Ford T letos oslaví své sté narozeniny

Dnes známe již řadu modelů, jichž se vyrobilo přes 15 milionů. Ford T to však zvládnul již začátkem minulého století.
Ford T letos oslaví své sté narozeniny

Automobil, který „postavil svět na kola“, Ford Model T, slaví v roce 2008 jubilejní 100. výročí. Oficiální oslavy začaly na právě skončené přehlídce historických automobilů Amelia Island Concours d’Elegance na Floridě. Vyvrcholením oslav pak bude červencová „T Party 2008“, pořádaná sdružením Model T Ford Club of America pod záštitou Ford Motor Company v Richmondu v americkém státě Indianapolis.

Prvního října 1908 vznikl první Model T určený k prodeji. Model T byl vůbec první sériově vyráběný automobil, sestavený ze standardizovaných - a tudíž zaměnitelných - součástek. Model T byl poháněn čtyřválcem o výkonu 15 kW (20 koní). Vážil 544 kg, vyvinul rychlost 70 km/h a jeho spotřeba se pohybovala mezi 13 a 22 l/100 km.

Zavedení pohyblivé montážní linky v roce 1913 znamenalo revoluci ve výrobě aut. Už v roce 1914 dokázal Ford jeden vůz modelu T vyrobit za pouhých 93 minut! V roce 1916 vyrobil Ford 585 388 kusů svého „Téčka”, což umožnilo jeho snížení ceny z původních 600 na pouhých 360 dolarů. Do 26. května 1927, kdy byla výroba slavnostně ukončena, opustilo brány Fordu více než patnáct milionů kusů Modelu T. Sám Henry Ford hovořil o Modelu T jako o „univerzálním autě“, mínil tím levné, spolehlivé vozidlo se snadnou údržbou, schopné odolávat nástrahám tehdejších silnic. 18. prosince 1999 byl Ford Model T vyhlášen „Automobilem století“. Titul mu udělila 122členná porota, složená z motoristických novinářů a dalších odborníků. Ale jaká byla cesta ke vzniku této legendy?

Henry Ford pocházel ze skromných poměrů. Neměl technické vzdělání, vpřed jej hnala silná touha vynalézt stroj, který by lidem ulehčil práci. Jako mladý nastoupil do Edisonovy továrny v Detroitu a v provizorních domácích podmínkách a s využitím omezených poznatků postavil roku 1893 primitivní spalovací motor. O tři roky později jej zastavěl do lehkého qadricyklu a v roce 1902 konečně založil Henry Ford Company. Již po roce však ze společnosti odešel (záhy byla přejmenována na Cadillac) a zkusil to s novou firmou Ford Motor Company. Teprve zde zaznamenal úspěch. Henry Ford byl podivín a vizionář, který se ve všem svém konání řídil takřka výhradě intuicí.

První modely A, C, F nebo B nebyly příliš úspěšné a Ford hledal recept na levný automobil pro široké masy. Úspěch zaznamenal teprve čtyřválec N, který se stal základem pro slavný typ T z roku 1908, který byl prvním skutečně sériově vyráběným automobilem na světě. Úpsěch modelu Fordovi umožnil skoupit podíly svých akcionářů a učinit tak z FMC rodinný podnik. Když byl nahrazen zastarávající Ford Model T, zvaný Tin Lizzie (plechová Líza), konečně novým typem A, objevila se na Broadwayi píseň se zcela pravdivým názvem „Henry učinil z Lízy dámu“. Nový model A byl vlastně přiměřeně zmenšenou verzí drahého vozu Lincoln, obdržel všechny prvky obvyklé u solidního vozu své třídy a byl vybaven konvenční mechanickou převodovkou. Dynamika však za vzhledem zaostávala. Ačkoli měl jeho čtyřválec ve srovnání s Lízou dvojnásobný výkon, nedařilo se pro typ A nadchnout dostatek kupců. Fordovi inženýři se proto naplno pustili do realizace Henryho snu: levného osmiválce pro každého. Instalací nové jednotky V8 do lehkého podvozku typu AB vznikla lehká silniční štika, jež snadno pokořila všechny své konkurenty a založila tradici americké lásky k silným osmiválcům. Motor V8 se při dlouhodobé zátěži přehříval a záhy začal spotřebovávat olej, ale vnesl do Fordovy pověsti nové pojetí slova „výkon“. Propracovaná palubní deska pozdějších exemplářů vypadá poněkud usedle, ačkoli se ve volantu stále odráží dobová posedlost novými tvary a barvami a Henryho obsese pro ekologické materiály na bázi sóji. Bohatá nabídka příplatkového příslušenství včetně chromovaného hledáčku dodávala tomuto autu za pár dolarů šmrnc. Ford V8 byl téměř stejně unikátní jako Model T, ale disponoval podstatně širší nabídkou různých variant. Byl úspěšný jako dálniční stíhač, stejně jako komfortní lékařské kupé či rodinný sedan s výjimečnou akcelerací. Exportoval se také do Evropy, kde byl k dispozici kromě objemu 3,2 l také v provedení 2,2 l. Model V8 byl ještě dlouho základem nabídky značky Ford na celém světě, v roce 1948 začala v britském Dagenhamu výroba jeho modernizované verze s označením Pilot. To už je ale docela jiný příběh...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ford T

 

bazar

Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 46 069 km
Cena: 280 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 114 106 km
Cena: 170 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 163 746 km
Cena: 256 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 191 512 km
Cena: 69 000 Kč
Ford Galaxy 1,9
Rok výroby: 2003
Stav: 264 758 km
Cena: 76 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 148 678 km
Cena: 127 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků