Ford ukázal, jak se za více než 50 let snížila hlučnost jeho modelů. Sází na strategii šepotu

Zatímco kdysi na sebe museli cestující v autech křičet, aby se ve vyšší rychlosti slyšeli, moderní automobily jsou oproti minulosti oázami klidu.

Na kultivovanosti a tichém chodu svých vozů si dnes automobilky zakládají stále rozsáhlým způsobem, ačkoliv bychom mohli mluvit o doslova propastném rozdílu ve srovnání s hlučností vozů například před 50 lety. A právě na takzvanou „strategii šepotu“ se nyní zaměřuje i Ford, který ukazuje, jak se hlučnost jeho modelů napříč roky snížila.

Automobilka stejně jako ostatní výrobci systematicky usiluje o snížení celkové hladiny hluku v interiéru cestou mnoha dílčích zlepšení po celém voze. Cílem je, aby cestování bylo pro celou posádku příjemnější a méně únavné. Například v případě nové generace SUV Kuga se Ford zaměřil na nejrůznější zdroje hluku od podvozku až po těsnění dveří.

Potvrzeno: Nového Fordu Focus RS se nedočkáme. Důvody vás nepřekvapí

Potvrzeno: Nového Fordu Focus RS se nedočkáme. Důvody vás nepřekvapí

Tak třeba perforováním koženého čalounění sedadel Kugy v nejvyšší výbavě Vignale se snížila celková plocha povrchů v interiéru, čímž poklesla i míra akustické odrazivosti. Aerodynamické zakrytování spodních partií vozu pak kromě jiného snižuje pronikání aerodynamického i valivého hluku do prostoru pro cestující.

Více než dva roky taky Ford testoval přes 70 různých pneumatik, aby našel specifikaci pláště, která zajišťuje nejnižší možný hluk při vysoké úrovni komfortu a přilnavosti. Také kanály, jimiž je vedena elektroinstalace a další komponenty, jsou menší a užší. Tím se omezuje proudění vzduchu uvnitř karoserie.

Nový Ford Kuga má české ceny. Na plug-in hybrid si připravte alespoň milion korun

Nový Ford Kuga má české ceny. Na plug-in hybrid si připravte alespoň milion korun

A kromě možnosti jízdy na čistě elektrický pohon v případě plug-in hybridní verze Kugy je elektrifikované SUV vybaveno také technologií aktivního potlačování hluku, která se pomalu dostává do stále nižších kategorií vozů. Funguje stejně jako ve sluchátkách – prostřednictvím strategicky rozmístěných mikrofonů detekuje nežádoucí složky akustického spektra a vysílá proti nim zvukové vlny s opačnou fází z reproduktorů.

Ford nakonec provedl test, ve kterém srovnal hlučnost Kugy Plug-in Hybrid se starými modely značky napříč více jak padesátiletou historií. Měřila se hladina vnitřního hluku v rychlosti přibližně 50 km/h, a to na 3. rychlostní stupeň (ve vozech s manuální převodovkou). Výsledkem je, že cestující v novém SUV jsou vystaveni o tři čtvrtiny nižšímu hluku než jejich prarodiče, kteří jezdili Fordem Anglia z roku 1966. Více ukazuje tabulka níže.

Hlučnost modelů Fordu (1966 – 2020)
Rok Model Hlučnost dB(A)
1966 Anglia 89 (89,4)
1970 Cortina 81 (80,9)
1977 Granada 83 (82,5)
1982 Cortina 79 (78,5)
2000 Mondeo 77 (77,3)
2020 Kuga Plug-in Hybrid 69 (69,3)
Škoda Felicia kdysi prošla i testem Top Gearu. Už tehdy byl Clarkson mistrem slova

Škoda Felicia kdysi prošla i testem Top Gearu. Už tehdy byl Clarkson mistrem slova

Škoda Felicia dostávala v britských médiích celkem dost prostoru. Dokonce vyhrála prestižní anketu.

4.  6.  2020 | Vladimír Kadera | 1 příspěvek
Minitest Volkswagen T-Cross 1.5 TSI ACT DSG: Kluk z plakátu

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI ACT DSG

Nebude trvat dlouho a nabídka pohonných jednotek Volkswagen T-Cross projde drobnou úpravou. Benzinová patnáctistovka však zůstane, proto není od věci si říci, co od ní vlastně můžete očekávat.

3.  6.  2020 | Jan Mička | 15 příspěvků
Minitest Dacia Duster 1.0 TCe Prestige: V plné výbavě za cenu holé Fabie Combi!

Dacia Duster 1.0 TCe

Druhá Dacie Duster není žádnou horkou novinkou. Novinkou je ale akční ceník. SUV od Dacie totiž aktuálně můžete mít za necelých 220 tisíc, s plnou výbavou za 326.900 Kč. Vždy to ale bude tříválec s předním pohonem. Dává smysl?

31.  5.  2020 | Petr Schnagl | 114 příspěvků