Fordy Transit mohou jezdit i na použitý olej ze smažení. Výrobce to přímo schvaluje

Překvapivě, Ford není jedinou automobilkou, která vám použití alternativního paliva z odpadních olejů bez problému doporučí.

Schopnost naftových motorů spalovat i oleje dříve použité v kuchyni k vaření není žádnou novinkou. Ostatně paliva vytvořená takzvanou hydrogenací rostlinných olejů (HVO) jsou už stále známější alternativou k použití klasické motorové nafty. A toto využití již nepotřebných kuchyňských olejů i živočišných tuků nyní Ford dokonce schvaluje pro motor v posledním Transitu.

Přesněji pak mluvíme o naftovém motoru 2.0 EcoBlue, u kterého Ford oznamuje možné využití paliva HVO, jelikož ke spalování této alternativy byla jednotka od začátku testována. Spalováním HVO uvádí Ford až o 90 % nižší produkci skleníkových plynů a rovněž redukci ve tvorbě oxidů dusíku (NOx) ve srovnání s klasickou naftou.

Nový Ford Explorer vs. luxusní naftová SUV: Může mít plug-in hybrid navrch?

Nový Ford Explorer vs. luxusní naftová SUV: Může mít plug-in hybrid navrch?

Obě paliva je přitom možné mixovat v nádrži a svým složením má rovněž HVO zajistit naftovému motoru snazší startování při nízkých teplotách. V Evropě už řada společností sbírá použité rostlinné oleje z restaurací a domácností pro další využití v produkci biopaliv. Nabídka HVO je však zatím na vybraných čerpacích stanicích, popularitě se těší především ve Skandinávii a Baltských zemích.  

Největší využití je k vidění u větších dopravních/logistických společností, které se snaží pozitivně snížit svůj dopad na životní prostředí. Ford ovšem není první velkou automobilkou, jež začala využití HVO oficiálně doporučovat. Už před lety udělil souhlas k používání HVO u některých svých motorů v nákladních vozidlech také Mercedes-Benz.

Se Škodou Octavia 2.0 TDI Evo poprvé v Česku: Musí být nejlepší. Daří se jí to?

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI Evo

Novou generaci Škody Octavia jsme poprvé vyzkoušeli rovnou na českých silnicích. Kombi s motorem 2.0 TDI Evo se tváří jako ideální služebák, navíc model jako takový nemá v rámci automobilky jednoduché poslání.

27.  3.  2020 | Jan Mička | 111 příspěvků
TEST Mazda CX-30 Skyactiv-X 6MAN vs. 6AT 4x4: Revoluční All In One?

Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X

Vznětová, zážehová, přeplňovaná, atmosférická, hybridní. Zdá se to sice k nevíře, ale všechna tato adjektiva popisují kompaktní SUV Mazda CX-30 s „dieselovým benzinem“ Skyactiv-X. Jen ne všechna najednou. Jaká tedy v reálném světě je a jak se liší čtyřkolka s automatem od předokolky s manuální převodovkou?

25.  3.  2020 | Petr Schnagl | 24 příspěvků
Minitest Honda Civic 5D 1.0 VTEC CVT: Stačilo po 5 letech jen posypat pepřem?

Honda Civic 1.0 VTEC CVT

Japonci Hondu Civic lehce vylepšili a poslali zpět na trh se zajímavou cenou. Stačí to ale k tomu, aby vyčnívala nad konkurencí?

21.  3.  2020 | Vladimír Kadera | 125 příspěvků