Formule 1 dostane motory 1,6 turbo, Volkswagen nešetří nadšením

Formule 1 dostane motory 1,6 turbo, Volkswagen nešetří nadšením

Pokrok nelze zastavit, ale opravdu naše životní prostředí spasí tohle? Downsizing totiž dostihl také slavný šampionát Formule 1. V sezóně 2013 podle nových pravidel FIA budou muset být všechny startující vozy osazeny řadovými čtyřválci s objemem 1,6 l a přeplňováním. Zatím si motory F1 vystačily s konfigurací V8, objemem 2,4 l a atmosférickým plněním. Záměr tohoto nařízení je jasný: snížit spotřebu paliva o 35 %. Nejvyšší otáčky budou omezeny na 12 000 ot./min. (dosud 18 000 ot./min.) a přímé vstřikování benzínu má dosahovat tlaku 500 barů. V pozměněné podobě se vrátí i KERS.

Nutno dodat, že to není poprvé, co se v F1 objeví přeplňované motory, dříve ale rozhodně nebyly zaváděny s absurdní „ekologickou” motivací tak jako nyní. Již na počátku osmdesátých let nasazovala značka BMW ve Formuli 1 přeplňované čtyřválce s objemem 1,5 l, výkonem přes 900 koní (při vyšším tlaku dmychadel až 1 300 koní) a otáčkami 11 500 ot./min. To jsou hodnoty velmi podobné těm požadovaným pro sezónu 2013, a tak by „ef-jedničky” nemusely ztratit příliš na své rychlosti.

Přesto jsou nová pravidla jistě terčem nedůvěry, odsoudili je prakticky všichni včetně Bernieho Ecclestonea, který trefně konstatoval: „Máme nyní ve formulích velmi dobré motory. Proč bychom měli dělat něco, co bude stát miliony liber, nikdo to nechce a může to způsobit velký technický náskok jediného týmu?”

Novým pravidlům zatím aplaudoval jen Volkswagen, jehož plánovaný tým Porsche F1 díky změnám FIA zřejmě dostane zelenou. „Připravilo to podmínky pro nástup Volkswagenu do Formule 1,“ tvrdí Hans-Joachim Stuck, který pro nyní zastupuje koncern na poli motorsportu. „Rozhodnuto ještě nebylo, ale s nadšením nová pravidla FIA vítáme, takový motor by byl pro Volkswagen vhodným vstupem do Formule 1.“

Je pochopitelné, že tak zásadní změna pravidel je vítaná pro někoho, kdo s vývojem monopostu bude začínat od nuly, neboť jej v tu chvíli dostane blíže úrovni zkušenějších konkurentů. Že by tedy ve změnách pravidel měl prsty Volkswagen?

bazar

BMW 1 2
Rok výroby: 2005
Stav: 148 656 km
Cena: 160 000 Kč
BMW 5 2
Rok výroby: 2008
Stav: 223 602 km
Cena: 193 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2017
Stav: 7 836 km
Cena: 1 900 000 Kč
BMW X1 2
Rok výroby: 2017
Stav: 7 128 km
Cena: 1 000 000 Kč
BMW 6 3
Rok výroby: 2012
Stav: 63 755 km
Cena: 900 000 Kč
BMW 5 2,5
Rok výroby: 2005
Stav: 256 543 km
Cena: 160 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků