Ford upřednostní lehčí a levnější baterie před dojezdem elektromobilů

54 komentářů

Lord Owl
27. dubna • 20:07

Mi u těch současných elektro - řešení není pořád jasné, co všechno výrobci zamlčují ohledně faktorů, které dojezd těch aut výrazně snižují (si myslím já).
Zima (0-20 °C) - musím v tom autě topit, odmlžovat (foukat), baterie je bičována mrazem.
Speciálně taková ta vlezlá zima, kdy do toho fouká a ona vleze do každého kouta pod kapotu.
Kolik ty hračky potom ujedou ?? Půlku z deklarovaného, nebo jen čtvrtinu ??

Kuk Vykuk
20. dubna • 8:58

Takže ten Fokus je jen o 7000$ levnější než Bolt a přitom má poloviční dojezd to je komické :-D Typická představa obchodníků o tom jak má vypadat "cenová dostupnost" :-D

Pajda
19. dubna • 21:12

Ono by pro začátek úplně stačilo aby Ford tu novou "maličkotou a lehoučkou" baterku laskavě konečně přesunul z kufru někam kde nebude překážet, tj. třeba pod zadní sedačky, jak to má v podstatě odjakživa řešena všechna konkurence.

mpolan
20. dubna • 8:18

To je problém všech klasických aut, adaptovaných na elektromobil. Pokud stavím elektrický vůz, musím s tím od počátku počítat a tak ho i navrhovat.

Kuk Vykuk
20. dubna • 9:55

Jedině v eGolfu si s tím dali práci a poctivě ty baterky nastrkali na tu spalováckou kastli tak, aby nekurvili kufr ani kabinu. Ostatní dělaj opravdu prapodivnosti včetně Voltu a posledních plugin Priusů, kdy kůli baterce prostě zrušili 5 sedačku! :-D Jedině kdyby to byli čistě elektrický auta tak bych se tomu nedivil.

Mic
19. dubna • 23:00

:-D

Driver
19. dubna • 19:53

Já se ničemu nedivím, To je přesně podle filosofie výroby Fordu, tedy zejména pro vozy značky Ford, abych byl přesnější. Levné materiály a levné technologie, akorát auta nejsou levná. :-))

Zelí
19. dubna • 17:13

Ford nezklamal, je to král low endové třídy. On vám prodá nejlevnější komponenty a ještě vám vnutí názor, že to dělá jen pro vaše dobro. Super, toto dokáže jen ford. Prodat hromadu šrotu za prémiovou cenu. Prostě ford je machr. Klobouk dolů.

TankMurdock
19. dubna • 18:52

Ford je machr a Zelí imbecil. Holt každý je jiný. Něčí rodiče zřejmě byli sourozenci.

Jirka
19. dubna • 16:42

"Další výhodou má být výrazně kratší doba potřebná k nabíjení."
Nevím o jaké kratší době mluví. Na 80 %, tedy 80 mil za půl hodiny, zatímco Teslu na 80 mil za 14 minut. Mně přijde spíš 14 minut výrazně kratší než 30 minut :-D.

Pavel F.
20. dubna • 9:45

Tak záleží na typu nabíječky. Ford jistě nepočítá se Superchargery s výkonem 120 kW.

Michal
19. dubna • 14:27

Pokud vím, Tesly se u Superchargu nabijí taktéž na 80% za 30 minut,přitom dojezd mají nesrovnatelně větší.

Art Vandelay
19. dubna • 14:59

Podla mna su len 2 alternativy v sucasnej dobe. Bud 300km+ elektricke auta s dobrou infrastrukturou (Tesla) alebo plug in hybridy ako Volt, Oulander, GTE. Tieto auta s nizkym dojazdom davaju zmysel ako druhe auto do rodiny, ale ako starsie rychlo stracaju hodnotu, lebo ich vyuzitelnost je predsa len nizsia.

TankMurdock
19. dubna • 15:17

Ale jistěže. V rozvinutých státech je běžné mít více aut. A toto jako auto na popojíždění do města za levný peníz s nulovými emisemi, ideal.

Marek71
19. dubna • 17:08

"...za levný peníz"
A tu bude ten pes zakopaný. Za lacno to nebude, takže ako druhé auto do rodiny vyjde stále ekonomickejšie nejaký spalovák veľkosti nákupná taška. A na emisie sa každý vykašle, prvoradá je ekonomika prevádzky.

Míra
19. dubna • 17:26

Navíc časem, až se elektromobily dostatečně rozšíří a výrobcům se vrátí investice do výroby, státy na elektřinu pro ježdění navalí další daně.

Míra
19. dubna • 16:18

Ano, šikovná a líbivá koncepce, ale bohužel omezená pouze na ty, kdo vlastní dostatečně velký soukromý parkovací prostor s možností dobíjení kdykoliv podle potřeby. Lidé bez této možnosti mohou jen mlčky přihlížet (a troufám si odhadnout, že takových je i ve městech v rozvinutých státech většina).

TankMurdock
19. dubna • 14:59

Četl jsi ten článek? Co jsi nepochopil na tom že Fordu jde o levné příměstské auto. Nejde o to tam narvat hromady baterii aby to stálo raketu.

Michal
19. dubna • 17:48

Obávám se,že to Ty jsi nepochopil, kam tím mířím. :-) Snažil jsem se poukázat na to,že je to v článku napsané, jak strašně rychle se ta baterie nabije oproti jiným a jak daleko s tím pak dojedeš, jenže Teslu nabiješ stejně rychle s tím,že dojedeš 3x tak dál.:-)

Míra
19. dubna • 17:57

Třikrát dál dojedeš pouze v případě, že použiješ třikrát silnější nabíječku a zaplatíš třikrát víc.
Na stejných nabíječkách na tom bude Tesla hůř, protože je těžší a má větší spotřebu.

Driver
19. dubna • 20:00

Míra: Ty si nejprve doplň vzdělání a pak diskutuj. Jednak mícháš rozdíl mezi elektromobilem, hybridem a plug-in hybridem, a taky jsou dávno v provozu řešení, kdy elektromotorem poháněná kola postrádají diferák nebo i poloosy. A jediné, co je problém, že pod značkou Ford nikdy nenajdeš drahé technologie. I Škoda 1000 měla lepší řešení přední nápravy, než má Ford Mustang v nejvýkonnější specifikaci. Ale kuchař to nepochopí a strojař by nepsal to, co píšeš Ty.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Míra
19. dubna • 20:33

Na světě existuje kdeco, tady jsme se ale bavili o koncepci, kterou navrhnul Mičurin. Tu jsem mu vyvrátil jako nepraktickou a v jeho návrhu nefunkční. To je celé. Co sem pleteš ty, je mi jedno.

Michal
19. dubna • 18:53

To máš pravdu. :) Jen jsem se snažil říct, že Teslu není problém díky SC nabít taktéž na 80% za půl hodiny.

Mičurin
19. dubna • 11:49

Chce to spalovák jako range extender a problém je vyřešen. Je tak obrovský problém vyrobit levný, kultivovaný, nízkoemisní spalovač fosílií s výkonem do 20kW? Třeba i jen na CNG. Rázem by byl problém s dojezdem minulost. Vzít si z obou světů to nejlepší a vznikne to nejlepší.

Míra
19. dubna • 13:40

Mně taková koncepce přijde spíš jako Vzít z obou světů jen část a vznikne to nejsložitější.

Mičurin
19. dubna • 15:28

Spalovací motor nebude spojený s koly, takže převodovky-spojky netřeba. Jednodušší spalovací motor napojený na generátor vpředu a elektromotor u zadní nápravy. Díky velikosti elektromotoru nedojde k podstatnému omezení velikosti kufru a pohánět zadní kola je taky jednodušší než ta přední co se musí natáčet.

Míra
19. dubna • 16:41

Když nad tím tak přemýšlím, tak ten spalovací motor by musel mít výkon o určitou část větší, než je průměrná spotřeba takového auta, aby dokázal vyrobit dostatek elektřiny i pro ty části jízdy, které mají nadprůměrnou spotřebu (rozjezdy, akcelerace, předjíždění), jinak by to byla hrozná jízda.
Jestliže má elektromobil spotřebu dejme tomu 20 kWh na 100 km, tak ten spalovák a tedy i generátor, aby dokázaly zajistit trvalý pohon auta, by musely mít trvalý výkon tipuju každý kolem 30 kW. A to už nebude malý motůrek, ale docela velký motor s dost celkou spotřebou a všemi nutnými periferiemi (chladič, nádrž,...). Tedy v podstatě se takové auto nebude příliš lišit od současných aut, jen nebude mít převodovku, místo ní bude generátor a pak navíc elektromotor a baterie s příslušenstvím.
Já na tom tedy nevidím žádný přínos, ale jen prodražení a komplikace, ve smyslu proč to dělat jednoduše, když to jde složitě.

Míra
19. dubna • 16:50

A když půjdu až do detailu, tak i elektromotor musí nějak pohánět celou nápravu, je tedy potřeba nějaký diferenciál a poloosy. Nic jsme tedy neušetřili, ani nezjednodušili, právě naopak.
A tady se zeptám, protože nevím - jakou nápravu mají poháněnou současné elektromobily? A jak se elekromobily chovají třeba na sněhu či náledí, prostě na kluzké vozovce?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Kuk Vykuk
20. dubna • 9:44

Tesla má v základu vždy zadní motor s pohonem zadní nápravy - RWD, nebo po motoru na každý nápravě - AWD.
Nevím jak je to u ostatních to si budu muset ještě nastudovat.
Pohyb po sněhu bude zřejmě ideální protože lze přesně a lineárně dávkovat přenost výkonu pěkně od 0.

Pavel F.
20. dubna • 10:10

Tak dávkovat od (téměř) nuly jde i se spalovákem - přes spojku a redukci. Sice ne dokonale, ale dostatečně.
Dokud ale nebude (nezávisle) elektromotor na každém kole, tak sice můžete hezky dávkovat kroutící moment, ale když budete mít naprd diferenciál, tak jste na tom stejně blbě, jako dosud.

Pavel F.
20. dubna • 9:29

Zjednodušení tam stále je. Nemusíte řešit spojky, převodovky a u 4x4 ušetříte na kardanu (pokud máte motor na každé nápravě, jako např. Tesla S).
Ale hlavně ušetříte na motoru, kde složitost (tímpádem pravděpodobnost poruchy) s časem snad roste exponenciálně, jak se mi poslední roky zdá.

mpolan
19. dubna • 20:46

Ve finále třeba ani nemusí, ale motory v kolech jsou zatím spíš sci-fi...

Mičurin
19. dubna • 16:50

Nezlob se ale kecáš blbosti. Nevybité akumulátory pokryjí ty špičky a spalovák může mít klidně jen konstantních 10kW. Při konstantní 90km/hod je potřeba kolik výkonu? Málo.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Míra
19. dubna • 17:08

Tvůj omyl je v tom, že bereš i baterii jako trvalý zdroj energie, což je samozřejmě nesmysl. Baterie se jednou vybije a je šmitec.

Mičurin
19. dubna • 17:20

Jenže se vybije o dost později!!!!!!! Nemám sílu ti to vysvětlit. Vzdávám to.

Míra
19. dubna • 17:31

Nemusíš vysvětlovat. Mně stačí že jsi pochopil a uznal, že se vybije. Tvoje koncepce tedy problém s dojezdem nevyřeší, jen dojezd o něco problouží (dejme tomu zvdojnásobí). Za cenu složité, drahé výroby a tučného příplatku. A to se vyplatí :-)

Míra
19. dubna • 17:08

Spíš šmytec :-)

Míra
19. dubna • 16:53

Jasně, ale každé baterie se jednou vybijou (když bude výkon spalováku menší než průměrná spotřeba, tak je to snad i jasné). Co pak? S 10 kW to bude skutečně závoďák.

Míra
19. dubna • 16:59

To pak budou dvě možnosti - buď se ploužit zoufale jak šnek, nebo na chvíli zastavit a nechat auto vrčet a dobíjet baterie. Ani jedno není žádná výhra a o vyřešení problémů s dojezdem nemůže být řeč. Jen místo dobíjení ze zásuvky dobíjím spalovákem pod kapotou.

mpolan
19. dubna • 16:47

Ten motor ale nebude na pohon sám, nezapomínej pořád na baterie. Velkou část jízdních režimů, pokud se neženeš vysokou rychlostí po dálnici nebo nepředjíždíš, stačí k pohonu auta třeba 20 kW. Když půjde polovina příkonu z baterie a polovina ze spalovacího motoru, moc velký výkon potřeba není. Problém nastane na té dálnici, kdy se kapacita baterií rychle vyčerpá a pak skutečně slabý motůrek nestačí.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Míra
19. dubna • 16:56

Nezapomínám, jen počítám s tím, že pokud je spalovací výkon menší než průměrná spotřeba, tak se jen prodlouží vybíjení a k vybití baterií stejně musí dojít, jen o něco později. Co pak?

Míra
19. dubna • 16:11

Ano, pohádka. V praxi nějaký malý motůreček na pohon auta samozřejmě nestačí, takže žádné "problémy s dojezdem minulostí", ale jen tučný příplatek a výrobní složitost kvůli malému prodloužení dojezdu. Když baterky dojdou, tak je konec tak jako tak. Maximálně by snad šlo využít ten motůreček k nouzovému dojetí šnečí rychlostí, aby se řidič nemusel bát, že zůstane kdesi nedobrovolně stát.http://www.auto.cz/bmw-i3-rex-je-prodluzovac... ...

Mičurin
19. dubna • 16:46

Malému?! 150km s jen devítilitrovou nádrží. Pokud by byla volba i na řidiči, tak ten spalovák zapne na začátku dlouhé jízdy a vůbec nevadí, že výkon zcela nepokryje aktuální spotřebu např. na dálnici.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Míra
19. dubna • 17:17

Nevím kolik benzínu to spotřebuje na těch 150 km, ale doufám že to nebereš jako že ti to prodloužilo dojezd zadarmo. Je to pěkně za peníze - za cenu benzínu. A s tím souvisí i to, že kromě pravidelného každodenního dobíjení budeš muset i každou chvíli (podle toho kolik denně najezdíš) k pumpě.

Karel
19. dubna • 13:01

Naprostý souhlas. Stačil by malý, třeba i přeplňovaný dvouválec, do 500 ccm. Pracoval by v optimálních otáčkách, žádný problém s turbodírou, žádný problém s vibracema, to kvůli těm optimálním otáčkám. Na štrece pojedu se zapnutým spalovákem, přes obec na elektriku.

Míra
19. dubna • 16:19

Takový spalováček vyrobí jen málo elektřiny, na to se moc daleko nedojede, to pro trvalý pohon nestačí.

Karel
19. dubna • 17:28

To není pravda. Malý motůrek stačí. Běžný automobil, se spalovacím motorem, který má například 100kW, využívá při ustálené rychlosti cca 15 až 25kW. Pokud bude malý motor dodávat právě tolik výkonu, tak to stačí. Baterie slouží jako zásobárna energie. Kromě toho elektromobil, na rozdíl od spalovacího motoru snese krátkodobé přetížení.

Míra
19. dubna • 17:50

Ještě malá úvaha - malý turbo dvouválec 500 ccm běžící v optimálních otáčkách příliš velký výkon mít nebude. Jak ho víc zatížíš, vyletí spotřeba a emise. Já tipuju tak 10 kW. To je skoro nic, to se ani nevyplatí dávat si s tím práci. A na druhou stranu dávat do auta nějaký litrový motor kvůli výrobě elektřiny, to už je zase lepší použít ho k pohonu přímo a ne oklikou se ztrátami.
Tudy cesta asi nevede.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
legr
20. dubna • 1:39

10Kw? To má skutr 125 atmosfera. 500 turbo při optimu 3 tis.ot. bude kol 35Kw určitě.

Míra
19. dubna • 17:39

Už jsem to o něco níž vysvětloval, ale ještě jednou - pokud nebude spalovák vyrábět víc elektřiny, než auto spotřebuje, tak se baterka jednou vybije a pak budeš mít auto o výkonu pouhých 15 - 25 kW a s takovým se nedá normálně jet.
Kouzlo dnešních spalovacích motorů je právě v tom, že máš kdykoliv k dispozici obrovskou výkonovou rezervu. Když ji mít nebudeš, tak se jízda změní v jakési ploužení.
To je nevýhoda průměrování. Asi jako v tom vtipu, kdy já sním kuře a ty nic, ale v průměru jsme se oba najedli, každý jsme přece měli půl kuřete :-)

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
mpolan
20. dubna • 8:16

Jenže ta "obrovská výkonová rezerva" je zároveň největší nevýhodou spalovacího motoru. U elektromobilu tuhle rezervu zajišťuje baterie a pokud spalovací motor dokáže pokrýt běžné provozní režimy, ve špičkovém výkonu už pomůže baterie. Na to opravdu stačí 30 kW trvalého příkonu, malá elektrocentrála.

Kuk Vykuk
19. dubna • 13:30

i3 Rex, Volt, Ampera už to dávno maj.

Mičurin
19. dubna • 15:24

Jen i3. Volt má spalovák spojený s koly, takže zbytečně složitá a drahá konstrukce.

Kuk Vykuk
20. dubna • 9:32

Toyota pro tenhle účel vymejšlela speciální spalovák s volným pístem, ale nevím z toho něco vzešlo.
http://www.carscoops.com/2014/05/toyota-shows-new-... ...

Doporučujeme

Články odjinud