Ford T letos oslaví své sté narozeniny

Dnes známe již řadu modelů, jichž se vyrobilo přes 15 milionů. Ford T to však zvládnul již začátkem minulého století.
Ford T letos oslaví své sté narozeniny

Automobil, který „postavil svět na kola“, Ford Model T, slaví v roce 2008 jubilejní 100. výročí. Oficiální oslavy začaly na právě skončené přehlídce historických automobilů Amelia Island Concours d’Elegance na Floridě. Vyvrcholením oslav pak bude červencová „T Party 2008“, pořádaná sdružením Model T Ford Club of America pod záštitou Ford Motor Company v Richmondu v americkém státě Indianapolis.

Prvního října 1908 vznikl první Model T určený k prodeji. Model T byl vůbec první sériově vyráběný automobil, sestavený ze standardizovaných - a tudíž zaměnitelných - součástek. Model T byl poháněn čtyřválcem o výkonu 15 kW (20 koní). Vážil 544 kg, vyvinul rychlost 70 km/h a jeho spotřeba se pohybovala mezi 13 a 22 l/100 km.

Zavedení pohyblivé montážní linky v roce 1913 znamenalo revoluci ve výrobě aut. Už v roce 1914 dokázal Ford jeden vůz modelu T vyrobit za pouhých 93 minut! V roce 1916 vyrobil Ford 585 388 kusů svého „Téčka”, což umožnilo jeho snížení ceny z původních 600 na pouhých 360 dolarů. Do 26. května 1927, kdy byla výroba slavnostně ukončena, opustilo brány Fordu více než patnáct milionů kusů Modelu T. Sám Henry Ford hovořil o Modelu T jako o „univerzálním autě“, mínil tím levné, spolehlivé vozidlo se snadnou údržbou, schopné odolávat nástrahám tehdejších silnic. 18. prosince 1999 byl Ford Model T vyhlášen „Automobilem století“. Titul mu udělila 122členná porota, složená z motoristických novinářů a dalších odborníků. Ale jaká byla cesta ke vzniku této legendy?

Henry Ford pocházel ze skromných poměrů. Neměl technické vzdělání, vpřed jej hnala silná touha vynalézt stroj, který by lidem ulehčil práci. Jako mladý nastoupil do Edisonovy továrny v Detroitu a v provizorních domácích podmínkách a s využitím omezených poznatků postavil roku 1893 primitivní spalovací motor. O tři roky později jej zastavěl do lehkého qadricyklu a v roce 1902 konečně založil Henry Ford Company. Již po roce však ze společnosti odešel (záhy byla přejmenována na Cadillac) a zkusil to s novou firmou Ford Motor Company. Teprve zde zaznamenal úspěch. Henry Ford byl podivín a vizionář, který se ve všem svém konání řídil takřka výhradě intuicí.

První modely A, C, F nebo B nebyly příliš úspěšné a Ford hledal recept na levný automobil pro široké masy. Úspěch zaznamenal teprve čtyřválec N, který se stal základem pro slavný typ T z roku 1908, který byl prvním skutečně sériově vyráběným automobilem na světě. Úpsěch modelu Fordovi umožnil skoupit podíly svých akcionářů a učinit tak z FMC rodinný podnik. Když byl nahrazen zastarávající Ford Model T, zvaný Tin Lizzie (plechová Líza), konečně novým typem A, objevila se na Broadwayi píseň se zcela pravdivým názvem „Henry učinil z Lízy dámu“. Nový model A byl vlastně přiměřeně zmenšenou verzí drahého vozu Lincoln, obdržel všechny prvky obvyklé u solidního vozu své třídy a byl vybaven konvenční mechanickou převodovkou. Dynamika však za vzhledem zaostávala. Ačkoli měl jeho čtyřválec ve srovnání s Lízou dvojnásobný výkon, nedařilo se pro typ A nadchnout dostatek kupců. Fordovi inženýři se proto naplno pustili do realizace Henryho snu: levného osmiválce pro každého. Instalací nové jednotky V8 do lehkého podvozku typu AB vznikla lehká silniční štika, jež snadno pokořila všechny své konkurenty a založila tradici americké lásky k silným osmiválcům. Motor V8 se při dlouhodobé zátěži přehříval a záhy začal spotřebovávat olej, ale vnesl do Fordovy pověsti nové pojetí slova „výkon“. Propracovaná palubní deska pozdějších exemplářů vypadá poněkud usedle, ačkoli se ve volantu stále odráží dobová posedlost novými tvary a barvami a Henryho obsese pro ekologické materiály na bázi sóji. Bohatá nabídka příplatkového příslušenství včetně chromovaného hledáčku dodávala tomuto autu za pár dolarů šmrnc. Ford V8 byl téměř stejně unikátní jako Model T, ale disponoval podstatně širší nabídkou různých variant. Byl úspěšný jako dálniční stíhač, stejně jako komfortní lékařské kupé či rodinný sedan s výjimečnou akcelerací. Exportoval se také do Evropy, kde byl k dispozici kromě objemu 3,2 l také v provedení 2,2 l. Model V8 byl ještě dlouho základem nabídky značky Ford na celém světě, v roce 1948 začala v britském Dagenhamu výroba jeho modernizované verze s označením Pilot. To už je ale docela jiný příběh...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ford T

 

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků