Ford Transit Connect X-Press: dodávka se stovkou pod sedm

Co vznikne, zabuduje-li se do osvědčené praktické dodávky Ford Transit Connect upravený podvozek, mimořádně výkonný motor a brzdy z „ostrého“ Focusu RS? No přece Ford Transit Connect X-Press, jedinečný a unikátní model, který je také nejrychlejší verzí mezi všemi modely řady Ford Transit Connect!

Transit Connect X-Press má o 70 mm sníženou světlou výšku, je posazen  na elegantních osmnáctipalcových litých kolech OZ, a jeho kabina je zevnitř chráněna masivní ochrannou klecí. Zvenčí na sebe extravagantní dodávka okamžitě upozorňuje efektním bílým lakem s perleťovým efektem a originální grafikou názvu „X-PRESS“.

„Transit Connect je robustní vůz s velkým výkonovým potenciálem, takže jsme si při zahájení prací na verzi X-Press vůbec nemuseli dělat starosti, zda budeme schopni dotáhnout tento úkol do konce,“ říká Paul Sluimer, šéf projektu X-Press. „Spousta dílů a skupin včetně pohonné jednotky a zavěšení kol je totožná nebo velmi blízká modelu Ford Focus, takže jejich použití v projektu X-Press bylo z pohledu konstruktérů docela jednoduché. Podařilo se nám postavit užitkový vůz, s jehož parametry se nemůže měřit žádný jiný! Podle našich propočtů by měl Transit Connect X-Press zrychlovat z 0 na 100 km/h za necelých sedm sekund a dosahovat nejvyšší rychlosti hodně přes 200 km/h. A samozřejmě, tento model – stejně jako všechny ostatní sportovní modely značky Ford – má také vynikající jízdní vlastnosti, skvěle se ovládá a dokáže perfektně brzdit!“

Transit Connect X-Press se tak stává jasným důkazem skutečnosti, že Ford vyvíjí a vyrábí skvěle ovladatelné vozy s výbornými jízdními vlastnostmi pro sektor nejenom osobních, ale i užitkových vozů. Vzhledem k tomu, že sériové modely Transit Connect jsou vysoce ceněné pro své výborné jízdní vlastnosti, nemuseli tvůrci verze Connect X-Press ani příliš zasahovat do konstrukce zavěšení kol.

Pokračovatel tradice extrémních modelů

Ford Connect X-Press je zatím posledním prototypem svého druhu. Znalci a pamětníci si možná vybaví originální model Transit Supervan, který se objevil koncem šedesátých let minulého století a jehož srdcem byl uprostřed uložený motor V8 „big-block“.

V osmdesátých letech na nejrůznějších výstavách a sportovních akcích sklízely obdiv prototypy Supervan 2 a Supervan 3 poháněné motory Cosworth, jejichž tvůrci se nechali inspirovat monoposty F1. A docela nedávno vzbudil nadšení „soutěžní“ Ford Transit WRT, který se v počítačové hře pro Playstation 2 zhostil role doprovodného vozu „ostrého“ soutěžního speciálu Focus RS WRC. Nový Ford Transit Connect X-Press není svými rozměry tak velký, jako jeho extrémní předchůdci, ovšem svými parametry a koncepcí je v mnoha ohledech i předčí!

RS sluší i dodávce!

To nejlepší z ryze sportovních modelů Focus RS a užitkových dodávek Transit Connect se dokonale spojuje právě v ostrém prototypu Transit Connect X-Press. Srdcem supervýkonné dodávky je přeplňovaný čtyřválec Duratec RS se šestnácti ventily a mezichladičem stlačeného vzduchu, který ze zdvihového objemu 2,0 l dává výkon 215 k. Mohutný točivý moment až 310 Nm se přenáší na přední kola prostřednictvím závodní spojky AP, robustní pětistupňové převodovky s krátkými drahami řadicí páky a diferenciálu se zvýšenou svorností Quaife, jehož stavba se v mnohém podobá diferenciálům používaným ve sportovních speciálech. Z Focusu RS pocházejí také kotoučové brzdy Brembo – vpředu jsou ventilované kotouče o průměru 325 mm, vzadu pak plné kotouče o průměru 280 mm.

Prototyp Transit Connect X-Press si podržel koncepci zavěšení kol základního modelu Transit Connect – vpředu jsou tedy vzpěry McPherson, vzadu pak konvenční náprava s příčkou, jakou v různých obměnách používá naprostá většina lehkých užitkových vozů. Samozřejmě, že obě nápravy byly pro použití v prototypu Connect X-Press patřičně upraveny: Přední vzpěry McPherson dostaly například tužší nesouosé pružiny a tvrdší závodní tlumiče Sachs. Pozměněna byla také dolní trojúhelníková ramena a přední náprava byla doplněna o zkrutný stabilizátor o průměru 23 mm, uchycený prostřednictvím speciálních ložiskových pouzder. Zadní náprava používá listová pera Olgun Celik a zkrutný stabilizátor o průměru 22 mm, rovněž uchycený prostřednictvím speciálních ložiskových pouzder jako v případě předního zavěšení.

Kabina prototypu Transit Connect X-Press je na první pohled kabinou modelu řady Transit Connect, ovšem i tady lze najít řadu speciálních prvků. Jde například o anatomická sportovní sedadla Sparco, čalouněná černo-bílou kombinací kůže a umělého semiše. Dalším osobitým doplňkem kabiny je dorozumívací zařízení (intercom) umožňující komunikaci řidiče a spolujezdce. Connect X-Press má atraktivní sportovní volant a na své sportovní geny tento vůz upozorňuje i tlačítkem, kterým se spouští motor. Palubní přístroje mají osobitý design, novinkou je ukazatel plnicího přetlaku turbodmychadla a varovná kontrolka, upozorňující na nutnost přeřazení na vyšší rychlostní stupeň.

Transit Connect X-Press rozhodně není určen pro sériovou výrobu. Jeho posláním je spíše být hvězdou autosalonů a propagačních akcí a demonstrovat současné technické možnosti společnosti Ford Motor Company.

  • 7. 4. 2004 14:47 petosh PR
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků