Kapitoly článku:
Jízda s S-MAXem
Stejně jako model Galaxy, i menší sourozenec S-MAX jsme měli možnost otestovat na okruhu a pak i v běžném provozu. K dispozici jsme dostali nejvýkonnější verzi s benzínovým turbomotorem o objemu 2,5 litru, který dává výkon 162 kW (220 k). Je to stejný motor, který jsme nedávno testovali i v ostrém Focusu ST, s tím, že je naladěn na mírně nižší výkon. K tomuto motoru si nemůžu odpustit jednu poznámku. Přestože se jedná o dva a půl litrový motor, jeho obsah má hodnotu 2522 ccm. Tedy přesně o 22 ccm se dostává v zákonné pojistce do pásma nad 2,5 l. Je sice pravda, že některé pojišťovny vám i takový motor zařadí do nižší sazby, ale není to pravidlem.
Tip: Přečtěte si náš megatest ostrého Focusu ST.
Po nasednutí do sportovních sedaček jsem si na chvíli připadal jako v menším hatchbacku. Jistě, posez je v S-MAXu vyšší a prostor kolem větší, ale pocitově jsem se zasunul do velmi příjemných a komfortních sedaček s výrazným bočním vedením, které mé tělo dokonale obklopilo. Po jízdě ve Focusu ST jsem byl rovněž velmi zvědavý na zvukový projev motoru v tomto modelu a také na jeho naladění a charakter. Otočím klíčem a nic. Doslova. Pokud jsem čekal od nejvýkonnější verze S-MAXe nějaké počáteční emoce, které mohly být po zvukové stránce umocněny dvojitými koncovkami výfuku, pak bych byl zklamán. Přivírám tedy oko a zkouším plynový pedál. Jemné zmáčknutí okamžitě vystřelí otáčky vzhůru, ovšem stále se nic neděje. Motor prostě není slyšet.
Přes toto zjištění řadím jedničku a jdu si vychutnat volný prostor na okruhu. Kde jinde otestovat potenciál vozu než zde, ale přesto brzdím svůj elán a rozjíždím se pozvolna a snažím se vnímat hlavně motor. Rozjezd začínám pěkně odspodu, zkušenosti z eSTéčka jasně říkají, že motor má svůj osobitý charakter. Ten se ostatně ukázal v zápětí. Přes vysoký papírový výkon, ale také přes poměrně slušný objem základního motoru, se S-MAX moc k životu nemá. Otáčky pod dva tisíce jsou doslova utrpením a ani další akcelerace není zrovna nejlepší. Vše se ovšem mění po překročení dvou a půl tisíce otáček, kdy motor doslova ožije a povyskočí si kupředu. Okamžitě je znát akcelerace, silná, ovlivněná rychlým nárůstem výkonu a roztočením turbodmychadla. Zátah je i přes velkou hmotnost vozu opravdu opojný a ještě chvíli posiluje. Kulminuje někde těsně nad třemi tisíci, kde již pocitově neroste. Vytočení přes šest a půl tisíce je pak otázkou okamžiku a zde také nastupuje pravý okamžik k zařazení dalšího rychlostního stupně. Motor si tak přes menší porci výkonu zachoval poměrně stejnou tvář jako u Focusu, ovšem je zde několik rozdílů. Prvním je odhlučněni. S-MAX je přeci jen rodinný vůz a tak hluk, jaký dokáže zařídit motor (nebo spíše výfukové potrubí) v ST, zde není na místě. Nemám nic proti a souhlasím s tímto přístupem. Interiér je tedy zbaven velké dávky hluku a to i v blízkosti omezovače. Dalo by se říci, že při vytočeném motoru do interiéru proniká hluboký zvuk z dunivějšího výfuku, než samotný motor. Přes citelný nárůst výkonu po 2 500 otáčkách, není kopnutí turba tak citelné, jako ve Focusu a také následná akcelerace není tak divoká. Větší hmotnost si vzala svou daň.
Motor je sice srdcem auta, ale bez svého těla by byl zcela zbytečný. Po úvodním seznámení se s motorem nastupují ostré testy po asfaltu volného okruhu. Ještě před první zatáčkou vzpomínám na pocity z jízdy s Galaxy, kde byly větší náklony na místě a uvažuji, zda i S-MAX bude jako MPV, nebo jako kombi. Ostrý nájezd do zatáčky a moje dohady mají jasný závěr. Náklon je výrazně menší, nebýt vyššího posezu, měl bych pocit běžného sedanu. To se již blíží výjezd a je třeba srovnat volant a přešlápnout plyn na podlahu. Akcelerace s více než 1 650 kg těžkým vozem je výborná. Na konci rovinky si převodovka nedělá problémy s podřazením o dva stupně a přesné a ostré brzdy zmírní rychlost na požadovanou úroveň.
Najíždím do vlásenky a S-MAX se chová jako klasický vůz. První ze dvou zatáček a zjišťuji, že i zde platí fyzikální zákony. Relativně těžký motor na sebe okamžitě upozorní mírnou nedotáčivosti, která se ovšem mírným ubráním plynu okamžitě srovná. Poté již Max pokračuje v mnou zvolené stopě, byť má tendenci se mírně zavlnit. Podvozek však drží výborně a pneumatiky mu v tom jen pomáhají. Po průjezdu první zatáčkou následuje okamžitě druhá a volantem točím na opačnou stranu, čekám co Max ukáže, protože časté změny směru jízdy pro vozy MPV, tedy svým způsobem i pro Maxe nejsou zrovna oblíbenou potravou. Čekám výraznou nejistotu hlavně zadní nápravy a tendenci jít okamžitě do přetáčivého smyku, ale ani rychlé otočení volantem a rychlá změna směru jízdy Maxe nijak nerozhází. Dokonale vykrouží další oblouk a míří velmi jistě ven ze zatáčky...
Zhruba v tomto duchu bych mohl pokračovat a popisovat každý ujetý kilometr a projetou zatáčku. S-MAX na okruhu doslova vládnul. Jízdní vlastnosti byly téměř srovnatelné s klasickými kombi. Jistě, toto přirovnání je třeba brát trochu s rezervou, ale na druhou stranu, našel bych mezi dnešními kombi střední třídy vozy, které mají pocitově větší náklony a trpí při ostrých průjezdech zatáčkami, nebo vlásenkami na daleko větší nejistotu. Navíc kombinace přeplňovaného turbomotoru a poměrně velkého vozu se spojila v příjemnou symbiózu. Pokud by se dalo říci, že motor je pro malý Focus těžký a ničí jeho zábavnost, pak se jeho hmotnost vůči zbytku vozu poměrně vytratila. Jistě, při prudkém brždění má Max tendenci jít na "čumák" a odlehčení zádě je patrné, ale na druhou stranu není nijak výrazné. Svůj podíl na tom má také odpružení, které přílišné poklony při brždění nedovolí. Odpružení pak má také vliv na náklony, které nejsou nijak silné ani fakticky, ani pocitově. V Galaxy, které jsem testoval před S-MAXem bych si většinu zatáček nedovolí projet ani přibližnou rychlostí jako s S-MAXem a to už jen pro pocit, který je v Maxovi daleko jistější. Je to prostě rodinné auto pro hravého tatínka a maminku.
Jízda v běžném provozu pak byla pouhým vyvrcholením prvních dojmů. Jak byla přesvědčivá jízda na okruhu, stejně tak byla přesvědčivá jízda i na běžných silnicích. S-MAX neztratil nic ze svých vlastností a na silnici se choval jako malý pán. Motor dodává vozu dostatek výkonu, aby téměř každé předjetí bylo dostatečně rychlé a tím i bezpečné, dokáže Maxovi udělit zrychlení v jakékoli rychlosti a to i přes poměrně velký aerodynamický odpor. K bezpečnosti a komfortu jízdy pak pomáhá i skvěle odladěný podvozek. Který je mixem komfortu Galaxy a mixem jistoty Mondea, příp. Focusu. Z krátkého svezení po běžných silnicích lze jasně říci, že odhlučnění je zde také na vysoké úrovni a to hlavně odhlučnění od podvozku, který stejně jako u Galaxy odfiltruje zvukově téměř všechny nerovnosti a pouze souvislý pás nerovností (typicky kočičí hlavy) mu dělá menší problémy. Pokud bych měl srovnat S-MAXe v tomto bodě s nějakým konkurentem, napadá mne pouze Zafira s interaktivním podvozkem IDS Plus. Stejně jako toto MPV, je S-MAX komfortní a přitom velmi jistý a jasně čitelný.
Zhodnocení
Nový model Fordu se ukázal přesně v duchu, v jakém ho představila automobilka. Dynamický vůz, pro dynamickou rodinu a řidiče, který se nespokojí s usedlými, byť často výkonnými MPV. S-MAX přesně vyplňuje mezeru mezi velkým Galaxy a menším Mondeo Combi. Zákazník si tak může vybrat doslova a dopísmene to, co potřebuje. Pokud usoudí, že běžné kombi není to pravé, přijde na řadu S-MAX. Ten nabídne více prostoru pro posádku, možnost převozu až sedmi cestujících, výkonné motory, agresivní a dynamický design, velmi pestrou paletu výbavy a to vše za poměrně přijatelné peníze.
První kilometry za volantem pak ukázaly, že ani sportovně laděné rodinné vozy nejsou u Fordu problémem. Klasická negativa u vyšších a větších vozů jsou ještě o krok dál, než u modelu Galaxy a celý vůz je pak naladěn více k řidiči. Řízení a jízda je pak velmi návyková a ve spojení se silným turbo motorem pak okouzlující. Je jasné, že testovaná verze s turbo benzínem nebude tvořit hlavní podíl v prodeji tohoto modelu, přesto si dokážu představit S-MAXe i se slabšími motory jako zábavný rodinný vůz.
Přestože bylo seznámení poměrně krátké na to, abych udělal větší soudy, neodpustím si malou sumu na závěr. Obě fordovské novinky mne velmi překvapily. Nečekal jsem tak jasné, čitelné a výborné vlastnosti u poměrně velkých rodinných vozů. S-MAX jde v tomto ještě o krok dál. Není sice tak komfortní a to ani nikdo nečekal, ale jízda je v něm opravdu výborná a jistá, bez pocitové, natož faktické nejistoty. Opět jsem se ujistil, že Ford patří na vrchol odladění vozů a jejich podvozků. S-MAX se skutečně povedl a doslova se těším na další jízdy s tímto vozem, který nemá konkurenci.
Technické parametry
Délka: 4 768 mm
Výška: 1 658 - 1 774 mm (bez/se střešním nosičem)
Šířka: 1 854 - 2154 mm (bez/se zrcátkami)
Rozvor: 2 850 mm
Objem zavazadlového prostoru: 235 - 2000 l
|
2,0 Duratec |
2,5T Duratec |
1,8 TDCi |
2,0 TDCi |
Obsah motoru (ccm) |
1999 |
2522 |
1753 |
1997 |
Výkon (kW/k) |
107/145 - 6000 |
162/220 - 5000 |
92/125 - 3850 |
103/140 - 4000 |
Točivý moment (Nm) |
190 - 4500 |
320 - 1500-4800 |
320/340 - 1750 |
320/340 - 2000 |
|
|
|
|
|
Zrychlení 0-100 (s) |
10,9 |
7,9 |
11,6 |
10,2 |
Maximální rychlost (km/h) |
197 |
230 |
187 |
196 |
|
|
|
|
|
Spotřeba (l/100 km) |
Město |
11 |
13,3 |
7,9 |
8,1 |
Mimo město |
6,4 |
7,1 |
5,2 |
5,4 |
Kombinace |
8,1 |
9,4 |
6,2 |
6,4 |
Tip: Podrobné technické specifikace vozu si můžete stáhnout ve formátu PDF zde (340 kB)