Formule 1 dostane motory 1,6 turbo, Volkswagen nešetří nadšením

Pokrok nelze zastavit, ale opravdu naše životní prostředí spasí tohle? Downsizing totiž dostihl také slavný šampionát Formule 1. V sezóně 2013 podle nových pravidel FIA budou muset být všechny startující vozy osazeny řadovými čtyřválci s objemem 1,6 l a přeplňováním. Zatím si motory F1 vystačily s konfigurací V8, objemem 2,4 l a atmosférickým plněním. Záměr tohoto nařízení je jasný: snížit spotřebu paliva o 35 %. Nejvyšší otáčky budou omezeny na 12 000 ot./min. (dosud 18 000 ot./min.) a přímé vstřikování benzínu má dosahovat tlaku 500 barů. V pozměněné podobě se vrátí i KERS.

Nutno dodat, že to není poprvé, co se v F1 objeví přeplňované motory, dříve ale rozhodně nebyly zaváděny s absurdní „ekologickou” motivací tak jako nyní. Již na počátku osmdesátých let nasazovala značka BMW ve Formuli 1 přeplňované čtyřválce s objemem 1,5 l, výkonem přes 900 koní (při vyšším tlaku dmychadel až 1 300 koní) a otáčkami 11 500 ot./min. To jsou hodnoty velmi podobné těm požadovaným pro sezónu 2013, a tak by „ef-jedničky” nemusely ztratit příliš na své rychlosti.

Přesto jsou nová pravidla jistě terčem nedůvěry, odsoudili je prakticky všichni včetně Bernieho Ecclestonea, který trefně konstatoval: „Máme nyní ve formulích velmi dobré motory. Proč bychom měli dělat něco, co bude stát miliony liber, nikdo to nechce a může to způsobit velký technický náskok jediného týmu?”

Novým pravidlům zatím aplaudoval jen Volkswagen, jehož plánovaný tým Porsche F1 díky změnám FIA zřejmě dostane zelenou. „Připravilo to podmínky pro nástup Volkswagenu do Formule 1,“ tvrdí Hans-Joachim Stuck, který pro nyní zastupuje koncern na poli motorsportu. „Rozhodnuto ještě nebylo, ale s nadšením nová pravidla FIA vítáme, takový motor by byl pro Volkswagen vhodným vstupem do Formule 1.“

Je pochopitelné, že tak zásadní změna pravidel je vítaná pro někoho, kdo s vývojem monopostu bude začínat od nuly, neboť jej v tu chvíli dostane blíže úrovni zkušenějších konkurentů. Že by tedy ve změnách pravidel měl prsty Volkswagen?

Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
TEST Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD: Díky, Alberte!

Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD

Trvalo více než pět let, než Kia přetavila fantastický koncept GT v produkční auto. Najala na to ty správné lidi a výsledkem je gran turismo, který nemá v historii značky obdoby.

11.  1.  2018 | Jan Mička | 114 příspěvků