Ford Streetka: slunce nad hlavou (test)

Ford Streetka: slunce nad hlavou (test)

Kapitoly článku:


Při rychlejší jízdě je už lepší jet se střechou, do 120 km/h je v autě docela klid. Pak už ale začíná hluk stoupat a jet nějakých 140 km/h dlouhodobě je vážně pro otrlé; ano, dá se to, ale komunikace se spolucestujícím bude váznout. Rádio ale spolehlivě přehluší cokoliv, pokud vám nevadí hlasitá hudba, kterou hluk „přeplácnete“, pak si klidně můžete „hasit“ i stosedmdesátkou. Streetka je ale jako stvořená pro pomalou a pohodovou jízdu po okresních silnicích, kde sledujete oblohu, stromy a … hlavně lidi, jak nevěří tomu, co vlastně vidí. Oranžový minikabriolet na sebe okamžitě upoutal veškerou pozornost všude, kudy jsem s ním jel. A není divu, v této metalíze vypadá doopravdy úžasně.

   
Tváří Streetky je Kylie Minogue

Aby se karoserie při jízdě nekroutila a bylo dosaženo optimální tuhosti, byla Streetka pořádně vyztužena; oproti Sportce váží o téměř 200 kg více. Jízdní vlastnosti se díky tomu oproti Sportce nezměnily, auto doslova miluje zatáčky, na limitu se pak projevuje nedotáčivost. Přesto mám ale ke karoserii výhradu: při přejezdu větších nerovností se ozývá vrzání z místa, kde se dveře dotýkají karoserie, a to na obou stranách. Těžko říct, zda je jen vada testovaného či zda je to průvodní projev všech vyrobených vozů; pokud to druhé, jde jednoznačně o náznak kroucení. Odpružení podvozku je tvrdší, připravte se na to, že jízda po městě bude docela drncavá; v základu jsou 16" kola, která komfortu jízdy moc nepřispívají, zlepšují ale vzhled a jízdní vlastnosti v zatáčkách.

Motor nepatří k nejlepším

Motor Streetky je stejný jako má Sportka, tedy osmiventilová šestnáctistovka s výkonem 70 kW a točivým momentem 135 Nm. Kvůli vyšší hmotnosti má motor s autem daleko více práce, což dokazuje zhoršení zrychlení na stovku o více než dvě sekundy. Pro pomalejší jízdu, pro jakou je Streetka stavěna, to ale stačí bohatě. Stejně jako u Sportky mi trochu vadil vyšší hluk motoru zejména okolo čtyř tisíc otáček, ale dunění nebylo díky jinak konsturované karoserii tak výrazné. Zpřevodování pětistupňové manuální převodovky je shodné, stejně jako řazení; páka má efektní kulatou hliníkovou hlavici, řazení je přesné, ale tuhé – jak se na sporťáček sluší. Ačkoliv jsou vzadu pouze bubnové brzdy, brzdí Streetka velmi dobře; brzdy mají pouze nepatrný sklon k vadnutí.

 
Vpředu je kotouč, vzadu buben

Zatímco se spotřeba Sportky přiblížila až k devíti litrům, Streetka spálila na první nádrž jen 7,5 l paliva; udávaná kombinovaná spotřeba přitom činí 7,9 l. Lze to přičíst k jinému stylu jídy; se Sportkou jsem jezdil daleko více na limitu a využíval dynamiky vozu, se Streetkou jsem spíše jen plul pohodlně krajinou. Nádrž má velikost 40 litrů, když už ale blikala rezerva, vešlo se do vozu jen necelých 34 litrů. Malý dojezd je velkou slabinou fordu, dotankovat bylo nutné po ujetí 460 km. Větší nádrž oproti Ka by se jistě hodila, už jen proto, že auto má vyšší spotřebu.

Chytlavé, ale drahé

Celkově je Streetka extrémně návykové auto, které mne chytlo za srdce okamžitě, co jsem ho přebíral k testu. Na výběr jsem měl mezi černou, modrou, stříbrnou a oranžovou barvou – kterou jsem volil, je nasnadě. Ke stylu auta se výborně hodí, ale ani ostatní barvy nejsou špatné; ke jmenovaným přidejte ještě základní červenou. Streetka je určena spíše ženám, velcí mužové budou asi volit něco jiného, více chlapského, třeba Peugeot 307 CC nebo Renault Mégane CC. Streetka má ovšem nezaměnitelný styl a šarm, je nesmírně poutavá a můžete si být jistí, že zaujmete doslova každého, koho potkáte.

  

Velkým minusem je ale cena. V základu přijde Streetka na 639 tisíc, což je v porovnání s konkurencí nesmírně mnoho – a to v ceně není klimatizace. S ní a s metalízou už zaplatíte za auto 681 tisíc, pitom ale stále chybí ESP, palubní počítač či elektrické ovládání střechy; ta je navíc jen látková. Výbava Elegance přidává k základu klimatizaci, kůži, rádio s changerem a dva další reproduktory, cena se pak vyšplhá za 715 tisíc – opět bez metalízy. Přitom základní Peugeot 206 CC 1.6 80 kW stojí 545 tisíc, Peugeot 307 CC 1.6 689 tisíc apod. Druhý jmenovaný má v základu ESP, palubní počítač, pevnou el. střechu a také druhou řadu sedadel.

  

Zkrátka Streetka je jednoznačně nejdražší. A když připočítáte odnímatelný hardtop za 75 tisíc, už se dostáváte s plnou výbavou na 800 tisíc a to je sakra hodně. Rozumný člověk si zkrátka Streetku nekoupí, i kdyby byla sebehezčí a sebestylovější. Je přitom zvláštní, že v Německu je o dost levnější, výbava Elegance (se základním rádiem) stojí o téměř sto tisíc méně. Přitom ostatní modely Ka jsou dražší než v Česku. Máte-li skutečně o Streetka eminentní zájem, pak se radši vypravte za hranice, skutečně se to vyplatí.

Plusy:

  • chytlavý vzhled
  • dobré jízdní vlastnosti
  • pocit z jízdy v otevřeném voze

Minusy:

  • tvrdší odpružení
  • povrzávání dveří
  • vysoká cena

Základní výbava: přední a boční airbagy, ABS, okna a zrcátka v elektrice, kožené čalounění, autorádio s CD přehrávačem a changerem na 6 CD, čtyři reproduktory, kožený volant, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, přední mlhovky, 16" kola z lehké slitiny

Příplatková výbava: obvodový alarm (10 000 Kč), metalíza (13 000 Kč), vyhřívání čelního skla (6 700 Kč), větrný štítek (3 500 Kč)

Tip: V další kapitole najdete technické parametry modelů Streetka, Sportka a Ka.

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud