Ford StreetKa + Sportka: první jízdní dojmy

Malé modely evropské divize Fordu se před několika dny představily mezinárodní sestavě novinářů v Chorvatsku. Absolvovali jsme zhruba dvě stovky kilometrů s novými modely StreetKa a Sportka. Dvoumístný kabriolet Ford StreetKa má zanedlouho přijít na český trh.
Ford StreetKa + Sportka: první jízdní dojmy

Po sedmi letech existence modelu Ka přicházejí na evropské trhy dva sportovní modely od něho odvozené. Při své premiéře bylo "Káčko" pasované na extravagantní nákupní tašku na kolech. V roce 1996 Ka v mnoha směrech předběhlo dobu, ostatně za sedm roků své existence nebyl důvod k podstatným změnám. Dvě sportovní verze Ka neznamenají jeho zánik, základní model se má vyrábět ještě minimálně tři roky.

Ford StreetKa

Z obou sportovních "Káček" je StreetKa bezesporu pozoruhodnějším modelem. Dvoumístný kabriolet s plátěnou skládací střechou vytvořilo designérské centrum Ford of Europe pod vedením známého designéra Chrise Birda společně s proslulým italským karosářským domem Pininfarina. To svědčí o mnohém. Absolutorium za design bez jakýchkoliv výhrad vyslovil i známý český automobilový designér Václav Král, který byl testovacím jízdám přítomen.

Model StreetKa vyrábí italská firma Ghia, která tradičně upravuje luxusní verze evropských Fordů. StreetKa je vůz, který na první pohled nadchne a můžete ho pozorovat zepředu, z boku, zezadu, či usednout do jeho kabiny. Testovaný vůz poháněl benzínový čtyřválec s rozvodem ventilů SOHC objemu 1,6 l a osmiventilovou technikou. Výkon motoru 70 kW/95 k stačí na svižnou jízdu až do maxima 173 km/h. Z klidu na sto StreetKa zrychlí během 12,1 vteřiny. Tyto parametry vozu bohatě stačí.

Klepněte pro větší obrázek

Pokud se s ním pohybujete se staženou střechou, tak po vyšším výkonu motoru ani netoužíte. Několik desítek kilometrů stačilo k intenzívnímu provětrání. Poměrně nízké čelní sklo nedokáže vytvořit "vzduchové vakuum", který by posádku ochránilo před větrem, ale to z menších kabrioletů nedokáže téměř žádný. Až se StreeKa objeví v našich showroomech, bude srovnáván především s Peugeotem 206 CC. Podobní jsou si v právě popsané "ventilaci" posádky. Vytažením bočních okének se to sice o něco zlepší, ale v každém případě můžete počítat s intenzívním zážitkem z jízdy.

Když jsme potřebovali vytáhnout střechu z "úkrytu", šlo to velmi snadno. Tlačítkem jsme aktivovali kryt a během několika vteřin střechu manuálně "vztyčili". Ve StreetKa bylo najednou útulno, i když slunce zapadlo a chlad se počínal vkrádat za košili. Ačkoli je střecha modelu StreetKa plátěná, nepochybujeme o tom, že dokáže posádku ochránit i v zimě. Působí velmi kvalitním až robustním dojmem.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Proti Peugeotu je StreetKa pouze dvoumístná, ale je otázkou zda dvě zadní nouzová sedadla francouzského vozu jsou lepší než větší zavazadlový prostor, kterým StreetKa disponuje. Skládací plátěná střecha totiž z "kufru" StreetKy ukrojí jen velmi málo prostoru.  V interiéru jsme poznávali řadu prvků z běžného "Káčka", ale to je spíše plusem vozu, jehož sportovní náboj podtrhují doplňky z eloxovaného hliníku a kůže.

StreetKa disponuje podvozkem, který je stabilnější než u základního modelu Ka, ale nedosahuje tvrdosti, jakou se může pyšnit Sportka. Manipulace s plátěnou střechou je velmi jednoduchá, její stažení je otázkou několika vteřin, a je to překvapivě rychlejší akce než elektronické stahování pevné střechy Peugeotu.

Ford Sportka

Na rozdíl od dvoumístného kabrioletu StreetKa je třídveřový a čtyřmístný hatchback Sportka zatím do České republiky dovážet nemá. Po průjezdu několika zatáčkami bylo jasné, že podvozek modelu Sportka odpovídá názvu a je po "fordovsku" patřičně tvrdý. Ano, to je pravý sporťák značky Ford; tedy spíše sporťáček. Základnímu modelu Ka se však příliš podobá a to je právě důvod, proč automobilka prozatím upustila od jeho dovozu k nám.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Testovací model poháněla obdobná šestnáctistovka Duratec 8V jakou jsme poznali v modelu StreetKa, tedy o výkonu 70 kW/95 k a maximálním točivém momentu 135 Nm/4250 ot./min. V zatáčkách seděl Sportka jistě, minimálně se nakláněl a vůbec dával na vědomí, že rád poslouchá vůli řidiče. Svižné a příjemné svezení. Řidič i spolujezdec si mohli vytvořit pohodlí podle libosti, vzadu to pochopitelně u maličkého vozu tak slavné není.

Zatímco u modelu Sportka vídáme v názvu písmeno k malé, u modelu StreetKa střídá malé k velké K. Marketingoví pracovníci automobilky se zatím nedohodli na definitivní transkripci. Přimlouváme se za efektnější StreetKa než poněkud fádní Streetka. Ostatně i SportKa by vypadalo zajímavěji, ale stejně se dovážet nebude…

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků