Ford Taurus SHO: návrat silného býka

Výkonný sedan Taurus SHO svůj život ukončil na sklonku 90. let. Jenže pro modelový rok 2010 je zpět. A v plné síle.

Silné cestovní vozy jsou staré jak automobilismus samotný, ale jen několika z nich se podařilo do jeho dějin zapsat natrvalo. Patří k nim model Taurus SHO (Super High Output), jenž byl v polovině osmdesátých let vyšlechtěn na bázi jednoho z nejúspěšnějších sedanů v USA. Poháněny byly šestiválci vyvinutými u Yamahy. Údajně dokázaly točit až 8 500 ot./min., ale Fordovo příslušenství nebylo schopno tyto obrátky snést, takže bylo třeba je omezit. Objem se pohyboval od 3,0 do 3,2 l a výkon činil 220 koní.

Pro rok 1996 byl Taurus SHO překonstruován a opatřen novým osmiválcem 3,4 l s výkonem 240 koní, který vyvinuly společnosti Yamaha a Cosworth. Taurus SHO je však po deseti letech zpět a není pochyb o tom, že na předchozí generace naváže důstojně. Posuďte sami. Zřejmě nejsme sami, které mrzí, že se tento stroj nebude do Evropy dovážet...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford Taurus SHO 2010
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Taurus SHO 1986 / Taurus SHO 1996 / Taurus 2008

Ford Taurus SHO byl vyvinut na bázi modelu Taurus pro příští modelový rok a svoji premiéru si odbyl na nedávném autosalonu v Chicagu. Není divu, že se pod jeho kapotou nachází výkonný, ale hospodárný motor z nové Fordovy generace pohoných jednotek EcoBoost, konkrétně s objemem 3,5 l a dvojitým přeplňováním. Spřažen je s šestistupňovou automatickou převodovkou s možností přímého řazení páčkami pod volantem a automaticky spínaným pohonem všech kol. Tento šestiválec dosahuje výkonu 365 koní a točivého momentu 474 Nm, takže se jedná o zatím nejvýkonnější motor EcoBoost v dohledu. Ford zatím nezveřejnil jízdní výkonu nového vozu, ale lze se domnívat, že zrychlí z 0 na 100 km/h za méně než 6 s. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ford Taurus SHO disponuje pohonem všech kol se soustavou elektromechanických spojek, který standardně pohání přední kola a v případě jejich prokluzu točivý moment přenáší i na kola zadní nápravy. Technický spodek vozu dále zahrnuje také elektrický posilovač řízení EPAS a sportovně laděné závěsy s novými tlumiči, pružinami, stabilizátory a novými dvatenáctipalcovými litými koly. Sportovnímu zaměření tohoto modelu odpovídá také připravovaný příplatkový paket, který bude zahrnovat posílené brzdy, přenastavený EPAS, zvláštní režim pro stabilizační systém a rovnou dvacetipalcové ráfky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zvenčí se Taurus SHO bude od svých slabších sourozenců lišit jinak lakovanými ráfky, spoilerem na víku zavazadelníku, dvojicí chromovaných koncovek výfuku a pochopitelně nutnými odznáčky SHO. Uvnitř je ve značné míře použita kůže. Ta se nachází na volantu, dveřích i voliči převodovky, na sedadlech je pak doplněna semišovými segmenty, celkový dojem doplňuje střídmé použití pseudohliníkových obkladů. Přední sedadla sice zrovna nehýří anatomickým tvarováním, jsou však elektricky stavitelná v deseti směrech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Do seznamu příplatkové výbavy si cestu našly couvací kamera, systém hlídající slepý úhel v zrcátcích, audiosoustava Sony s dvanácti reproduktory a pevným diskem 10 GB či hlasově ovládaná navigace. Sedadla mohou být doplněna masážní funkcí. Ford Taurus SHO se bude vyrábět v továrně v Chicagu a k prodejcům se první exempláře dostanou v půli letošního roku.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford Taurus SHO 2010
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků