Ford Sportka: malý ďáblík (megatest)

Sportka je bezesporu zajímavý automobil. Jeho rozměry mohou být někomu k smíchu, ale jen do té doby, než mu malý sporťáček ukáže záda. Sportka jezdí svižně, řeže zatáčky jako o život a navíc dobře vypadá.
Ford Sportka: malý ďáblík (megatest)
Seznam kapitol
  1. Pár slov z historie
  2. Rodina Ka se rozšířila, Sportka je malý sporťáček
  3. Palubní deska, přístroje, ovládání, volant
  4. Odkládací prostory, místo vzadu, nastupování
  5. Zavazadlový prostor, dynamika, zvuk motoru
  6. Vyšší spotřeba, krátké převody, pružnost, agilní jízda
  7. Tvrdý podvozek, výbava, plusy a minusy, technické parametry
  8. Přehled výbav řady Ka, oficiální fotografie
  9. Fotogalerie, část 2. (snímky z testu)

Ford Ka stále nekončí

Ford Ka je na trhu už osm let, poprvé se objevil v roce 1996 jako nejmenší ford v nabídce. Vychází z platformy předchozí generace Fiesty, ze které zdědil vzhledem ke své délce velký rozvor, dobré jízdní vlastnosti a velkou část techniky. Fiesta je však umístěna díky větší délce a přece jen větší nabídce prostoru zejména na zadních sedačkách do třídy malých vozů, zatímco Ka se usídlilo ve třídě minivozů podobně jako Daewoo Matiz, Opel Agila apod.


Tip: Stáhněte si video z testu Sportka.

Ka je prvním zástupcem designového směru New Edge, který pak naplno rozvinul Focus a další nové modely jako Mondeo, nová Fiesta, Focus C-Max apod. Staré fordy poznáte podlé oblých tvarů a elipsovité masky chladiče, New Edge má hrany ostřejší, dostal nové světlomety a především novou masku chladiče. Ka je jakýmsi přechodem mezi New Edge a starou designérskou školou, ostřejší hrany doplňuje celkový boubelatý design. Líbivým vzhledem chtěl Ford přilákat především ženskou část populace, což se mu bezesporu podařilo. Ale ani druhá polovina nezůstala designem neoslovena; nebudu se tajit tím, že patřím do virtuálního fanclubu tohoto vozu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford Ka je stále atraktivní

Malé, do města

Malé Ka bylo od počátku koncipováno jako třídveřové, což trochu omezovalo budoucí klientelu. Potenciální zákazník tak bude většinou mladý, dynamický, bude brát ohled na design a na pocity z jízdy. Rodina si Ka kvůli horšímu přístupu na zadní sedadla a malému zavazadlovému prostoru nepořídí, jako druhé auto do města, případně automobil pro mladý pár je Ka ale dobrá volba.

V současné době se Ka prodává s motorem 1.3 51 kW, který propůjčuje velmi lehkému Káčku dobrou dynamiku a pružnost; na stovku zrychlí Ka za 14 s, spotřeba činí 6,2 l/100 km. Dříve se dodávaly motory se stejným objemem, ale nižšími výkony (36 a 44 kW), které ale stále v běžném provozu dostačovaly. 44kW motor sice v nabídce zůstal, ale rozdíl oproti výkonnější verzi je jen pět tisíc, takže do něj nemá smysl investovat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Srovnání staršího modelu Ka s plastovými nárazníky s testovaným Sportka

Nárazníky neodřeš

To, že Ka je stále atraktivní model, dokazuje i fakt, že Ford neprovedl za celých osm let prodeje žádný výrazný facelift. Starší Ka se sice od těch nových odlišují, ale skutečně jen v drobnostech. Jedinou výraznou inovací tak byl již zmíněný motor a nová výbava Collection, která zahrnuje lakované nárazníky, otáčkoměr, kůži potažený volant a hlavice řadicí páky, elektricky ovládaná přední okna, centrální zamykání a rádio s kazetovým přehrávačem. Základní cena Ka je 234 900 Kč s motorem 1.3 44 kW, 51kW model stojí o pět tisíc více. Za výbavu Collection zaplatíte 267 900 Kč, dostupná je pouze s výkonnější třináctistovkou.

Standardní Ka má nárazníky plastové, což ocení zejména řidiči-začátečníci, kteří se rádi otírají o cizí auta. Tam, kde lakovaný nárazník nenávratně poškodíte, se plastový jen lehce prohne a poškození na něm není vůbec vidět. Bohužel, černé plastové nárazníky časem vyblednou, takže jsou spíše šedé, než černé. Přední i zadní nárazníky se skládají ze třech dílů, takže pokud ťuknete bok, vyměníte jen jeden díl, není nutné měnit nárazník celý, což šetří finance. Musíte ale počítat s tím, že nová část nárazníku může mít (a nejspíše bude) jiný odstín než ty zbývající.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Pár slov z historie
  2. Rodina Ka se rozšířila, Sportka je malý sporťáček
  3. Palubní deska, přístroje, ovládání, volant
  4. Odkládací prostory, místo vzadu, nastupování
  5. Zavazadlový prostor, dynamika, zvuk motoru
  6. Vyšší spotřeba, krátké převody, pružnost, agilní jízda
  7. Tvrdý podvozek, výbava, plusy a minusy, technické parametry
  8. Přehled výbav řady Ka, oficiální fotografie
  9. Fotogalerie, část 2. (snímky z testu)
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků