Ford Transit nyní také s pohonem všech kol

Nabídka modelové řady Transit se rozrůstá o verzi s pohonem všech kol, označenou jako AWD (All Wheel Drive). Mechanický systém automaticky připojí pohon přední nápravy, dojde-li k prokluzu hnaných zadních kol. Novinka se veřejnosti poprvé představí na právě probíhajícím veletrhu užitkových vozidel Commercial Vehicle Show v německém Hannoveru.
 
Transit AWD bude poháněn moderním turbodieselem Duratorq TDCi 2,4 l o výkonu 103 kW (140 PS), který spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou. Pohon všech kol je čistě mechanický a aktivuje se samočinně, takže řidič není ničím rozptylován a může se soustředit jen na řízení. Systém dramaticky zlepšuje trakční vlastnosti vozidla a podstatně zvyšuje bezpečnost jízdy.
 
„Pohon AWD v novém Fordu Transit poskytuje řidiči mnohem větší jistotu při jízdě po kluzkém povrchu“, říká vedoucí programu David Gregory. „Promyšlená konstrukce systému navíc ve srovnání s jinými technologiemi 4x4 snižuje vnitřní tření a mechanické ztráty.“
 
Klíčové atributy Fordu Transit zástavbou pohonu všech kol nijak neutrpěly. Díky plynulému přenosu hnací síly na přední kola vykazuje Transit za všech okolností jisté a bezpečné jízdní vlastnosti. Nezměnila se ani jeho světlá výška, protože použitý systém je lehký a kompaktní. Ve srovnání se standardním Transitem vzrostla hmotnost přední nápravy jen asi o 50 kilogramů. Hmotnost zadní nápravy zůstává stejná.
 
Ford Transit AWD bude nabízen ve všech obvyklých karosářských variantách včetně M2 Bus, Kombi a Kombi Van. Zákazníci budou moci zvolit provedení s nízkou, střední nebo vysokou střechou a jeden ze tří různých rozvorů. Prodej Transitu AWD se na evropských trzích rozběhne začátkem roku 2007.
 
Výhody nového Fordu Transit AWD ocení zejména zákazníci, kteří jsou často nuceni provozovat svá vozidla v náročných klimatických podmínkách. Transit AWD má velmi dobré vlastnosti v nezpevněném terénu, nedisponuje však zvýšenou světlostí. Proto je ideální zejména pro přepravu hostů do lyžařských resortů nebo do vysokohorských hotelů – zkrátka do oblastí, v nichž řidiči často čelí sněhu nebo ledovce.
 
Schopnosti nového Transitu AWD využijí rovněž bezpečnostní složky, lesníci, záchranáři a podobně. Například sanitní vozy Transit s pohonem AWD se rychle dostanou k pacientům i tam, kde by vůz s pohonem jediné nápravy neprojel. „Systém pohonu všech kol nevyžaduje od řidiče žádnou obsluhu a neubírá Transitu na jeho užitkových vlastnostech“, dodává Gregory.
 

Jako to funguje: inteligentní systém pohonu všech kol

 
Za normálních podmínek je poháněna pouze zadní náprava Transitu AWD. Pokud však dojde ke snížení adheze vlivem deště, sněžení nebo námrazy, mechanický snímač točivého momentu samočinně aktivuje dvě vícelamelové spojky na přední nápravě, čímž dojde k přenosu hnací síly na obě přední kola. Fyzickým přenosem točivého momentu dopředu zároveň plynule dochází ke změně jízdní charakteristiky od přetáčivé (vlivem protáčejících se zadních kol) k neutrální.
 
Srdcem systému je hydraulicky ovládaný snímač točivého momentu na přední nápravě. Díky sledování rozdílu v rychlosti otáčení předních a zadních kol může integrované hydraulické čerpadlo v případě nutnosti sepnout vícelamelovou spojku na jednom z předních kol a přenést na něj část hnací síly.
 
Systém je čistě mechanický a zcela bezúdržbový – během životního cyklu není potřeba nic jiného než pravidelná kontrola hladiny oleje ve spojkových skříních. (Použit je převodový olej 75W-90 BO).
 
Dokud se přední kola odvalují po suchém a pevném povrchu stejnou rychlostí jako poháněná kola zadní, obě olejová čerpadla zůstávají nečinná – v hydraulickém rozvodu není žádný tlak a obě spojky jsou rozepnuté. V případě malého rozdílu v rychlosti otáčení (typicky v zatáčce) se čerpadla začnou zvolna otáčet a ženou do spojek malé množství oleje, které však nestačí k jejich sepnutí. Jakmile dojde k výraznějšímu prokluzu zadních kol, vnitřní a vnější rotor v každé ze spojek se otáčí různou rychlostí a dojde k sepnutí spojky. Když se rychlosti otáčení předních a zadních kol téměř vyrovnají, tlak v hydraulickém systému klesne a dojde k automatické deaktivaci pohonu 4x4. Kvůli značným rozdílům v provozní teplotě oleje (-40°C až 100°C) bylo nutné použít ventil, který kompenzuje změny viskozity hydraulické kapaliny. 
 
„Transit AWD dokazuje připravenost Fordu reagovat na specifické požadavky zákazníků ve vysoce konkurenčním tržním segmentu“, podotýká viceprezident společnosti Ford of Europe Joe Bakaj.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků