Fordy mají pod kapotou nový přeplňovaný diesel

Od nového roku mohou zákazníci značky Ford získat pod kapotu modelů Focus a Mondeo zcela nový dieselový agregát.
Fordy mají pod kapotou nový přeplňovaný diesel
Nese označení TDCi a jde o přeplňovaný motor řady Duratorq s technologií přímého vstřikování paliva Common Rail druhé generace. Novinka představuje v nabídce dieselů u Fordu zcela zásadní obrat. S trochou nadsázky by se tyto motory mohly označit za uhlazené gentlemany, kteří nekouří a pijí jen zlehka.

Příkladné vlastnosti

I přesto, že motory Ford TDCi udivují vysokými výkonovými parametry, všechny jsou ukázkově tiché, jejich chod je jemný a bez velkých a nepříjemných vibrací. Těmito vlastnostmi se motory Ford TDCi vyrovnají moderním zážehovým agregátům. Použitá technologie vstřikování Common Rail dává definitivně zapomenout na vznětové motory jako na kouřící hlučné agregáty. Propracovaný systém přímého vstřikování je pak i garancí nízké spotřeby paliva. Automobilka Ford se uvedením nových vznětových motorů zařadila mezi první producenty automobilů, kteří svým zákazníkům nabídli vznětové motory vybavené systémem přímého vstřikování Common Rail druhé generace. Vyspělé TDCi motory se také objeví i v nové generaci malého vozu Fiesta.

Focus s novým dieselem

Nový motor se v současnosti objevuje v obou nejprodávanějších modelech značky. Na českém trhu se motor TDCi o objemu 1,8 litru nabízí v případě modelové řady Focus  v pětidvéřovém hatchbacku a kombi a čtyřdvéřovém sedanu ve stupni výbavy Ghia a to od 645 000 korun (5D).

Tento čtyřválcový agregát o výkonu 85 kW (115 koní) propůjčuje Focusu v této kategorii dosud nevídanou dynamiku a hospodárnost. Díky vysokému stupni přeplňování turbodmychadlem, které pracuje s přetlakem až 1,2 baru, se motor Duratorq TDCi o objemu 1,8 litru chlubí točivým momentem 250 Nm už při otáčkách 1850 min-1. Protože však konstruktéři použili špičkovou technologii pro ještě lepší odezvu motoru na pokyny pedálu plynu, má řidič u nového modelu Focus TDCi vybaveného systémem Overboost krátkodobě k dispozici ještě vyšší točivý moment (280 Nm). To vozu propůjčuje skutečně mimořádné dynamické vlastnosti, které se dají srovnat se zážehovými modely.

Maximální rychlost modelu Focus TDCi činí 193 km/h a z klidu na 100 km/h tento vůz zrychluje během 10,8 sekundy. Obdivuhodné dynamické parametry se však podle výrobce nijak neprojevují na zvýšené spotřebě paliva – i přes zvýšení výkonu o téměř 30 procent se Focus TDCi spokojí v průměru se stejným množstvím paliva jako model poháněný motorem TDDi o výkonu 90 koní - spotřeba obou těchto modelů činí jen 5,5 litru nafty na každých 100 kilometrů jízdy.

Dvoulitrový tahoun v Mondeu

Charakteristickými rysy šestnáctiventilového motoru Duratorq TDCi, použitého v modelu Ford Mondeo, jsou vysoký výkon (96 kW při 3800 ot/min-1) a tichý chod bez vibrací. Výkon motoru bezprostředně sleduje polohu pedálu plynu, přičemž náběh výkonu po jeho sešlápnutí je zcela bezprostřední. Motor má takový zátah, že jenom málokdy musí řidič řadit na nižší stupeň, pokud potřebuje razantně akcelerovat.

Svého maximálního točivého momentu 330 Nm dosahuje A Klepněte pro větší obrázekdvoulitrový motor Duratorq TDCi už při 1800 min-1. Točivý moment nového motoru Duratorq TDCi je tedy asi o 16 procent vyšší, než srovnatelná hodnota u motoru Duratorq TDDi, ze kterého nový agregát technicky vychází. Díky využití vyspělých technologií a systémů vyniká nový motor Duratorq TDCi velmi vysokým točivým momentem už v nízkých otáčkách a v oblasti nízkých a středních otáček je jeho předností obdivuhodná pružnost a bezprostřední reakce na pokyny řidiče. Za tyto vlastnosti vděčí nový agregát dokonalé souhře turbodmychadla a vstřikovacího systému, jež dodává optimální množství paliva v přesný okamžik. Křivka náběhu točivého momentu v nízkých otáčkách stoupá mimořádně strmě a motor nevykazuje prakticky žádné znatelné zpoždění výkonu a točivého momentu, jež jsou známou slabinou konvenčních turbomotorů. Charakteristice motoru Duratorq TDCi bylo v případě modelu Mondeo TDCi speciálně přizpůsobeno i odstupňování rychlostních stupňů tak, aby vůz dokázal snadno a co nejefektivněji zrychlovat.

Na bloku motoru jsou namontovány vysoce citlivé senzory vibrací, které dokážou absolutně přesně určit okamžik zážehu směsi a na základě těchto údajů dodá vyspělý vstřikovací systém naprosto precizně do válců takzvanou pilotní dávku paliva, jejíž objem činí méně než jeden milimetr krychlový! Výsledkem využití této náročné technologie je velmi jemný chod a zároveň vysoká účinnost práce motoru.

Ford Mondeo s motorem TDCi o výkonu 130 koní zrychluje z 0 na 100 km/h během 9,9 s a jeho maximální rychlost činí 200 km/h. Spotřeba paliva se v kombinovaném provozu drží okolo šesti litrů nafty na 100 km. Novinka se na českém trhu nabízí ve všech karosářských verzích (4D, 5D a kombi) a ve dvou stupních výbavy (Trend, Ghia) od ceny 759 900 korun. (Trend 4D)

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

dnes | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků