Formule 1: FIA se v USA chytla do vlastní pasti (analýza)

66 komentářů

Jarin
23. června • 14:14

Přesně a jasně, Ecclestone a FIA jsou banda magorů

Lubo
23. června • 15:33

Zabudol si doplnit, ze Michelin je neschopny, inac suhlas

Dusan
22. června • 10:36

Ted chvilku budou padat ostra slova a obvineni, ale nakonec se to rozplyne a nic se nestane. Urceni vinika neni jednoznacne a vsichni zucastneni budou nakonec zajem se dohodnout. Takze se Velka cena USA zapise do historie jako nepovedeny zavod a tim to skonci.

RRR
22. června • 1:34

Mali by formule vratit stare pravidla, to znamena vymena vsetkoho, co je treba, aj motoru. Ved za to ze vymenia motor, sa posunie jazdec o 10miest dozadu a startuje s hendikepom = toto nie je v ziadnom inom sporte. Akoze vy ste lepsi, tak budete mat hendikep, alebo si si zlomil hokejku, tak hraj s takou. Predstavte si, ze futbalista by si nemohol zaviazat kopacky, lebo sa mu rozviazali. Uz nema zmysel ta formula.

Slaughter
22. června • 2:34

no treba zrovna v hokeji to mas tak ze vystrelis treba, zlomis pri strele hokejku, puk vyrazi brankar primo k tobe, ty tim pahejlem co mas v ruce vstrelis gol, ale misto golu budes vyloucenej za nedovolenou vyzbroj ;)
meneni motoru bez postihu- to by se motory delali jinak nastaveny s vyssim vykonem aby vydrzelytak akorat to jedno kvalifikacni kolo, nebo by je minimalne staje menily preventivne- coz sou vazne velke a zbytecne naklady...
ze to neni v zadnym sportu taky nemas pravdu- v rally musi motor vydrzet dva zavody a v pripade vymeny dostava jezdec casovou penalizaci...

Jirka
22. června • 0:39

Na serveru www.sport.cz vyšel zajímavý článek: http://www.sport.cz/formule/f1/59120-fanousek-podal-na-formuli-1-zalobu-za-blamaz-v-usa.html  
FIA si zve na kobereček Michelin a 7 odstoupených stájí. Týmům hrozí pokuty, odebrání bodů či povinnost uhradit vzniklé škody. Atd.
Doufám, že pan Janda nám v návaznosti na reakci FIA zase nabídne nějaký trefný komentář. Ty předchozí se mi moc líbily.

Jezevcik
21. června • 20:58

Vzdyt je to snadne, klidne bych dovolil prezouvani gum jak je libo, jen bych to omezil ze mohou prezout jedno kolo behem jednoho zajeti do boxu.

Jjuan
21. června • 23:35

Ať mění všechny kola jako dřív.Je to stejný při sexu i při F1.Je blbost jezdit celý víkend na jedné gumě(sex) a jedné sadě pneu(F1).Staříci na FIA asi nevědí co schvalují za pravidla.Protože toto je minimálně na hlavu padlé.

Tom2
21. června • 17:27

FIA už oficiálně obvinila 7 týmů (Michelin), protože "poškodili image F1,porušili čl. 131 a 151c pravidel,"  atd atd.." budou se muset dostavit na zasedání FIA 29.6 v Paříži podat vysvětlení.¨
Spekuluje se o povinnosti zaplatit divákům vstupenky,  škrtání bodů ... ještě to bude zajímavý  - patří jim to, tohle byl plivanec do ksichtu diváků, i když na tom FIA taky má vinu.
Pokud dojde na ty body, tak tím ještě možná pomůžou i Schum. k dalšímu titulu - na ten by moh bejt zvlášť hrdej
Je to banda debilů (týmy i FIA) - předvedli neskutečnou aroganci a patřilo by jim, aby se na ně lidi vy....

Dusan
21. června • 17:46

To jsou jenom ramenata gesta bez realne vahy. Toho sameho se dopoustel Ecclestone,kdyz zavadel ruzna pravidla bez konzultace se stajemi. Jenze realne business vyjednavani je primarne o tom kolik kdo muze ztratit a tady za kratsi konec taha FIA a hlavne majitele F1. Vetsina tymu, ktere soutezi (a ktere ted budou peskovat) jsou display teamy miliardovych automobilovych koncernu pro ktere je Formule 1 vcelku nepodstatnou polozkou v prijmech i vydajich. Pokud bude tyhle firmy FIA a organizatori F1 prilis s*at, tak se na to proste vyprdnou a udelaji si vlastni zavody. To by byl v prvni rade konec businessu s nazvem F1, velky problem pro FIA (protoze to jsou i jeji penize) a na druhe strane neprilis velky problem pro staje a firmy, ktere za nimi stoji. Osobne si myslim, ze FIA + F1 bude muset docela rychlet zacit davat zpatecku nechce-li si nabit hubu. Plany na novou soutez uz tu byly a velice rychle se mohou stat aktualnimi.

Yaroukh
22. června • 0:08

"nepodstatnou polozkou"?

Toyota je jednou z tech automobilek (a jednou z mala v F1), ktere solidne vydelavaji & dari se ji, takrka "na co sahne"; a pritom i ona (krome jiz zminovaneho Renaultu) se nechala slyset, ze F1 je prilis draha na to, aby jeji (Toyoty) vozy nedosahovaly stupnu vitezu.
A to nemluvime o Fordu/Jaguaru.

Dusan
22. června • 9:43

Samozrejme, ze je to drahy sport, ale v kontextu koncernu je to vyznamne maximalne v casti marketingove vydaje, jinak v celkovych nakladech firmy je to kapka v mori. Chtel jsem tou poznamkou rici, ze konec F1 zadnou z tech velkych firem nijak zasadne nezasahne. Klidne budou fungovat dale.

delph
21. června • 20:51

zas tak nepatrnou položkou bych to nenazval. zrovna třeba renault, člověk by řek že je to docela velká automobilka, na začátku sezony řek:" pokud nezačnem pravidelněi vystupovat na bednu a konečně i vítězit vlastní snahou, a ne po výpadku favoritů (narážka na loňské monte carlo) tak s formulí končíme, protože je to velmy drahý sport, který značně zatěžuje naši pokladnu."   ...není to slovo od slova, ale tak nějak to bylo.
   a myslí mže pokud FIA uděla nějaký pokuty týmům a škrty na bodech, tak ať se FIA rozloučí s podpisy concordské smlouvy a založením vlastní asociace. jak že by se měla jmenovat? GPWC grand prix world championchip?

p3k
21. června • 17:03

Nesouhlasím s vyhraněným názorem pisatele článku, že FIA chce udělat z „nudného závodění“ zábavné divadýlko pro nenáročné. Závody nejsou pouze pro odborníky (ikdyž to bych taky rád viděl vysvětlení, kdy začíná být člověk odborníkem na F1). Závodění je hlavně pro lidi a to pokud možno pro co nejvíce lidí. Proto chápu, že se do závodění zasahuje úpravou pravidel (většina lidí chce vidět závody, drama, předjíždění a ne kroužení vozů za sebou). Proto se při dostizích váží a dovažují koně s jezdci, proto se u DTM dovažovaly vítězové, proto v Indy když je závod nezajímavý najede Safety Car a závod "srovná". Proč asi? Autor se cítí být neuspokojeným odborníkem, což už vyplývalo i z prvního článku. Ale já se zastávám té většiny, která chce vidět závody s předjížděním a drama (neříkám havárie a zranění). Ale samozžejmě, že v článku je i kus pravdy a to, že FIA změny udělala amatérsky a tím myslím hlavně ty nešťastné pneumatiky. Start s novými gumami, jedna povinná výměna gum a další podle uvážení týmu by byly určitě rozumější. Jinak to že závdo dopadl tak jak dopadl bylo asi nejlepčí řešení této krizovky. FIA to těmi pneu Formuli1 v USA pěkně zavařila.

Yaroukh
21. června • 15:36

Ty pravidla vytvari FIA bez konzultace s tymy? Neni to nahodou tak, ze se na tech pravidlech vsichni dohodli? (Opravte me PLZ, jestli se pletu.)

delph
21. června • 15:56

já bych nechal pravidlo jednoho motoru/ 2 závody, ale zavedl bych výměnu pneu, aspoň tak že by se pro ně jezdilo mimo tankování, jak to tu kdosi nademnou už jednou navrhnul. tím by si tými musel říkat, zvolit tvrdší pneu a jet bez zastávky, nebo zkusit víc zastávek a jet pro pneu i pro benzín...., motor nu pokud to bude 6 válec bude to v poho, bude lehčí, ale měli baztraceně zmenšit i váhu vozidla, takhle si enchává i velkou hybnost a při nárazu se pak ničí víc než je potřeba, diť do auta se dávají závaží, aby splnili normy, protože bezpečnostní prvky mají na nejvyšší možné urovni co lze momentálně dosáhnout, takže nějaký zesilování rámu, nebo kdoví čeho nejde protože by se tam už nevešel přesně závodník, nebo nádrž či motor.

DR@k
21. června • 16:05

Nemaji byt ty nove motory jenom osmivalce?

To Yaroukh: zrejme by to byla asi velka saskarna, kdyby to nekonzultovala FIA s tymy a vyrobci pneu.. mozna i s asociaci jezdu? tam je prezident David Coulthard, ne? Ten podle toho jak vystupuje byl proti, tak se jich mozna radsi neptali No, taky se mi nechce verit, ze je to jenom zalezitost FIA.

DR@k
21. června • 14:10

Nemohu se pridat na stranu autora clanku ve vsech bodech, hlavne co se zarazeni pravidla o pneumatikach do kategorie "likvidacni" tyce. Pravidlo bylo prijato na zaklade snahy zdramatizovat zavody pro oko fanousku F1 i beznych divaku. Na to aby se s tim vyrovnali je v kazdem tymu dost prvku - dodavatel pneumatik, tym a jezdec. V tomto pripade selhal jednoznacne jeden z prvku a vysledek se musel dostavit. Odsuzuji snahy pana Ecclestonea o napravu formou, jakou zvolil. Ale pravidlo o vymene pneumatik vitam a jen vzpomenu kdyz Ferrari dominovalo, jak se ozyvaly hlasy jake by to bylo, kdyby se jezdilo na stejnych monopostech (viz. F3000) aby vse bylo spravedlive, taky se zacalo zpomalovat (drazky na gumach, upravy spoileru) a ted kdyz se udelal krok k tomu, aby se pole vyrovnalo a monoposty mozna i zpomalily, tak se to povazuje za likvidacni? Jezdci mohou projevit sve nadani jezdit take ve prospech pneumatik, tymy naladit vozy a zvolit ruzne strategie a vyrobci predvest, jak se vyrovnaji s timto pravidlem. Michelin to bohuzel nepredvedl. Skoda jemu, skoda vsem fanouskum, ale krome USA je letos zatim nejzazivnejsi sezona poslednich let. Netvrdim, ze je to pouze zasluhou pravidla o pneumatikach, ale v tomto jsem jednoznacne PRO toto pravidlo.

Pavel
21. června • 13:58

Dobrá analýza, díky! I to přirovnání sedí. Jde o to, pravidla vyladit: např. povolit výměnu gum před závody a odstranit podmínku dvou závodů na jeden motor. Tím by se mohlo začít.  Hele, to bylo prorocké, jak tady už před časem autor varoval, že ty pravidla nestojí za nic - nemáte někdo mail na FIA, že bysme jim tam přisypali pár námětů?

Lubo
21. června • 12:24

Nesuhlasim!!!!!!!!!!
Prirovnanie k tupym korculiam je zle!!!!
Je to prave naopak, MICHELIN tak naostro nabrusil korcule, ze ohrozoval zdravie hracov!!!!!
FIA urobila len to, ze v zaujme zdravia hracov zakazala brusit korcule pocas zapasu!!!!!!!

jayd
21. června • 15:28

bych spise rekl, ze FIA zakazala ztupit brusle a rekla jen se pozabijejte

Lubo
22. června • 9:49

FIA zakazala zmenit lad na klzisku, nie tupit korcule(!), pricom o pravidle ze pocas zapasu sa nemozu brusit korcule vedeli vsetci este pred zaciatkom sezony!

marepa
21. června • 11:16

Super clanek  opravdu moc moc chvalim (nechapu to jedno individum ktere se nad tim pozastavovalo)
prirovnani k bruslim mi prijde presne!
kdyby tady byl smajlik tleskani jako v garazi, tak ho sem dam hned trikrat 

Diesel
21. června • 12:19

   ... myslis takto ?

Saman
21. června • 11:14

Nejak mi ten clanek prijde napsanej formou neinformovaneho fanouska nejakeho teamu F1 jedouciho na Mislenech a ne jeko clanek nestraneho a informovaneho redaktora. Clanek je plnej frazy jako "bylo téměř jasné..., nejrychlejších vozů na světě...,  že úpravy regulí měly zvýšit zájem o ef-jedničky, atd..." nejsem si vedom ze by mely upravy pravidel zvysit zajem o F1, nebylo to nahodou kvuli rozpoctum. A od kdy sou F1 nejrychlejsi vozy na svete, pane Janda, nejdriv si sezente realne informace, pak je poustejte ven.

Powter
21. června • 11:51

Trochu mimo, ne? Videls, ze by tu pan Janda psal o F1? Je to analyza z pohledu fanouska, proto se mi tak libi. Navic jsi trochu smesny, minule vsichni psali, jak je p. Janda fanousek Ferrari, ted Michelinu. Zjevne tu nekdo nechape, ze opravdu existuje nestranny clovek, ktery by byl schopen na veci hledet trochu jinak nez jako fanda nekoho.
A informace si sezen ty, vis o nejakym jinym aute, ktery by bylo na cas na kolo tak rychly? Ja teda ne, alespon donedavna tomu tak bylo. Takze se prober, jestli na to koukas jako na maximalni rychlost, tak to jsi fakt borec A pravidla se menily hlavne pro to, aby zavody byly atraktivnejsi, to co pises bylo druhorady.

Saman
21. června • 14:09

Indycar

Powter
21. června • 19:53

Leda na ovalu, rekni priklad z nejakyho okruhu, kde se jede F1... Navic musis brat v uvahu situaci, nez se zacala do vseho srat FIA, tedy pneumatiky s drazkama apod. Tehda nemela F1 konkurenci, pak se sice absolutne porad zrychlovalo, ale relativne stale zpomalovalo...

Skyline
22. června • 8:31

Rekni priklad nejakeho okruhu IndyCar, kde se jede F1. Argument jak prase, co? A nez se do toho zacala srat FIA by se melo brat v uvahu proc?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
apex
22. června • 12:31

Myslim, že indycar vůbec neexistuje. Je indy racing league a champ car world series

delph
21. června • 15:49

a ještě dodatek, pravidla měla za ukol snížit rychlos a zvýšit bezpečnost jezdců, ale HLAVNĚ zvednout sledovanost zpět tam kde byla, než začal dlouho jednoznačně kralovat schumi, tedy do předloňska, nejlépe do doby kdy závodil s hakinenem, to prej byla sledovanost největší.

Skyline
21. června • 10:22

Michelin je neschopny, ale zase se to haze na pravidla. Nemyslim, ze by vsechna ta omezeni byla ku prospechu a je mi jasne, ze jimi FIA sampionat dost nici, nicmene v tomto konkretnim pripade jsou pravidla dost off-topic.
 
Neni to zas tak davno, co se pneumatiky nesmely menit vubec, stejne tak se nesmelo tankovat. Podle me to byla jedina spravna F1, kdy se zavodilo na draze a ne v boxech. Nekomu mozna "strategie" zastavek a "predjizdeni" pri vymenach pneumatik nevadilo, me naopak pripada, ze uz leta je kvuli tomu F1 slusna nuda.
 
Pokud jde o Indy, pak (jak nemam Sumaka a Ferrari rad) nechapu, proc si nekdo mysli, ze se tomu vydirani meli podridit - oni za neschopnost Michelinu nemohou. Jak uz jsem psal v jine diskusi - uz vidim, jak McLaren a Renault blahosklonne meni trat pote, co bouchaji Bridgestonky. Tomu snad neveri ani ten nejvetsi naivka.

Bříza Jiří
21. června • 10:57

Přikláním se k názoru přispěvovatele "Skyline" a jsem z velké části věřím, že Michelin moc dobře věděl, že je na Indi nový povrch. Vždyť to je jejich práce, mapovat povrch tratí a připravovat pneumatiky na konkrétní závod!! Pak by nějaký chytrolín mohl napsat článek tipu " Michelin nevěděl, že je nový povrch na trati a tak se konání závodu odkládá na další 2 měsíce, než připraví novou směs, nebo se podle jeho představ přestaví celá trať."
Co se pravidel týče: Všechny týmy a jezdci předem znali pravidla, která jsou pro všechny stejná, tudíš není možné je měnit v průběhu závodu a ještě na popud pár individualit. Kdyby se jednalo o jednomyslnou dohodu všech zúčastněných, o dané změně, tak je to pochopitelné, ale takto ne!!
 

Petr
21. června • 10:20

No já bych byl pro aby se pneumatiky v průběhu závodu mohly měnit neomezeně, ale ne při zastávce kdy se tankuje palivo.

Mára
21. června • 10:20

Plně souhlasím s autorem článku. Tato situace je důsledkem nových pravidel o pneumatikách, které jsou podle mého názoru zcela nesmyslná a ohrožují bezpečnost, to znamená, že hlavním viníkem je FIA a její politikaření, které F1 ubíjí. Michelin samozřejmě udělal chybu a tu také přiznal, teď jde o to jak moc tomu mohl předejí a kolik informací měl o novém povrchu v Indy. Brigestone tyto informace pravděpodobně měl. Z celého tohodle cirkusu zvaném Formule 1 začínám být pěkně otrávenej a mám pocit, že bude hůř...

Zdeněk Fabiánek
21. června • 9:33

Takto to dopadne se vším, čeho se ujme mocný úředník. Je na čase si položit možná hlubší otázku, k čemu že vlastně F1 vůbec je. V té ruletě rychlosti se naplňuje touha individuí být nejrychlejší jako řidič, stejnou touhu má konstruktér, který chce poskytnout své myšlenky a um rovněž rychlosti. Navíc je přesvědčen, že co vymyslí, to se uplatní v automobilismu obecně (z F1 toho do našich aut neproniklo zrovna málo - někdo by to měl sepsat...). Pominu výrobce pneumatik, benzinů, mazadel atd., kteří také chtějí být mezi těmi nejlepšími. To vše chce divák, bez něj by to nešlo. No a FIA? Ta by měla být tvůrcem pravidel, které tomu všemu slouží. Tím vším ale myslím rychlost, pokrok a určitě i bezpečnost. FIA ale chtěla být režisérem představení, a to jí nepřísluší. Jistě by stálo za to, kdyby nám AR přiblížila FIA. Třeba článkem o poslání, stanovách složení lidí atd.
Jinak děkuji za obsáhlý, ale velmi detailní popis situace.
ZF

Bříza Jiří
21. června • 9:23

Přijde mi až směšné, jak se komentuje výše zmíněná situace!!!!
Jediný, kdo má na všem vinu je Michelin!!! To, že nejsou schopni připravit na závod pneumatiky je pouze jejich chyba (vizitka) a nikoho jiného. Formule 1 je vrcholem všech motoristický závodů nejen jezdců, ale také nejnovějších technologií a jsou v ní obrovské peníze, tak ať mě někdo netvrdí, že jsou špatná pravidla a kdesi cosi. Tyto pravidla byla jednou zvolena a jsou pro všechny stejná. Jestli-že je Brigsone schopen se těmto pravidlům plně podřídit a připravit pneumatiky schopné závodění, tak vzniká otázka, proč někomu ustupovat ( Michelinu ) a extra pro jeho neschopnost něco narychlo měnit. Vůbec se postoji vedení v F1 nedivím a už vůbec ne Ferrari, že byli proti, něco měnit.
Velice mě zajímá, jak se daná situace vyřeší, ale jsem přesvědčen, že Mishelin bude velice rád, když nebude vyloučen z Formule 1.
 
Nesnáším, když někdo není schopen uznat svou chybu a ještě začne kopat okolo sebe. Kdyby se jednalo o závodění trabantů na vesnici, tak neřeknu ani slovo a zasměju se tomu, ale toto je opravdu neomluvitelné.
 
 

zdenek
21. června • 9:44

Jasne ze vina je na strane Michelinu, ale nezamenuj pricinu a nasledek. Pricinou jsou predpisi o meneni pneumatik a bylo jen otazkou casu nez se neco takoveho stane at uz Michelinu nebo Bridgestonu, na Indy je novej povrch kterej tam loni nebyl a tymy tam nemuzou testovat (a myslim ze IRL tam s gumama meli taky problemy) a u Michelinu to proste neodhadli spravne a pripravili spatny gumy. Mimochodem jeden Jordan mel tu inkriminovanou zadni pneumatiku taky paradne opotrebovanou a to jezdci nejeli naplno, takze u Michelinu meli treba jen smulu ze maji vic tymu a byla tak vetsi pravdepodobnost ze se problem projevi.

Khobe
21. června • 9:55

Naprosto souhlasim.

Khobe
21. června • 9:34

Nechci se Michelinu - udelali chybu (ale nejen on) a sami priznavaji. Ale zajimave jsou i duvody, proc ty problemy s pneumatikami vznikly a proc je Brdgestone nemel: http://sport.idnes.cz/formule.asp?r=formule&c=A050620_231838_formule_rav

zdenek
21. června • 9:48

Tak tomu rikam zajimava informace, Michelin v podstate nemel sanci spravny gumy pripravit.

Yaroukh
21. června • 12:30

Chcete tim vy dva rict, ze "Michelin nemohl, protoze nevedel"? Kdo jiny ma zjistovat aktualni informace o povrchu, nez dodavatel pneumatik ve spolupraci se svymi tymy? :o))) Diky za pobaveni, chlapi! :o))

Samozrejme ze Michelin MOHL.

zdenek
21. června • 14:24

Zacatek dubna, testy IRL dodavatel gum Firestone (soucast Bridgestone), musely byt po dvou hodinach preruseny kvuli zvysenemu opotrebeni pneumatik. Stejny problem mely i NASCAR (pneu Goodyear). Michelin pneu zadnym tymum nedodava takze nemeohl mit data o chovani a opotrebeni pneu. Kdyby se v Indy jela jako prvni formule 1 tak by mel problem s nejvetsi pravdepodobnosti i Bridgestone. Michelin mozna mohl pripravit pneu co by vydrzely ale mel to diky situaci znacne stizeny. Jak jsem psal primarne za to mohou nove predpisy ktere vyustili v dany problem, je mi jedno jestli by toho spadl Bridgestone nebo Michelin ale vadi mi ten hon na obetniho beranka. Dopadne to cely tak ze Michelin dostane tucnou pokutu a FIA se bude tvarit ze tim je to vse vyreseno, ale pritom se neresi pricina ale dusledek.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Yaroukh
21. června • 15:21

Podtrzeno secteno:
V ramci danych (je irelevantni zda dobrych ci pitomych) pravidel se:
Bridgestone PRIPRAVIL
Michelin NEPRIPRAVIL
... neni co resit.

(FABULACE typu "kdyby se v Indy ..." jsou tak leda k smichu.)

zdenek
21. června • 16:28

To je presne ono, mame tu obetniho beranka Michelin ten muze za vsechno co se stalo v Indy. To je jak kdyz mluvim do dubu, je mi ukradeny jestli vyhori Michelin nebo Bridgestone, ja nehajim ani jednoho, jenom rikam ze situace v Indy je primej dusledek zmeny v predpisech, takze potrestanim Michelinu se nic nevyresi, driv nebo pozdejc dojde ke stejny nebo podobny situaci znovu protoze novy pravidla proste k tomu davaji idealni podminky.

Yaroukh
21. června • 15:15

A kdo ma Michelinu zjistovat stav povrchu? FIA? Nebo mu mel sva data poskytnout Bridgestone? /:o)

"No hele, priste se pojede Indy."
"Hmhm, a nemenil se tam nahodou povrch?"
"Ja nevim, nikdo mi nic nerekl."
"Ja myslim, ze menil, ale $erem na to, to bude v pohode. Kdyby neco, tak reknem, ze sme o zmene povrchu nevedeli, nebo ze nam nikdo nedodal data."

LOL

ff
22. června • 11:42

presne

Frankie
21. června • 9:34

Hele, to je blbost. To přirovnání s bruslema je přesný. Prostě byla to chyba Michelinu, ale fia pro ní vytvořila podmínky, který po ní vyloženě volaly...

Libor
21. června • 9:19

Docela by mě zajímalo jak by vypadala F1, kdyby byly v platnosti pravidla jako před 3 lety. Myslím si, že technický náskok Ferrari už není tak jednoznačný, rozpočet taky nemají nejlepší...tak v čem je problém ( a to jsem fanda Ferrari). Je jen otázkou času, než se zase nějaká stáj naučí dělat něco lépe než ostatní a budou mít vynikajícího pilota, tak se zase budou měnit pravidla? Měli by trochu přemýšlet sportovně, vždyť ono je zajímavé i to jak se ostatní snaží dohnat toho nedostižného a to nejen na okruhu, ale i v boxech, taktikou a na plátnech výkresů (nic přece netrvá věčně). Od Ferrari se toho spousta stají naučila a přijde čas kdy se třeba Ferrari začne učit od někoho jiného. Každopádně to co se stalo je do nebe volající a mělo by se s tím něco dělat, než celou sezonu diskriminovat nejlepšího ( a to by nemusel být Schumi). Vždyť závody DTM jsou mnohem zajímavější než F1 a to je smutné. Hezký den všem

Kamil
21. června • 19:13

Přesně tak! Na Tour taky nemění pravidla, aby to Lance "neměl tak lehké"... Jsem pro vrátit pravidla zpět.

Frankie
21. června • 9:31

Přesně! Letos by i bez jiných pravidel byla F1 zajímavá, pravidla to jen pokurvila.

Šumík
21. června • 18:08

...když si vzpomenu na dominaci McLarenu koncem 80.let, kdy vyhráli snad všechny závody v jedné sezoně, tak to nikomu nevadilo. Proč teď najednou?????

JackNO.1
21. června • 9:16

No, mám obavy, že FIA alespoň v letošní sezoně pravidla měnit nebude. Vždyť by tím vlastně uznali, jak mají ty svoje palice duté...!

llojza
21. června • 9:08

proc to autorevue jde tak do haje ? ten clovek je antitalent na psani

Půjdech
21. června • 11:24

článek je vynikající, ostatně jako vždy. Pan Janda je skvělý - hlavně pokud jde o F1  Jen tak dál.

Marek71
21. června • 10:28

No ja neviem... ale články práve tohto autora sú pre mňa veľmi dobre čitateľné, či už sa jedná o formu, alebo informačnú hodnotu, znalosť toho, o čom autor píše. A týka sa to testov, ako aj takýchto analýz.

Agnus
21. června • 9:12

Jak jsi na to prisel ? Podle me to je napsane velmi dobre.

KptBobr
21. června • 9:02

Jen malá poznámka a upřesnění.
Neviděl bych až tak další (mimo Michelin) hlavní osobní vinu u Ecclestona (který už F1 tak neovládá, a do poslední chvíle se snažil cokoliv dohodnout, což mj. bylo vidět těsně před startem), ale spíše u prohnaného právníka a šéfa FIA Maxe Mosleyho, který byl ten, co ústy FIA sabotoval společnou iniciativu stájí ke stavbě šikany, která jediná by závod nějak zachránila. Jakkoliv.
A také nevidět "přispění" Ferrari, kteří svým postojem, "...nás to nezajímá, to není náš problém..." sice vyjádřili realitu, ale tím samozřejmě také přispěli k divácky zoufalému vyústění Velké ceny "na staré cihelně". Jako by je jen zajímal vlastní komerční úspěch vozů Ferrari na severoamerickém trhu, což také Todd jednoznačně po závodě prohlásil.
Ale co je asi tak důležité pro další existenci F1 v USA ? Vlastní komerční úspěch Ferrari, nebo diváci ? Každý ať si závěr udělá sám...

jaason
23. června • 11:27

paneboze, socialista. to jsem netusil, ze se zavodi asi takto: tak se kluci dohodneme, at se to divakum libi. ja te jako predjedu, ale pak te zase pustim, jo? hele, postavime jim tu sikanu, vzdyt by kluci nemohli zavodit, ne? ach jo! jasne, vsichni se musi mit dobre, to zname ...

Jogurt
21. června • 9:56

No to je sice krásné, jenže je nesmysl upravovat pravidla aktuálně podle toho, jestli Michelin právě je nebo není schopen dodat pneumatiky. Šikana byla evidentním účelovým zásahem do pravidel aby se smazala chyba Michelinu a zde Mosley reagoval naprosto správně.
 Stejně tak mohli jezdci na michelinech projíždět klopenou zatáčku o 50km/h pomaleji a pneumatiky nepřetěžovat.
Pokud jsou dána pravidla, a to jakkoli hloupá, musí platit pro všechny stejně a ne když se to někomu nehodí, je operativně změnit. Bez ohledu na to jestli vyhraje Ferrari nebo BMW-Williams.

Yaroukh
21. června • 9:31

Tak nevím, jestli ti chybí spíš mozek nebo páteř.

Frankie
21. června • 9:29

Myslím ,že v článku je to tak i napsáno, FIA=Mosley, Bernie=Bernie. Oba měli svůj dil na te šaškárně s rychlou úpravou, to co se tu píše o tlaku Bernieho na Ferrari je prý pravda.
Jinak myslím není fér z čehokoli vinit Ferrari, oni jen jeli podle domluvených pravidel. To zhodnocení v článku je přesné - kdyby se na popud Renaultu, McL a dalších měnily pravidla v americe, musela by se už měnit pokaždý na popud kohokoli, včertne Fer. Ferrari prostě není vino, je to především debilními pravidly fia... i Michelin vidím jako druhořadý. článek to shrnuje přesně.

Michal
21. června • 8:42

...nikdy jsem si to tak do hloubky ani neuvědomil - zákaz výměny pneumatik přeci nijak neobhoatí závod, spíš jen ohrožuje jezdce, závod obohatí vyšší rychlosti na bezpečných gumách, sehranost týmu při výměně kol.

Jaký je věkový průměr lidí ve FIA? Proč se všichni bojí říct to "sorry", a znovupovolit výměnu kol? Jen kvůli nějakým senilním páprdům, jimž by utrpělo jejich EGO, mají být jezdci v ohrožení a divák ochuzen?

matulo
21. června • 22:59

Problem by som videl v tom, ze jednoduchym povolenim by urobili az prilis velky skrt cez rozpovet pre timy (a isto aj pneumatikarske spolocnosti)... Nie preto ze by tie gumy boli nejak moc drahe (aj ked lacne asi nie su), ale preto, ze mnohe timy vyvyjali monoposty zaroven s vyvojom pneumatik... A ak aj nie, monoposty su pre ne minimalne prisposobene...
Ved si vezmite priklad (bude cerveny - som fanusik Ferrari a netajim sa tym) :

Na zaciatku sezony Ferrari jazdilo so starym monopostom a novymi gumami - na vysledkoch (a aj stabilite bozu) bolo vidiet ze nie je vsetko v uplnom poriadku
Pocas toho cely cas pomimo testovalo novy monopost
"Predcasne" nasadilo novy monopost myslim na x-tej. velkej cene (neviem presne kde to bolo a nechce sa mi to hladat). Tento monopost tak ci onak este nebol 100% pripraveny na zavodenie...
A teraz si predstavte ze by v polovici sezony zmenili specifikaciu pneumatik... ;)

matulo
21. června • 23:01

Ospravedlnujem sa, nejak sa tu tomu posahalo formatovanie - takze si tam skuste domysliet nejake tie volne riadky a hlavne - odrazky... ;)
 
M.

Pete
21. června • 8:37

Viděl jsem jenom konec a nejdřív jsem nechápal. Když pak ale komentátor řekl, co se děje, nevěřil jsem. Fakt hrůza.

Doporučujeme

Články odjinud