Formule 1: FIA se v USA chytla do vlastní pasti (analýza)

Po shlédnutí prvních velkých cen letošní sezóny jsem si myslel, že v horší situaci se formule 1 snad už nemůže ocitnout. Bohužel, mýlil jsem se. Víkendové dění na okruhu v Indianapolis ukázalo, že FIA udělala z F1 ještě absurdnější divadlo, než se původně zdálo.
Formule 1: FIA se v USA chytla do vlastní pasti (analýza)

Není to tak dávno, co jsem hořekoval nad současnou situací ve formuli 1 a mezinárodní automobilové federaci (FIA) po zimní úpravě pravidel vyčítal, že z férového závodění udělala jen pokus o zábavnou show. To jsem ale ještě netušil, co přinese velká cena USA. Pro nezasvěcené v krátkosti shrnu situaci: Klíčový dodavatel pneumatik, firma Michelin, nezvládl připravit pro závodní víkend optimální pneumatiky a po defektu a následné nehodě Ralfa Schumachera se ukázalo, že vozy s michelinkami nebudou schopny na jediné sadě pneu absolvovat bez rizika celý závodní víkend. Od začátku sézony totiž týmy musejí závodní víkend absolvovat na jediné sadě pneumatik a některou z pneu mohou vyměnit pouze v případě jejího defektu, jinak je čeká trest.

Michelin o tomto všem věděl, celou věc korektně přiznal a varoval: Nemůžeme zaručit bezpečnost jezdců, pokud na našich pneumatikách budete chtít absolvovat celý závod. Týmoví šéfové takové varování nemohli vzít na lehkou váhu a společně s FIA chtěli situaci vyřešit. Návrhy na možné zpomalení trati dodatečnou šikanou v nejrychlejším úseku, možnost výjimečné výměny pneu před závodem nebo jakési „zapomenutí“ změny v pravidlech a umožnění vyměnit pneumatiky při zástávkách v boxech jako dříve se nesetkalo s obecnou podporou, vždy by některý z týmů poškodily.

Stalo se tedy to, co se stál muselo – týmy s micheliny nechtěly riskovat a zároveň nesportovně degradovat soutěž (pokud by totiž do závodu vůbec nenastoupily, nebyl by počítán do mistrovství světa, k tomu do něj musí nastoupit minimálně 12 jezdců) a po odjetí zahřívacího kola ze závodu do jednoho odstoupily. Na ostrém startu se tak objevilo pouhopouhých šest vozů, které také závod dokončily a rozdělily si mistrovské body. Situace je známa, co její důvody? Pohledů na věc může být několik, všechny ale nakonec mají společného jmenovatele: FIA.

Tip: Mrkněte na reportáž z podivné Grand Prix USA.

Michelin selhal, ale...

Asi nemá cenu diskutovat o tom, že Michelin nezvládl technickou přípravu na americkou grand prix a až v Indy přišel na to, co měl vědět dávno předtím. Selhání Michelinu je ale jen špičkou ledovce. Franouzský dodavatel pneumatik se stal jen nechtěnou obětí pastiček FIA, které měly udělat z „nudného závodění“ zábavné divadýlko pro nenáročné. Jak jinak si vyvětlit úpravy v pravidlech, které se snaží mezi jezdce nastavit co nejrozdílnější podmínky a vystavit je riziku odstoupení plynoucímu z maximálního využití jednotlivých součástí monopostů?

Nová pravidla neumožnila Michelinu napravit situaci jednoduchým krokem – výměnou pneumatik před nebo v průběhu závodu. To dnes zkrátka u „zdravě“ vypadajících pneumatik není možné. Jenže výrobce věděl, že „načaté“ pneumatiky v závodě nemohou vydržet a neutroufl si vystavit jezdce riziku havárie v nejrychlejší pasáži tratě. Pravidla tak ze závodu zcela diskvalifikovala většinu týmů. Ačkoli přímou příčinou byla chyba Michelinu, je třeba říci, že prostor pro vzniklý problém vytvořila nová pravidla a přímo mu hrála do karet. Je to jako když zakážete hokejistům brousit brusle. Na tupých nožích nebude Detroit Red Wings proti Znojemským Orlům o mnoho lepším týmem, ale dost dobře se může stát, že všichni hráči budou mít brzy brusle tak tupé, že místo nesmyslného plácání na hřišti raději půjdou do šatny. A přesně to se stalo víkendu v Indy.

FIA upravila pravidla tak, aby vedla k jedinému – zabránit jakékoli hegemonii, byť by byla sebeopodstatněnější. Bohužel jí jaksi uteklo, že nadvláda jedné stáje nemusí být zdaleka tím nejhorším, co může ef-jedničky potkat a navržené změny do důsledku nepromyslela. Motivací ke změně pravidel byla jistě hegemonie konkrétní stáje, a to Ferrari, pravidla ale platí pro všechny stejná a dost dobře by zabraňovala stálé nadvládě jakékoli jiné stáje. Je to na první pohled účelné a funkční, ale hned na ten druhý zoufale nesportovní a po posledním víkendu zjevně naprosto likvidační.

Z pasti na nudu, past na zábavu

Ironií osudu je, že právě tato pravidla pomohla v Indy Ferrari k vítězství, kterého by jinak asi ztěží dosáhlo. Při vší úctě k maranellské stáji si nemyslím, že by byli schopni v USA vyhrát jinak než jen díky spolehlivosti. Tou pravou absurditou je, že úpravy regulí měly zvýšit zájem o ef-jedničky, ale v Indianapolis se postaraly o pravý opak. Místo napínavého závodění (nebo letos spíše „závodění“) přinesly absolutní nudu, jakou formule 1 snad nikdy v historii nezažila. Dvě rudá ferrari si odkroužila svých 73 kol a krom toho, že se málem srazila po druhých zástávkách v boxech (to by člověk nevěřil, jak malý může být okruh v Indy pro šest vozů) si prostě dojela pro 18 bodů. Přesně takhle by se dalo pojmout drama v závodě. Fanoušci reagovali po svém -  ti, kteří nepřišli na Ferrari, šli domů.

Mnozí přátelé a známí se na mě po startu amerického závodu udiveně obraceli s žádostí o vysvětlení. Údiv ale nebyl na místě, stalo se jen to, co se stát muselo. Všichni moudří lidé museli dávno vědět, že je absurdní zakázat u nejrychlejších vozů na světě výměnu pneumatik v průběhu závodu. Všichni přece vědí, že závodní auto je koncipováno tak, aby se rozpadlo po projetí cílem. Čím je maximální životnost takto konstruovaných částí prodlužována, tím je riziko jejich předčasného selhání vyšší.

Do pečlivě seřízených hodinek monopostů F1 začala FIA sahat hráběmi a první varování na sebe nenechalo dlouho čekat. Obětí byl Kimi Raikkonen, kterému v posledním kole velké ceny Evropy doslova ulétlo zavěšení pravého předního kola, týrané nadměrně opotřebovanou pneumatikou. Inu, pneumatika se rozpadla o kolo dříve než měla, řekli si zřejmě u FIA, a z tohoto incidentu si nevzali žádné ponaučení. Možná právě naopak – přece jak dramaticky budou vnímány další závody, když se ví, že v posledních kolech mohou také létat kola? Jenže se stal opak a z pasti na nudu se stala past na zábavu. Nesmyslné pravidlo zamezilo tomu, aby se velká cena USA vůbec normálně odjela. Prostě to nešlo, na celý závod nebyly gumy. Tomu říkám trefa do černého.

Když se tyran vyleká

Samotné zabránění výměnám pneumatik je natolik absurdní, že by tento článek ve stínu nedělních událostí samo uživilo. Jenže to by nebyla FIA, aby celé situaci nenasadila korunu a hloupost svého zásahu do pravidel odsunula až na druhou kolej. Už v průběhu víkendu totiž bylo téměř jasné, co se v neděli stane – týmy na michelinech opravdu odstoupí a ze závodu bude neskutečná fraška. FIA a Bernie Ecclestone, kteří dnes po mém soudu tyranizují formuli 1 jako celek, tak začali ve strachu před možnými následky vymýšlet všemožná řešení nastalé situace. Přiznat vlastní chybu a říci: Neměnit pneumatiky je opravdu nesmysl, sorry, a ode dneška se mění jako dříve? Kdepak, to by pánům jejich ješitnost nedovolila. Pustili se tak do úplně jiných konstrukcí a spolu s týmy začali výmyšlet, jak upravit trať, nebo dočasně změnit pravidla. Teprve počínání činovníků federace a majitelů televizních práv odhalilo, jak zvláštní lidé dnes za F1 stojí.

Jedním z návrhů bylo doplnění závěrečné rychlé zatáčky o zpomalovací šikanu, jiným zase dání možnosti vyměnit pneumatiky všem týmům, ať již před nebo v průběhu závodu. Návrhů bylo více, ale všechny měly jedno společné: Pokud by k něčemu takovému došlo, byla by ze závodu ještě větší fraška, než včerejší sextet Ferrari, Jordanu a Minardi, která by se sportem neměla společného už vůbec nic. Bylo až neuvěřitelné, s jakou vervou byl např. Bernie Ecclestone schopen tyto zoufalé návrhy prosazovat. Prý dokonce Ferrari řekl, že buď přistoupí na šikanu v závěru okruhu, nebo nepojedou vůbec.

Naštěstí se proti těmto návrhům vždy postavilo pár rozumných šéfů týmů jedoucích na michelinech, kteří museli přiznat: Pokud bychom tohle dovolili, neměla by už současná pravidla žádný význam, nemůžeme je prostě ohybat podle aktuální situace a co jsme si navařili, to si také musíme sníst. Diskusi pak ukončil Ross Brawn z Ferrari, který konstatoval, že by sice mohl být pro možnost výměny pneu v Indy, ale ostatní pak musejí počítat s tím, že v další grand prix také použije v kvalifikaci pneu s měkčí směsí a tudíž pro závod bude také požadovat výměnu. Velmi trefné a stejně se dalo reagovat na jakoukoli jinou úpravu.

Zkrátka, pokud by se v Indy dočasně pozměnila pravidla, velmi by tím utrpěl sport, protože týmy se připravily na předem jasné podmínky a Ferrari, Jordan ani Minardi nemohli v závodě trpět tím, do jaké situace se vlastním přičiněním dostal Michelin. Jenže bez likvidačního zásahu do pravidel Michelin nemohl napravit svou chybu. Hloupé regule jakékoli řešení prostě znemožnily a výsledný průběh „závodu“ v Indianapolis byl jediným možným vyústěním celé krize. A jsme zpátky na začátku bludného kruhu: FIA si na sebe vše ušila sama a v Indy šlo všechno především podle jejích not.

Jak z toho ven?

FIA má nyní jedinou možnost, jak se pokusit vrátit formuli jedna čest a slávu, které v letošní sezóně zasazuje jednu obrovskou ránu za druhou: Důkladně přehodnotit změny pravidel, zejména omezení výměn motorů, pneumatik a další pošetilosti, které už se několikrát ukázaly být historickým omylem. Pokud se FIA k takovému kroku neodhodlá, můžeme se letos ve formuli 1 dočkat ještě lecčehos. Snad se ve federaci najde dostatek moudrých lidí, kteří budou ochotni přiznat svou vlastní chybu a vrátit formuli 1 do správných kolejí. Pokud se tak nestane, může se po letošní sezóně stát označení „Formule 1“ jen hříčkou kronikářů.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků