Formule pražské ČVUT obsadila v Silverstone sedmé místo

Univerzitní tým CTU CarTech, složený převážně ze studentů Fakulty strojní a Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze, se v polovině července zúčastnil na slavném anglickém okruhu Silverstone konstrukční soutěže Formula Student/SAE. V tradičním a jednom z největších měření na světě se pražští studenti ve skupině Class 1 se spalovacím motorem umístili mezi osmi desítkami týmů na sedmém místě, což je historicky nejlepší umístění české školy.

Klepněte pro větší obrázek

Čechům se tak podařilo dostat mezi elitu, do níž patří třeba univerzity ze Stuttgartu, Grazu nebo Helsinek. Oproti minulému roku se CTU CarTech posunul o jedenáct míst výš. Práce talentovaných studentů si nenechávají ujít ani osobnosti ze skutečného formulového světa. Slavnostního zahájení se zúčastnili ředitel týmu formule 1 Mercedes GP Petronas Ross Brawn, technický ředitel stáje F1 Lotus Renault James Allison a hlavní inženýrka Audi 24 Le Mans Leena Gade.

Třetí místo v hlavním závodě

Program Formula Student/SAE má svůj pevný řád. „Nejdřív komisaři auto zkontrolují, jestli odpovídá pravidlům. Technická přejímka se neboduje, ale je nejdůležitější, protože bez jejího zvládnutí se vůz nedostane do dalších kol soutěže. Ve statických disciplínách se komisařům vysvětluje technická úroveň vozu, položky nákladů na jeho výrobu a marketingový plán fiktivní firmy zabývající se sériovou výrobu formulových vozů o počtu jednoho tisíce kusů,“ řekl AutoRevue.cz týmový poradce Radek Tichánek z Fakulty strojní ČVUT.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Na trati sprintu mezi kuželkami (vlevo)

„Následující dynamické disciplíny se dělí na čtyři části. První je akcelerace na rovince dlouhé pětasedmdesát metrů. Následuje jízda v „osmičce“, která ukáže, jaké má auto příčné zrychlení. Pak je na řadě sprint, což je asi kilometrová jízda zručnosti se slalomem mezi kuželkami, zatáčkami a vlásenkami, která je zároveň kvalifikací do závěrečného závodu endurance na 22 kilometrů. I v něm se závodí se bez kontaktů. Kvůli bezpečnosti se předjíždí v určené zóně a pod dohledem komisařů s vlajkami. I přes to není nouze o upadlá kola nebo hořící motory. Náš tým v tomto závodě, v němž formule na rovince dosahují stokilometrové rychlosti, obsadil vynikající třetí místo. Studenti jsou vždy také piloti svého vozu. Jsou na to vybráni čtyři, do závěrečného závodu nastupují dva a v půlce jízdy se musí za volantem vystřídat,“ pokračoval Tichánek.

Součást výuky

Jeho funkce mu neumožňuje zasahovat do technických řešení, maximálně je přítomný konzultacím. Studenty to vede k samostatnosti, všechno si musejí obstarat sami. „Jedná se o univerzitní tým, který je placený z příspěvků, které škole dávají firmy a sponzoři. Starám, se o to, aby měl všechno, co potřebuje,“ upozornil poradce.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Okamžiky před startem

Vůz vzniká převážně v pražských laboratořích Fakulty strojní ČVUT a největší podíl na něm mají právě studenti. Jejich úkolem je navrhnout zadanou část či celek, dovézt řešení až k realizaci a v rámci testování vozu ověřit jeho funkčnost. Projekt studentské formule tak připravuje absolventy do praxe při řešení reálného produktu. „Studenti na vývoji a stavbě formule dělají bakalářské a diplomové práce. Je to součást výuky, v zadání může být třeba výpočet a konstrukce podvozku,“ dodal Tichánek ke vzniku vozidla, které pohání motocyklový motor Yamaha R6 o výkonu 64 kW.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků