Formule 1 startuje již tuto neděli. Víte, jakými změnami monoposty prošly?

Nový ročník F1 odstartuje už o tomto víkendu úvodním závodem v Austrálii. Připomeňme si před prvním podnikem, jakými změnami prošly samotné vozy.
Formule 1 startuje již tuto neděli. Víte, jakými změnami monoposty prošly?

O změnách v technických regulích Formule 1 se mluví už dlouho, vždyť ty letošní se připravovaly dokonce několik let! Monoposty jednotlivých týmů se nedočkají jen nových zbarvení, ale zejména mnoha změn v proporcích. Vybrali jsme ty, o kterých byste před prvním závodem určitě měli vědět...

Galerie: Monoposty F1 pro letošní rok mají dramatičtější zbarvení

Galerie: Monoposty F1 pro letošní rok mají dramatičtější zbarvení

  1. Na vozy F1 se vrací žraločí ploutve, které jsme v šampionátu vídali například v roce 2008. Nachází se vzadu nad krytem motoru a zajišťují lepší tok okolního vzduchu.
  2. Minimální hmotnost vozů se zvýšila o 20 kilogramů na 722 kg, hlavním důvodem jsou nové větší pneumatiky.
  3. Brzdové kotouče vozů budou tento rok o 4 milimetry širší, brzdění bude o 25 % efektivnější a může dojít k přetížení až 6G.
  4. Maximální výška zadního difuzoru je nyní 175 milimetrů, oproti 125 milimetrům, které byly povoleny dříve.
  5. Zadní křídlo je o 150 milimetrů nižší a o 200 milimetrů širší.
  6. Změny aerodynamických prvků a více přítlaku přinesou zrychlení monopostů o tři až pět sekund na kolo. Záleží na okruhu.
  7. Limit množství paliva byl z původních 100 kilogramů zvýšen o 5 kg, takže mají vozy také větší nádrže.
  8. Kola mají stále velikost 13", ale jsou o 25 % širší než loni. Přední pneumatiky vzrostly o 60 milimetrů, zadní dokonce o 80 mm.
  9. Zvýší se také nároky na závodníky. Například v táhlé a rychlé třetí zatáčce okruhu v Barceloně budou jezdci vystavováni přetížení až 5,5G (oproti současným 3G). Průjezd zatáčkou bude o asi 40 km/h rychlejší.
Budoucí elektrické formule vypadají famózně. Ale jsou to stále formule?

Budoucí elektrické formule vypadají famózně. Ale jsou to stále formule?

Letošní sezona Formule 1 startuje prvním závodem v australském Melbourne již tuto neděli. Fanoušci si budou muset přivstat, velká cena začíná už v 7:00. A počítejte s přechodem na letní čas - před prvním závodem tohoto ročníku budeme spát o hodinu méně.

Změny v proporcích letošních formulí si můžete přehledně prohlédnout v následujícím videu...

TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST Volvo V60 D4 Polestar: Zpomalí vám tep, vyžehlí děravé okresky!

Volvo V60 D4 Polestar

Nová generace Volva V60 těží z moderní platformy a bere si to podstatné z větších modelů. Možná je to také poslední dieselová generace. Což je škoda.

9.  10.  2018 | Milan Lažanský | 24 příspěvků
Minitest Ford Focus 1.5 EcoBlue: Jízdně extra třída. Ale co uvnitř?

Ford Focus 1.5 EcoBlue (minitest)

Focus s přibývajícími generacemi postupně ztratil své postavení řidičsky výjimečného vozu, ve svém nejnovějším provedení však opět dostal prvotřídní podvozek. Jak do toho zapadá diesel a automat?

7.  10.  2018 | Miro Mihálik | 32 příspěvků