Ford Sportka: malý ďáblík (megatest)

Sportka je bezesporu zajímavý automobil. Jeho rozměry mohou být někomu k smíchu, ale jen do té doby, než mu malý sporťáček ukáže záda. Sportka jezdí svižně, řeže zatáčky jako o život a navíc dobře vypadá.
Ford Sportka: malý ďáblík (megatest)
Seznam kapitol
  1. Pár slov z historie
  2. Rodina Ka se rozšířila, Sportka je malý sporťáček
  3. Palubní deska, přístroje, ovládání, volant
  4. Odkládací prostory, místo vzadu, nastupování
  5. Zavazadlový prostor, dynamika, zvuk motoru
  6. Vyšší spotřeba, krátké převody, pružnost, agilní jízda
  7. Tvrdý podvozek, výbava, plusy a minusy, technické parametry
  8. Přehled výbav řady Ka, oficiální fotografie
  9. Fotogalerie, část 2. (snímky z testu)

Ford Ka stále nekončí

Ford Ka je na trhu už osm let, poprvé se objevil v roce 1996 jako nejmenší ford v nabídce. Vychází z platformy předchozí generace Fiesty, ze které zdědil vzhledem ke své délce velký rozvor, dobré jízdní vlastnosti a velkou část techniky. Fiesta je však umístěna díky větší délce a přece jen větší nabídce prostoru zejména na zadních sedačkách do třídy malých vozů, zatímco Ka se usídlilo ve třídě minivozů podobně jako Daewoo Matiz, Opel Agila apod.


Tip: Stáhněte si video z testu Sportka.

Ka je prvním zástupcem designového směru New Edge, který pak naplno rozvinul Focus a další nové modely jako Mondeo, nová Fiesta, Focus C-Max apod. Staré fordy poznáte podlé oblých tvarů a elipsovité masky chladiče, New Edge má hrany ostřejší, dostal nové světlomety a především novou masku chladiče. Ka je jakýmsi přechodem mezi New Edge a starou designérskou školou, ostřejší hrany doplňuje celkový boubelatý design. Líbivým vzhledem chtěl Ford přilákat především ženskou část populace, což se mu bezesporu podařilo. Ale ani druhá polovina nezůstala designem neoslovena; nebudu se tajit tím, že patřím do virtuálního fanclubu tohoto vozu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford Ka je stále atraktivní

Malé, do města

Malé Ka bylo od počátku koncipováno jako třídveřové, což trochu omezovalo budoucí klientelu. Potenciální zákazník tak bude většinou mladý, dynamický, bude brát ohled na design a na pocity z jízdy. Rodina si Ka kvůli horšímu přístupu na zadní sedadla a malému zavazadlovému prostoru nepořídí, jako druhé auto do města, případně automobil pro mladý pár je Ka ale dobrá volba.

V současné době se Ka prodává s motorem 1.3 51 kW, který propůjčuje velmi lehkému Káčku dobrou dynamiku a pružnost; na stovku zrychlí Ka za 14 s, spotřeba činí 6,2 l/100 km. Dříve se dodávaly motory se stejným objemem, ale nižšími výkony (36 a 44 kW), které ale stále v běžném provozu dostačovaly. 44kW motor sice v nabídce zůstal, ale rozdíl oproti výkonnější verzi je jen pět tisíc, takže do něj nemá smysl investovat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Srovnání staršího modelu Ka s plastovými nárazníky s testovaným Sportka

Nárazníky neodřeš

To, že Ka je stále atraktivní model, dokazuje i fakt, že Ford neprovedl za celých osm let prodeje žádný výrazný facelift. Starší Ka se sice od těch nových odlišují, ale skutečně jen v drobnostech. Jedinou výraznou inovací tak byl již zmíněný motor a nová výbava Collection, která zahrnuje lakované nárazníky, otáčkoměr, kůži potažený volant a hlavice řadicí páky, elektricky ovládaná přední okna, centrální zamykání a rádio s kazetovým přehrávačem. Základní cena Ka je 234 900 Kč s motorem 1.3 44 kW, 51kW model stojí o pět tisíc více. Za výbavu Collection zaplatíte 267 900 Kč, dostupná je pouze s výkonnější třináctistovkou.

Standardní Ka má nárazníky plastové, což ocení zejména řidiči-začátečníci, kteří se rádi otírají o cizí auta. Tam, kde lakovaný nárazník nenávratně poškodíte, se plastový jen lehce prohne a poškození na něm není vůbec vidět. Bohužel, černé plastové nárazníky časem vyblednou, takže jsou spíše šedé, než černé. Přední i zadní nárazníky se skládají ze třech dílů, takže pokud ťuknete bok, vyměníte jen jeden díl, není nutné měnit nárazník celý, což šetří finance. Musíte ale počítat s tím, že nová část nárazníku může mít (a nejspíše bude) jiný odstín než ty zbývající.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Pár slov z historie
  2. Rodina Ka se rozšířila, Sportka je malý sporťáček
  3. Palubní deska, přístroje, ovládání, volant
  4. Odkládací prostory, místo vzadu, nastupování
  5. Zavazadlový prostor, dynamika, zvuk motoru
  6. Vyšší spotřeba, krátké převody, pružnost, agilní jízda
  7. Tvrdý podvozek, výbava, plusy a minusy, technické parametry
  8. Přehled výbav řady Ka, oficiální fotografie
  9. Fotogalerie, část 2. (snímky z testu)
TEST Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC: Když vám auto vybírá peněženka

Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC

Kategorie aut, která se dají koupit do tří set tisíc korun, se pomalu ale jistě zužuje. Kvůli novým povinným bezpečnostním systémům navíc můžeme očekávat zdražení napříc celým segmentem. Mitsubishi Space Star se však ještě drží v přijatelných mezích.

dnes | Vladimír Kadera | 2 příspěvky
TEST Audi Q3 35 TDI S tronic: Když nemůže, tak přidej!

Audi Q3 35 TDI S tronic

Příbuznost minulé a nové generace Audi Q3 byste možná na první pohled netipovali. Až tak se kompaktní SUV změnilo. Otázkou zůstává, o kolik výš dokáže novinka posunout standardy nastolené předchůdcem.

19.  4.  2019 | Jan Mička | 70 příspěvků
První jízda se Suzuki Swift Sport: Je to žlutý ďábel za super peníze!

Suzuki Swift Sport (první svezení)

„No konečně, ty malej rošťáku“, vypadlo ze mě ihned po nasednutí. Tohle auto je totiž naprosto skvělý způsob, jak utratit půl milionu.

14.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 36 příspěvků