Ford Transit nyní také s pohonem všech kol

Nabídka modelové řady Transit se rozrůstá o verzi s pohonem všech kol, označenou jako AWD (All Wheel Drive). Mechanický systém automaticky připojí pohon přední nápravy, dojde-li k prokluzu hnaných zadních kol. Novinka se veřejnosti poprvé představí na právě probíhajícím veletrhu užitkových vozidel Commercial Vehicle Show v německém Hannoveru.
 
Transit AWD bude poháněn moderním turbodieselem Duratorq TDCi 2,4 l o výkonu 103 kW (140 PS), který spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou. Pohon všech kol je čistě mechanický a aktivuje se samočinně, takže řidič není ničím rozptylován a může se soustředit jen na řízení. Systém dramaticky zlepšuje trakční vlastnosti vozidla a podstatně zvyšuje bezpečnost jízdy.
 
„Pohon AWD v novém Fordu Transit poskytuje řidiči mnohem větší jistotu při jízdě po kluzkém povrchu“, říká vedoucí programu David Gregory. „Promyšlená konstrukce systému navíc ve srovnání s jinými technologiemi 4x4 snižuje vnitřní tření a mechanické ztráty.“
 
Klíčové atributy Fordu Transit zástavbou pohonu všech kol nijak neutrpěly. Díky plynulému přenosu hnací síly na přední kola vykazuje Transit za všech okolností jisté a bezpečné jízdní vlastnosti. Nezměnila se ani jeho světlá výška, protože použitý systém je lehký a kompaktní. Ve srovnání se standardním Transitem vzrostla hmotnost přední nápravy jen asi o 50 kilogramů. Hmotnost zadní nápravy zůstává stejná.
 
Ford Transit AWD bude nabízen ve všech obvyklých karosářských variantách včetně M2 Bus, Kombi a Kombi Van. Zákazníci budou moci zvolit provedení s nízkou, střední nebo vysokou střechou a jeden ze tří různých rozvorů. Prodej Transitu AWD se na evropských trzích rozběhne začátkem roku 2007.
 
Výhody nového Fordu Transit AWD ocení zejména zákazníci, kteří jsou často nuceni provozovat svá vozidla v náročných klimatických podmínkách. Transit AWD má velmi dobré vlastnosti v nezpevněném terénu, nedisponuje však zvýšenou světlostí. Proto je ideální zejména pro přepravu hostů do lyžařských resortů nebo do vysokohorských hotelů – zkrátka do oblastí, v nichž řidiči často čelí sněhu nebo ledovce.
 
Schopnosti nového Transitu AWD využijí rovněž bezpečnostní složky, lesníci, záchranáři a podobně. Například sanitní vozy Transit s pohonem AWD se rychle dostanou k pacientům i tam, kde by vůz s pohonem jediné nápravy neprojel. „Systém pohonu všech kol nevyžaduje od řidiče žádnou obsluhu a neubírá Transitu na jeho užitkových vlastnostech“, dodává Gregory.
 

Jako to funguje: inteligentní systém pohonu všech kol

 
Za normálních podmínek je poháněna pouze zadní náprava Transitu AWD. Pokud však dojde ke snížení adheze vlivem deště, sněžení nebo námrazy, mechanický snímač točivého momentu samočinně aktivuje dvě vícelamelové spojky na přední nápravě, čímž dojde k přenosu hnací síly na obě přední kola. Fyzickým přenosem točivého momentu dopředu zároveň plynule dochází ke změně jízdní charakteristiky od přetáčivé (vlivem protáčejících se zadních kol) k neutrální.
 
Srdcem systému je hydraulicky ovládaný snímač točivého momentu na přední nápravě. Díky sledování rozdílu v rychlosti otáčení předních a zadních kol může integrované hydraulické čerpadlo v případě nutnosti sepnout vícelamelovou spojku na jednom z předních kol a přenést na něj část hnací síly.
 
Systém je čistě mechanický a zcela bezúdržbový – během životního cyklu není potřeba nic jiného než pravidelná kontrola hladiny oleje ve spojkových skříních. (Použit je převodový olej 75W-90 BO).
 
Dokud se přední kola odvalují po suchém a pevném povrchu stejnou rychlostí jako poháněná kola zadní, obě olejová čerpadla zůstávají nečinná – v hydraulickém rozvodu není žádný tlak a obě spojky jsou rozepnuté. V případě malého rozdílu v rychlosti otáčení (typicky v zatáčce) se čerpadla začnou zvolna otáčet a ženou do spojek malé množství oleje, které však nestačí k jejich sepnutí. Jakmile dojde k výraznějšímu prokluzu zadních kol, vnitřní a vnější rotor v každé ze spojek se otáčí různou rychlostí a dojde k sepnutí spojky. Když se rychlosti otáčení předních a zadních kol téměř vyrovnají, tlak v hydraulickém systému klesne a dojde k automatické deaktivaci pohonu 4x4. Kvůli značným rozdílům v provozní teplotě oleje (-40°C až 100°C) bylo nutné použít ventil, který kompenzuje změny viskozity hydraulické kapaliny. 
 
„Transit AWD dokazuje připravenost Fordu reagovat na specifické požadavky zákazníků ve vysoce konkurenčním tržním segmentu“, podotýká viceprezident společnosti Ford of Europe Joe Bakaj.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT: Přepísknutý budget

Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT (minitest)

Pokud potřebujete levný kombík, důvod vynechat z výběru Tipo vážně nemáte. Fiat ho prodává za slušné peníze. Co když ale chcete diesel, automat a lepší výbavu? Bude Ital pořád ještě takové terno?

včera | Miro Mihálik | 32 příspěvků
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků