Formule 1 dostane motory 1,6 turbo, Volkswagen nešetří nadšením

Pokrok nelze zastavit, ale opravdu naše životní prostředí spasí tohle? Downsizing totiž dostihl také slavný šampionát Formule 1. V sezóně 2013 podle nových pravidel FIA budou muset být všechny startující vozy osazeny řadovými čtyřválci s objemem 1,6 l a přeplňováním. Zatím si motory F1 vystačily s konfigurací V8, objemem 2,4 l a atmosférickým plněním. Záměr tohoto nařízení je jasný: snížit spotřebu paliva o 35 %. Nejvyšší otáčky budou omezeny na 12 000 ot./min. (dosud 18 000 ot./min.) a přímé vstřikování benzínu má dosahovat tlaku 500 barů. V pozměněné podobě se vrátí i KERS.

Nutno dodat, že to není poprvé, co se v F1 objeví přeplňované motory, dříve ale rozhodně nebyly zaváděny s absurdní „ekologickou” motivací tak jako nyní. Již na počátku osmdesátých let nasazovala značka BMW ve Formuli 1 přeplňované čtyřválce s objemem 1,5 l, výkonem přes 900 koní (při vyšším tlaku dmychadel až 1 300 koní) a otáčkami 11 500 ot./min. To jsou hodnoty velmi podobné těm požadovaným pro sezónu 2013, a tak by „ef-jedničky” nemusely ztratit příliš na své rychlosti.

Přesto jsou nová pravidla jistě terčem nedůvěry, odsoudili je prakticky všichni včetně Bernieho Ecclestonea, který trefně konstatoval: „Máme nyní ve formulích velmi dobré motory. Proč bychom měli dělat něco, co bude stát miliony liber, nikdo to nechce a může to způsobit velký technický náskok jediného týmu?”

Novým pravidlům zatím aplaudoval jen Volkswagen, jehož plánovaný tým Porsche F1 díky změnám FIA zřejmě dostane zelenou. „Připravilo to podmínky pro nástup Volkswagenu do Formule 1,“ tvrdí Hans-Joachim Stuck, který pro nyní zastupuje koncern na poli motorsportu. „Rozhodnuto ještě nebylo, ale s nadšením nová pravidla FIA vítáme, takový motor by byl pro Volkswagen vhodným vstupem do Formule 1.“

Je pochopitelné, že tak zásadní změna pravidel je vítaná pro někoho, kdo s vývojem monopostu bude začínat od nuly, neboť jej v tu chvíli dostane blíže úrovni zkušenějších konkurentů. Že by tedy ve změnách pravidel měl prsty Volkswagen?

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků