Ford v Ženevě: nové motory, nové převodovky

Kromě Fiesty ST a inovovaného Mavericku představí Ford v Ženevě další novinky. Vybíráme z tiskové zprávy Fordu:

Focus C-MAX dostává motor 2.0 Duratec

V souladu s filozofií své třídy multifunkčních vozů nyní přichází Focus C-MAX s ještě bohatší nabídkou pohonných jednotek. Pod přední kapotou se objevuje dvoulitrový zážehový čtyřválec řady Duratec o výkonu 145 k, který tak rozšiřuje škálu zážehových agregátů, tvořenou dosud motory 1.6 Duratec o výkonu 100 k a 1.8 Duratec o výkonu 125 k. Všechny tři zážehové motory plní emisní limity Euro IV.

Lehký a kompaktní celohliníkový čtyřválec Duratec o objemu 2,0 l byl vyvíjen tak, aby po celou dobu životnosti podával vysoký výkon a aby zároveň byl co nejhospodárnější. Tyto vlastnosti už motor prokázal v modelu Mondeo, kde si získal sympatie i pro svůj tichý a vyvážený chod, spolehlivost a nízké servisní náklady.

Motor 2.0 Duratec vděčí za svoje vysoké výkony vyspělým technologiím, jako je např. systém proměnné délky sacího potrubí, který zaručuje výborný průběh točivého momentu v celém spektru otáček. V nízkých otáčkách proudí vzduch do motoru delší cestou, což zvyšuje točivý moment, ve vysokých otáčkách se délka potrubí zkrátí, aby motor mohl podávat maximální výkon. Točivý moment vrcholí při otáčkách 4500 min -1 hodnotou 185 Nm.

Do sacích kanálů jsou vsazeny speciální ventily, jejichž činnost se řídí podle zatížení motoru. Při menším zatížení motoru se ventily částečně uzavírají a tak vzrůstá rychlost nasávaného vzduchu. To zlepšuje atomizaci směsi paliva a vzduchu a zvyšuje víření směsi ve válcích, což se projevuje pozitivně na efektivitě spalovacího procesu a zlepšuje se i čistota výfukových plynů.

Ford Focus C-MAX poháněný zážehovým motorem 2.0 Duratec zrychluje z 0 na 100 km/h během 9,8 s a dosahuje rychlosti až 203 km/h. Spotřeba tohoto modelu činí v režimech město/mimo město/kombinace jen 10,0/5,6/7,3 l/100 km. Emise CO 2 činí 176 g/km.

Nabídku nafťáků rozšiřují další verze TDCi

Ford pokračuje v rozšiřování nabídky vznětových motorů řady Duratorq, pozornost konstruktérů se soustředí především na motory s vysokotlakým systémem přímého vstřikování „common-rail“ Duratorq TDCi. Škála motorů Duratorq TDCi se rozšiřuje a navíc stále více agregátů plní emisní limity normy Euro IV.

„Rodina“ motorů Ford Duratorq TDCi, jejíž první člen se objevil v roce 2001, nyní obsahuje celou řadu agregátů, jejichž výkony sahají od 68 k (motory pro modely Fiesta a Fusion) až po turbodiesel pro model Focus C-MAX o výkonu 136 k. V polovině tohoto roku se nabídka dále obohatí:

  • Novým špičkovým agregátem řady Duratorq TDCi pro řadu Mondeo bude motor o objemu 2,2 l vybavený turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek. Točivý moment tohoto vitálního motoru bude dosahovat hodnoty 360 Nm. Nový agregát bude zpočátku plnit emisní limity normy Euro III, od roku 2005 však tento motor vyhoví i normě Euro IV. Motor 2.2 l se tak přiřadí k dvoulitrovým turbodieselům TDCi modelů Mondeo o výkonech 115 k a 130 k, které vyhovují emisním limitům normy Euro IV i bez částicového filtru DPF.
  • Focus C-MAX si také poradí s emisními limity normy Euro IV, a to díky na přání dodávanému částicovému filtru DPF, který bude k dispozici pro motor Duratorq TDCi o objemu 1,6 l a výkonu 109 k i pro motor Duratorq TDCi o objemu 2,0 l a výkonu 136 k. Nový částicový filtr DPF dokáže snížit emise pevných částic až o 98 procent. Filtr pevných částic DPF byl vyvinut ve spolupráci s automobilkou PSA Peugeot Citroën.
  • Nový motor Duratorq TDCi o výkonu 136 k  se brzy objeví i pod kapotami modelů Ford Transit a Tourneo. Tento agregát, vybaveny systémem vysokotlakého přímého vstřikování nafty do válců „common-rail“ se stane špičkovým vznětovým agregátem pro celou řadu užitkových modelů značky Ford. Nový motor Duratorq TDCi o výkonu 136 k bude propojený s šestistupňovou manuální převodovkou.
  • Další technické údaje a výkonové parametry nového výkonného motoru Duratorq TDCi, určeného pro modely Mondeo a Transit/Tourneo budou zveřejněny až se přiblíží okamžik jeho uvedení na automobilový trh.

Řadu zážehových motorů obohacuje nový Duratec 1.6 Ti-VCT

  • Ti-VCT koncem roku 2004 – Zážehový čtyřválec Duratec Ti-VCT o objemu 1,6 l, vybavený dvěma vačkovými hřídeli a systémem proměnného časování ventilů, bude uveden koncem tohoto roku.
  • Výhody technologie Ti-VCT – Možnost řízení vačkových hřídelí sacích a výfukových ventilů zvyšuje výkonové parametry a snižuje spotřebu paliva.
  • Špičkové technologie – Nový agregát Duratec Ti-VCT tvoří spolu s motorem Duratec SCi, vybaveným systémem přímého vstřikování benzinu, technologickou špičku nabídky zážehových motorů Ford.

Už tak široká škála zážehových motorů Ford řady Duratec se v tomto roce znovu obohatí. Ford ještě v roce 2004 uvede nový zážehový čtyřválec Duratec Ti-VCT o objemu 1,6 l, který se díky systému proměnného časování sacích i výfukových ventilů chlubí vysokým točivým momentem už v nízkých otáčkách a příjemně nízkou spotřebou.

Nový motor o výkonu 115 k má v hlavě dvojici vačkových hřídelů, které se mohou v závislosti na zatížení motoru a jeho otáčkách pootáčet, díky čemuž má tento agregát vyšší výkon než standardní zážehová šestnáctistovka Duratec o výkonu 100 k pohánějící modely Ford Focus. Také točivý moment motoru Duratec Ti-VCT je vyšší – vrcholí hodnotou 155 Nm při otáčkách 4200 min -1 , zatímco konvenční šestnáctistovka Duratec 1.6 dosahuje nejvyššího točivého momentu jen 150 Nm při otáčkách 4000 min -1 . A navíc má nový motor Duratec Ti-VCT nižší spotřebu paliva.

Řada zážehových motorů Ford, jejíž členy charakterizují vysoké výkony, výborná hospodárnost a mimořádná spolehlivost, sahá od malého motoru o objemu 1,3 l, určeného pro modely Ford Ka, až po třílitrový šestiválec 3.0 V6, pohánějící model Mondeo ST 220. Škála zážehových motorů Ford zahrnuje i motor 1.8 Duratec SCi, vybavený systémem přímého vstřikování benzinu SCi (Smart Charge Injection), který debutoval v roce 2003 pod kapotou modelu Mondeo.

Škála převodovek Durashift se rozšiřuje

  • Durashift CVT – Nová automatická převodovka s plynule proměnným převodem debutuje v modelu Focus C-MAX poháněném motorem TDCi o objemu 1,6 l.
  • Durashift Automatic – Novinka pro modely Fiesta a Fusion. Všechny výhody konvenčních automatických převodovek i pro malé vozy.
  • Automobilka Ford věnuje velkou pozornost systematickému vývoji nových převodových technologií. Díky tomu dnes Ford může nabízet mimořádně bohatou škálu vyspělých převodovek řady Durashift, od převodovky EST (Electronic Shift Technology) až po převodovku CVT (Continuously Variable Transmission).

V roce 2004 mohou zákazníci vybírat z ještě širší nabídky:

Nová převodovka Durashift CVT pro Ford Focus C-MAX – Novinkou v modelové řadě Focus C-MAX je vyspělá automatická převodovka Durashift CVT s plynule proměnným převodem. Ve spojení s motorem 1.6 Duratorq TDCi zaručuje převodovka Durashift CVT modelu Focus C-MAX velmi agilní a přitom komfortní vlastnosti, což jsou v segmentu, kam se Focus C-MAX řadí, velmi vítané charakteristiky. Převodovka Durashift CVT je jako šitá na míru vysokému točivému momentu motoru 1.6 Duratorq TDCi (240 Nm) a přispívá i k dosažení pozoruhodné hospodárnosti provozu.

Samočinné převodovky Durashift Automatic pro modely Fiesta a Fusion – Pro modely Ford Fiesta a Ford Fusion je nyní k dispozici nová automatická čtyřstupňová převodovka. Jde o elektronicky řízenou automatickou převodovku poslední generace, která zaručuje extrémně jemné řazení, takže i řidiči malých vozů si nyní mohou vychutnávat komfort relaxační jízdy bez nutnosti starat se o pedál spojky a řadicí páku. Nová převodovka Durashift Automatic se řadí vedle převodovky Durashift EST a manuální pětistupňové převodovky Durashift, což znamená, že Ford nabízí nejbohatší škálu převodovek v celém segmentu malých vozů.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků