20
Fotogalerie

Ford Taunus TC2 (1976): Taunus poprvé pro všechny

Kapitoly článku:


Osvědčená konstrukce

Základní rozměry podvozku Taunusu TC2 byly srovnatelné s jeho předchůdcem, přesto i v roce 1976 nabízely ve své třídě nejširší rozchod kol a nejdelší rozvor náprav. Přední kola i nadále spočívala na lichoběžníkových závěsech s kapalinovými, u dražších verzí S a Ghia plynovými tlumiči, zadní tuhá náprava byla vedena párem podélných a párem šikmých ramen a oproti předchozím generacím dostala standardně zkrutný stabilizátor a nové vinuté pružiny s proměnným stoupáním kvůli progresivní charakteristice pérování.

1976 Ford Taunus Tournier 2.jpg1976 Ford Taunus Sedan GL.jpg
TC2 Taunus Turnier a Taunus sedan ve výbavě GL

Motory byly pro Taunus TC2 pouze zážehové a vycházely z tehdejších konstrukcí Fordu. Osvědčené řadové čtyřválce Pinto s rozvody OHC byly k mání ve verzích 1,3 l/40 kW, 1,6 l/50 kW, 1,6 l/53 kW a 2,0 l/72 kW a doplněny byly šestiválci V6 OHV ve variantách 2,0 l/66 kW a 2,3 l/79 kW. Beze změn byla převzata čtyřstupňová, manuálně řazená převodovka pověstná ve své době lehkým a přesným řazením a dlouhodobou životností i bez nutnosti výměn olejové náplně (otěr zachycovaly silné permanentní magnety), ovšem rozumní motoristé náplň přesto měnili.

S výjimkou motorů 1,3 l mohl být každý Taunus za příplatek opatřen samočinnou třístupňovou převodovkou Ford C3 Automatic s kapalinovým měničem momentu a chladičem olejové náplně, kterou výrobce doporučoval pro vozy, jež často tahaly těžké přívěsy. Taunus TC2 byl prodáván ve výbavových stupních Taunus, L, GL, S (Sport) a Ghia, ve škále moderních výbavových prvků zdůrazníme alespoň vysokotlaké ostřikovače halogenových světlometů, jež nevyžadovaly nutnost instalace technicky komplikovaných stěračů.

1979 Ford Taunus Ghia 2.jpg1979 Ford Taunus Ghia 3.jpg1979 Ford Taunus Ghia 1.jpg
Ford Taunus Ghia (TC3) po modernizaci z roku 1979

Poslední zásadní modernizací prošel Ford Taunus na frankfurtském autosalonu v roce 1979, kdy byl interně přeznačen na TC3 a dočkal se upravených konců karoserie a o 6 % zvětšené zasklené plochy. Dílčích úprav bylo více, včetně nových karburátorů pro čtyřválce 1,3 a 1,6 l snižujících spotřebu i emise COx, ale šlo o poslední pomazání na cestu k radikální výměně. K ní došlo už v roce 1983, kdy byl světu představen nový Ford Sierra.

Technické údaje: Ford Taunus (TC2)

Rok • stupeň výbavy
1976 • Ghia
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/2 • OHV
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 294 cm3
Vrtání • zdvih
90,0 mm • 60,1 mm
Stupeň komprese
8,75:1
Nejvyšší výkon
79 kW (108 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
177 Nm při 3 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11,5 s
Nejvyšší rychlost
173 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 4 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
483 l
Objem palivové nádrže
54 l
Hmotnost: provozní • celková
1 130 kg • 1 565 kg
Prům. spotřeba: komb.
10,8 l/100 km
Rozvor náprav
2 579 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 422 mm • 1 422 mm
Rozměr pneumatik
185/70 R13
Rozměry: délka × šířka × výška
4 380 × 1 700 × 1 362 mm

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud