledu dynamického svezení snad ta nejhorší možná verze - M4 Cabrio.
Auto to bylo zatraceně rychlé, ale přece jen trochu těžkopádné. Očekávané nadšení se jaksi nedostavilo. Na druhou stranu jsem po testu kabrioletu chtěl ještě více vyzkoušet klasický sedan, který prostě musí z podstaty věci jezdit lépe a kolega Jirka to také sliboval. A proto, když mi takhle jednou ve čtvrtek zazvonil telefon, kde se ozvalo něco jako „Ahoj, dorazilo mi M3, nechceš si ho zítra vzít...“, nebylo moc co řešit.
Aktuální BMW M3 je na pohled hodně zajímavé auto. Ani v nenápadné šedé si ho s nějakým M paketem nespletete
Bohužel, jak už to tak obvykle u zkrácených zápůjček chodí, v té době zrovna vrcholil podzim, začalo být chladno a především dost pršelo. Přidejme k tomu pneumatiky, které už měly své nejlepší kilometry za sebou, a určitě si dovedete představit, jaká byla má hlavní starost. To auto musím vrátit v celku.
Je krásná
Už kdysi dávno, kdy jsem si M3 a M4 poprvé prohlížel na autosalonu, mé sympatie patřily jednoznačně sedanu. Kupé také má něco do sebe, stejně jako kabriolet, ale sedan je sedan. BMW M3 současné generace se podle mého názoru designově povedlo a i když se díváte na šedý relativně nenápadný exemplář, neexistuje jediná pochybnost o tom, že před vámi nestojí žádná 320d xDrive v M paketu. Nafouklá kapota, vytažené blatníky, aerodynamicky tvarovaná zrcátka... Takhle to má vypadat.
U emkových BMW je už delší dobu zvykem používat relativně nenápadný interiér a současná M3/M4 není výjimkou. Jsou zde naprosto perfektně tvarované sportovní sedačky, které mají skvělé boční vedení, ale které jsou zároveň pohodlné při normální jízdě, jenže to je asi tak všechno. Přítomnost šestiválcového reaktoru pod kapotou pouze decentně připomíná tachometr končící číslem 330, jinak jde o interiér dobře známý z jiných testů nejen BMW řady 3.
Pro zajímavost ještě také tabulka s vnitřními rozměry. I auto typu BMW M3 občas přece musí plnit ryze všední praktické povinnosti. Jak je vidět, s prostorem na tom M3 není vůbec špatně. Dozadu se vejdou realtivně pohodlně i osoby vysoké 190 cm. Co se nákladu týká, snadno můžete odvézt věc dlouhou až 209 cm
BMW M3: Prostor pro cestující (cm) |
Šířka v úrovni loktů vpředu
|
149
|
Šířka v úrovni loktů vzadu
|
147
|
Prostor pro hlavu vpředu max.
|
100
|
Prostor pro hlavu vzadu
|
91
|
Délka sedáku vpředu (od opěradla)
|
51
|
Délka opěradla vpředu
|
64
|
Min. šířka sedáku vpředu
|
31
|
Délka sedáku vzadu (od opěradla)
|
47
|
Délka opěradla vzadu
|
68
|
Prostor pro nohy vzadu řidič 190 cm
|
23
|
BMW M3: Prostor pro zavazadla (cm) |
šířka mezi podběhy |
97 |
šířka v nejširším místě |
138 |
výška po plato |
47 |
max. výška vstupního otvoru |
47 |
max. šířka vstupního otvoru |
105 |
min. délka ložné plochy |
100 |
max. délka nákladu* |
209 |
*max. délka nákladu je měřena od pátých dveří po sedadlo spolujezdce posunuté zcela vpřed a s maximálně kolmo nastaveným opěradlem |
Karbonové dekory a pár detailů, interiér je vcelku nenápadný. Že jde o vrcholné provedení, to nenápadně připomíná sem tam se objevující písmeno M a 330 km/h coby poslední číslo na tachometru
Opravdu má 431 koní?
Připomeňme si základní fakta. Pod kapotou už není atmosférický osmiválec, ale přeplňovaný třílitrový šestiválec, což někteří nenesou zrovna s velkým nadšením. Jeho maximum dosahuje na 317 kW (431 k) a 550 Nm. V době Focusů s výkonem 257 kW (350 k), áčkových Mercedesů s maximem 280 kW (381 k) a spekulacích o Golfu s motorem přesahujícím 400 koní nevypadá nakonec takový výkon zas až tak zajímavě. Vlastně ani při jízdě motor nedává svůj potenciál příliš naodiv. Má vůbec těch 431 koní?
Kouzlem některých moderních aut je schopnost měnit své nastavení. U jakéhokoliv BMW můžete vybrat z jízdních režimů cokoliv, po dalším nastartování bude vůz vždy v režimu Comfort, který u M3 skutečně znamená solidní míru pohodlí. Motor je tichý, převodovka řadí plynule, podvozek je měkčí. Ach ano, podvozek... Když zavzpomínám na některé testy běžných trojkových BMW, musím konstatovat, že M3 je jako z jiného světa. Velmi účinně filtruje nerovnosti a umí být i na nerovných silnicích pohodlná.
To je on, zdroj vašeho potěšení a případných problémů. Šestiválec umí jezdit tak, že byste mu tipovali maximálně 147 kW (200 k), ale umí to také rozbalit takovým způsobem, že byste hádali více než udávaných 317 kW (431 k)
Jenže když dáte pedál na podlahu, začnou se dít hrozné věci. Motor má nekonečnou chuť po otáčkách, zátah stupňuje až k hranici sedmi tisíc, nechybí solidní zvuk a především pekelná rychlost.
Jakmile tohle vyzkoušíte, začnete se opět ptát, zda je zde opravdu 317 kW (431 k), tentokrát ale v trochu jiném kotextu. Opravdu zde je JENOM 431 koní? Osobně bych po svezení tipoval více. Každopádně pro mne je jedno jisté. S takto rychlým autem to bude na podzimních mokrých silnicích tak trochu o nervy.
Povedený desgin
Neskutečná rychlost
Jízdní vlastnosti
Komfort při normálním cestování
Na běžné silnice snad už příliš rychlé
Vysoká cena
Ovládání na limitu vyžaduje zvyk
8 /10