Formule 1 dostane motory 1,6 turbo, Volkswagen nešetří nadšením

Formule 1 dostane motory 1,6 turbo, Volkswagen nešetří nadšením

Pokrok nelze zastavit, ale opravdu naše životní prostředí spasí tohle? Downsizing totiž dostihl také slavný šampionát Formule 1. V sezóně 2013 podle nových pravidel FIA budou muset být všechny startující vozy osazeny řadovými čtyřválci s objemem 1,6 l a přeplňováním. Zatím si motory F1 vystačily s konfigurací V8, objemem 2,4 l a atmosférickým plněním. Záměr tohoto nařízení je jasný: snížit spotřebu paliva o 35 %. Nejvyšší otáčky budou omezeny na 12 000 ot./min. (dosud 18 000 ot./min.) a přímé vstřikování benzínu má dosahovat tlaku 500 barů. V pozměněné podobě se vrátí i KERS.

Nutno dodat, že to není poprvé, co se v F1 objeví přeplňované motory, dříve ale rozhodně nebyly zaváděny s absurdní „ekologickou” motivací tak jako nyní. Již na počátku osmdesátých let nasazovala značka BMW ve Formuli 1 přeplňované čtyřválce s objemem 1,5 l, výkonem přes 900 koní (při vyšším tlaku dmychadel až 1 300 koní) a otáčkami 11 500 ot./min. To jsou hodnoty velmi podobné těm požadovaným pro sezónu 2013, a tak by „ef-jedničky” nemusely ztratit příliš na své rychlosti.

Přesto jsou nová pravidla jistě terčem nedůvěry, odsoudili je prakticky všichni včetně Bernieho Ecclestonea, který trefně konstatoval: „Máme nyní ve formulích velmi dobré motory. Proč bychom měli dělat něco, co bude stát miliony liber, nikdo to nechce a může to způsobit velký technický náskok jediného týmu?”

Novým pravidlům zatím aplaudoval jen Volkswagen, jehož plánovaný tým Porsche F1 díky změnám FIA zřejmě dostane zelenou. „Připravilo to podmínky pro nástup Volkswagenu do Formule 1,“ tvrdí Hans-Joachim Stuck, který pro nyní zastupuje koncern na poli motorsportu. „Rozhodnuto ještě nebylo, ale s nadšením nová pravidla FIA vítáme, takový motor by byl pro Volkswagen vhodným vstupem do Formule 1.“

Je pochopitelné, že tak zásadní změna pravidel je vítaná pro někoho, kdo s vývojem monopostu bude začínat od nuly, neboť jej v tu chvíli dostane blíže úrovni zkušenějších konkurentů. Že by tedy ve změnách pravidel měl prsty Volkswagen?

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

dnes | Daniel Havlina | 2 příspěvky
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků