Nový ročník F1 odstartuje už o tomto víkendu úvodním závodem v Austrálii. Připomeňme si před prvním podnikem, jakými změnami prošly samotné vozy.
O změnách v technických regulích Formule 1 se mluví už dlouho, vždyť ty letošní se připravovaly dokonce několik let! Monoposty jednotlivých týmů se nedočkají jen nových zbarvení, ale zejména mnoha změn v proporcích. Vybrali jsme ty, o kterých byste před prvním závodem určitě měli vědět...
- Na vozy F1 se vrací žraločí ploutve, které jsme v šampionátu vídali například v roce 2008. Nachází se vzadu nad krytem motoru a zajišťují lepší tok okolního vzduchu.
- Minimální hmotnost vozů se zvýšila o 20 kilogramů na 722 kg, hlavním důvodem jsou nové větší pneumatiky.
- Brzdové kotouče vozů budou tento rok o 4 milimetry širší, brzdění bude o 25 % efektivnější a může dojít k přetížení až 6G.
- Maximální výška zadního difuzoru je nyní 175 milimetrů, oproti 125 milimetrům, které byly povoleny dříve.
- Zadní křídlo je o 150 milimetrů nižší a o 200 milimetrů širší.
- Změny aerodynamických prvků a více přítlaku přinesou zrychlení monopostů o tři až pět sekund na kolo. Záleží na okruhu.
- Limit množství paliva byl z původních 100 kilogramů zvýšen o 5 kg, takže mají vozy také větší nádrže.
- Kola mají stále velikost 13", ale jsou o 25 % širší než loni. Přední pneumatiky vzrostly o 60 milimetrů, zadní dokonce o 80 mm.
- Zvýší se také nároky na závodníky. Například v táhlé a rychlé třetí zatáčce okruhu v Barceloně budou jezdci vystavováni přetížení až 5,5G (oproti současným 3G). Průjezd zatáčkou bude o asi 40 km/h rychlejší.
Letošní sezona Formule 1 startuje prvním závodem v australském Melbourne již tuto neděli. Fanoušci si budou muset přivstat, velká cena začíná už v 7:00. A počítejte s přechodem na letní čas - před prvním závodem tohoto ročníku budeme spát o hodinu méně.
Změny v proporcích letošních formulí si můžete přehledně prohlédnout v následujícím videu...